LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Biomassa centrale's

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Biomassa centrale's

Ongelezen bericht door gezondheid »

Ik stel ook weleens vragen daarop komt eveneens geen antwoord op. Maar dat ontgaat je zeker. Maar goed, de mensheid zal keer uitsterven hier op aarde. Of er moet een radicale verandering gaan komen. Denk aan klimaatsverandering et cetera.

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Biomassa centrale's

Ongelezen bericht door kuklos »

gezondheid schreef:Ik stel ook weleens vragen daarop komt eveneens geen antwoord op. Maar dat ontgaat je zeker. Maar goed, de mensheid zal keer uitsterven hier op aarde. Of er moet een radicale verandering gaan komen. Denk aan klimaatsverandering et cetera.
En wéér geen antwoord.
Natuurlijk sterft de mens een keer uit. Zoals al in een ander topic gemeld (door mij) zal op een gegeven moment de zon zodanig groter worden dat ze de aarde zal opslokken. En tot nu toe hebben alle soorten levende wezens een eindige levensperiode gehad.
Maar wat heeft dat met biomassacentrales te maken?

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Biomassa centrale's

Ongelezen bericht door newmikey »

Ook eens aan linkje-dumpen doen:

Huizenverkoop stort in door Drents windmolenplan
http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederlan ... plan.dhtml

Mucha

Re: Biomassa centrale's

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Biomassa centrale's

Ongelezen bericht door gezondheid »

Zoals ik al enkele dagen geleden had aangekondigd willen zij de pijp gaan verhogen:

https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 74164.html

De mensen in Zwolle ervaren ernstige overlast. Ik heb contact gehad met de werkgroep in deze. GroenLinks wil het probleem gebied een bezoekje brengen.

Tip: Doe dat niet in de auto want dan ruik je echt niets. Dit moet je wandelend doen en hier en daar stil gaan staan. In Nijkerk ging een ambtenaar langs een probleem gebied rijden met het raampje open in de auto.

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Biomassa centrale's

Ongelezen bericht door kuklos »

gezondheid schreef:Zoals ik al enkele dagen geleden had aangekondigd willen zij de pijp gaan verhogen:

https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 74164.html
Frappant dat jij voor zoveelste keer maar een kant belicht, namelijk alleen die kant die jouw continue gedram steunt. Op de site van het bedrijf zelf staat ook een bericht. En in dat bericht staat dit:
De keuringsresultaten laten ook zien dat de stofuitstoot uit de schoorstenen ruimschoots onder de wettelijke norm valt.
.....
Op het gebied van fijnstof heeft Breecamp Energie een maximale bijdrage van 1,29 µg/m3 tegen een natuurlijke concentratie van zo’n 19,5 µg/m3 in de wijk zelf. De Europese norm ligt op 40 µg/m3.
gezondheid schreef:De mensen in Zwolle ervaren ernstige overlast. Ik heb contact gehad met de werkgroep in deze.
Waar is het bewijs voor deze claim?
gezondheid schreef:Tip: Doe dat niet in de auto want dan ruik je echt niets. Dit moet je wandelend doen en hier en daar stil gaan staan. In Nijkerk ging een ambtenaar langs een probleem gebied rijden met het raampje open in de auto.
Ben jij er zelf heengegaan in jouw vervuilende auto om dit te ervaren? Dat mag dus wel, jij in een vervuilende auto erheen, maar verder mag niemand iets?

=============

Wanneer ga je nu eens in op al die openstaande vragen?
Zoals wat biomassa's centrales te maken hebben met het vergaan van de aarde door de zon die over 5 miljard jaar de aarde zal opslokken. Of wat dan te doen i.p.v. biomassa's centrales en de brandstof die zij verstoken.

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Biomassa centrale's

Ongelezen bericht door gezondheid »

Raar,

Eerder neem je metingen van een bedrijf niet serieus maar nu wel? Wil je nu een verbod op vervuilende auto's Kuklos? Heb jij gesproken met de gedupeerden?

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Biomassa centrale's

Ongelezen bericht door kuklos »

@Gezondheid, dus het bedrijf liegt? Is dat jouw stelling? Mijn punt was duidelijk, jij komt met 1 bron, de bron die jouw punt ondersteunt en stopt dan met linkjes dumpen. Bewijs heb je niet. Conclusie: je roept maar wat.

