LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] medicijnresten in het milieu?

maritenjos
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 dec 2018 16:16

medicijnresten in het milieu?

Ongelezen bericht door maritenjos »

Ik ben Parkinsonpatiënt en slik medicijnen om mijn Dopaminetekort aan te vullen. Nu is Dopamine een lichaamseigen stof. Mocht er om de een op andere reden Dopamine mijn lichaam verlaten en in het milieu terecht komen dan ga ik er van uit dat dit geen of nadelige gevolgen heeft voor het milieu. Maar hoe zit dat met lichaamsvreemde medicijnen? Wat gebeurt er als lichaamsvreemde of 'onnatuurlijke' medicijnen in het milieu terecht komen? Waar blijven die? Hoe snel breken die af? En hoe schadelijk zijn die medicijnen of hun afbraakproducten? :?:

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: medicijnresten in het milieu?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Wat verstaat u onder 'in het milieu'? Als iemand medicijnen neemt en naar de wc gaat komen stoffen in het riool. Dat is dus ook 'in het milieu'.
Afbraak en schadelijkheid hangt af van het soort medicijn. Daar valt geen zinnig woord in het algemeen op te zeggen.

Lady1234
Berichten: 27096
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: medicijnresten in het milieu?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En er valt ook niets tegen te doen, want ik neem aan dat u en ook anderen die medicijnen nodig hebben.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: medicijnresten in het milieu?

Ongelezen bericht door Moneyman »

maritenjos schreef:
02 dec 2018 16:30
Ik ben Parkinsonpatiënt en slik medicijnen om mijn Dopaminetekort aan te vullen. Nu is Dopamine een lichaamseigen stof. Mocht er om de een op andere reden Dopamine mijn lichaam verlaten en in het milieu terecht komen dan ga ik er van uit dat dit geen of nadelige gevolgen heeft voor het milieu. Maar hoe zit dat met lichaamsvreemde medicijnen? Wat gebeurt er als lichaamsvreemde of 'onnatuurlijke' medicijnen in het milieu terecht komen? Waar blijven die? Hoe snel breken die af? En hoe schadelijk zijn die medicijnen of hun afbraakproducten? :?:
Wat denk je van chemotherapieën?

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: medicijnresten in het milieu?

Ongelezen bericht door Costnix »

@maritenjos: Die chemotherapie medicijnen zij maar een heeeeel klein beetje ten opzichte van de rest van de troep, die in het milieu wordt gedonderd.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: medicijnresten in het milieu?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ik weet dat Antidepressiva vaak niet werken bij snelle stofwisseling dus in het Milieu terecht komen.....

Maar bij mensen met trage stofwisseling juist ophopen en bijwerkingen geven.
Dezelfde stof maar per persoon sterk wisselend resultaat, en zolang vele deze kregen en ze niet keken of het wel voor
deze persoon de juiste dosering is en in beide gevallen niet of nauwelijks word onderzocht of aangepast....

Ik vermoed dat dit bij nog veel meer middelen gebeurde waar ik niets van weet.
Onderzoek naar of een middel wel werkte of juist totaal niets doet, daar zouden we het milieu en de kosten gezondheid veel kunnen bereiken mits er geld is voor dergelijk onderzoek en begeleiding!

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: medicijnresten in het milieu?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Als er geen probleem is dan creëeren we er een.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: medicijnresten in het milieu?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

In Almere in de wijk Oosterwold heeft iedereen een eigen Riool zuivering in de vorm van Helofyten filter en dan geld dit wel...

Een zware patiënt die veel chemische rommel moet slikken en een deel weer in zijn eigen Helofyten fliter laat lopen, daar kan het riet niet tegen en krijg je problemen met het waterschap daar!

Deze mensen word geadviseerd het op een emmer te doen en elders te lozen, dus waar ze nog wel een gewoon riool hebben.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: medicijnresten in het milieu?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Dan moeten die verhuizen of altijd op de emmer. Ik zie me al wandelend met de emmer! Je zult maar ziek zijn.

Lady1234
Berichten: 27096
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: medicijnresten in het milieu?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Theotrucker schreef:
02 dec 2018 23:39
Dan moeten die verhuizen of altijd op de emmer. Ik zie me al wandelend met de emmer! Je zult maar ziek zijn.
Die zijn dus ook ziek.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: medicijnresten in het milieu?

