LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vuurwerk van 156 decibel? Of toch 120 decibel?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Vuurwerk van 156 decibel? Of toch 120 decibel?

Ongelezen bericht door berndv »

gezondheid schreef:Dat vind u. Puma 73 vind het prima dat mensen 156dB volume op 2 meter afstand bij hem willen knallen. Maar dat wil niet zeggen dat anderen dat wel of niet willen. U heeft kennelijk bericht niet gelezen en begrijpt niet waar ik het over heb zie nogmaals http://www.nu.nl/gezondheid/2703905/vuu ... ehoor.html
Jemig zeg, doet dat nou pijn? Als je alleen maar azijn urineert?

Uit het bericht op nu.nl
Milieu Centraal schat dat jaarlijks 800 à 1600 mensen blijvende gehoorschade oplopen door de harde knallen van vuurwerk.
Dit is geen statistiek kaar schatten. Gebaseerd op wat? Zie geen gedegen onderzoek. Op nieuwjaarsdag kunnen ze exact vertellen hoeveel vingers er afgekneld zijn, maar de blijvende gehoorschade kunnen ze alleen maar schatten.

Ja 156 dB(a) kan direct schadelijk zijn voor je gehoor. Zoals ik al aangaf is dit de maximumnorm. Dit is niet dat het vuurwerk hier minimaal aan moet voldoen. Daarbij moet je officieel 8 meter afstand houden

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Vuurwerk van 156 decibel? Of toch 120 decibel?

Ongelezen bericht door puma73 »

kuklos schreef:Guttegut, wéér een topic van TS uit de categorie "iemand vind iets leuk, dus ik wil dat het verboden wordt".
+1

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Vuurwerk van 156 decibel? Of toch 120 decibel?

Ongelezen bericht door gezondheid »

kuklos schreef:Guttegut, wéér een topic van TS uit de categorie "iemand vind iets leuk, dus ik wil dat het verboden wordt".
Ik zeg niet dat het verboden moet worden. Wel een beperking dat niet overal meer vuurwerk afgestoken mag worden. Kennelijk zitten mensen erg vast in hun tradities die ze niet los kunnen laten. Ik stel voor professionele vuurwerk afschieters. Elk jaar gebeuren er weer vele ongelukken waarbij onze samenleving wordt opgezadeld met medische kosten. Bovendien bevuild vuurwerk sterk het milieu. Ik meende dat het één jaar autorij verkeer in één nacht de lucht ingaat. Dus wijs bepaalde locaties aan waar je vuurwerk mag afsteken. Ik weet nog goed dat onze buurjongen vuurwerk over onze coniferen ging gooien voor de lol.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Vuurwerk van 156 decibel? Of toch 120 decibel?

Ongelezen bericht door dhc »

Toch knap dat je je in één bericht meerdere malen tegenspreekt.
a) je wil het niet verbieden maar overlaten aan professionele afstekers? dan verbiedt je het dus voor de gewone burger.
b) Afsteken vervuilt het milieu...en het bepreken tot een bepaalde regio voorkomt dat?
c) Ik meende.....iets wat ik niet kan onderbouwen...
d) Verhaal van de buurjongen is niet relevant..

Misschien gewoon eens accepteren dat jij een probleem hebt met geluidjes? Zoek hulp!

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Vuurwerk van 156 decibel? Of toch 120 decibel?

Ongelezen bericht door gezondheid »

dhc schreef:Toch knap dat je je in één bericht meerdere malen tegenspreekt.
a) je wil het niet verbieden maar overlaten aan professionele afstekers? dan verbiedt je het dus voor de gewone burger.
b) Afsteken vervuilt het milieu...en het bepreken tot een bepaalde regio voorkomt dat?
c) Ik meende.....iets wat ik niet kan onderbouwen...
d) Verhaal van de buurjongen is niet relevant..

Misschien gewoon eens accepteren dat jij een probleem hebt met geluidjes? Zoek hulp!
DHC dit zijn geen "geluidjes" maar harde geluiden van 156 decibel. Hoe hard mag het volume volgens jou dan zijn alvorens het schadelijk gaat worden? Of is dat bij jouw onbeperkt DHC?!

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Vuurwerk van 156 decibel? Of toch 120 decibel?

Ongelezen bericht door dhc »

Vriend, lees je eigen topics over zenders, zendbereik, mosquito's enzovoort, enzovoort. Maar zolang jezelf niet accepteert dat je een probleem hebt zal er niets veranderen.
wat betreft het verhaal 156 db: Er is je al meerdere keren verteld dat dit illegaal vuurwerk betreft...

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Vuurwerk van 156 decibel? Of toch 120 decibel?

