LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rolf Benz Ego Bank

Goede of slechte ervaringen met meubels? Geef hier jouw mening.
MariamLiesveld
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 jun 2014 13:58

Rolf Benz Ego Bank

Ongelezen bericht door MariamLiesveld »

Beste lezer,

Ik wil je graag mijn verhaal voorleggen en ik zou graag advies willen in hoe ik nu het beste verdere stappen kan ondernemen.

Voor ons nieuwe huis hebben wilde wij graag een Rolf Benz Ego Bank nadat verschillende kennissen en mijn ouders al jaren al erg tevreden zijn over de bank, daarom zijn we begin oktober 2018 langs gegaan bij een Rolf Benz experience centre in de omgeving van Amsterdam. We wilde graag dezelfde zwarte Rolf Benz Ego bank (L-bank) met brede sledes als poten en een brede armleuning zoals mijn ouders. Hiervoor hadden we de factuur meegenomen waarop alles gespecificeerd stond voorgelegd met daarbij een tekening van de bank en foto’s van de bank. Dit was volgens de verkoopster geen probleem.

Echter, bleek een zwarte stof bleek lastig te zijn, want de zwarte stof van Rolf Benz die mijn ouders hebben was uit het assortiment, maar de winkellier droeg als alternatief een mooie zwarte stof aan van de Ploeg. Ik heb toen nagevraagd hoe deze stof zich gedraagt met de kleurechtheid, kleurverschil in de bank bij verwerking en plooivorming. Volgens de winkelier zou dit een uitermate geschikte stof zijn want kleurverschil bij verwerking had ze bij stoffen nooit gezien en de kleur zou mooi blijven en de plooien zouden makkelijk wegtrekken doordat er wol in de stof zat.

Op mijn aanvraag heeft de winkellier een offerte gemaakt en gemaild, zodat we thuis nogmaals alles konden controleren. We zijn begin november teruggegaan naar de winkel om de bank te bestellen. Ik gaf aan bij de verkoper aan dat ik alles nogmaals wilde doorlopen om er zeker van de zijn dat alles zou kloppen en aangeven dat er een fout in de offerte stond. In de offerte stond smalle armleuning en smalle sledes terwijl ik had aangegeven een brede armleuning te willen. Om zeker te zijn dat alles goed stond ben ik samen met verkoopster nogmaals langs de banken gelopen in de showroom en de leuning en poten nogmaals aangewezen. Waarna ik begin november een zwarte L-bank en een tafel gekocht voor 10.000 euro. De wachttijd van de bank was 12 weken.

Toen deze bank na 17 weken ’s avonds werd geleverd bleken de poten en de armleuning van de bank niet zoals ik ze besteld had, het was een smalle leuning en smalle sledes. Daarnaast bleek de bank ook uit 3 verschillende kleuren zwart te bestaan, zitten er hobbels in de kussens en zit er hoogteverschil van (+/- 1.5 cm) tussen de zitkussens. De volgende dag hebben we gelijk de verkoopster gebeld en dit voorgelegd. Daarna is het balletje gaan rollen en de eigenaar van de zaak is op ons verzoek komen kijken naar de bank, al voor hij de bank had gezien concludeerde hij:
• Factuur blijkt niet specifiek over wat er precies besteld is, er staat alleen een Rolf Benz Ego bank en bedrag op (geen model, type poten, kleur etc.). Wel staat er zie tekening, maar die hebben we nooit gekregen. Winkel ontkent dat zij de tekening niet geleverd zouden hebben;
• Het kleurverschil kon niet omdat de stof uit 1 rol zou moeten komen;
• De hobbels het zit gedeelte zouden voor comfort moeten zijn en zouden met het opschudden van de kussen weg moeten gaan Tevens zou de wijze waarop de bank gevuld wordt per januari 2019 anders zijn (echter zijn we hier niet op gewezen bij de koop);
• Het verschil in de poten/leuning daarvan weet de verkoopster niks en de bank staat zoals hij geleverd is in het order systeem.

Toen de eigenaar bij ons in de woonkamer stond wist hij niet wat hij verder moest, hij zou nog even met ons contact opnemen. Per mail ontvingen wij 10 dagen laten het bericht dat iemand van de Ploeg zou langskomen. De medewerker van de Ploeg concludeerde dat de stof correct was, alleen in zo veel richtingen was verwerkt dat er kleurverschil optreedt. Ruim 1,5 week later ontvingen wij weer een mail van de eigenaar van de winkel met de conclusie dat zij van mening dat de bank is geleverd conform alle wensen en uitvoeringen en daarmee is de kous af.

