LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Dupont met C8

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Dupont met C8

Ongelezen bericht door gezondheid »

http://nos.nl/artikel/2098845-rivm-bloe ... ggend.html

De bloeduitslagen zijn volgens het RIVM nietszeggend. Daar ben ik het niet mee eens. Mensen weten dan wel dat zij C8 hebben opgelopen. Dat je er vervolgens niets aan kunt doen is een tweede. Het is erg vreemd dat Dupont zolang haar gang kon gaan met de uitstoot van giftige stoffen. Zelfs zwangere vrouwen die miskramen kregen volgens één Vandaag. Raar dat dit niet eerder naar buiten is gekomen. Op internet vind je geen enkele melding. Kennelijk zijn mensen met ernstige klachten niet snel geneigd het te uiten op fora of andere weblogs. Is dit topje van de ijsberg of zijn er nog meer bedrijven die dingen doen die slecht zijn? Uit het AD blijkt dat het RIVM kennelijk hun werk niet goed hebben gedaan zie http://www.ad.nl/ad/nl/32605/Dordrecht/ ... riek.dhtml

Ik heb begrepen dat artsen niet altijd mogen zeggen wat zij willen zeggen en dat de overheid hier ook een flinke druk op uitoefend. Dat is jammer, want we hebben meer aan de waarheid dan aan leugens. Dit soort zaken komen niet snel naar buiten, immers je baan staat op de tocht. En we weten hoe het afloopt met klokkenluiders in Nederland.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Dupont met C8

Ongelezen bericht door GJvdZ »

C8 is geen ziekte maar een stof. Je kunt het dus niet "oplopen".

Maar het RIVM heeft gelijk, je kunt hier niet veel mee. Zo is iets simpels als magnetron popcorn en belangrijke bron van C8 vergiftiging (en misschien wel meer "gewone" producten). Onderzoek heeft dus alleen zin als ook een referentiegroep hebt waarvan je weet dat die schoon zijn.

En of je nu klokkenluider bent of niet: als je er teveel over gaat klagen staat je (goed betaalde) baan inderdaad op de tocht want dan wordt de fabriek gewoon gesloten. Overigens is het al een stuk beter geworden want het grootste deel van het bedrijf is al gesloten. Nu nog het laatste stukje (kost maar 500 banen) en de rest is ook weg.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Dupont met C8

Ongelezen bericht door newmikey »

En uw probleem is?

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Dupont met C8

Ongelezen bericht door gezondheid »

De door jouw gestelde vraag vind ik niet gepast. In dit topic kun je milieu zaken bespreken.

Of jij denkt in termen van dit is niet mijn probleem. Misschien dat je niet geeft om je naaste? Zo komt je vraag op mij over. De mensen die dit wisten en vrouwen hiermee lieten werken zouden vast ook zo gedacht hebben. Niet ons probleem.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Dupont met C8

Ongelezen bericht door puma73 »

gezondheid schreef:De door jouw gestelde vraag vind ik niet gepast. In dit topic kun je milieu zaken bespreken.

Of jij denkt in termen van dit is niet mijn probleem. Misschien dat je niet geeft om je naaste? Zo komt je vraag op mij over. De mensen die dit wisten en vrouwen hiermee lieten werken zouden vast ook zo gedacht hebben. Niet ons probleem.
Welke milieuzaken, in de OP laat u duidelijk merken dat u het aangesneden onderwerp niet eens begrijpt. U weet niet eens waar u over praat. Bovendien is dit geen consumentenkwestie omdat het om een zeer beperkte doelgroep gaat.

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Dupont met C8

Ongelezen bericht door gezondheid »

In het hoofdonderwerp staat:
Milieu
Voor alle onderwerpen omtrent natuur en milieu.

Ik weet niet waar ik over praat. En volgens jou heeft het niets met consumentenkwesties te maken. Ben jij de aangewezen persoon om dat te bepalen? En jij begrijpt het allemaal wel zeker? Hoogbegaafd puma73? Ik heb je bericht gemeld vanwege het beledigen en aanval van personen. Er zijn meerdere berichten van jou verwijderd. Zelfreflectie is een belangrijke eigenschap.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Dupont met C8

Ongelezen bericht door moederslink »

@gezondheid, vroeger nam men het zeker niet zo nauw qua veiligheidsvoorschriften en beschermende maatregelen i.v.m het werken met giftige stoffen. Goed dat daar nu wel naar gekeken en gehandeld wordt.
Ik heb een man gekend, schilder, met ernstige klachten ;
nu weet men hoe het heet ----OPS: Organo Psycho Syndroom.
Ernstige klachten, aantasting vh zenuwstelsel door het inademen van agressieve oplosmiddelen in verfsoorten. Deze man was heel erg ziek!
Nu helemaal onderzocht en erkend.
Er wordt zeer veel onderzoek gedaan op dit gebied , goeie ontwikkeling!
Wat dat betreft doet Nederland het goed qua milieuvoorschriften, maar alles heeft tijd, veel tijd nodig.
(Kijk bv ook naar het asbestverhaal.)

