LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Dorco groep/ Vergers adviseurs

Vragen of opmerkingen over mulit level marketing kan je hier kwijt.
Elrond Telrunya
Berichten: 29
Lid geworden op: 02 mar 2006 20:13

Re: Dorco groep/ Vergers adviseurs

Ongelezen bericht door Elrond Telrunya »

@ Ray

Ik vind het erg amusant om te zien hoe je jezelf probeert te onderscheiden, maar helaas leidt je net zoals alle mensen in het MLM netwerk aan tunnelvisie en een gebrek aan abstractief denken.

Quote:
dat MLM bedrijven hetzelfde doel nastreven wil natuurlijk niet zeggen dat de manier waarop ze dat doen identiek is.


Helaas Ray, alle MLM bedrijven bezigen de zelfde tactiek en strategie, het kan hier op nuance verschillen, maar de hoofdzaak is identiek. Het draait in zijn geheel en alleen om netwerk vergroting.

Jij hebt het steeds over klanten, maar ook ZIJ maken deel van dit netwerk uit en ook ZIJ worden blootgesteld aan de ronsel praktijken en het zieltjeswinnen. Immers ook bij jouw organisatie geldt, wordt lid en ga mensen zoeken die ook willen kopen en gebruiken.
Hoe vervolgens de transactie verloopt is niet relevant, het gaat om het feit dat u mensen overtuigd en interesseerd de club te joinen.

Hoezo bent u dan anders, dan de andere MLM systemen. U staart u blind op de business opportunity, die u geboden is, maar laakt elke kennis van de marketing, economische en bedrijfskunidge concepten achter het geweldige MLM concept.

Ja u leest het goed, het MLM concept is geweldig, maar alleen voor het concern dat het bezigt, niet voor het voetvolk in het netwerk.
Dat u wordt gelokt met business opportunities en bergen met geld, dat is vaak een loze belofte, maar dient ervoor mensen te binden aan het concept, het evangelie voort te zeggen en mensen te lokken.

Op product niveau onderscheiden de concerns zich niet meer, alles is generiek en bulk, dus ligt de nuance in het beloningssyteem, maar het conceptuele model achter het geheel is identiek voor alle MLM bedrijven.

En draait puur op het grootste netwerk, immers hoe meer individuele distributeurs cq. klanten hoe hoger de mate van marktpentratie en kiemplaastsen waar nieuwe klanten en distributeurs gewonnen kunnen worden.
Zoals al gezegt, voor het moederconcern geldt alleen de wet van de grote getallen, een bijzonder lage mate aan marketing kosten in vergelijking met het aantal mensen dat wordt bereikt, deze kosten worden immers gedragen door de mensen in het veld.

Zij zijn namelijk gefocussed op het pseudo business aspect dat ze is voorgehouden, dus dat moeten ze nastreven en dit vereist investeren in marketing, om je NETWERK uit te breiden.

Er moet dus een duidelijk onderscheid worden gemaakt tussen de MLM moederbedrijven en de poppetjes in het veld.

Dan als laatste, om mijn stelling nog meer kracht bij te zetten. Als het volgens jouw echt gaat om product verkoop in plaats van zieltjes winnen.
Dit verhaal lijkt wel erg veel op wat AH, V&D, Jumbo, Super de Boer, Edah, enz. ook doen?

zij willen toch ook alleen maar klanten om hun boterham belegt te hebben. Toch?

Hoe meer klanten - ZIELTJES - hoe groter hun omzet, hoe groter hun winst. Toch?

:shock:

Elrond

Ray-Dorco
Berichten: 715
Lid geworden op: 25 feb 2006 19:34

Re: Dorco groep/ Vergers adviseurs

Ongelezen bericht door Ray-Dorco »

@Thunder,

als ik jouw stukje zo lees dan moet ik denken aan een gevleugelde uitspraak van Manuel uit Fawlty Towers: "I know nothing, I learn everything from a book".

Maar even serieus. Je bijdrage staat vol aannames, conclusies en tegenstrijdigheden.

1. Ik probeer mijzelf niet te onderscheiden, maar ik probeer onderscheid aan te brengen op een aantal hoofdpunten tussen verschillende MLM systemen.

2. Ik heb al eerder beaamd dat de doelstelling - nl. afzet vergroting - bij MLM bedrijven identiek is. Overigens geldt deze doelstelling, samen met een vergroting van de winst, ook voor de meeste traditionele bedrijven. ECHTER, de strategie of tactiek waarmee dat gebeurd verschilt enorm.

