LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Houtrook van de buren kankerverwekkend?

angel1978
Berichten: 10909
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door angel1978 »

gezondheid schreef:Dat hele verhaal over dat onderzoek boeit mij geen meter.

O, dus jij vind het prima dat jouw buren regelmatig rookpluimen in jouw tuin bezorgen? Misschien dat jij geen last krijgt van ademhaling en branderige ogen? En het is geen probleem? Klinkt weinig van respect en toont geen empathie aan.
daar spreekt juist heel veel empathie uit.
de meeste mensen overleggen dan even met hun buren!

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door gezondheid »

Dat lees ik daar niet, in wat jij leest angel1978? Je schiet Puma73 even te hulp?

Schrijven van het Longfonds:

Vervelend dat jij en anderen last hebben van de vuurkorf van de buren. Het Longfonds spreekt met rijksoverheden, beleidsmakers en kenners om de gezondheidsrisico’s van houtstook te onderkennen. Deze belangenbehartiging is een traject dat veel tijd vergt.
Om intussen acute overlastsituaties aan te pakken, is met input van het Longfonds, een toolkit ontwikkeld met stappenplannen voor zowel stoker, gehinderde, gemeente en GGD, http://www.vvm.info/?pid=main&id=867&ut ... outstook14. De Toolkit vindt u onder het kopje 'Toolkit'.

Mucha

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door kuklos »

@gezondheid, wat wil je nu precies? Met de buren overleggen wil je niet. Met anderen het bij de lokale politiek aankaarten blijkbaar ook niet.

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door gezondheid »

kuklos schreef:@gezondheid, wat wil je nu precies? Met de buren overleggen wil je niet. Met anderen het bij de lokale politiek aankaarten blijkbaar ook niet.

Juist wel. Die heb ik reeds geïnformeerd. Het valt me op dat je sneller gehoor krijgt bij lokale partij, GroenLinks d'66. Van de partijen CDA, VVD en CU hoor je niks van. Met de buren overleggen, natuurlijk maar het is nu niet mooi weer dus dan ben ik niet buiten. Het rook bereikt zo'n 700 meter. De buren daarnaast hebben er ook hinder van en gaan de ramen keihard dichtslaan zodra de rooklucht komt opzetten. De buren daar weer naast verbranden afval hout.

kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door kuklos »

gezondheid schreef:Met de buren overleggen, natuurlijk maar het is nu niet mooi weer dus dan ben ik niet buiten.
Juist nu overleggen dus. Als het straks weer stooktijd is dan ben je te laat. En dan nog, wat wil je nu precies? Hun het stoken verbieden?

gezondheid schreef:Het rook bereikt zo'n 700 meter. De buren daarnaast hebben er ook hinder van en gaan de ramen keihard dichtslaan zodra de rooklucht komt opzetten. De buren daar weer naast verbranden afval hout.
Ga dan eerst eens overleggen met alle buren die er volgens jou last van hebben. Maak samen een plan van aanpak. En ga dan naar de overlastgevers toe.

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door gezondheid »

Mucha schreef:Het gaat erom dat jij overal last van hebt en alles ongezond vind Gezondheid. Ik kan me voorstellen dat je buren straks niet eens meer een kaarsje of wierrook aan durven steken als dat zo doorgaat. Ik zou serieus eens overleggen of je op het platteland niet beter op je plaats bent. Op een boederijtje 100 meter van elke buur uit de buurt.

Dat zeg jij. Het is sterk overdreven wat jij schetst en is verre van de waarheid. Aannemes kloppen niet. Het is niet wat ik vind, het is wat wetenschappelijk verklaard is wat ongezond is. Mijn mening doet hier niet aan af. Tros Radar heeft eens aandacht gehad over de schadelijkheid van kaarsen, ga je dan ook kritiek leveren op dat programma? Zij hebben altijd al kaarsen aangehad, daar heb ik geen hinder van. De mevrouw die hier op visite was heeft nog steeds last van kriebel hoest en een andere persoon moet nog steeds hoesten. Maar goed, de satan is hier heerser op aarde, en er zijn meer dingen schadelijk.