Ongelezen bericht door gezondheid »

DHC,

helaas leest u mijn berichten niet goed?

http://www.gezondheidsnet.nl/beter-geho ... oor-gehoor
Sinds 2006 mag legaal vuurwerk in Nederland maximaal 156 decibel produceren, gemeten op twee meter afstand. Dat is nog veel harder dan een rockconcert (110dB), laag overvliegend vliegtuig (120 dB) of geweerschot (140 dB). Geluiden boven de 120 decibel kunnen direct tot blijvende schade leiden.
Milieu Centraal schat dat jaarlijks 800 à 1600 mensen blijvende gehoorschade oplopen door de harde knallen van vuurwerk.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Vuurwerk van 156 decibel? Of toch 120 decibel?

Ongelezen bericht door puma73 »

gezondheid schreef:DHC,

helaas leest u mijn berichten niet goed?

http://www.gezondheidsnet.nl/beter-geho ... oor-gehoor
Sinds 2006 mag legaal vuurwerk in Nederland maximaal 156 decibel produceren, gemeten op twee meter afstand. Dat is nog veel harder dan een rockconcert (110dB), laag overvliegend vliegtuig (120 dB) of geweerschot (140 dB). Geluiden boven de 120 decibel kunnen direct tot blijvende schade leiden.
Milieu Centraal schat dat jaarlijks 800 à 1600 mensen blijvende gehoorschade oplopen door de harde knallen van vuurwerk.
En weer wordt er voor het gemak voorbijgegaan aan de duur van de blootstelling aan. Handigheidje waar TS steeds weer mee werkt.

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Vuurwerk van 156 decibel? Of toch 120 decibel?

Ongelezen bericht door gezondheid »

Puma_73 u vind het onfatsoenlijk dat ik niet op bepaalde vragen in ga. Maar als ik u dan om onderbouwing vraag dan blijft u het antwoord schuldig. Dus ik praat hier met iemand met dovemansoren?

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Vuurwerk van 156 decibel? Of toch 120 decibel?

Ongelezen bericht door puma73 »

Zolang jij hier fabeltjes blijft vertellen en zaken op jouw manier uitlegt en daaraan jouw kromme beleving aan vastplakt, ja dan praat je tegen dovemans oren. Als jij allerlei DB(a) door elkaar blijft gebruiken en onjuiste informatie koppelt dan ben je volstrekt ongeloofwaardig.

Jij hebt, zoals ik al eerder heb geschreven, een zeer ziekelijke obsessie voor alles wat ook maar mogelijk hinderlijk geluid zou kunnen produceren dat je hierdoor alle geloofwaardigheid verspeelt.

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Vuurwerk van 156 decibel? Of toch 120 decibel?

Ongelezen bericht door gezondheid »

Natuurlijk zit er verschil tussen dB en db(a) en db(c). Probleem met een gehoorbeschadiging is dat het niet meteen opvalt. Ik heb geen problemen met geluiden. De hond blaft ook hier en daar heb ik geen hinder van. Of dat de buren steeds aan het praten zijn buiten, die geluiden stoor ik me niet aan. Wel aan te harde geluiden. Bovendien mag jij op afstand geen diagnose geven dat kun je ook niet. Daarvoor heb je een psychiater die dat alleen vast kan stellen.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Vuurwerk van 156 decibel? Of toch 120 decibel?

Ongelezen bericht door berndv »

Vuurwerk mag MAXIMAAL 156 dB zijn. Dat betekent niet dat het vuurwerk 156 dB is, maar het maximaal mag zijn. Over dovemansoren gesproken.... :roll:

Gek genoeg zijn de Europese regels wel weer wat anders, maar toch.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Vuurwerk van 156 decibel? Of toch 120 decibel?

Ongelezen bericht door berndv »

moederslink schreef: Vaak begint het al in november , tegen de wet , maar niet iedereen houdt zich ad wet... :roll:
En dat is ook het vervelende aan alles. De grootste ergernis komt vaak door het illegaal afgestoken vuurwerk. En of dat nu te vroeg of te laat gebeurt maakt in dit geval niet uit. Regels maken tegen illegaal vuurwerk is ook nutteloos, waarom iets verbieden dat al verboden is.
moederslink schreef: "Gezondheid " , u kunt toch niet de wet naar uw hand willen zetten , er zijn geen 17 miljoen autisten in Nederland. Het is hinderlijk ,u heeft er last van , maar wat wilt u nu precies?
De wet veranderen omdat u misschien wel autistisch bent?
Autisten zijn zonder dat ze er wat aan kunnen doen de grootste egoïsten. Dat neem ik ze ook niet kwalijk, het hoort bij hun aandoening. Het is voor een autist moeilijk, danwel onmogelijk, om je te verplaatsen in anderen.

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Vuurwerk van 156 decibel? Of toch 120 decibel?

