LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Carillon speelt 24 uur per dag ieder kwartier

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Carillon speelt 24 uur per dag ieder kwartier

Ongelezen bericht door witte angora »

De topictitel luidt dat het carillon 24 uur per dag aan staat. Maar dat zal toch wel niet?

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Carillon speelt 24 uur per dag ieder kwartier

Ongelezen bericht door olaf79 »

16again schreef:Maar die heli heeft tenminste nog een functie. Bij carillon 's nachts zie ik die niet.
Mag iedereen zomaar zo'n carillon aan zijn voorgevel plakken? Zou een gekkenhuis worden.
Toch moest de heli van de VU 's nachts vaker aan de grond blijven wegens overlast voor omwonenden.

Een carillion heeft geen enkele functie behalve het maken van muziek. Het valt daarom onder de gewone wetgeving (of lokaal geldende APV) betreffende het veroorzaken van geluidsoverlast of het uitzenden van luide muziek.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Carillon speelt 24 uur per dag ieder kwartier

Ongelezen bericht door olaf79 »

Hieronder een bloemlezing van gerechterlijke uitspraken over overlast van kerkklokken. Misschien kan dat de inhoudelijke discussie weer op gang brengen?

http://www.wieringa-advocaten.nl/nl/web ... aan-banden

Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Carillon speelt 24 uur per dag ieder kwartier

Ongelezen bericht door Radar »

Offtopic bijdragen door Moderator verwijderd. Bij herhaaldelijk plaatsen offtopic-berichten zal Moderator overgaan tot sluiten van het topic.

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Carillon speelt 24 uur per dag ieder kwartier

Ongelezen bericht door Moneyman »

olaf79 schreef: Een carillion heeft geen enkele functie behalve het maken van muziek. Het valt daarom onder de gewone wetgeving (of lokaal geldende APV) betreffende het veroorzaken van geluidsoverlast of het uitzenden van luide muziek.
En ik maar denken dat het een vorm van tijdsaanduiding is...

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Carillon speelt 24 uur per dag ieder kwartier

Ongelezen bericht door olaf79 »

Moneyman schreef:
olaf79 schreef: Een carillion heeft geen enkele functie behalve het maken van muziek. Het valt daarom onder de gewone wetgeving (of lokaal geldende APV) betreffende het veroorzaken van geluidsoverlast of het uitzenden van luide muziek.
En ik maar denken dat het een vorm van tijdsaanduiding is...
Ja en dat heb je om 3 uur 's nachts echt nodig, terwijl zo'n beetje elk huishouden 20 apparaten in huis heeft dat op een stuk minder agressieve manier de tijd aanduidt?

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Carillon speelt 24 uur per dag ieder kwartier

Ongelezen bericht door olaf79 »

Moneyman schreef:Dat zeg ik niet. Ik corrigeer alleen jouw eerdere reactie. Feitelijk is een carillon gewoon een uitgebreide kerkklok. En die heeft als functie tijdsaanduiding. That's it.
Zo was het ooit bedoelt toen niemand nog horloges had en velen niet konden klokkijken. Dat maakt dat het in de huidige maatschappij zijn functie verloren heeft en alleen nog als muziek instrument (zou moeten) dient.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Carillon speelt 24 uur per dag ieder kwartier

Ongelezen bericht door newmikey »

olaf79 schreef:Hieronder een bloemlezing van gerechterlijke uitspraken over overlast van kerkklokken. Misschien kan dat de inhoudelijke discussie weer op gang brengen?

http://www.wieringa-advocaten.nl/nl/web ... aan-banden
Zeker! Uit de gelinkte tekst: "Voor carillons moeten dus nadere regels gesteld worden door de gemeenteraad. Anders zijn ze toegestaan.". In Alkmaar zijn géén nadere regels gesteld voor de carillons in de binnenstad, dus zijn ze toegestaan. Einde discussie, neem ik aan? (En hartelijk bedankt voor het linkje)

Ik mag er zonder meer vanuit gaan dat een partij die zich in een stad als Alkmaar zou inzetten voor een verbod op de honderden jaren oude carillons tijdens de nachtelijke uren via de APV, genadeloos zou worden afgestraft door de kiezers en zou ophouden te bestaan.

16again
Berichten: 16103
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Carillon speelt 24 uur per dag ieder kwartier

Ongelezen bericht door 16again »

newmikey schreef:Ik mag er zonder meer vanuit gaan dat een partij die zich in een stad als Alkmaar zou inzetten voor een verbod op de honderden jaren oude carillons tijdens de nachtelijke uren via de APV, genadeloos zou worden afgestraft door de kiezers en zou ophouden te bestaan.
Vanwaar die aanname?
Naar mijn idee zal niemand het een probleem vinden als die dingen van 21:30 tot 07:00 juist stil zijn.

