LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Is dit asbest?

arijk
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 okt 2012 19:33

Is dit asbest?

Ongelezen bericht door arijk »

Bij ons in de flat wordt binnenkort een grote asbestsanering gehouden. Nu heb ik een aantal foto's gemaakt.
Weet iemand of dit ook echt asbest is? De platen op de foto zijn in zeer slechte staat en zijn kapot, er is tevens in gezaagd.

2 vragen:

- is dit asbest? en welke soort?
- is dit risicovol?

Alvast bedankt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

klaas1978
Berichten: 355
Lid geworden op: 17 dec 2008 22:36

Re: Is dit asbest?

Ongelezen bericht door klaas1978 »

Of dat asbest is kun je aan de hand van dit soort foto's niet zeggen. Als je het wil weten zal er een deskundige terplekke moeten komen kijken.

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: Is dit asbest?

Ongelezen bericht door Brainless »

De onderste foto ziet eruit als glaswol en zeker niet als asbest.
Asbest is sterk samengeperst (kleur grijs) en kun je niet als wol uit elkaar trekken.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Asbest

Nicky_The
Berichten: 804
Lid geworden op: 01 dec 2010 11:51
Locatie: Noord-Holland

Re: Is dit asbest?

Ongelezen bericht door Nicky_The »

Moeilijk te zeggen vanaf de foto's De onderste lijkt idd geen asbest.

Asbest is pas 'gevaarlijk' wanneer u het bewerkt (zagen etc). Zelfs dan nog zeggen deskundigen dat het niet zo danig schadelijk is dat u er ook daadwerkelijk ziek van wordt. Als men echter alle dagen asbest bewerkt, dan is er wel een groot risico op gezondheidsklachten.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Is dit asbest?

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Alleen met microscopisch onderzoek is met zekerheid te bepalen of iets asbest is.

Er zijn laboratoria die dit voor u kunnen uitvoeren. Het kost ongeveer 50-150 euro

Bijvoorbeeld hier, maar er zijn er veel meer:
http://www.asbest-herkennen.nl/

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Is dit asbest?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Het grijs op de eerste foto zou asbest kunnen zijn, maar door de gebogen vormen denk ik eerder aan lelijk cementstucwerk. Asbest zijn meestal platen van enkele mm dik met een grove structuur aan de zijkant van de platen.

Gebr Middelveld
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 feb 2013 21:45

Re: Is dit asbest?

Ongelezen bericht door Gebr Middelveld »

Stukwerk kan ik niet ontdekken, maar foto 1, dat kan best asbesthoudend materiaal zijn. Asbest herkennen is echter in het echt soms al lastig, obv een foto helemaal.
Maar als je precies wilt weten wat er in je huis aan asbest aanwezig is, kun je misschien een asbestinventarisatierapport laten maken. Kosten daarvan liggen wel weer een stuk hoger, dat zal ergens bij € 400 beginnen.

miemsie40
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 nov 2014 13:24

Re: Is dit asbest?

Ongelezen bericht door miemsie40 »

Hallo
Omdat ik hier nieuw ben en niet weet waar ik een bericht moet plaatsen doe ik het maar hier
Dit omdat we het hier toch over asbest hebben

Het gaat om mijn douchedeur daar is mijn zoon tegenaan gevallen en nu zit er een gat in
Het is een deuk maar erg rafelig
Ik heb beneden ook mijn kelder kapot maar dat ziet er heel anders uit
Ook konen er bruine plekken door dr verf heen en op sommige plekken bladdert de verf af
Ik ben als de dood voor asbest
Ik hoop dat iemand mij duidelijkheid kan geven

Ps het lukt mij niet om foto te sturen

Gesloten