LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Die goede oude gloeilampen!

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Die goede oude gloeilampen!

Ongelezen bericht door sacredfour »

Gelukkig heb ik nog een grote hoeveelheid ouderwetse gloeilampen. Ik heb een hele lading kunnen opkopen voor centen van een groothandel die er van af moest.
Wat de meeste mensen vergeten als ze het hebben over milieu besparing, dat de “verspillende”energie in de gloeilamp warmte is! Extra warmte die we hier in Nederland 7-8 maanden per jaar waarschijnlijk nuttige warmte is. Het is ook in deze, de donkere maanden dat we meer licht gebruiken. Dit betekend dus een besparing op de verwarmingskosten in de donkere maanden. Als we de hoge milieu kosten van de fabricage en de extra kosten voor recycling van spaarlampen ook meetellen, is die goede oude gloeilamp waarschijnlijk nog de meest milieu vriendelijke.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Die goede oude gloeilampen!

Ongelezen bericht door dhc »

Nou...die uitgestraalde warmte van een gloeilamp is niet te vergelijken met gewone huisverwarming en derhalve te verwaarlozen.

Niettemin ben ik wel van mening dat we allemaal weer zijn genaaid mbt spaarlampen enz....

witte angora
Berichten: 30768
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Die goede oude gloeilampen!

Ongelezen bericht door witte angora »

Wat de meeste mensen vergeten als ze het hebben over milieu besparing, dat de “verspillende”energie in de gloeilamp warmte is!
Warmte die je lang niet overal nodig hebt. De slaapkamer, de gang, de wc, berghok... Ruimten die over het algemeen best wat kouder mogen zijn dan de woonkamer.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Die goede oude gloeilampen!

Ongelezen bericht door grun »

sacredfour schreef:Gelukkig heb ik nog een grote hoeveelheid ouderwetse gloeilampen. Ik heb een hele lading kunnen opkopen voor centen van een groothandel die er van af moest.
Wat de meeste mensen vergeten als ze het hebben over milieu besparing, dat de “verspillende”energie in de gloeilamp warmte is!
Ja, dan bespaar je drie tientjes op je gasrekening maar je electriciteitsrekening is 300 euro hoger. Slim bezig.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Die goede oude gloeilampen!

Ongelezen bericht door bprosman »

Warmte die je lang niet overal nodig hebt. De slaapkamer
Warmte in de slaapkamer is over het algemeen toch niet verkeerd hoor :wink:

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: Die goede oude gloeilampen!

Ongelezen bericht door sacredfour »

Nou...die uitgestraalde warmte van een gloeilamp is niet te vergelijken met gewone huisverwarming en derhalve te verwaarlozen.
Bij mij thuis leveren de gloeilampen in de woonkamer toch bij tot een halve graad temperatuurverhoging! En zoveel zijn het er niet.
Tenslotte alle kleine beetjes helpen mee!

witte angora
Berichten: 30768
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Die goede oude gloeilampen!

Ongelezen bericht door witte angora »

bprosman schreef:
Warmte die je lang niet overal nodig hebt. De slaapkamer
Warmte in de slaapkamer is over het algemeen toch niet verkeerd hoor :wink:
Dat ben ik met je eens, maar die 10 minuten dat het licht aan gaat, dat zet toch geen zoden aan de dijk, wat warmte betreft?

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Die goede oude gloeilampen!

Ongelezen bericht door grun »

sacredfour schreef:Tenslotte alle kleine beetjes helpen mee!
Qua milieu bedoel je? Nou... dat valt nog te bezien. Het aardgas is er immers al, het hoeft niet meer gemaakt te worden. Dat kun je van electriciteit niet zeggen.

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: Die goede oude gloeilampen!

Ongelezen bericht door sacredfour »

grun!!! aardgas is een bron die niet meer vervangen wordt. Nooit! Het opwekken van electriciteit kan millieuvriendelijk. Trouwens, soms wordt electricitiet opgewekt met aardgas.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Die goede oude gloeilampen!

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Gaan we nu de komende 20 jaar klaagberichten krijgen over mensen die terugverlangen naar de gloeilamp, net zoals van al die euroklagers die zijn blijven hangen in het guldentijdperk?

Zoals mijn oude wielrentrainer altijd zei: "De meet ligt voor je, dus niet achterom kijken!".

witte angora
Berichten: 30768
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Die goede oude gloeilampen!

Ongelezen bericht door witte angora »

GJvdZ schreef:Gaan we nu de komende 20 jaar klaagberichten krijgen over mensen die terugverlangen naar de gloeilamp, net zoals van al die euroklagers die zijn blijven hangen in het guldentijdperk?

