LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geïmpregneerd hout wel goed voor milieu?

tree3
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 mar 2015 13:55

Geïmpregneerd hout wel goed voor milieu?

Ongelezen bericht door tree3 »

Volgens Het Echte Nieuws.org is geïmpregneerd hout erg slecht voor het milieu?

http://www.hetechtenieuws.org/2015-05-1 ... merend.php

Klopt dit? En wat is hiervan waar?
Laatst gewijzigd door Radar op 06 sep 2016 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ten behoeve van duidelijkheid / leesbaarheid.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Geïmpregneerd hout wel goed voor milieu?

Ongelezen bericht door crazyme »

Hout langer houdbaar, dus minder vaak vervangen lijkt mij prima hoor.

NoMiHa
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 aug 2016 18:43

Re: Geïmpregneerd hout wel goed voor milieu?

Ongelezen bericht door NoMiHa »

Niet goed voor de mensen én voor het milieu. Ik wil best duurzaam doen, maar niet door tegelijkertijd vergiftigd te worden voor dat nobele doel.
Het gaat hierom: Dat er chroomtrioxide in tuinhout wordt gedaan, is een feit. De meest betrouwbare site voor Nederlanders het RIVM, heeft dit bevestigd, anno 2011 in een wetenschappelijk document. Het gaat om kilo's chroomtrioxide in een kubieke meter= 7 tot 8 kilo. Dit hout wordt verkocht in tuincentra's, bijvoorbeeld de Welkoop. Ook op internet via Marktplaats kan men hout kopen met chroom. Dus nog steeds...Niks verboden in tuinhout! Als bestrijdingsmiddel in Nederland en Europa is het een verboden stof. Maar het is daarom nu ingedeeld onder het mom: Fixeer.
Daarom mag het nog ongecontroleerd in hout worden geperst, en let op: volgens het zelfde RIVM is er niks aan de hand. Dus chroom6 of geen chroom6: er is geen gevaar voor de volksgezondheid!

Zal zo de pagina uploaden van het RIVM rapport met de bijlage waarin deze feiten staan. Een medewerker van het RIVM die de mail beantwoord op vragen hierover was hier zelfs niet van op de hoogte. En een ander beweerde dat chroomtrioxide verboden is in Nederland....en dat werkt dan bij het RIVM.

NoMiHa
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 aug 2016 18:43

Re: Geïmpregneerd hout wel goed voor milieu?

Ongelezen bericht door NoMiHa »

Antwoord: niet goed voor ons én het milieu mag dat ook?
Ik wil best tuinhout wat lang mee gaat maar niet als ik daarmee een mogelijk gezondheidsrisico loop.
Het gaat er om wat de feiten zijn. Het RIVM gaat door voor een betrouwbare instantie dacht ik. Zij schrijven in hun rapport uit 2011 “Verduurzamd hout: Risico’s van hexavalent chroom voor de volksgezondheid” op bladzijde 29 dat in 25% van het Nederlandse verkochte tuinhout chroomtrioxide zit, in een liter zit 591 gram opgeloste chroomzouten. En dit is de bekende stof waar veel over te doen geweest is vanwege problemen met chroom6 verf op de legerbasis.
Hoe weet je of er chroomtrioxide in je tuinhout zit? Bij de verkoop staat er op het stickertje Celfix OX en: Van Swaaij. Celfix OX is de impregneervloeistof. In een liter zit 591 gram opgeloste chroomzouten. Maar in Nederland en Europa is chroomtrioxide een verboden stof die niet in het milieu mag terecht komen, tenzij het in hout wordt ingebracht om te conserveren.
Verder stond het middel als bestrijdingsmiddel te boek en werd de precieze hoeveelheid en de toelating geregeld door het CTB ( College Toelating Bestrijdingsmiddelen). Maar sinds een paar jaar is chroomtrioxide ingedeeld als een fixeermiddel en hoeft er geen toelating meer voor geregeld te worden. Hierdoor is er geen toezicht meer op de verspreiding van deze gifstof. Uit een eerder rapport van het RIVM (2007) bleek dat er een gezondheidsrisico was door de blootstelling aan chroom6 via tuinhout. Dit rapport werd al in 2011 herschreven en de conclusie was nu opeens dat er géén gezondheidsriscio was door blootstelling aan dit tuinhout. Geen gevaar voor de volksgezondheid, hoevaak hebben we dat al niet gehoord. Het zou er niet in hoeven zitten.

gemist
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 mar 2016 00:32

Re: Geïmpregneerd hout wel goed voor milieu?