Echter zijn wij van mening dat de poten/leuning niet juist geleverd is en dat het kleurverschil in de stof, de hobbels in de bekleding en hoogteverschil in de kussens niet redelijkerwijs te verwachten was, omdat ook de show modellen en de bank van mijn ouders dit niet hebben. Tevens verwachten wij dit niet van deze prijsklasse bank. Graag zouden wij zien dat dit redelijkerwijs wordt opgelost, maar dit gevoel krijgen we niet gezien de reactie van de winkel. Wij overwegen om naar de geschillencommissie te gaan met deze casus. Alleen is nu de vraag: is dit onze fout dat de factuur niet genoeg gespecificeerd is en geen tekening bevat en is het hierdoor een hele dure les? Of is het een dwaling van de winkelier? En wat zou jij als lezen aanbevelen?

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Rolf Benz Ego Bank

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik begrijp uit uw verhaal dat de offerte niet is aangepast naar de juiste armleuningen en sledes? Dus dat u die foute getekend hebt?

MariamLiesveld
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 jun 2014 13:58

Re: Rolf Benz Ego Bank

Ongelezen bericht door MariamLiesveld »

Beste Lady,

Op de factuur staat: Rolf Benz Ego bank ..... euro.
Echter geen specificatie van zithoogte, poten, lening, kleur etc.

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Rolf Benz Ego Bank

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar u hebt/had een offerte, die zult u toch wel bevestigd moeten hebben?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Rolf Benz Ego Bank

Ongelezen bericht door berndv »

ik lees hier eigenlijk 2 punten, die mijns inziens wel los van elkaar gezien moeten worden. Aan de ene kant is er een bank geleverd die niet voldoet aan jullie bestelling. Namelijk de armleuningen en de poten. Daarvoor geldt dat het belangrijkste is, is wat er overeengekomen is. Dat zou nog wel eens een welles nietes verhaal kunnen worden, aangezien het dus blijkbaar nergens correct op papier is vastgelegd.

Dan hebben we ook nog de problemen met de kleur van de stof en de hobbels in het zitgedeelte. Oftewel eigenlijk een "defect" aan de bank.

Voor dat laatste zou een gang naar de geschillencommissie geen verkeerde keuze zijn, u heeft uw klacht ingediend en deze is niet naar uw wens opgelost.

Voor het eerste punt is het lastig om te bewijzen, als de bank is geleverd conform de order, is er voor hun inderdaad niets verkeerd gegaan, de vraag is alleen of u dit vooraf had kunnen weten of voorkomen. Van belang is dat het duidelijk is wat er is vastgelegd. Zij zeggen een tekening te hebben overlegd, u zegt nooit iets ontvangen te hebben, dat gaat al een welles nietes verhaal worden. Oftewel, u zult wel met bewijzen moeten komen, anders is er gewoon geleverd wat er besteld is.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Rolf Benz Ego Bank

Ongelezen bericht door hänschen klein »

In het kort ...

U bestelt een bank, met een oud bestelnummer en er wordt na afspraak een andere bekleding verwerkt! Op plaatjes in de brochure is zowel een smalle als een brede leuning afgebeeld. Zwart leer staat er niet meer bij.

De bank zèlf is ànders en de Ploegstof maakt problemen door de manier waarop deze (niet in dezelfde richting) verwerkt is?

https://www.rolf-benz.com/nl_NL/meubila ... n/ego-2019
Laatst gewijzigd door hänschen klein op 24 apr 2019 14:35, 3 keer totaal gewijzigd.

criticus2
Berichten: 1105
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Rolf Benz Ego Bank

Ongelezen bericht door criticus2 »

u heeft blijkbaar niet om een nieuwe, correcte, offerte gevraagd?

MariamLiesveld
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 jun 2014 13:58

Re: Rolf Benz Ego Bank

Ongelezen bericht door MariamLiesveld »

@ Laday1234 & @ criticus2
Ik heb een een offerte gehad waar de smalle sledes en smalle armleuning op stonden, deze was niet correct dus heb ik ook niet bevestigd. Daarna hebben het modeling nogmaals doorgenomen en fouten benoemd en is de bank gelijk in bestelling gegaan en het enige wat we getekend hebben is de factuur zonder verdere specificatie

MariamLiesveld
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 jun 2014 13:58

Re: Rolf Benz Ego Bank

Ongelezen bericht door MariamLiesveld »

@ berndv. Dankjewel voor het uitsplitsen van de problemen. Het lijkt me de verantwoordelijkheid van de verkoper om te zorgen dat de bestelling klopt met wat ik besteld heb. Dus de vraag is is als de omschrijving op de bon niet 100% duidelijk is heeft de verkoper de verantwoordelijkheid?

