LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Houtrook van de buren kankerverwekkend?

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door angel1978 »

tenormin schreef:
Mucha schreef:Geen onzin. Gas of elektrisch barbecue kun je nu eenmaal niet vergelijken met een echte barbecue. Dat is zoiets als een scheet laten in een ligbad. Het doet denken aan een bubbelbad. Maar is het toch net niet. :(
Zoals al eerder gesteld: smaken verschillen. En een 'normale' BBC zal wel lekkerder smaken maar als ik zie hoe men, over het algemeen, het vlees toch net aan het verbranden is: bedankt. Maak met gas BBC net zulke lekkere spare ribbs en saté's als op houtvuur en niet verbrand.
Ben met een gasbbq net zo goed in staat om mijn vlees te verbranden. Dat ligt dus niet aan het soort bbq maar aan de bediener ervoor.

Mucha

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door tenormin »

@angel1978, okay, dan hou ik er maar op dat de "bedienster achter de BBC" (ikzelf) wel oplet.

haljamar
Berichten: 74
Lid geworden op: 05 sep 2014 00:47

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door haljamar »

tenormin schreef:@angel1978, okay, dan hou ik er maar op dat de "bedienster achter de BBC" (ikzelf) wel oplet.
Lijkt mij wel leuk om voor de BBC te werken.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

tenormin schreef:
Mucha schreef:Geen onzin. Gas of elektrisch barbecue kun je nu eenmaal niet vergelijken met een echte barbecue. Dat is zoiets als een scheet laten in een ligbad. Het doet denken aan een bubbelbad. Maar is het toch net niet. :(
Zoals al eerder gesteld: smaken verschillen. En een 'normale' BBC zal wel lekkerder smaken maar als ik zie hoe men, over het algemeen, het vlees toch net aan het verbranden is: bedankt. Maak met gas BBC net zulke lekkere spare ribbs en saté's als op houtvuur en niet verbrand.

Preciessss, dus geen onzin. Een BBQ is een BBQ alleen de manier waarop je BBQed is per uitvoering ( Kolen, briket,hout, gas, electra ) en daardoor smaak verschillend.
Een goede kolen BBQ vind ik lekkerdereder qua smaak mits goed bereid maar op gas vindt ik schoner & de BBQ is vele malen sneller heet.

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door gezondheid »

Reactie van Arie Slob van de Christen Unie (tweede kamerlid)

Dit is bij uitstek een lokale kwestie. Weet niet of daar gemeentelijk regels voor gesteld zijn. Dat zou u kunnen nagaan. In welke plaats woont u? Buurtbemiddelling zou ook een optie kunnen zijn. Mochten wij in uw woonplaats vertegenwoordigd zijn, dan ben ik altijd bereid uw probleem voor te leggen.

Mvrgr,

Arie Slob

Het bouwbesluit (artikel) verteld helaas niet wat nu overlast is en wat niet. Een vuurtje kan gezellig zijn maar excessief gaan stoken vind ik dus niet kunnen. Ik pleit voor betere regelgeving zodat overlast van rook gereduceert kan worden. In de lokale politiek wordt gezegd dat hier niet op gehandhaaft kan worden. Volgens de wethoudster van de Christen Unie zou je dan op de fiets moeten gaan rijden voor eventuele overtredingen. Zover hoeven we ook niet weer te gaan vind ik. Wel indien er sprake is van overlast dat de buren verplicht worden indien ze er niet uitkomen een buurtbemiddeling te gaan volgen en tot afspraken komen met elkaar. Alvorens dit traject moet er wel eerst e.e.a. vast zijn gesteld over de hinder van rook. Welke tijden et cetera.

NPO Radio 1: http://www.radio1.nl/item/183016-Actie% ... haard.html

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Teunbosseman schreef:Een goede kolen BBQ vind ik lekkerdereder qua smaak mits goed bereid maar op gas vindt ik schoner & de BBQ is vele malen sneller heet.
Met een brikettenstarter heb je in 10 minuten een egaal gloeiende kolenBBQ gereed voor gebruik. Dat is echt de beste uitvinding ooit voor een BBQ, niet meer klooien met blokjes en dergelijke.