Oh ja, er staan nog wat vragen voor je open. Je wilde immers een discussie over biomassa centrales, daarom heb je deze discussie opgestart. Of wilde je enkel een platform om linkjes te dumpen?

Mucha

Re: Biomassa centrale's

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Biomassa centrale's

Ongelezen bericht door kuklos »

Mucha schreef:
newmikey schreef:
gezondheid schreef:De pot verwijt de ketel totdat die zwart ziet.
Toch ook leuk dat u zich verdiept in de Nederlandse taal en een totaal nieuw gezegde uitvindt. Hulde daarvoor!

Over het onderwerp kan ik nog één ding zeggen: het opwekken van energie is niet gratis, of het nu door windmolens, biomassa, zonnepanelen, kolencentrales, gas of kernenergie plaatsvindt. Een oplossing met nul emissie en zonder enige milieubelasting bestaat simpelweg niet.

U kunt nu wel doorgaan met elke individuele oplossing aan te vallen op basis van anecdotisch "bewijs" zonder ook maar enige mogelijke oplossing bij te dragen, maar wat blijft er dàn nog over en hoe constructief bent u dan nog bezig? U wilt toch ook graag uw huis verlichten en verwarmen? Hoe ziet u dat dan nog gebeuren? Als de electriciteit uw huisje niet meer bereikt omdat anderen windmolens als horizonvervuiling zien of hoogspanningslijnen als bron van "electrosmog", hoe leeft u dan?

Wat moeten we volgens u met de brandstof doen waarvan nu in biomassacentrales electriciteit wordt gemaakt? Dumpen op een afvalberg? Begraven in de grond? Vergisten? Met dure vrachtschepen in het midden van de oceaan lozen? Hoeveel bent u bereid voor de resulterende energie te betalen?

Dus kom op, gezondheid, stoppen met biomassa centrales en vervangen door .... ?
Beantwoord deze vraag eens. Het is namelijk een hele goede.
Ik vrees dat daar nooit anwoord op gaat komen. Het is immers makkelijker om middels continu linkjes dumpen door te drammen, dan om daadwerkelijk een inhoudelijke discussie te voeren.

tree3
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 mar 2015 13:55

Re: Biomassa centrale's

Ongelezen bericht door tree3 »

De pijp is zeker voor de show verhoogd?!

Mensen zijn denk ik niet meer gewend de fijnstof aan te wenden. Jaren geleden stookten we allemaal op hout. Sommige mensen hebben heel hun leven gerookt zonder ziek te worden. Soms is niets te zien aan de longen. Kennelijk is er een gen die de longen versterkt in het menselijk lichaam.

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Biomassa centrale's

Ongelezen bericht door kuklos »

tree3 schreef:Sommige mensen hebben heel hun leven gerookt zonder ziek te worden. Soms is niets te zien aan de longen. Kennelijk is er een gen die de longen versterkt in het menselijk lichaam.
Zucht. Wéér zo'n kort door de bocht uitspraak. Waarom nou toch? Er is nog zoveel dat we niet weten van het krijgen van longkanker en kanker in zijn algemeenheid, en genetica dat je dit niet zomaar kan stellen.

Mucha

Re: Biomassa centrale's

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

tree3
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 mar 2015 13:55

Re: Biomassa centrale's

Ongelezen bericht door tree3 »

http://www.destentor.nl/regio/zwolle/kl ... -1.5899751

Staat een vreselijk verhaal. Op de petitie website tegen de biomassa centrale staat zelfs dat kinderen niet meer buiten kunnen spelen vanwege de slechte luchtkwaliteit. De pijp gaat nu verhoogd worden van de biomassa centrale.

Ik zie op http://www.avih.nl/biomassakaart/ dat er veel biomassa centrale’s staan in Nederland en maak me hierover zorgen. Terecht?

"Het Longfonds pleit voor maatregelen om gezondheidsschade door houtrook te voorkomen. We richten ons nu vooral op particuliere houtstook.

