LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Montel bank

Goede of slechte ervaringen met meubels? Geef hier jouw mening.
Elementi
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 jun 2006 11:59

Montel bank

Ongelezen bericht door Elementi »

Begin dit jaar een nieuwe bank bij Montel Rotterdam gekocht. Helemaal super, model Elementi met extra poef en hoekzit. Totaalwaarde € 2419,-. Wij hebben in de winkel met allerlei stalen (van de gordijnen en de vloer!) een kleur Antraciet grijs uitgezocht. Erg mooi! Helaas, de bank wordt geleverd en inderdaad in de stof zoals wij deze besteld hebben, alleen wanneer men dus buiten (of in een woonkamer met ramen!) staat is de bank legergroen, het is echt verschrikkelijk.

Ik ben dus naar Montel gegaan en uitgelegd wat het probleem is. De meneer vertelde mij dat antracietgrijs nog wel eens een groene gloed kan krijgen wanneer de zon hierop staat. De meneer is mee naar buiten gewandeld en heeft inderdaad geconstateerd dat dit geen, maar dan ook echt geen antraciet grijs is, maar legergroen. direct gaf hij aan dat de kleurkeuze een eigen verantwoordelijkheid van de klant is en dat kunstlicht in de winkel dit nogal kan veranderen. Ik heb gevraagd waarom zij ons dit niet hebben verteld toen wij de bank kochten en hij zei dat dat bij 90% van de gevallen ook gedaan wordt, jammer dus dat wij bij die andere 10% horen. Vervolgens zei hij dat iedereen antracietgrijs op zijn eigen manier interpreteert, jaja! Iedereen die bij ons is langsgeweest de afgelopen dagen vraagt waarom wij een groene... bank hebben uitgekozen! Zegt toch genoeg!

Nu mijn vraag, enig idee wat hier de algemene voorwaarden voor zijn, of dat zij niet de verantwoordelijkheid hebben om een juiste kleur te laten zien, in of buiten de winkel!

Graag uw mening.

Wheeler
Berichten: 148
Lid geworden op: 25 aug 2005 01:20

Re: Montel bank

Ongelezen bericht door Wheeler »

In mijn ogen hoort een grijze bank ook grijs te zijn, en niet legergroen.

Dat kleuren onder kunstlicht nogal kunnen verschillen is algemeen bekend, dus zie ik het als een slechte smoes van de leverancier.

U zou eens bij het CBW kunnen informeren hoe het zit met dit soort ongeregeldheden.

http://www.cbw.org/cbwerkenningsregeling.php

Succes.

16again
Berichten: 16103
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Montel bank

Ongelezen bericht door 16again »

In plaats van te informeren bij het CBW (die geven de winkelier altijd gelijk) kun je beter je licht opsteken bij:
http://www.geschillencommissie.nl/commi ... ommissie=4

Om zich in te dekken behoort de winkelier dit soort zaken vooraf te bespreken, en op de bon te vermelden:
Bijvoorbeeld "plooivorming besproken"

Nu voldoet het product niet aan je verwachtingen, en de winkelier had dit dmv extra voorlichting kunnen voorkomen.
De winkelier is in deze de professionele en deskundige partij en daardoor mogelijk ook de verantwoordelijke partij......

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Montel bank

Ongelezen bericht door crazyme »

Ik ben het met de twee bovenstaande reacties oneens.

In mijn beleving voldoet de bank wanneer deze is geleverd conform uw bestelling. U heeft samen met de verkoper veel aandacht geschonken aan het bepalen van de kleur.

Naar ik heb begrepen is de bank ook geleverd conform het staal (of het showmodel). Er is dus geen sprake van een verkeerde kleur, het is de kleur die u heeft bepaald.

Nu valt die kleur thuis tegen en probeert u uw eigen fout op de winkel af te wentelen. Dat is te gemakkelijk.

Het argument dat kleuren bij kunstlicht kunnen afwijken klopt. Maar u maakt mij niet wijs dat het verschil enorm groot is bij daglicht maar onherkenbaar is bij kunstlicht.

Antraciet of legergroen moet u met een zaklamp nog kunnen onderscheiden.

Maar u kunt natuurlijk de geschillencommissie inschakelen. Dat zal ook wel noodzakelijk zijn aangezien ik niet verwacht dat Montel uw bank zal terugnemen of vervangen.

