Niet stoken met windstil en mistig weer?

liefdeisdeweg
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 okt 2016 17:28

Niet stoken met windstil en mistig weer?

Ongelezen bericht door liefdeisdeweg »

De lokale gemeente geeft voorlichting. Zij geven aan dat je niet moet gaan stoken met windstil- en mistig weer. Maar wat als je de houtkachel als hoofdverwarming gebruikt? Dan ga je toch niet in de kou zitten? Zou de gemeente ook een SMART-doel hebben ontwikkeld? Want hoeveel mensen zouden zich met dat advies (geen verbod) houden? En welk doel heeft dit als je dit gaat publiceren in (dure?) krantenadvertenties? En hoeveel procent van de stokers zouden zich van dit verbod (niet stoken bij bepaalde omstandigheden) houden?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41
Beste antwoord
Gekozen door liefdeisdeweg

Re: Niet stoken met windstil en mistig weer?

door Bob Schurkjens » 30 okt 2018 19:50

heel misschien gaat het kwartje vallen in Nederland bij de foute houtstokers
IJdele hoop. Die lui zijn niet te stoppen.
Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Re: Niet stoken met windstil en mistig weer?

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

Voorlichting en advies. Geen verbod.

Daarnaast stel je de vragen op de verkeerde plaats. Begin eens bij de gemeente.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Niet stoken met windstil en mistig weer?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ook is er nog een groot verschil in houtkachels.

En de gemeente huurt vaak een hele of halve pagina in het plaatselijke sufferdje. Dus zo duur zal dat niet zijn.

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Niet stoken met windstil en mistig weer?

Ongelezen bericht door witte angora »

liefdeisdeweg schreef:
30 okt 2018 13:53
De lokale gemeente geeft voorlichting. Zij geven aan dat je niet moet gaan stoken met windstil- en mistig weer. Maar wat als je de houtkachel als hoofdverwarming gebruikt? Dan ga je toch niet in de kou zitten? Zou de gemeente ook een SMART-doel hebben ontwikkeld? Want hoeveel mensen zouden zich met dat advies (geen verbod) houden? En welk doel heeft dit als je dit gaat publiceren in (dure?) krantenadvertenties? En hoeveel procent van de stokers zouden zich van dit verbod (niet stoken bij bepaalde omstandigheden) houden?
Volgens mij ben jij een van degenen die vanwege astma overal, vooral op dit forum, loopt te klagen over houtrook en aanverwante zaken. Nu doet de gemeente eens iets, en dan ga juist jij naar het doel vragen?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Niet stoken met windstil en mistig weer?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ik denk dat het percentage niet zo belangrijk is. Daar zou ik me niet druk over maken.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Niet stoken met windstil en mistig weer?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Zucht :roll: wéér een topic over houtrook... wat verwacht je van dit topic?

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Niet stoken met windstil en mistig weer?

Ongelezen bericht door 16again »

witte angora schreef:
30 okt 2018 14:29
Nu doet de gemeente eens iets.....
....met effect nul komma nul

Deze "voorlichting" doet niets voor de luchtwaliteit en doet me denken aan Jantje van Leiden

angel1978
Berichten: 10909
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Niet stoken met windstil en mistig weer?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Moneyman schreef:
30 okt 2018 16:35
Zucht :roll: wéér een topic over houtrook... wat verwacht je van dit topic?
Aandacht

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Niet stoken met windstil en mistig weer?

Ongelezen bericht door moederslink »

Prima dat de gemeente dit toch nog even doet voor het komende stookseizoen?
En wie zich hieraan houdt :x ?
Goeie vraag!
Dit onderwerp is verder al uit en te na aan de orde geweest , ook hier op dit forum .

Het punt is toch echt de handhaving , maar misschien , heel misschien gaat het kwartje vallen in Nederland bij de foute houtstokers en wordt het ongebreideld houtstoken met bewerkt hout en verdere troep ooit minder en worden de heterdaadjes flink beboet door handhavers.
In dichtbevolkte woonwijken kun je hier flink overlast van ervaren, maar goed, het probleem is bekend.
Dus nu weer wat extra voorlichting hierover vind ik op zich niet verkeerd .

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Niet stoken met windstil en mistig weer?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

heel misschien gaat het kwartje vallen in Nederland bij de foute houtstokers
IJdele hoop. Die lui zijn niet te stoppen.

liefdeisdeweg
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 okt 2016 17:28

Re: Niet stoken met windstil en mistig weer?

Ongelezen bericht door liefdeisdeweg »

Ik zie dat gewoon bij windstil weer gewoon gestookt wordt.

Je had destijds ook voorlichting over roken op de werkplek. De liberalen vonden dat dit in onderling overleg het opgelost moest worden. Talloze voorlichting commercials. Met ik rook niet ik sport. Of roken we lossen het samen wel op. Uiteindelijk werd het opgelost door duidelijke afspraken namelijk dat je niet mag roken op de werkplek.

Iemand die hier stookt op afval zegt dat de industrie ook schadelijke stoffen uitstoot. En daar moet dan eerst wat aan worden gedaan.

Handhaving zou te duur zijn. Maar dat kun je verrekenen met een geldbedrag.