Zoals mijn oude wielrentrainer altijd zei: "De meet ligt voor je, dus niet achterom kijken!".
Het omrekenen van 'watt' naar 'lumen' vind ik anders nog aardig lastig... :oops:

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Die goede oude gloeilampen!

Ongelezen bericht door bprosman »

Het omrekenen van 'watt' naar 'lumen' vind ik anders nog aardig lastig...
Dat kun je ook niet omrekenen omdat het twee totaal verschillende eenheden zijn en je het rendement van de lamp niet kent.
Er zijn wel vuistregels waarbij aangegeven wordt welke lamp (in Lumen) gebruikt kan worden tegenover de oude gloeilamp situatie.

CSM
Berichten: 511
Lid geworden op: 31 aug 2011 10:37

Re: Die goede oude gloeilampen!

Ongelezen bericht door CSM »

Ik ga pas om wanneer ze een spaarlamp maken die fatsoenlijk te dimmen is.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Die goede oude gloeilampen!

Ongelezen bericht door bprosman »

Die zijn er inmiddels en hebben op de verpakking ook de toevoeging "dimbaar".

CSM
Berichten: 511
Lid geworden op: 31 aug 2011 10:37

Re: Die goede oude gloeilampen!

Ongelezen bericht door CSM »

Ja ja, die ken ik wel. Maar die moet je dan elke keer eerst op 100% zetten, en dan pas na een paar minuten mag je terugdimmen naar de gewenste sterkte. Sorry hoor, maar daar pas ik voor.

Bovendien:

1) Een klassieke gloeilamp in een lamp met een dimmer gebruikt maar weinig stroom
2) En geeft veel mooier/warmer licht.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Die goede oude gloeilampen!

Ongelezen bericht door bprosman »

1) Een klassieke gloeilamp in een lamp met een dimmer gebruikt maar weinig stroom
Gebruikt MINDER energie, ondanks dat wordt er in een gloeilamp nog steeds ca. 98% van de energie omgezet in warmte dus qua rendement nog niet zo hoog.
2) En geeft veel mooier/warmer licht.
Ben ik helemaal met je eens alhoewel de "Halogeen vervangers" (GU10) bij Ikea qua kleur niet onaardig zijn. Helaas kunnen die dan weer niet gedimd worden.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Die goede oude gloeilampen!

Ongelezen bericht door BBCS »

Het grote probleem is dat spaarlampen (tl verlichting) niet in alle ruimtes geschikt zijn. Bijvoorbeeld in ruimtes waar het licht heel vaak aan en uitgeschakeld wordt en in ruimtes waar het licht maar zeer kort brandt.

LED verlichting is in die ruimtes veel beter geschikt, maar staat nog in de kinderschoenen.

Een ander groot probleem is het formaat van die spaar- en LED-lampen: die zijn veel groter dan de standaard gloeilampen. Die lampen passen dan niet in de armatuur. Wat het gevolg heeft dat men dan naast de nieuwe lampen ook een nieuwe armatuur moeten aanschaffen.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Die goede oude gloeilampen!

Ongelezen bericht door ciske »

Ik heb nog gloelampen in voorraad, hoop dat ik er nog een paar ken kopen .

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: Die goede oude gloeilampen!

Ongelezen bericht door Wim2007 »

sacredfour schreef:Als we de hoge milieu kosten van de fabricage en de extra kosten voor recycling van spaarlampen ook meetellen, is die goede oude gloeilamp waarschijnlijk nog de meest milieu vriendelijke.
Er is nog een heel andere reden om spaarlampen te weren: ze veroorzaken beschadigingen aan de huid. Anders gezegd: ze zijn slecht voor de gezondheid.

zie ook: http://www.sciencedaily.com/releases/20 ... ce+News%29

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Die goede oude gloeilampen!

Ongelezen bericht door tenormin »

sacredfour, ik ben ook (nog steeds) dol op de ouderwetse gloeilamp. Het licht in de huiskamer blijf ik gewoon sfeervoller vinden. Natuurlijk heb ik ook die foeilelijke spaarlampen en ledlampen en tl gebruik ik in de keuken. Maar heb, net als jij, toch ook een voorraadje aangelegd, destijds on line gekocht bij http://www.samelight.eu
Maar of ze die nog hebben weet ik niet want we zijn echt niet de enigen die er zo over denken. En 't geeft wel degelijk warmte af als ik zie dat mijn 2 muurschemerlampjes zwarte vlekjes maken op het plafond; daar zit 1½ meter hoogte tussen plek en plafond. Maar ja, zoveel mensen, zoveel smaken.

Gesloten