Hoe zit het juridisch in elkaar?

http://www.habitatadvocatenkantoor.nl/o ... nitief.pdf

Dat ik er alleen last van heb? Éen op de tien Nederlanders, zie ND http://houtrook.nl/wordpress/wp-content ... 2-14-1.pdf

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door VioletPrue »

ciske schreef:
VioletPrue schreef:
Nou, ik moet eerlijk zeggen dat ik ook goed ziek wordt van de rooklucht hier. 's Winters lekker de houtkachels en allesbranders aan en 's zomers in de avond de vuurkorven. Wat dus wel inhoudt dat ik de ramen constant dicht moet doen, anders stinkt het hele huis naar brand. Tolerantie oké, maar een beetje nadenken of je je buren niet uren achtereen uit hun eigen huis rookt is ook niet gek.
Ik ga er vanuit dat je dan niet op onderzoek gaat , maar direct naar je buren stapt?
Dus ik moet op mijn scootmobiel de halve wijk door om te kijken welke van de vijf houtkachels (alleen al in mijn straat) staat te roken? In de zomeravonden lekker op vuurkorfjacht gaan? Of kan men zelf misschien nadenken dat je midden in een woonwijk een ander overlast bezorgd? Als ik mijn stereo op 20 zet, hoor je dat ook drie straten verderop nog. Moet ik dan zelf nadenken dat mijn muziek wel erg hard staat, of wachten tot iemand het zat is en mij opspoort?

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door tenormin »

vogels schreef:Lees net dit verhaaltje, dus voor gezondheid misschien een optie om in Den Haag te komen wonen? http://www.omroepwest.nl/nieuws/22-06-2 ... cue%C3%ABn
In de regio Den Haag: wij hebben een brief ontvangen dat er een volledig verbod op houtkachels is ingegaan op houtkorven e.d. (in het gebied waar ik woon). Hoewel ik me niet zo "opwind" over vuurkorven, je word wel degelijk uitgerookt, vooral met hout wat nog verf heeft. Ben dus wel blij dat het niet meer mag. Of het wordt opgevolgd, dat verbod, is een tweede.

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door gezondheid »

Dank voor je linkje. Krijg inderdaad sneller gehoor bij d'66, GL, Partij voor de Dieren, PVV of de SP. Politieke partijen als Christen Unie, SGP, CDA en de VVD reageren niet op vragen.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door bprosman »

sneller gehoor bij d'66, GL, Partij voor de Dieren, PVV of de SP
Ah wat mooi.. en wat gaan ze er nu concreet aan doen ? Wanneer kunnen we het wetsontwerp tegemoet zien ? of de kamervragen ?
Of zijn ze zieltjes aan het winnen en zeggen ze "We begrijpen uw probleem en zijn het helemaal met u eens......" omdat ze dat op de communicatiecursus gehad hebben ?

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door gezondheid »

Ik vind als je wilt stoken, met de buren dient te overleggen of ze er hinder van hebben. Zij halen zelf de was in en gaan stoken. Maar dat mijn was buiten hangt daar wordt niet naar gekeken. En als je het vuurtje zo mooi vind om naar te kijken, koop een DVD waarop een brandje gefilmd wordt, ga je daar gezellig naar kijken. Ik wil geen fijnstof in mijn tuin en huis. Ik ga ook geen confettie rond strooien. Wat voor het oog niet zichtbaar is wil niet zeggen dat het er niet is.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door bprosman »

Was geen antwoord op mn vraag, misschien denken die buren wel... "Er wonen volwassen mensen naast ons en als ze dr last van hebben horen we t wel"
Ik wil geen fijnstof in mijn tuin en huis
Knap als je dat buiten kunt houden.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door moederslink »

witte angora schreef: Punt is: je kan wel overal wetten voor maken, maar er moet ook gehandhaafd worden. Zolang veel Medelanders niet het fatsoen hebben zich te houden aan afspraken die democratisch gemaakt zijn, kun je geen kant op met je wetten, regels en wat dies meer zij
En dat is het hele punt, het onfatsoen en de -ik- mentaliteit.
Ik zou ook niet graag in de stank en de rook van de fik willen zitten , BBQ een keer , ok , maar op een windstille dag zomaar fikkie stoken vind ik ook niet kunnen, zeker niet met COPD .
Ik ben bang, gezondheid , dat je strijd tegen dit soort overlast vrijwel kansloos is. Behalve toch maar wel dit een keer bij de buren aankaarten, in de hoop dat ze er toch naar willen luisteren.