Als je BBQ erg rookt, doe je feitelijk gewoon iets niet goed. Goed BBQ-en levert erg weinig overlast op. Alleen is een overgroot deel van de BBQ-ers gewoon niet in staat om het goed te doen ;)

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door gezondheid »

Moneyman,

Dan zou hier betere voorlichting over moeten komen?

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Voorlichting? Van wie? Weber organiseert al masterclasses... ;)

Voorlichting is niet de oplossing voor ieder probleem. De kennis is gewoon beschikbaar, men moet alleen de moeite doen om die zich toe te eigenen. Dat los je met een foldertje of spotje niet op.

Mucha

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door puma73 »

Moneyman schreef:
Teunbosseman schreef:Een goede kolen BBQ vind ik lekkerdereder qua smaak mits goed bereid maar op gas vindt ik schoner & de BBQ is vele malen sneller heet.
Met een brikettenstarter heb je in 10 minuten een egaal gloeiende kolenBBQ gereed voor gebruik. Dat is echt de beste uitvinding ooit voor een BBQ, niet meer klooien met blokjes en dergelijke.

Als je BBQ erg rookt, doe je feitelijk gewoon iets niet goed. Goed BBQ-en levert erg weinig overlast op. Alleen is een overgroot deel van de BBQ-ers gewoon niet in staat om het goed te doen ;)
Ook ik gebruik na veel aarzelen een brikettenstarter, inderdaad een hele goede uitvinding.

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door sjoegel »

En ik blijf bij mijn hout. Vanavond moet mijn oude teakhouten tuinmeubelset eraan geloven. Eerst stamp ik het kort en klein, de fik erin en daarna lekker BBQ'en.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door tenormin »

sjoegel schreef:En ik blijf bij mijn hout. Vanavond moet mijn oude teakhouten tuinmeubelset eraan geloven. Eerst stamp ik het kort en klein, de fik erin en daarna lekker BBQ'en.
Onrust "stoker". :lol:

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door sjoegel »

Is prima voor mijn mentale en fysieke "gezondheid" !

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door gezondheid »

Mucha schreef:Gezondheid. Nederland verzuipt nu al in de regels. We hoeven ook alweer niet elke scheet in het burgerlijk wetboek van strafrecht vast te leggen. En een wijkagent door de buurt rond hebben lopen die komt snuffelen of er een vuurkolf of barbecue is die teveel rookt. Als je nou eens gewoon even praat met je buren. (Je weet wel, volwassenen onder elkaar.) Achter hun rug om zeuren op dit forum en proberen om de overheid zo ver te krijgen dat zij je buren vermanend gaan toespreken, is de oplossing niet. Het is te hopen voor je ,dat je buren niet op een dag ook lid worden van dit forum, en je gezeur allemaal lezen.

Er zijn al regels maar daar heb je dus niets aan. Gaat u voor wetteloosheid? Een wijkagent hoeft heus niet overal rond te lopen. Indien er een melding gedaan wordt dan kun je langskomen. Ik zeg ook niet dat de overheid de buren hoeft aan te spreken. Maar wel als buren er onderling niet uit komen. Het is een utopie te denken dat buren onderling vrede lievend met elkaar om willen gaan. En het is ook niet achter hun rug om, ik heb deze topic opgestart om te waarschuwen voor de gezondheid zoals de longfonds. Het verspreiden van materiaal dat kennelijk onzichtbaar voor onze ogen is vinden we prima, maar als het groter van formaat wordt dan niet. Maar goed, we leven in een democratie waar de recht van de meerderheid de stem doet gelden, gezondheidsschade of niet. Is het niet meten met 2 maten? Roken in cafe's en op NS stations mag niet. Dat kan dan opeens wel geregeld worden. Of roken in de trein... Als u van mening bent dat een wijkagent komt snuffelen bij een roker op NS station of café? Dat kan ook niet in uw optiek?

Ik geloof dat er niets in de wet staat voor het verspreiden van water. Wil dat dan zeggen dat ik dan maar water over de schutting moet gaan gooien? Misschien een idee dat als u wilt gaan slapen met de ramen open, dat ik dan onder uw raam een vuurkorf ga aanzetten? Kijken hoe fijn u dat zal vinden? Gebrek aan empathie?

