LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 'Normen voor fijnstof moeten strenger'

Lady1234
Berichten: 27099
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 'Normen voor fijnstof moeten strenger'

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar niet meer dan twee kinderen per gezin, over de hele wereld, zou echt schelen.

Oftewel fokpremies afschaffen. Maar daar zullen de kerkelijk gezindten wel tegen zijn.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: 'Normen voor fijnstof moeten strenger'

Ongelezen bericht door kweenie »

sjohie schreef:
16 okt 2018 17:53
Waar ik me wel zorgen om maak, zijn clubs als Milieudefensie die van alles roepen, maar gek genoeg nooit met werkbare oplossingen komen. Dat is an-sich de taak van de overheid, maar het wordt zo langzaamaan wel wat vermoeiend.
Lijkt mij een zwak excuus om dan maar geen scherpere normen te hoeven invoeren. Er werken duizenden mensen bij de ministeries, die juist als taak hebben om beleidsmaatregelen te bedenken en uit te werken. Als de wil er is, dan kunnen de maatregelen wel worden bedacht. Alleen zal dat wel geld kosten en dat wil men niet.

Het is ook niet zomaar een club die maar wat roept. Het gaat om de WHO, een organisatie van de Verenigde Naties, die al meer dan tien jaar geleden met deze strengere normen is gekomen. Vanuit de EU is daarop een veel minder strenge norm gekomen, uit politieke motieven: het moet in de hele EU realiseerbaar zijn, niet alleen in de rijkste en modernste delen, maar ook in de minder ontwikkelde delen. Idee is dat de beter ontwikkelde landen zelf strengere normen kunnen opstellen. Maar Nederland ziet zichzelf blijkbaar als achtergebleven gebied...

Goose14
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 okt 2018 12:49

Re: 'Normen voor fijnstof moeten strenger'

Ongelezen bericht door Goose14 »

afgelopen maandag de uitzending van Radar bekeken over het onderwerp "fijnstof".
en zoals bij meerdere discussies over fijnstof en CO2, mis ik steeds weer twee andere grote boosdoeners van die uitstoot. in de zomer de barbecues en in de koude periode de houtkachels.
ik heb zelf last van mijn longen, maar elke zomer weer moet ik ramen en deuren sluiten om die vervelende rook uit m'n huis te houden. en met zo'n zomer als dit jaar is dat een ware hele geweest. en nu begint de periode weer van de houtkachels.
de grote schreeuwers hier in Nederland: Milieudefensie EN GroenLinks hoor je daar niet over. aanhangers van deze terreurbendes zijn de grootste vervuilers, om het mom "duurzaam stoken". als ze echt duurzaam willen zijn gebruiken ze het hout om er iets van te maken wat duurzaam is. want je verbrandt hout, dus komt er fijnstof vrij. zo jammer dat de redactie van radar dit punt even heeft laten liggen. dus als jullie een item maken, doe dan je werk eens goed. zeer vele bewoners van Nederland hebben last van de luchtwegen. als Milieudefensie en GroenLinks eens de hand in eigen boezem gaan steken en opkomen voor anderen en niet hun zogenaamde verantwoorde idealen gebruiken om anderen het adem halen lastig te maken.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: 'Normen voor fijnstof moeten strenger'

Ongelezen bericht door sjohie »

Erthanax schreef:
16 okt 2018 19:00
Amsterdam haalt het miljoen niet eens. Op 31 mei 2018 telde het 859.732 inwoners.
Overigens schreef Jac. P. Thijsse al in het voorwoord van een van zijn Verkadealbums (ik meen Zomer) dat Nederland zo vol was dat het niet meevalt een rustig stukje natuur te vinden.
Mwoa, als ik 5m loop vanaf huis lig ik in de uiterwaarden aan de IJssel waar het lekker rustig is, maar nog niet helemaal stil. Als ik 15m fiets is het wel helemaal stil. Wel nét, een toeterende automobilist hoor je dan nog net wel, en straks die laagvliegende vliegtuigen van Lelystad ook is de grote vrees, maar er is in Nederland nog echt plenty rust te vinden.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: 'Normen voor fijnstof moeten strenger'

Ongelezen bericht door kweenie »

zoals bij meerdere discussies over fijnstof en CO2, mis ik steeds weer twee andere grote boosdoeners van die uitstoot. in de zomer de barbecues en in de koude periode de houtkachels.
Terecht dat je hier niets over barbecues en houtkachels hoort. Het gaat hier namelijk niet om de vraag wat de veroorzakers zijn, het gaat er om hoe de normen moeten zijn.

Erthanax
Berichten: 9677
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: 'Normen voor fijnstof moeten strenger'

Ongelezen bericht door Erthanax »

Sjohie: Er zijn inderdaad nog genoeg rustige gebieden te vinden in Nederland. Plaatsen waar je echt helemaal geen verkeer of vliegtuigen hoort zijn wel wat lastiger te vinden.

Ik refereerde aan Thijsse om aan te geven dat men toen ook al vond dat Nederland druk en vol was, met minder dan de helft van het aantal huidige inwoners (7,3 miljoen in 1925) en nauwelijks verkeer.

Ik vraag me wel af hoe destijds de luchtkwaliteit in grote steden was: stoken op briketten of steenkool, slechte en kleine woningen (vaak nog echte krotten) vier hoog, smalle straten.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: 'Normen voor fijnstof moeten strenger'

Ongelezen bericht door kweenie »

Daar zijn ook enkele redenen van de lage levensverwachting toentertijd...

Gesloten