Ongelezen bericht door gemist »

Ah, we blijven doorzagen over hout. Als ik het in kleine stukjes snijd met mijn ethanol- gestookte kettingzaag, komt er dan ook fijnstof vrij? En omdat de ketting gesmeerd wordt, kan er dan ook Chroom6 vrijkomen? En is het dan niet gevaarlijk voor de buren of overlastgevend? Had ik trouwens de kattenverjager al genoemd? Werkt perfect icm RoundUp....O_o

NoMiHa
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 aug 2016 18:43

Re: Geïmpregneerd hout wel goed voor milieu?

Ongelezen bericht door NoMiHa »

Het gaat er om wat de feiten zijn. Het RIVM gaat door voor een betrouwbare instantie dacht ik. Zij schrijven in hun rapport uit 2011 “Verduurzamd hout: Risico’s van hexavalent chroom voor de volksgezondheid” op bladzijde 29 dat in 25% van het Nederlandse verkochte tuinhout chroomtrioxide zit, in een liter zit 591 gram opgeloste chroomzouten. En dit is de bekende stof waar veel over te doen geweest is vanwege problemen met chroom6 verf op de legerbasis.
Hoe weet je of er chroomtrioxide in je tuinhout zit? Bij de verkoop staat er op het stickertje Celfix OX en: Van Swaaij. Celfix OX is de impregneervloeistof. In een liter zit 591 gram opgeloste chroomzouten. Maar in Nederland en Europa is chroomtrioxide een verboden stof die niet in het milieu mag terecht komen, tenzij het in hout wordt ingebracht om te conserveren.
Verder stond het middel als bestrijdingsmiddel te boek en werd de precieze hoeveelheid en de toelating geregeld door het CTB ( College Toelating Bestrijdingsmiddelen). Maar sinds een paar jaar is chroomtrioxide ingedeeld als een fixeermiddel en hoeft er geen toelating meer voor geregeld te worden. Hierdoor is er geen toezicht meer op de verspreiding van deze gifstof. Uit een eerder rapport van het RIVM (2007) bleek dat er een gezondheidsrisico was door de blootstelling aan chroom6 via tuinhout. Dit rapport werd 4 jaar later in 2011 hérschreven en de conclusie was nu opeens dat er géén gezondheidsriscio was door blootstelling aan dit tuinhout. Conclusie: er zit nog steeds chroomtrioxide in het verkochte tuinhout en de bron is het RIVM zelf.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Geïmpregneerd hout wel goed voor milieu?

Ongelezen bericht door kweenie »

Het is volgens mij oud nieuws dat er bij het verbranden van geïmpregneerd hout (meestal) giftige stoffen vrijkomen. Daarom moet je geïmpregneerd tuinhout, net als geverfd en gebeitst hout, niet zomaar verbranden. Als er bij zo'n kinder-bouwdorp wordt gebouwd met pallets waarbij er een grote kans is dat die geïmpregneerd zijn, dan lijkt het mij niet echt verstandig om die pallets achteraf te gaan verbranden. Wil je toch de boel verbranden, dan moeten ze dus ander hout zoeken.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Geïmpregneerd hout wel goed voor milieu?

Ongelezen bericht door bprosman »

Pallets worden niet geimpregneerd of gebeitst hoor.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Geïmpregneerd hout wel goed voor milieu?

Ongelezen bericht door moederslink »

Aangezien hout stoken hot is :lol: , neem ik zolangzamerhand toch echt wel aan dat de meeste houtstokers heel goed weten hoe je verantwoord stookt ( of ze het ook doen is een tweede.. ) , en dat is dus met goed droog, onbehandeld hout, niet geverfd en niet geïmpregneerd , en verder ook geen andere troep verstoken. Het is steeds in het nieuws ( de overlast ook :( ) en de regels voor goed stoken heeft de aandacht vd politiek , zowel op gemeentelijk als landelijk niveau. Het is toch bekend ?? (tenzij je in een hol leeft..)
Het punt blijft de handhaving en de " gehoorzaamheid " vd burger zelf en daar schort het nog al aan :x .

Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Geïmpregneerd hout wel goed voor milieu?

Ongelezen bericht door Radar »

Offtopic berichten door Moderator verwijderd.

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Geïmpregneerd hout wel goed voor milieu?

Ongelezen bericht door 16again »

bprosman schreef:Pallets worden niet geimpregneerd of gebeitst hoor.
Dat was ook mijn eerste idee.
Echter, die vierkante blokken tussen de planken zijn wel van samengeperste troep gemaakt.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Geïmpregneerd hout wel goed voor milieu?

Ongelezen bericht door bprosman »

Ja en er bestaan ook "Composiet pallets" maar dat is niet eens hout.

tree3
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 mar 2015 13:55

Re: Geïmpregneerd hout wel goed voor milieu?

Ongelezen bericht door tree3 »

Ik wil graag weten: Chroom-6 of chroomtrioxide komt vaak in het nieuws en wordt in verband met de medewerkers gebracht van Defensie. De medewerkers werden jarenlang aan Chroom-6 blootgesteld terwijl Defensie op de hoogte was van de schadelijke effecten. Het verbaasd mij ten zeerste dat Chroom-6 alleen met Defensie in het nieuws komt en geïmpregneerd hout buiten schot blijft. Ook vind het het wonderbalijk dat het RIVM verklaard dat Chroom-6 dat eenmaan in ons lichaam binnen is gekomen het omgetoverd wordt naar Chroom-3 dat een mineraal is. De meldingen van puma73 neem ik niet serieus omdat hij zelf geen enkele onderbouwingen geeft. Ik heb het over Chroom-6 dat staat als paal boven water als zeer giftige stof. Net als bij asbest geldt er bij Chroom-6 geen grenswaarde wanneer het schadelijk wordt.

De Gamma waarschuwde in beginsel mensen om geen planten met vruchten dicht bij het geïmpregneerde hout te gaan verbouwen.

Verder zou ik graag willen dat hier alleen gereageerd wordt met mensen die kennis hebben van zaken. Het gaat hier om een zeer serieus probleem. Ik heb diverse mensen verloren aan kanker. En ik ben opzoek gegaan naar de mogelijke oorzaken dat zeer lastig zoeken is.

tree3
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 mar 2015 13:55

Re: Geïmpregneerd hout wel goed voor milieu?

Ongelezen bericht door tree3 »

Dit is een miileu forum, misschien dat er wel scheikundigen aanwezig zijn. Ik vind het verder oneerbiedig met de bewoording kwakt een bericht op een forum. Dat is wellicht de manier waarop jij hier tegen aan kijkt. Jammer. Overigens zullen niet zo snel artsen en scheikundigen hier iets over zeggen. Misschien dat ze het wel anoniem willen gaan doen? Zoals hier op dit forum.

Chroom-6 is zeer kankerverwekkend. Waarom komen er wel mannen in maanpakken langs als er asbest vrij is gekomen? En Chroom-6 blijft ongemoeid?

Site met informatie http://geimpregneerdhout.info/

Nogmaals de media heeft wél aandacht voor Defensie en verf en Chroom-6. In hout blijft buiten schot. Ra ra, hoe kan dat?

Chroom-6 is gewoon schadelijk het afdoen van complot theorie slaat nergens op. Graag inhoudelijk reageren. Niet alles er bij halen.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geïmpregneerd hout wel goed voor milieu?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik citeer maar even een jou vast wel bekend stuk tekst:
gezondheid schreef:We hebben het RIVM gevraagd over Chroom-6 in houtrook. Contact gehad met een onderzoeker naar geïmpregneerd hout. Hierbij schrijven van het RIVM:

Uiteraard geldt dat wanneer hout is behandeld met een impregneermiddel waar chroom-6 aan is toegevoegd er ook kans is dat dit bij verbranding vrij zal komen. Echter, tijdens de impregneerbehandeling wordt het chroom-6 vanwege arseenzuur omgezet tot chroom-3 en wordt er chroomarsenaat gevormd. Zowel arseenzuur als chroom-6 zijn niet meer toegestaan in Europa.