16again
Berichten: 16103
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Montel bank

Ongelezen bericht door 16again »

Nu valt die kleur thuis tegen en probeert u uw eigen fout op de winkel af te wentelen
Wat heeft de consument fout gedaan dan?
Ik ga ervan uit dat de bon als kleur antraciet ipv legergroen vermeld.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Montel bank

Ongelezen bericht door crazyme »

Wat heeft de consument fout gedaan dan?
Ik ga ervan uit dat de bon als kleur antraciet ipv legergroen vermeld.
Er zijn ontzettend veel kleuren die zich niet in een naam laten vangen. Een kleur die tussen antraciet en groen zit maar overwegend naar antraciet neigt zou je kunnen omschrijven als antraciet.

Ook beleeft iedereen kleuren op een andere manier. Waar de een hoofdzakelijk groen in ziet kan een ander hoofdzakelijk antraciet in zien. Zo'n kleuromschrijving kan subjectief zijn.

Waar het om gaat is of de klant de kleur heeft gekregen welke hij heeft besteld. Dat doe je aan de hand van een kleurstaal. De ene keer noemt een fabrikant een bepaalde kleur 1435 terwijl een andere fabrikant gaat voor "antraciet" om typefouten te voorkomen.

Het staal is in elk geval belangrijker dan de naam die aan een kleur wordt gegeven.

Stel je koopt "appeltjesgroen"
Wedden dat ik een appel kan vinden welke een andere kleur groen heeft ?

Jouw redenatie omgedraaid : Wat heeft de winkelier fout gedaan dan ? Hij heeft geleverd conform de wens van de klant (op het moment van aankoop dan...)

16again
Berichten: 16103
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Montel bank

Ongelezen bericht door 16again »

Ervan uitgaande dat de stof inderdaad anders kleurt bij kunst- en daglicht, dan blijft de vraag:
is dit eigen verantwoording consument, of had de winkelier (als deskundige) de klant (=de leek) op deze eigenschap moeten wijzen?

Moeilijk te beantwoorden, maar waarom wijst de winkelier die andere 90% wel op deze eigenschap.....

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Montel bank

Ongelezen bericht door crazyme »

Moeilijk te beantwoorden, maar waarom wijst de winkelier die andere 90% wel op deze eigenschap.....
Je refereert naar deze opmerking :
Ik heb gevraagd waarom zij ons dit niet hebben verteld toen wij de bank kochten en hij zei dat dat bij 90% van de gevallen ook gedaan wordt, jammer dus dat wij bij die andere 10% horen.
Ik geloof er niets van dat verkopers van Montel in 90% van de gevallen de klant wijzen op mogelijk kleurverschil bij dag- of kunstlicht. Ik denk dat deze opmerking eerder voortkomt uit een soort "verdedigingsreflex". Ik denk persoonlijk dat het in 10% van de gevallen voorkomt....

Overigens spreekt te TS over de kleur "antraciet grijs" Dit pleonasme wordt door een ervaren verkoper niet gebruikt.

helenehelene
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 okt 2006 21:19

Re: Montel bank

Ongelezen bericht door helenehelene »

Ik geef jou wel helemaal gelijk, bij mij werd echter contini gewaarschuwd voor kleurverschillen van het staal en de uiteindelijk geleverde bank! Wie durft er nog een fors bedrag uit te geven en vervolgens blijkbaar een behoorlijk risico te lopen dat je niet de kleur krijgt die je wil? Waarom is dit het risico van de klant? Montel moet gewoon strictere afspraken maken met de leverancier: wit is wit en niet zachtgeel en antraciet is antraciet en niet groen. Dit soort zaken dekken zich zelf zo erg in dat je als klant nul rechten hebt, en wij maar dom toch gewoon kopen! Ik koop liever bij Loods 5, you get what you see, zonder belachelijke lange levertijden!

OmeBen
Berichten: 91
Lid geworden op: 03 okt 2006 22:08

Re: Montel bank

Ongelezen bericht door OmeBen »

De kleur heb je toch zelf gezien en uitgezocht. De benaming doet er dan niet meer toe. Neem zelf ook je verantwoordelijkheid en probeer een foute keus niet op de leverancier af te schuiven.

Misschien is de leverancier eerder bereid om een oplossing te bieden wanneer je zelf ook een deel verantwoordelijkheid neemt.

Gesloten