Mucha

Re: Dupont met C8

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Dupont met C8

Ongelezen bericht door sjohie »

gezondheid schreef:http://nos.nl/artikel/2098845-rivm-bloe ... ggend.html

De bloeduitslagen zijn volgens het RIVM nietszeggend. Daar ben ik het niet mee eens. Mensen weten dan wel dat zij C8 hebben opgelopen. Dat je er vervolgens niets aan kunt doen is een tweede. Het is erg vreemd dat Dupont zolang haar gang kon gaan met de uitstoot van giftige stoffen. Zelfs zwangere vrouwen die miskramen kregen volgens één Vandaag. Raar dat dit niet eerder naar buiten is gekomen. Op internet vind je geen enkele melding. Kennelijk zijn mensen met ernstige klachten niet snel geneigd het te uiten op fora of andere weblogs. Is dit topje van de ijsberg of zijn er nog meer bedrijven die dingen doen die slecht zijn? Uit het AD blijkt dat het RIVM kennelijk hun werk niet goed hebben gedaan zie http://www.ad.nl/ad/nl/32605/Dordrecht/ ... riek.dhtml

Ik heb begrepen dat artsen niet altijd mogen zeggen wat zij willen zeggen en dat de overheid hier ook een flinke druk op uitoefend. Dat is jammer, want we hebben meer aan de waarheid dan aan leugens. Dit soort zaken komen niet snel naar buiten, immers je baan staat op de tocht. En we weten hoe het afloopt met klokkenluiders in Nederland.
Hoe vind jij dat je als overheid moet handhaven op iets, als er nog geen sluitende norm is van wat wel/niet schadelijk is? Dat is 1 van de problemen met C8, het is prima aan te tonen, maar wat concentratie X of Y voor gevolgen heeft, is een veel complexere vervolgstap.

Maar goed, het RIVM zit vol met mensen die hier lang voor hebben doorgeleerd, ik heb het minimum op dit vlak gehad op mijn opleiding milieutechnologie tijdens het vak milieuhygiëne, en daar heb ik nu nog hoofdpijn van, zo complex is die materie. Het staat je vrij om aan hun woord te twijfelen, maar je verbind nu wel heel veel dingen aan elkaar.

witte angora
Berichten: 30720
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Dupont met C8

Ongelezen bericht door witte angora »

Mucha schreef:
gezondheid schreef:http://nos.nl/artikel/2098845-rivm-bloe ... ggend.html

De bloeduitslagen zijn volgens het RIVM nietszeggend. Daar ben ik het niet mee eens.
Wie zou het beter weten ? Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) of "Gezondheid" ?
Persoonlijk heb ik in het RIVM toch iets meer vertrouwen. :mrgreen:
Van de week vroeg iemand zich al af waarom iedereen maar op 'gezondheid' en al die andere accounts van hem reageert. En eigenlijk is dat ook wel zo, oeverloos gezever over niks, steeds weer herhalen van uitgekauwde topics en noem maar op.

Ik gooi die gast in mijn vijandenlijstje, en reageer er verder niet op. Het heeft toch geen nut.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Dupont met C8

Ongelezen bericht door moederslink »

Van de week vroeg iemand zich al af waarom iedereen maar op 'gezondheid' en al die andere accounts van hem reageert. En eigenlijk is dat ook wel zo, oeverloos gezever over niks, steeds weer herhalen van uitgekauwde topics en noem maar op.
Ik gooi die gast in mijn vijandenlijstje, en reageer er verder niet op. Het heeft toch geen nut.
:) ik niet, van mij mag hij/zij blijven hoor, ik heb er geen last verder van en ik vind het veel minder erg dan het vele gekat soms .
Iemand " laten " en accepteren is soms een hele kunst :wink: .
En ik heb een keus hè : wel/ niet reageren ......

Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Dupont met C8

Ongelezen bericht door Radar »

Dit topic gaat allang niet meer over Dupont maar over de verhoudingen tussen forumleden onderling. Dit topic wordt derhalve gesloten.

Gesloten