Ongelezen bericht door gezondheid »

Het mag inderdaad 156dB zijn. Hoeveel decibel 156dB is dit uitgerekend in dB(A)? Dieren ervaren vaak ook heel veel stress met oud en nieuw. Ik ben absoluut niet overgevoelig voor geluiden. Als ik keihard in je oren ga schreeuwen en jij gaat klagen hierover zeg ik ook niet dat je overgevoelig bent. Het ligt dus aan de mens? Of ligt het aan het vuurwerk dat zo hard knalde dat het gewoon je oren pijnigt?


Op een mp3 speler zitten Europese regels. Die mp3 spelers mogen maximaal 85 decibel zijn. Dit is zeker volgens jouw ook voor autisten bedoeld omdat het niet meer harder gezet mag worden? Onzin natuurlijk. Want als je het harder gaat zetten loop je simpelweg gehoorschade op. Maar dat vind de politiek in Nederland niet zo belangrijk, gehoorschade valt niet direct op en je merkt het niet direct. We vinden het normaal dat ouderen alweer gehoorapparaten nemen. Komt dat door ouderdom of doordat we dom zijn omgegaan met te harde geluiden?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Vuurwerk van 156 decibel? Of toch 120 decibel?

Ongelezen bericht door moederslink »

gezondheid schreef:Het mag inderdaad 156dB zijn. Hoeveel decibel 156dB is dit uitgerekend in dB(A)? Dieren ervaren vaak ook heel veel stress met oud en nieuw. Ik ben absoluut niet overgevoelig voor geluiden. Als ik keihard in je oren ga schreeuwen en jij gaat klagen hierover zeg ik ook niet dat je overgevoelig bent. Het ligt dus aan de mens? Of ligt het aan het vuurwerk dat zo hard knalde dat het gewoon je oren pijnigt?

Ik hoor het misschien niet eens vanwege mn doofheid .... :lol:

Voor de dieren vind ik het idd een ramp!

U bent niet overgevoelig voor geluiden , u bent ook geen autist?

Dan is het praten over te hard illegaal vuurwerk....maar ja er zijn al wetten die het verbieden ,er zijn vele mensen die zich hier niet aan houden dus tja wat moet je dan nog? Vuurwerk in zn geheel verbieden?
Niet ok en niet haalbaar

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Vuurwerk van 156 decibel? Of toch 120 decibel?

Ongelezen bericht door gezondheid »

Wanneer je letselschade aan je gehoor aantoonbaar wilt maken is dat niet haalbaar in het huidige juridisch rechtsysteem. Immers jij moet causaal verband aantonen.

Verder voor Puma73 die het beter meent te weten:

Wat is een decibel?
Een decibel dB(A) is een maateenheid om aan te geven hoe hard een geluid is. Mensen kunnen geluiden horen tussen de 0 decibel en de 140 decibel. 0 decibel wil niet zeggen dat er dan geen geluid is, alleen kunnen wij het niet horen. 0 decibel is de zogenaamde gehoordrempel voor het menselijke oor.

Meer dan 140 decibel kunnen we wel horen, maar dat is te pijnlijk voor onze oren en als je aan zo´n sterk geluid blootstaat heb je een zeer grote kans op permanent gehoorschade. In onderstaande tabel kun je zien hoe hard geluid is.

Hier spreekt men dus ook van 140 decibel en niet over dB(A) Bron: http://www.alpine.nl/wiki/5-geluidsniveaus-in-decibel/

Puma73 heeft kennelijk nog een groot vertrouwen in de overheid die wel zorgt voor onze gezondheid?

150dB Permanente gehoorschade Vuurwerk staat daar ook bij op de website van Alpine. Ik denk dat volgens Puma 194dB nog met alle gemak kan.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Vuurwerk van 156 decibel? Of toch 120 decibel?

Ongelezen bericht door moederslink »

gezondheid schreef:Het mag inderdaad 156dB zijn. Hoeveel decibel 156dB is dit uitgerekend in dB(A)? Dieren ervaren vaak ook heel veel stress met oud en nieuw. Ik ben absoluut niet overgevoelig voor geluiden. Als ik keihard in je oren ga schreeuwen en jij gaat klagen hierover zeg ik ook niet dat je overgevoelig bent. Het ligt dus aan de mens? Of ligt het aan het vuurwerk dat zo hard knalde dat het gewoon je oren pijnigt?


Op een mp3 speler zitten Europese regels. Die mp3 spelers mogen maximaal 85 decibel zijn. Dit is zeker volgens jouw ook voor autisten bedoeld omdat het niet meer harder gezet mag worden? Onzin natuurlijk. Want als je het harder gaat zetten loop je simpelweg gehoorschade op. Maar dat vind de politiek in Nederland niet zo belangrijk, gehoorschade valt niet direct op en je merkt het niet direct. We vinden het normaal dat ouderen alweer gehoorapparaten nemen. Komt dat door ouderdom of doordat we dom zijn omgegaan met te harde geluiden?