NoMiHa
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 aug 2016 18:43

Re: Geïmpregneerd hout wel goed voor milieu?

Ongelezen bericht door NoMiHa »

Moneyman, De GGD geeft foute informatie. Chroomtrioxide in tuinhout is gewoon toegelaten in Nederland. Chroomtrioxide is verboden als bestrijdingsmiddel in tuinhout, maar het zit er nog steeds in als fixatief. Het is toegestaan als fixeermiddel in tuinhout en het middel waar het inzit heet CELFIX OX, en Superwolmanzout B. Iedere dag wordt dit hout nog gewoon verkocht. De GGD die dit heeft gezegd is niet goed ingelicht!Wat de GGD hier dus beweerd daar klopt niks van.
We hebben het RIVM gevraagd over Chroom-6 in houtrook. Contact gehad met een onderzoeker naar geïmpregneerd hout. Hierbij schrijven van het RIVM:Uiteraard geldt dat wanneer hout is behandeld met een impregneermiddel waar chroom-6 aan is toegevoegd er ook kans is dat dit bij verbranding vrij zal komen. Echter, tijdens de impregneerbehandeling wordt het chroom-6 vanwege arseenzuur omgezet tot chroom-3 en wordt er chroomarsenaat gevormd. Zowel arseenzuur als chroom-6 zijn niet meer toegestaan in Europa.
Chroom6 in tuinhout gewoon toegestaan zie hier uit het onderzoeksrapport van het RIVM zelf. In Nederland zijn een tweetal houtverduurzamingsmiddelen die chroom bevatten toegelaten. Gebruik van houtverduurzamingsmiddelen met hexavalent chroom in Nederland
http://www.ctgb.nl, d.d. 01-03-2010), te weten: Celfix OX en Superwolmanzout B.
De samenstelling voor beide middelen is identiek, beide bevatten: 591 g/l chroomtrioxide
en 238 g/l koper(II) oxide.
In de gebruiksaanwijzing is de dosering en de tijdsduur van de fixatie aangegeven: 6-8 kg
middel per kubieke meter hout en een fixatietijd van 2 à 3 weken voor Superwolmanzout
B en minstens 2 weken voor Celfix OX.
In een brief aan het RIVM (d.d. 07-05-2010) laat de brancheorganisatie voor
houtverduurzamers (VHN) weten dat de hoeveelheid chroom bevattend verduurzaamd
hout die op de Nederlandse markt wordt gebracht onbekend is. Wel wordt aangegeven dat
25 % van het hout dat in Nederland wordt verduurzaamd met een koperhoudend middel,
ook chroom bevat. Consumententoepassingen van het chroom bevattend verduurzaamd
hout, zijn tuinhout en speeltoestellen.
Conclusies
− Het verbruik van chroom bevattend verduurzaamd hout in Nederland is onbekend.
Wel is duidelijk dat slechts een deel van het met koper verduurzaamd hout (dat
gewoonlijk een groene kleur heeft) ook chroomverbindingen bevat.
− Chroom bevattend verduurzaamd hout wordt onder andere toegepast als tuinhout en
voor speeltoestellen. De omvang van deze toepassingen is onbekend.
− Het scenario dat door van Raaij et al (1998) wordt gebruikt om de blootstelling aan
hexavalent chroom te berekenen kan nog steeds worden toegepast (scenario: een
kind van 4,5 jaar dat dagelijks 25 minuten speelt op een speeltoestel van CCA
behandeld hout), omdat nog steeds hout verduurzaamd met chroomverbindingen
wordt toegepast in speeltoestellen.


(Uit: Bladzijde 29, Briefrapport: RIVM, Verduurzaamd hout: risico's van hexavalent chroom voor de volksgezondheid. 607711001/2011, G. Wolterink/ H.J.Bremmer/ M.H.M.M. Montforts "Risico's van hexavalent chroom voor de volksgezondheid" uit 2011).

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Geïmpregneerd hout wel goed voor milieu?