Ik had hier wat van gezegd (stoken op afval) maar dan wordt je geïntimideerd. Fatsoenlijk met elkaar omgaan? Dat wordt steeds meer een zeldzaamheid. Wordt afgedaan als klagen. Kennelijk mag je giftige stoffen in de lucht brengen. Mensen worden roekeloos en hebben kennelijk een hekel aan het goede.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Niet stoken met windstil en mistig weer?

Ongelezen bericht door moederslink »

Helaas een waarheid als een koe :
het is bijzonder moeilijk om iemand op dit foute stookgedrag te wijzen of waar dan ook op te wijzen.
Er wordt bot en met onfatsoen of een grote b** gereageerd want men moet zich niet bemoeien met die ander :shock:

De rookplekken , buiten, bv bij de ziekenhuizen gaan nu toch ook echt allemaal verdwijnen.
Het duurt lang, je moet een lange adem hebben, maar er komt een keer een kantelpunt ( hoop ik :? ) , ook op dit foute houtstoken.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Niet stoken met windstil en mistig weer?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Gezellig weer twee houtstook topics tegelijkertijd.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Niet stoken met windstil en mistig weer?

Ongelezen bericht door Jablan »

Moneyman schreef:
30 okt 2018 16:35
Zucht :roll: wéér een topic over houtrook...
'Niet stoken met windstil en mistig weer' is een goedbedoeld, tegelijk naïef advies. Wanneer is het in Nederland echt windstil en/of mistig? Heel erg zelden.

Vorig jaar was er op dit gebied wel een nieuwtje, dat dit forum niet heeft gehaald. Houtkachels moeten voldoen aan de 'ECO-Design; richtlijn van de EU en Nederland is 1 van de laatste landen, die deze richtlijn verwerkt in wetgeving, uit mijn hoofd vanaf 2022. Deze richtlijn wordt door Nederlandse politici wel gebruikt als argument 'kijk, we doen wel wat'.
Zwitserland zit niet in de EU, maar ook daar wordt flink op hout gestookt en ook veel getest. Blijkt, dat de houtkachels, die officieel aan deze richtlijn voldoen, zo zijn aangepast, dat ze keurig door de test komen, maar in de praktijk minder goed presteren dan de oude modellen. Of nog net zoveel roet en stof door de schoorsteen jagen als de oude modellen. Hetzelfde principe als met de dieselmotoren in auto's.

Een oplossing om de overlast flink te verminderen, is er ook. Een keramisch filter in de pijp van de houtkachel, liever nog in de houtkachel zelf, vangt het meeste fijnstof en roet af. Hetzelfde principe als bij katalysatoren in (oudere) dieselauto's. Bovendien werkt zo'n filter niet op stroom en het is makkelijk te reinigen met water en een afwasborstel, wanneer het volloopt. Klein nadeel: ze zijn nog steeds niet in Nederland verkrijgbaar, wel in webshops van een aantal fabrikanten, beter nog direct bestellen in de goede maat bij de fabrikanten. Extra kosten ... 25 € per stookseizoen, als je het door een schoorsteenveger laat regelen.
Andere reinigingssystemen worden meestal hoog in de schoorsteen geplaatst en draaien op stroom, op zich ook goed, maar flink duurder dan deze filters.

Het kan zo simpel zijn ...

BL2
Berichten: 4791
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Niet stoken met windstil en mistig weer?

Ongelezen bericht door BL2 »

In een land waar de meeste bomen schuin staan door de altijd aanwezige wind gaan we het hebben over windstil weer.

tree3
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 mar 2015 13:55

Re: Niet stoken met windstil en mistig weer?

Ongelezen bericht door tree3 »

https://www.trouw.nl/home/in-hongarije- ... pBwSU390b8

1 op de 3 verbrand afval in Hongarije. Nee wij Nederlanders doen dat natuurlijk niet. We voelen ons hoog verheven boven en andere personen. Of we bagataliseren het probleem, ach valt wel mee. En PVV dat roept
De heer Van Aalst (PVV):
Dank u wel, voorzitter. Laat ik dit vuurtje maar eens opstoken. Bizar. Wat we hier aan het doen zijn, slaat werkelijk nergens op. Een dertigledendebat over het grote gevaar dat “houtkacheltje” heet. Sinds het begin van de mensheid stoken we al vuurtjes met hout, maar nu hebben de milieufetisjisten het de oorlog verklaard.

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Niet stoken met windstil en mistig weer?

Ongelezen bericht door witte angora »

It seems that trees are radioactive and dangerous.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Niet stoken met windstil en mistig weer?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Tree vindt zichzelf leuk.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Niet stoken met windstil en mistig weer?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als je een flinke houtkachel met voldoende wind op ging stoken, moet ik het dan weer uitmaken als plotseling de wind weg valt en moet ik dat telkens controleren?

Tree 3 geeft wel goede tip... zie hieronder, kan ik ook!

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Niet stoken met windstil en mistig weer?

Ongelezen bericht door Revoked »

Een katalysator is GEEN filter. Maar ik weet natuurlijk niet of iedereen heeft zitten opletten tijdens de scheikunde lessen.
Vergelijkingen met dieselmotoren gaat hier totaal niet op.

Gesloten