Pas als je als partij de carillons totaal wil verbieden ontstaat pas tegenstand.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Carillon speelt 24 uur per dag ieder kwartier

Ongelezen bericht door moederslink »

grun schreef:........ In de OP staat dat het probleem sinds twee jaar speelt. Wordt daar mee bedoeld dat het carillon er pas twee jaar hangt? Of was het carillon er al en zijn de klagers er twee jaar geleden komen wonen?
Zo.n carillon is cultureel erfgoed en hangt er al een paar eeuwen...
Ik denk dat er meer klagers zijn gekomen , zeker als er nu allerlei meldpunten worden opgericht :o
gezondheid schreef: Op mijn meldpunt kreeg ik een melding dat in Alkmaar een carrillon 24 uur per dag aan staat. De carrillon gaat om de 15 minuten af. Mensen die daar vlakbij wonen kunnen 's nachts daar niet van slapen. De zaak speelt al 2 jaar Mag dit?
De Raad van State heeft de vergunning in zoverre aangepast dat bespeling slechts mag plaatsvinden van 09.00uur tot 21.45 uur.
Wat ongelooflijk jammer dat nu ook weer hier over wordt geklaagd.
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat ook zo.n beiaard niet gewoon went ; bovendien is het vaak in het stadshart.
Als je daar al woont dan ben je daar aan gewend op den duur lijkt mij zo.
En het lijkt mij echt niet dat mensen daar .snachts niet van kunnen slapen :roll:
Zoiets - verbieden - in bv een stad als St Petersburg is toch gewoon ondenkbaar???!
Nederlanders , in het algemeen, zijn toch wel een soort van beroepsklagers geworden hoor, zeker en juist omdat er meldpunten voor zijn.
Zo.n carillon is toch echt iets anders dan keihard gekijf en geruzie midden in de nacht? Daar schrik je wakker van! :shock:
De rest went gewoon , ook bv treinen en trams, juist door het regelmatige ritme.....
Ook al heeft een carillon , als zodanig , geen functie meer ____ laat het toch gewoon.

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Carillon speelt 24 uur per dag ieder kwartier

Ongelezen bericht door witte angora »

Mucha schreef:Inderdaad. Klagen lijkt wel een nieuwe vorm van vrijetijdsbesteding geworden. Het zou interessant zijn om te onderzoeken hoeveel van de klagers werkeloos of gepensioneerd zijn. En gewoon teveel vrije tijd hebben, zich vervelen en overal op gaan letten.
Dat klagen is van alle tijden. Vroeger gebeurde dat in het café of bij moeders thuis. Sommigen konden er echt wel wat van!

Alleen is door de social media het bereik nu veel groter. Daardoor wordt je nu met klagers geconfronteerd die je helemaal niet kent, dit in tegenstelling tot vroeger. Plus dat iemand in 'Nikstedoendorp' 'meldlijnen' kan openen die door mensen uit het hele land de hele dag door volgeplakt kunnen worden. Terwijl vroeger in het café iedereen naar huis ging en alles vergat wat er werd gezegd. Daarom valt het nu meer op en zijn mensen er veel langer mee bezig.

Maar eigenlijk dwalen we nu een beetje af. Het gaat om het topic van gezondheid die een meldlijn heeft geopend, waarop iemand die hij helemaal niet kent, een klacht heeft ingediend over het carillon in Alkmaar.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Carillon speelt 24 uur per dag ieder kwartier

Ongelezen bericht door GJvdZ »

moederslink schreef: Ook al heeft een carillon , als zodanig , geen functie meer ____ laat het toch gewoon.
Precies. Aan de andere kant, als we het hier gaan afschaffen kunnen we in de toekomst gaan vertellen dat we op vakantie in zo'n gezellig dorpje zaten waar zo'n leuk ouderwets carillon de tijd aan gaf.... (vrij naar het bakkertje van Youp van 't Hek).

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Carillon speelt 24 uur per dag ieder kwartier

Ongelezen bericht door ciske »

moederslink schreef: Wat ongelooflijk jammer dat nu ook weer hier over wordt geklaagd.
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat ook zo.n beiaard niet gewoon went ; bovendien is het vaak in het stadshart.
Als je daar al woont dan ben je daar aan gewend op den duur lijkt mij zo.
En het lijkt mij echt niet dat mensen daar .snachts niet van kunnen slapen :roll:
Zoiets - verbieden - in bv een stad als St Petersburg is toch gewoon ondenkbaar???!
.