Het Energiecentrum Nederland (ECN) denkt dat biomassacentrales in de regel minder vieze stoffen uitstoten dan particuliere houtstokers, omdat er in de centrales betere reductietechnologieën worden toegepast. Er is echter geen systematisch onderzoek gedaan, dus het is een aanname.

Hoe dan ook het Longfonds is tegen het stoken van hout, ook in centrales. Er zijn gezondere manieren van energieopwekking waar Nederland veel meer in zou moeten investeren.

Hoe ongezond deze specifieke centrale is, kan het Longfonds niet beoordelen. Het lijkt wel zinvol dat daar onderzoek naar gedaan wordt. De lokale GGD zou daar wellicht bij kunnen helpen.

Misschien vind je het interessant om te horen hoe een longarts hierover denkt. In dat geval kun je de vraag ook aan een longarts op dit forum stellen.

Met vriendelijke groet,
De advieslijn"

Zie ook artikel uit NRC Handelsblad over sjoemelhout!

https://www.nrc.nl/nieuws/2016/10/14/na ... 1-a1526644

gemist
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 mar 2016 00:32

Re: Biomassa centrale's

Ongelezen bericht door gemist »

Sjoemelhout? Verbranden! In de vuurkorf! Of oproken, onder het balkon van de buren...

Mucha

Re: Biomassa centrale's

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Biomassa centrale's

Ongelezen bericht door sjohie »

tree3 schreef:http://www.destentor.nl/regio/zwolle/kl ... -1.5899751

Staat een vreselijk verhaal. Op de petitie website tegen de biomassa centrale staat zelfs dat kinderen niet meer buiten kunnen spelen vanwege de slechte luchtkwaliteit. De pijp gaat nu verhoogd worden van de biomassa centrale.

Ik zie op http://www.avih.nl/biomassakaart/ dat er veel biomassa centrale’s staan in Nederland en maak me hierover zorgen. Terecht?

"Het Longfonds pleit voor maatregelen om gezondheidsschade door houtrook te voorkomen. We richten ons nu vooral op particuliere houtstook.

Het Energiecentrum Nederland (ECN) denkt dat biomassacentrales in de regel minder vieze stoffen uitstoten dan particuliere houtstokers, omdat er in de centrales betere reductietechnologieën worden toegepast. Er is echter geen systematisch onderzoek gedaan, dus het is een aanname.

Hoe dan ook het Longfonds is tegen het stoken van hout, ook in centrales. Er zijn gezondere manieren van energieopwekking waar Nederland veel meer in zou moeten investeren.

Hoe ongezond deze specifieke centrale is, kan het Longfonds niet beoordelen. Het lijkt wel zinvol dat daar onderzoek naar gedaan wordt. De lokale GGD zou daar wellicht bij kunnen helpen.

Misschien vind je het interessant om te horen hoe een longarts hierover denkt. In dat geval kun je de vraag ook aan een longarts op dit forum stellen.

Met vriendelijke groet,
De advieslijn"

Zie ook artikel uit NRC Handelsblad over sjoemelhout!

https://www.nrc.nl/nieuws/2016/10/14/na ... 1-a1526644
Dat artikel van de stentor gaat over een incident tijdens de opstart-, en inregelfase. Dat is dus niet structureel. En zoals ik al eerder zei, die kaart met biomassacentrales heeft een legenda, bestudeer die eerst eens, die puntjes zijn nl grotendeels industriële pelletkachels.

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Biomassa centrale's

Ongelezen bericht door gezondheid »

Men wil de subsidie laten stopzetten op biomassa zie

https://www.nrc.nl/nieuws/2016/12/08/me ... a-a1535658

Stichting Houtrookvrij heeft op Twitter gezet over de biomassa in Zwolle:

https://pbs.twimg.com/media/CzQnSXOW8AIth22.jpg

Het verhogen van de schoorsteen heeft de klachten niet verholpen. Houtrook daalt ook naar beneden..,...

absent
Berichten: 315
Lid geworden op: 26 okt 2016 18:30

Re: Biomassa centrale's

Ongelezen bericht door absent »

gezondheid schreef: Houtrook daalt ook naar beneden..,...
Soms vraag ik me echt af of die milieudelictzoekers niet toevallig van een andere planeet komen.

Mucha

Re: Biomassa centrale's

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

Gesloten