Veldt01
Berichten: 990
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Rolf Benz Ego Bank

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Zijn inderdaad twee verschillende feiten.

Het deel van de offerte zou inderdaad een dure les kunnen zijn. Een slecht luisterende en hardnekkige leverancier/verkoper zal vol blijven houden dat u precies heeft gekregen wat op de offerte stond en dan wordt de bewijslast wel heel erg lastig.

Aan de andere kant, Rolf Benz is een premium merk en het kleurverschil in de stof en de vulling klinkt als eersteklas pruts werk van een heel slechte stoffeerder met weinig liefde voor het vak (een aantal ploeg stoffen zijn inderdaad richting gevoelig en dat hoort een stoffeerde gewoon te weten).
Bij een bank van een paar honder Euro van Seats en Sofa's mag je weinig eisen hebben en zul je sneller iets accepteren.
Bij een A merk dat gericht is op status en een bank levert van 10K Euro mag je extreem kritisch zijn en absolute perfectie eisen.
Geloof ook niet dat Rolf Benz blij is met deze publiciteit en de verkoper had (ook als hij deels geen schuld heeft) altijd een passende oplossing moeten bieden.
Deel twee zou je best bij een onafhankelijke geschillencommissie voor kunnen leggen, maat wellicht is een boze e-mail naar Rolf Benz wel een beter idee, dit soort firma's zijn daar aardig gevoelig voor en zullen er alles aan doen om slechte publiciteit te mijden.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Rolf Benz Ego Bank

Ongelezen bericht door hänschen klein »

- Het is een bank geworden volgens de aantekeningen van de verkoper
- De producent heeft gemaakt wat er door de verkoper aangegeven is
- De bank is speciaal voor ú gemaakt

Een èchte Benz-verkoper zou u een voorstel doen om de communicatieproblemen op te lossen.

NB. De productie is te verwijten, dat ze de Ploegstof in verschillende richtingen heeft verwerkt.

Inderdaad een niet overwindbare kwestie ... dus ... naar de geschillencommissie.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Rolf Benz Ego Bank

Ongelezen bericht door berndv »

MariamLiesveld schreef:
24 apr 2019 14:38
Het lijkt me de verantwoordelijkheid van de verkoper om te zorgen dat de bestelling klopt met wat ik besteld heb. Dus de vraag is is als de omschrijving op de bon niet 100% duidelijk is heeft de verkoper de verantwoordelijkheid?
Het Nederlands recht is ingericht op "wie stelt, bewijst". U stelt dat er een verkeerde bank is geleverd, of in ieder geval niet voldoet aan de bestelling zoals u die gedaan heeft. Dan is het aan u om te bewijzen dat dit het geval is en dient u hen aan de overeenkomst te houden. Als u niet op papier heeft staan, gespecificeerd en wel, hoe de bank uitgerust moet worden, zal dat bewijzen lastig worden. Als op uw factuur het type bank staat en dat is ook het type dat is geleverd, dan is het lastig, danwel onmogelijk, te bewijzen.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Rolf Benz Ego Bank

Ongelezen bericht door gosewijn »

U heeft de orderbon niet goed gelezen dan heeft u op de meeste punten weinig kans .

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Rolf Benz Ego Bank

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Voor sommige stoffen geld een Vleug.... dat is de richting van stofferen... dus omgedraaid of dwars mag niet.

Dan krijg je kleur verschil, de losse delen draaien en verschil is weg maar de lichtval is soms bepalende voor dit.
De deuken en hobbels, die mogen niet op deze prijsklasse voorkomen en daarmee is annuleren koop wel mogelijk.

De smalle delen lijken me mondeling en vage tekening besteld en lastig bewijsbaar.
Maar deze Ploeg stof is niet het voordeligste te snijden maar dat horen ze te weten.

Zowel verkeerde Vleug als hobbels zijn 2 redenen om de koop te Ontbinden en Uw geld terug te eisen.

Hoewel U geen jurk gemaakt heeft lees je hier hoe de Vleug werkte....
Daar staat hoe je met dure stof iets kunt verprutsen....
https://knipmode.nl/2017/05/05/werken-met-fluweel/

alloallo
Berichten: 93
Lid geworden op: 03 nov 2011 14:16

Re: Rolf Benz Ego Bank

Ongelezen bericht door alloallo »

Welke stof van de ploeg ?

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Rolf Benz Ego Bank

Ongelezen bericht door gosewijn »

Plaats een foto en geef eens aan waar het kleurverschil zit .

Gesloten