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat medicijnresten zo in het milieu terecht komen is inderdaad een probleem. Dat is bekend (o.a. bij het RIVM) en daar wordt ook aandacht voor gevraagd door bepaalde groeperingen. Vooral omdat veel middelen door de zuiveringsinstallaties niet (volledig) uit het water kunnen worden gehaald en zo ook in het drinkwater terecht komen. De concentratie is dan wel zo laag dat het water ruim aan de normen voldoet, maar er is nog weinig bekend over het langdurig gebruik van water met een lage concentratie aan deze medicijnencocktail.
Moneyman schreef:
02 dec 2018 22:19
Wat denk je van chemotherapieën?
Ziekenhuizen hebben in de regel een aparte rioolaansluiting. Het afval van ziekenhuizen ondergaat dus extra zuiveringen om de meeste troep er uit te krijgen. Ik heb wel eens begrepen dat mensen die thuis chemo krijgen ook aparte flessen krijgen om urine in op te vangen. Het grootste probleem komt juist van de 'gewone' thuisgebruikers van medicijnen.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: medicijnresten in het milieu?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Chemopatienten gaan thuis gewoon op het toilet, maar krijgen zeer strikte instructies. Juist vanwege de chemische troep die met de ontlasting weer wordt uitgescheiden.

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: medicijnresten in het milieu?

Ongelezen bericht door Costnix »

Voor chemotherpieën zijn zeer strikte adviezen:
https://www.kanker.nl/soorten-behandeli ... motherapie

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: medicijnresten in het milieu?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Costnix schreef:
03 dec 2018 08:28
Voor chemotherpieën zijn zeer strikte adviezen:
https://www.kanker.nl/soorten-behandeli ... motherapie

Die adviezen zijn om andere mensen te behoeden tegen de cytostatica die mensen die chemo ondergaan uitscheiden. Heeft niets met maatregelen tegen het milieu te maken. Veel van die resten komen via het toilet wel in het milieu terecht.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: medicijnresten in het milieu?

Ongelezen bericht door sjohie »

maritenjos schreef:
02 dec 2018 16:30
Ik ben Parkinsonpatiënt en slik medicijnen om mijn Dopaminetekort aan te vullen. Nu is Dopamine een lichaamseigen stof. Mocht er om de een op andere reden Dopamine mijn lichaam verlaten en in het milieu terecht komen dan ga ik er van uit dat dit geen of nadelige gevolgen heeft voor het milieu. Maar hoe zit dat met lichaamsvreemde medicijnen? Wat gebeurt er als lichaamsvreemde of 'onnatuurlijke' medicijnen in het milieu terecht komen? Waar blijven die? Hoe snel breken die af? En hoe schadelijk zijn die medicijnen of hun afbraakproducten? :?:
Je lichaam kan wat je inneemt als lichaamsvreemde stoffen herkennen, en dmv de nieren en lever omzetten naar stoffen die wel afgebroken kunnen worden, of als dat niet lukt, als tussenproduct uitscheiden via de urine. Zo'n tussenproduct kan zelfs schadelijker lijken dan wat je oorspronkelijk in nam, maar dat hele systeem is erg complex, en van veel factoren afhankelijk. Simpel gezegd, wat jij inneemt komt lang niet altijd in dezelfde (moleculaire) vorm je lichaam weer uit.

In de waterzuivering spreken we dan ook van medicijnresten, en dat is wel een aandachtspunt als het om de waterkwaliteit gaat. Gelukkig worden er ook aan die kant wel stappen gezet, vaak niet in de spotlight, maar door het iets "tweaken" van bijvoorbeeld de bacteriën in een RWZI, kunnen ze er best wel wat aan doen. Het zou overigens ook erg helpen als mensen overgebleven medicijnen inleveren bij de apotheek, en niet door de WC spoelen. Dat is nl een zeker zo groot probleem als de reststoffen in de urine.

Overigens zijn er bepaalde therapieën waarbij je de eerste urine die je uitscheidt op moet vangen voor recycling.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: medicijnresten in het milieu?

Ongelezen bericht door scontra »

Bij de rioolwaterzuivering worden vaak chemicaliën toegevoegd om het vuile water (goed) te kunnen zuiveren alvorens het op het oppervlakte water wordt geloosd.
In dat zuiveringsproces zal vast wel bij één van de onderdelen van de afvalwaterzuivering de mogelijkheid zitten om uw vervuilende stofje op de e.o.a. wijze uit het water te verwijderen.

Gesloten