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door gezondheid »

De baby die hier ook aanwezig was in de tuin zit nog steeds te hoesten en te proesten. Die hebben we gelijk verwijderd uit de tuin. Die wil je hier niet aan blootstellen. Het lijkt er op dat puma73 richting politieke oriëntatie van de vvd heeft.
Laatst gewijzigd door gezondheid op 22 jun 2015 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door bprosman »

zeker niet met COPD .
Dat kunnen je buren ruiken ?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door moederslink »

Nee dat kunnen de buren natuurlijk niet ruiken! Gezondheid gaf aan dat er iemand van zijn gezelschap COPD heeft, en ik vind dat je iets dergelijks best kunt melden aan die buren , vandaar.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door bprosman »

Het lijkt er op dat puma73 richting politieke oriëntatie van de vvd heeft.
Vandaar mijn vraag wat de SP, PvDD, PVV enz allemaal voor je gaan doen ? :wink:

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door bprosman »

Zoals een vriendin van me (arts) wel eens zegt, je moet wel antistoffen/afweer opbouwen :wink:

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door gezondheid »

Kinderen ontwikkelen COPD met de hobby met het stoken van vuur:

http://www.houtrookvrij.nl/portfolio/de ... ngsketels/

De overheid verkondigd dat je huis goed moet ventileren maar met de rookwolken is dat niet prettig.

Brief van het Longfonds:
Verklaring Longfonds (voorheen Astma Fonds) over houtrook en gezondheidsschade Geachte heer, mevrouw, In deze verklaring van het Longfonds gaan wij in op de gezondheidsrisico’s van het stoken van houtkachels, haarden, vuurkorven en barbecues. Luchtvervuiling is slecht voor de gezondheid van mensen. Een van de veroorzakers van luchtvervuiling is de uitstoot van stoffen die vrijkomen bij het stoken van hout in de open haard, houtkachel, vuurkorf of barbecue. Op lokaal niveau draagt houtrook bij aan gezondheidsklachten door fijn stof (PM10 en met name PM2,5). Ook kankerverwekkende (PAK’s)-en andere giftige stoffen (VOS en koolmonoxide) komen vrij bij de verbranding van hout. Houtrook is daarmee naast een stankprobleem, ook een gezondheidsprobleem. Mensen met een chronische longziekte zoals astma of COPD (chronische bronchitis en longemfyseem), maar ook gezonde kinderen en ouderen, ondervinden de meeste klachten door houtrook. Zij kunnen benauwd worden, veel moeten hoesten of een verslechterde longfunctie krijgen. Bij hoge blootstellingen kunnen de klachten lang aanhouden, ook als de blootstelling al is beëindigd. Hierdoor worden deze mensen belemmerd in hun dagelijkse leven. Longpatiënten die in de buurt wonen van een vervuilingsbron zoals een houtkachel, kunnen zich daartegen niet adequaat beschermen. Het is onmogelijk om de eigen woning zodanig af te sluiten dat de rook niet meer binnendringt. Bovendien is het juist nodig om continu te ventileren om de luchtkwaliteit binnenshuis gezond te houden. De gemeente kan de gezondheid van longpatiënten wél beschermen. Bij het stoken van hout moet minimaal worden voldaan aan de wettelijke eisen die gesteld worden aan ‘goed stoken’. Daarnaast is een stookverbod bij bepaalde weertypes: windstil weer, temperatuurinversies, mist ed. en/of hoge concentraties luchtvervuiling sterk aan te bevelen. Een ontmoedigingsbeleid voor het stoken van houtvuur in de gemeente met name door kachels en haarden draagt bij aan de gezondheid van de inwoners. Echter, ook al wordt aan deze maatregelen voldaan, dan nog kunnen mensen die daar gevoelig voor zijn, klachten krijgen. Het Longfonds wil gezondheidsschade door luchtvervuiling zoveel mogelijk voorkomen. De gemeente kan hieraan een belangrijke bijdrage leveren. Wij vertrouwen er dan ook op dat de gemeente haar verantwoordelijkheid neemt en haar inwoners, en met name de mensen met een chronische longziekte, beschermt tegen de schadelijke gevolgen van houtrook. Het Longfonds verzoekt de gemeente om elke situatie serieus te bekijken en te onderzoeken welke oplossing het meest geschikt is.

Bron: https://www.longfonds.nl/sites/default/ ... 20logo.pdf
Laatst gewijzigd door gezondheid op 23 jun 2015 18:38, 2 keer totaal gewijzigd.

Gesloten