Daar wen je ook wel aan hoor, ik ken dat Carrillon van Alkmaar en zo hard gaat dat ding niet.

En als je er later gaat wonen, dan kies je er zelf voor.

Smartee
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 jun 2017 12:01

Re: Carillon speelt 24 uur per dag ieder kwartier

Ongelezen bericht door Smartee »

Beseffen jullie niet dat je klaagt over mensen die klagen? Wat is er erger :lol:

Meestal klagen mensen met een reden, omdat ze ergens oprecht last van hebben. Als je zelf die overlast niet ervaart, betekent het niet dat die niet bestaat. Het is misschien moeilijk voor te stellen, maar meestal is er een hele goede reden voor. Ik kwam hier het gesprek tegen over het carillon van Alkmaar, en dat is natuurlijk niet zonder reden. Ik ga me hier niet registreren omdat ik niks te doen heb en zin heb om te zeuren.

Ik woon zelf vrij dichtbij het Carillon van de Kapelkerk en ik heb er behoorlijk last van. Ik slaap vrij slecht en als ik dan om 2 of 3 uur 's nachts nog wakker lig is het heel frustrerend als zo'n stom klokkenspel dan elk kwartier z'n melodietjes gaat spelen. Vooral omdat niemand er baat bij heeft. Overdag is het leuk als je af en toe zo'n pingel hoort, maar 's nachts is het nergens voor nodig.

Ik vind het prima als een klok elk uur slaat, want sommige mensen hechten waarde aan zo'n traditie (ondanks het feit dat ze waarschijnlijk 20 klokken in huis hebben) maar de melodieën die het carillon speelt kunnen best wat minder. 's Nachts speelt het carillon de hele nacht door elk kwartier en elk uur een melodie en in het weekend van 's ochtends vroeg soms wel enkele uren aaneengesloten.
Inderdaad. Klagen lijkt wel een nieuwe vorm van vrijetijdsbesteding geworden. Het zou interessant zijn om te onderzoeken hoeveel van de klagers werkeloos of gepensioneerd zijn. En gewoon teveel vrije tijd hebben, zich vervelen en overal op gaan letten.
Wat een onzin zeg. Ik ben ondernemer en voorzie meerdere mensen van een vaste baan en werk keihard voor m'n centen. Waar bemoei je je mee.
Daar wen je ook wel aan hoor, ik ken dat Carrillon van Alkmaar en zo hard gaat dat ding niet.

En als je er later gaat wonen, dan kies je er zelf voor.
Niet iedereen went er dus aan, ik heb er nu al ruim een jaar last van. Ik heb er ook niet zelf voor gekozen want als je een beetje logisch nadenkt doet niemand 's nachts een bezichtiging van een woning. Ik heb mijn woning gekocht na bezichtigingen overdag en was er logischerwijs nooit vanuit gegaan dat zo'n klokkenspel elk kwartier de hele nacht door 'muziek' maakt. Elk uur een slag op de klok om te laten weten hoe laat het is, is tot daar aan toe, maar niemand zit toch te wachten op de hele nacht 'muziek'?

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Carillon speelt 24 uur per dag ieder kwartier

Ongelezen bericht door scontra »

Smartee schreef:Beseffen jullie niet dat je klaagt over mensen die klagen? .

@Smartee,

Beseft u niet dat dit topic reeds van juli 2016 is en de laatst gegeven reactie van 1 aug. 2016.
U komt als "mosterd na de maaltijd" klagen over mensen die klagen over de klacht van topicstarter. :!: :!:

Mucha

Re: Carillon speelt 24 uur per dag ieder kwartier

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

ZaBo
Berichten: 243
Lid geworden op: 10 mei 2017 19:59

Re: Carillon speelt 24 uur per dag ieder kwartier

Ongelezen bericht door ZaBo »

gezondheid schreef:Op mijn meldpunt kreeg ik een melding dat in Alkmaar een carrillon 24 uur per dag aan staat. De carrillon gaat om de 15 minuten af. Mensen die daar vlakbij wonen kunnen 's nachts daar niet van slapen. De zaak speelt al 2 jaar. Mag dit?


De Raad van State heeft de vergunning in zoverre aangepast dat bespeling slechts mag plaatsvinden van 09.00uur tot 21.45 uur. In een andere zaak?
Wat voor een meldpunt heb jij dan?
Bij ons in de gemeente heb je ook altijd van dat soort zeurpieten, gaan dicht in de buurt van een luchthaven wonen en gaan gelijk bellen als er een vliegtuig overkomt.