Ongelezen bericht door kweenie »

Chroom6 in tuinhout gewoon toegestaan zie hier uit het onderzoeksrapport van het RIVM zelf. In Nederland zijn een tweetal houtverduurzamingsmiddelen die chroom bevatten toegelaten. Gebruik van houtverduurzamingsmiddelen met hexavalent chroom in Nederland
http://www.ctgb.nl, d.d. 01-03-2010), te weten: Celfix OX en Superwolmanzout B.
De samenstelling voor beide middelen is identiek, beide bevatten: 591 g/l chroomtrioxide
en 238 g/l koper(II) oxide.
De toelating van Celfix OX is in februari ingetrokken en Superwolmanzout B is in januari vervallen...

tree3
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 mar 2015 13:55

Re: Geïmpregneerd hout wel goed voor milieu?

Ongelezen bericht door tree3 »

Ik heb Natuur & Milieu de vraag voorgelegd hoe het nu zit met met geïmpregneerd hout. Wat er allemaal in zit blijkt soms geheim te zijn of zo? Als ik pot jam koop staan de ingrediënten er op.

We hebben het RIVM gevraagd om een toelichting waaruit doet blijken dat Chroom-6 volgens de GGD Alkmaar en het RIVM niet meer in hout zit. Recentelijk stond in de krant dat in de gemeente Alkmaar veel kanker voorkomt dan bij andere gemeenten. Daar moet een oorzaak voor zijn.

Schrijven Natuur & Milieu:

Hoi, Het ligt er aan met welke stof geïmpregneerd is, maar vaak komt er arseen vrij wat een naar gif is: https://nl.wikipedia.org/wiki/Arseen

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Geïmpregneerd hout wel goed voor milieu?

Ongelezen bericht door berndv »

er zit geen rechtstreeks CrO3 in geïmpregneerd hout. Hout wordt inderdaad geïmpregneerd met CrO3, maar dit wordt gebruikt in een oplossing tezamen met onder andere koperoxide en arseenzuur. In die oplossing gaan de oxide-ionen een reactie aan met de overige stoffen. Het chroom, je weet wel, diezelfde stof die zorgt voor die glimmende bumpers, zorgt voor de hechting van de overige materialen aan het hout. In dezen is niet CrO3 in het hout aanwezig, niet zoals hier defensie genoemd wordt. Daar werden militairen ingezet die werkten met verf waar CrO3 in verwerkt zat.

De schadelijkheid en eventuele kankerverwekkendheid komt in deze alleen voor bij het impregneerproces in de fabriek en het risico dat je als consument met CrO3 in aanraking komt is nagenoeg onmogelijk, aangezien het niet als CrO3 aanwezig is in het hout.

Maar geef mij maar gewoon carboleum, lekker een tuinhekje verven.

edit: oh ja, ik heb een chemische achtergrond, hoewel ik er al een aantal jaar niet meer werkzaam in ben, maar goed, de werking van ionen in een oplossing is door de jaren heen niet erg veel veranderd :D

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Geïmpregneerd hout wel goed voor milieu?

Ongelezen bericht door kweenie »

Omdat er veel verschillende impregneermethodes en impregneerstoffen zijn, is er geen eenduidig antwoord te geven op de vraag welke stoffen er in geïmpregneerd hout zitten. Dat heeft weinig te maken met geheimdoenerij. Daar komt bij dat (wat al is aangegeven) er diverse reacties kunnen plaatsvinden en er dus een verschil kan zijn tussen de stoffen die in het impregneermiddel zitten en wat er in het hout zit, en wat er daarna weer 'uit het hout komt'. Ook bij verbranding kunnen er reacties plaatsvinden en kunnen er dus andere stoffen in de rook zitten.

Wel is het niet moeilijk om na te gaan dat de hoeveelheid van de giftige stoffen (en het gevaar daarvan) in een stoffige loods vol afgeschuurde voertuigen van een heel andere orde van grootte is dan bij een paar tuinplanken.

Maar ook voor die geïmpregneerde planken geldt dat die hoe dan ook heel wat schadelijker zullen zijn dan onbewerkt hout. En dat het niet echt handig is om die te verbranden.

Gesloten