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door kuklos »

Ik ga toch nog maar weer eens reageren.
gezondheid schreef:Er zijn al regels maar daar heb je dus niets aan.
Lees: Die regels doen niet wat jij wil.
gezondheid schreef: Gaat u voor wetteloosheid?
Dat zegt mucha nergens. Een aanname zoals je er zoveel doet in jouw stukje.
gezondheid schreef:Het is een utopie te denken dat buren onderling vrede lievend met elkaar om willen gaan.
Dit is zo'n onzin, dat ik niet durf te beginnen met je uit te leggen dat het onzin is.
gezondheid schreef: En het is ook niet achter hun rug om,
Het is WEL achter hun rug om, want ik heb nog nergens gelezen dat jij met die buren gepraat hebt. De allereerste stap in een echte oplossing is praten met je buren. Levert dat niks op, dan kan je altijd nog naar politici stappen, naar de politici gaan, naar de media etc.
Maar allereerst, praat met je buren hierover!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
gezondheid schreef:ik heb deze topic opgestart om te waarschuwen voor de gezondheid zoals de longfonds.
Zou je dit willen herschrijven in begrijpelijk Nederlands?
gezondheid schreef: Het verspreiden van materiaal dat kennelijk onzichtbaar voor onze ogen is vinden we prima, maar als het groter van formaat wordt dan niet. Maar goed, we leven in een democratie waar de recht van de meerderheid de stem doet gelden, gezondheidsschade of niet.
Weer een paar onzin aannames.


Nogmaals: praat met die buren!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Hou op met dergelijke topics en ga EERST een eerlijk open gesprek met je buren aan. Loopt dat op niets uit, kom dan terug hier. Dan heb je een reden om ons te vragen wat wij ervan vinden en wat een goede volgende stap zou zijn. Maar zolang jij niet met je buren praat kom je geen stap verder.

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door witte angora »

@ gezondheid, dit is een van de weinige zinvolle topics die je geopend hebt. Ik vind het jammer dat je nu toch weer een beetje op de oude toer begint te gaan.

Wat al vaker gezegd is: praat eerst eens met de buren, levert dat niks op, kom dan maar eens terug. Stel dat er een wettelijke bepaling komt betreffende de BBQ, wie gaat dat handhaven? Je zou de politie kunnen bellen, maar wat denk je dat er gebeurd zo gauw die zich omdraaien?

Neem nu maar van mij aan dat je met redelijkheid en inschikkelijkheid een heel stuk verder komt dan met allerlei regeltjes, wetjes, bepalingen en weet ik veel wat nog meer.

16again
Berichten: 16104
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door 16again »

witte angora schreef: Stel dat er een wettelijke bepaling komt betreffende de BBQ, wie gaat dat handhaven?
Volgens mij ging het in topic start niet over een barbecue maar over een vuurkorf.
Waar een barbecue nog enig nut kan hebben, lijkt het mij gewoon pesterij om op warme dag zodra buren buiten zitten die vuurkorf aan te steken

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door moederslink »

16again schreef: Volgens mij ging het in topic start niet over een barbecue maar over een vuurkorf.
Waar een barbecue nog enig nut kan hebben, lijkt het mij gewoon pesterij om op warme dag zodra buren buiten zitten die vuurkorf aan te steken
Daar ben ik het mee eens ; ik vind " gezondheid" een belangrijk punt hebben, de walmen en stank van die alles verbrandende vuurkorven zijn niet te harden en zeker niet in deze hitte.
Ik denk niet dat hij wil moraliseren en/of verbieden , maar dit een aandachtspunt voor de gezondheid, in het algemeen, vindt.
Ook heb ik de indruk dat " gezondheid" het best wel lastig vindt om te praten met de buren ( en het communiceren in het algemeen ) en dat is hem misschien niet eens aan te rekenen.
Bovendien schrijft ie , ergens in het begin , dat ie bang is om erover te praten omdat ,vlg een andere buurvrouw , de buren , mogelijk, uit pesterij nog meer gaan stoken.

Mucha

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

Gesloten