Hoezo nemen ouderen alweer gehoorapparaten :?:
Dat komt omdat oren/ ogen/ organen / spieren enz enz gewoon ouder worden en dus slijten en dus achteruit gaan . Kom op , gezondheid ! Dat weet u ook !

En off-topic , u bent nu alleen ah doorzagen over de decibellen.......zucht!

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Vuurwerk van 156 decibel? Of toch 120 decibel?

Ongelezen bericht door tenormin »

gezondheid schreef: Op een mp3 speler zitten Europese regels. Die mp3 spelers mogen maximaal 85 decibel zijn. Dit is zeker volgens jouw ook voor autisten bedoeld omdat het niet meer harder gezet mag worden? Onzin natuurlijk. Want als je het harder gaat zetten loop je simpelweg gehoorschade op. Maar dat vind de politiek in Nederland niet zo belangrijk, gehoorschade valt niet direct op en je merkt het niet direct. We vinden het normaal dat ouderen alweer gehoorapparaten nemen. Komt dat door ouderdom of doordat we dom zijn omgegaan met te harde geluiden?
Tjeetje, het is inderdaad lastig, te harde geluiden, radio overlast van "blasting auto 's ) e.c.t. Ik hou ook absoluut niet van geluidsoverlast, maar er is weinig aan te doen. Hier is het hele jaar door buskruit in melkemmer laten ontploffen (zoals eerder beschreven). Ja, wordt men gestoord van maar hoe zoiets te stoppen: geen idee. Mijn (ex = lees overleden) hond had er geen last van gelukkig; vrouwtje deed alsof er niets aan de hand was. Helpt prima (kostte wel moeite!!).

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Vuurwerk van 156 decibel? Of toch 120 decibel?

Ongelezen bericht door gezondheid »

Ja u zegt dat ik gevoelig ben voor geluiden. Ik geef aan dat dit niet het geval is maar dat de geluiden te hard zijn. Maar kenbaar komt dat niet aan en wilt u dat niet begrijpen. Gelukkig worden de tijden van vuurwerk beperkt en de dagen dat het verkocht mag worden ook ingeperkt. Knalvuurwerk vind ik maar niets. Siervuurwerk kun je nog tenminste leuk naar kijken. Waarom neem je die keiharde knallen niet op een cdtje en ga je dat met 156dB op je koptelefoon afdraaien, dan zadel je andere mensen niet op met jouw herrie!
Laatst gewijzigd door gezondheid op 13 nov 2014 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Vuurwerk van 156 decibel? Of toch 120 decibel?

Ongelezen bericht door gezondheid »

http://www.milieucentraal.nl/themas/art ... n/vuurwerk

Hierbij meer informatie over milieu vervuiling door vuurwerk. Ooit zal deze aarde vergaan. Ik zou graag wereld willen zien door Groenlinks en een wereld met VVD aan de macht. En dan uitrekenen welke wereld als eerste vergaat.

Politieke zaken Partij voor de Dieren:

De Partij voor de Dieren heeft het afgelopen half jaar veel aandacht gevraagd voor vuurwerk binnen de gemeente Utrecht. Op dit moment zijn wij, samen met GroenLinks, bezig met opstarten van een vuurwerk meldpunt voor mensen die overlast ondervinden van vuurwerk en hun straat vuurwerkvrij willen maken: http://www.ad.nl/ad/nl/1039/Utrecht/art ... leit.dhtml

Voor meer informatie over het standpunt van de Partij voor de Dieren ten aanzien van vuurwerk kunt u op onze website kijken:

· PvdD Utrecht tegen vuurwerkshow in het Máximapark: https://utrechtstad.partijvoordedieren. ... -mximapark

· Schriftelijke vragen inzake vuurwerkshow Maximapark 17 december 2014: https://utrechtstad.partijvoordedieren. ... gen/i/3464


· Bescherm mens, dier en milieu met Oud & Nieuw: https://utrechtstad.partijvoordedieren. ... -oud-nieuw

· Schriftelijke vragen inzake afsteken vuurwerk door consumenten: https://utrechtstad.partijvoordedieren. ... gen/i/3293


· Utrecht wil geen verbod op afsteken consumentenvuurwerk: https://utrechtstad.partijvoordedieren. ... rk-utrecht


Dankzij onze agendering werd het afsteken van vuurwerk door consumenten besproken tijdens de raadinformatieavond van 1 juli 2014. Aanwezig waren (o.a.): de Dierenbescherming, een oogarts, een vuurwerkhandelaar en enkele bezorgde inwoners van Utrecht. Via het archief kunt de speeches van de insprekers nalezen: http://www.utrecht.nl/gemeenteraad/raad ... 4/#c107688

Gesloten