Statistisch is bewezen ( jaarlijks overzicht waar klachten vandaan komen en zijn altijd de nieuw bouwwijken), dat nieuw inwoners het meest klagen over de vliegtuigen

Geluid hoort er nu eenmaal bij, en kan me eigenlijk niet voorstellen dat 24 p.d. om het kwartier een orgel gaat spelen

Smartee
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 jun 2017 12:01

Re: Carillon speelt 24 uur per dag ieder kwartier

Ongelezen bericht door Smartee »

scontra schreef:
Smartee schreef:Beseffen jullie niet dat je klaagt over mensen die klagen? .

@Smartee,

Beseft u niet dat dit topic reeds van juli 2016 is en de laatst gegeven reactie van 1 aug. 2016.
U komt als "mosterd na de maaltijd" klagen over mensen die klagen over de klacht van topicstarter. :!: :!:
Dat besef ik heel goed :) Ik gooi het topic weer omhoog omdat het nog steeds speelt.
ZaBo schreef: Geluid hoort er nu eenmaal bij, en kan me eigenlijk niet voorstellen dat 24 p.d. om het kwartier een orgel gaat spelen
Tsja het is toch echt zo, vanaf drie verschillende torens zelfs:

https://www.alkmaar.nl/Melodien_Waagtor ... lkerk.html

Ik woon er precies tussenin. Uiteraard stond dat er niet bij op Funda toen ik het huis kocht, dus ja je kunt wel begrijpen dat dat een vervelende verrassing is.

ZaBo
Berichten: 243
Lid geworden op: 10 mei 2017 19:59

Re: Carillon speelt 24 uur per dag ieder kwartier

Ongelezen bericht door ZaBo »

Smartee schreef:
scontra schreef:
Smartee schreef:Beseffen jullie niet dat je klaagt over mensen die klagen? .

@Smartee,

Beseft u niet dat dit topic reeds van juli 2016 is en de laatst gegeven reactie van 1 aug. 2016.
U komt als "mosterd na de maaltijd" klagen over mensen die klagen over de klacht van topicstarter. :!: :!:
Dat besef ik heel goed :) Ik gooi het topic weer omhoog omdat het nog steeds speelt.
ZaBo schreef: Geluid hoort er nu eenmaal bij, en kan me eigenlijk niet voorstellen dat 24 p.d. om het kwartier een orgel gaat spelen
Tsja het is toch echt zo, vanaf drie verschillende torens zelfs:

leuk zo'n lijst met de te spelen melodieën, staat wel elk heel of half uur, maar staat niet vanaf tot ....... dus ja u kan wel gaan zeggen, dat het 24 p.d. is, maar het harde bewijs is er niet, maar ook weer niet het tegendeel, maar denk dat het geen 24 p.d. is

https://www.alkmaar.nl/Melodien_Waagtor ... lkerk.html

Ik woon er precies tussenin. Uiteraard stond dat er niet bij op Funda toen ik het huis kocht, dus ja je kunt wel begrijpen dat dat een vervelende verrassing is.

ZaBo
Berichten: 243
Lid geworden op: 10 mei 2017 19:59

Re: Carillon speelt 24 uur per dag ieder kwartier

Ongelezen bericht door ZaBo »

Smartee schreef:
scontra schreef:
Smartee schreef:Beseffen jullie niet dat je klaagt over mensen die klagen? .

@Smartee,

Beseft u niet dat dit topic reeds van juli 2016 is en de laatst gegeven reactie van 1 aug. 2016.
U komt als "mosterd na de maaltijd" klagen over mensen die klagen over de klacht van topicstarter. :!: :!:
Dat besef ik heel goed :) Ik gooi het topic weer omhoog omdat het nog steeds speelt.
ZaBo schreef: Geluid hoort er nu eenmaal bij, en kan me eigenlijk niet voorstellen dat 24 p.d. om het kwartier een orgel gaat spelen
Tsja het is toch echt zo, vanaf drie verschillende torens zelfs:

https://www.alkmaar.nl/Melodien_Waagtor ... lkerk.html

Ik woon er precies tussenin. Uiteraard stond dat er niet bij op Funda toen ik het huis kocht, dus ja je kunt wel begrijpen dat dat een vervelende verrassing is.
leuk zo'n lijst met de te spelen melodieën, staat wel elk heel of half uur, maar staat niet vanaf tot ....... dus ja u kan wel gaan zeggen, dat het 24 p.d. is, maar het harde bewijs is er niet, maar ook weer niet het tegendeel, maar denk dat het geen 24 p.d. is

Gesloten