LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Frauduleuze vacatures of gewoon toegestaan?

Vragen of opmerkingen over mulit level marketing kan je hier kwijt.
Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: Frauduleuze vacatures of gewoon toegestaan?

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Helemaal mee eens Kuklos. Ook ik haal ze er zo uit. Maar dat geldt niet voor studenten en net afgestudeerden, of wanhopigen die zo verschrikkelijk graag aan het werk willen. Los daarvan vind ik overigens dat dit soort advertenties de databanken van vacaturesites vervuilt, en er zit al zoveel rotzooi tussen.

MLM-organisaties en -distributeurs die het niet zo nauw nemen met de ethiek zullen nou juist die mensen proberen te vinden, naar een bijeenkomst lokken, om ze daar onder druk te zetten te tekenen. En iemand die al maanden of jaren werkloos is, of afstudeert en binnenkomt op een shitty arbeidsmarkt, wil het ook heel graag geloven. Als je bij alle bedrijven 'sorry we hebben ervaring nodig' te horen krijgt en je krijgt hier een 'gouden kans om vet te verdienen met een revolutionaire marketingmethode', dan klinkt dat laatste toch als een kans die je niet moet missen?

Het is misleidend en zou moeten verboden worden. Ht enige dat erger is dan werkloos zijn is een baan waar je geld op moet toeleggen!

CelticChaos
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 okt 2013 20:00

Re: Frauduleuze vacatures of gewoon toegestaan?

Ongelezen bericht door CelticChaos »

Ik heb vanmiddag mijn cv online gezet op een vacaturesite en werd nog geen 2 uur later gebeld door een MLM bedrijf met de vraag of ik langs wilde komen voor een gesprek. Ik zou dan op evenementen en beurzen komen te werken (dus gelukkig geen deur aan deur).
Aangezien ik het hele bedrijf niet kende ben ik akkoord gegaan.

Daarna kreeg ik van een vriendin een link naar wikipedia met een stukje over het bedrijf, waar ik achterdochtig over werd. Ik ben verder gaan zoeken en kwam twee verhalen over dit bedrijf uit de VS tegen. (Dit bedrijf heeft vestigingen over de hele wereld.)
Toen werd ik helemaal achterdochtig.
Niet veel later kwam ik bij dit topic. Ik heb alles doorgelezen en ik ben gruwelijk blij dat ik dit nu allemaal weet voor ik maandag mijn gesprek daar heb.
Ik heb ondertussen ook de vacatures bekeken die het bedrijf op de desbetreffende vacaturesite heeft staan. Daar staat helemaal onderaan wel dat het niet op basis is van een arbeidscontract en dat er wordt betaald op basis van commissies en bonussen.

Aangezien ik werd gebeld zonder dat ik had gesolliciteerd op de baan, was ik me daar dus niet van bewust, want uiteraard werd dat niet aan de telefoon verteld. Daarbij maakte hij het baantje natuurlijk ook weer mooier dan het daadwerkelijk is (ik concludeer dat uit de verhalen die ik hier en op andere sites heb gelezen).

Nu is mijn probleem dat ik volgens het uwv alle 'algemeen geaccepteerde' banen moet aannemen.
Ik zou nooit zelf op zo'n vacature hebben gereageerd, maar omdat ik werd benaderd kan ik er weinig aan doen.

Dus ja ik ben zeker van mening dat dit soort 'vacatures' niet op een vacaturesite horen!!
Het is zeer misleidend en ik zit er enorm door in de stress, omdat ik eigenlijk geen banen mag weigeren..

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: Frauduleuze vacatures of gewoon toegestaan?

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Ja, je moet inderdaad algemeen geaccepteerd werk aannemen. Maar als je geen vast salaris krijgt is het werk niet algemeen geaccepteerd en hoef je het niet aan te nemen. Zorg wel dat je een goed verhaal naar het UWV hebt zodat ze het controleren, maar ze zullen je niet dwingen dat aan te nemen.

Kreeft1987
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 jul 2015 23:42

Re: Frauduleuze vacatures of gewoon toegestaan?

Ongelezen bericht door Kreeft1987 »

Goedeavond allemaal.

Ik ben van mening dat discussie verkeerd gevoerd wordt. Multi level marketing is zoals gezegd een vorm van marketing waarbij de basis ervan uit gaat dat diensten of producten verkocht worden door middel van een gelaagd systeem van vertegenwoordigers of distributeurs, die ook wel consultants genoemd worden.

Er zijn enorm veel tactieken, technieken en modellen waar bedrijven gebruik van maken. Alle ondernemingen hebben een structuur met de daarbij behorende lagen en hebben een marketingplan/strategie. Ze exploiteren de onderneming op hun eigen manier het bedrijf op alle oppervlakten van de bedrijfsvoering om het zo maar simpel te zeggen.

MLM kan gebruikt worden op een eerlijke en open manier waarbij iedereen weet waar hij aan toe is en vervolgens zelf de beslissing kunnen nemen op basis van juiste en volledige informatie.

MAAR... Er zijn natuurlijk ook veel bedrijven die niet juiste en volledige informatie geven. Ze hebben slinkse manieren, vaak met misleidende vacatures om hun netwerk te vergroten zonder hier een directe vergoeding in de vorm van loon tegen over te zetten. Deze bedrijven geven niet om "hun werknemers" en geven absoluut geen inzicht in de risico's die het voor een nieuwe relatie met zich meebrengt.

Dit soort bedrijven zijn zeker niet alleen in vorm van een MLM model maar in vele vormen en soorten. De vraag is dus of het bedrijf waar het om gaat zich aan de regelgeving houdt en opereert met bepaalde normen en waarden. En niet zozeer dat het MLM model per definitie frauduleus of verkeerd is.

Wel kunnen we concluderen dat het overgrote deel van de bedrijven met een MLM structuur niet eerlijk is. Daarnaast vaak over haar product liegt, of in ieder geval bewust alles mooier maakt dan het daadwerkelijk is. Tot slot geven deze bedrijven vaak geen uitleg of ondersteuning bij de rechten en plichten voor een zzp'er of een ondernemer omdat dit nieuwe inschrijvingen afschrikt. Ze moeten namelijk zelf: de belasting regelen, pensioen opbouwen, aangifte doen en bepaalde zaken administreren. Hierdoor ontstaan vaak problemen voor nieuwe inschrijvers.

Ik vind dit persoonlijk een verschrikkelijke manier van bedrijfsvoeren en daarnaast vind ik het frauduleus en irriteer ik me kapot aan dit soort bedrijven

Gesloten