- Hoe breed is het productassortiment - ruim 250 producten (Melaleuca) of 1 of enkele (Xango, Noni, Nova Nutria).
- Hoe is de prijs/kwaliteit verhouding van de producten.
- Wordt een distributeur verleidt tot het inkopen van volume door hogere kortingen (Herbalife, WIN).
- Hoe hoog is het instapbedrag c.q. lidmaatschapsgeld (€25,- bij Melaleuca en €470 bij ACN).

3. Iedereen die zich aanmeldt bij Melaleuca wordt gevraagd op het inschrijfformulier aan te geven of ze: 1. alleen klant willen zijn, 2. met een paar uur in de week een parttime business willen opbouwen of 3. er 20 uur of meer per week aan willen besteden om een significant inkomen op te bouwen. Een klant wordt dus louter blootgesteld aan de uitstekende producten en verder niets.

4. Hoezo trek je de conclusie dat ik elke kennis laak achter de marketing en bedrijfskundige concepten achter het MLM concept? Ik ben bedrijfskundig ingenieur met NIMA B en werk in het dagelijks leven als product manager. Ik heb dus enige ondergrond. Dat wil niet zeggen dat je ooit uitgeleerd raakt als het om netwerk marketing of consumer direct marketing gaat.

5. Hoe kom je erbij om te stellen dat alle producten generiek en bulk zijn? Wat een onzin. Melaleuca heeft een grote R&D afdeling waar verscheidene unieke formules en technieken zijn ontwikkeld en gepatenteerd. Ze produceren alles zelf, uitsluitend met hoogwaardige en natuurlijke ingrediënten.

6. Je ziet heel goed dat het het moederbedrijf gaat om netwerk en dus afzet vergroting. Het bespaart haar hoge kosten op promotioneel en logistiek vlak. De actieve mensen binnen Melaleuca worden beloond voor dat promotionele deel en dat is geweldig. We zijn met ons bedrijfje aan het concurreren met grote jongens als Unilever en Procter & Gamble etc.

7. Hoezo pseudo business? Ik heb in mijn eerste maand 520 keiharde euro's verdiend door 9 klanten aan te melden. Daar moeten nog kosten voor telefoon en benzine vanaf maar dan nog is het een prima begin.

Je laatste vraag staat haaks op je hele voorgaande betoog. Je schrijft zelf over alle voordelen voor het moederbedrijf. Alleen bij Melaleuca gelden die voordelen ook voor de klanten en business bouwers. De methode van consumer direct marketing die Melaleuca hanteert is een zorgvuldig verbeterd MLM systeem waarbij het bedrijf jaar op jaar een omzet groei realiseert (de grafiek staat op mijn site), waarbij niemand geschaad kan worden, waarbij gewone mensen een gelegenheid wordt geboden om zonder risico een extra inkomen op te bouwen en waarbij klanten keer op keer tevreden winkelen.

gubetje
Berichten: 146
Lid geworden op: 15 dec 2005 18:08

Re: Dorco groep/ Vergers adviseurs

Ongelezen bericht door gubetje »

Ray en weer reageer je over herbalife, terwijl je er het fijne niet van af weet.
Bij herbalife wordt ook gevraagd wat je wil als distributeur en hetzelfde als bij jullie nl 1,2 en 3.

En je wordt niet verleid tot hogere volumes, dat ligt aan jezelf.

En je krijgt trainingen, dat je weet waarover je het hebt over alle produkten en ik denk, dat als je 250 produkten verkoopt, het onmogelijk is over alle produkten een hoop af te weten.

S. ;-)

Re: Dorco groep/ Vergers adviseurs

Ongelezen bericht door S. ;-) »

Ben wel geen marketingsdeskundige, maar toch....een korte reactie.

Is toch vaak zo dat hoe groter de hoeveelheden(volumes) zijn waarin je inkoopt, des te lager de inkoopprijs komt te liggen?

Ook ik ben van mening dat de werkwijze van de Dorco-group grofweg hetzelfde is als van Herbalife (heb de site van Dorco even bekeken).
Alleen bij Dorco verwijs je door, bij herbalife moet je ook inkopen, opslaan, verkopen en administratie bijhouden.

Aanbod komt ook overeen. Voedingssupplementen, cosmetica/verzorgingsproducten en huishoudelijke producten ( die laatste heeft Herbalife dan weer niet, dacht ik).

Rasje34
Berichten: 614
Lid geworden op: 05 dec 2005 19:28

Re: Dorco groep/ Vergers adviseurs

Ongelezen bericht door Rasje34 »

Aanbod komt ook overeen. Voedingssupplementen, cosmetica/verzorgingsproducten en huishoudelijke producten ( die laatste heeft Herbalife dan weer niet, dacht ik).
Nee, maar die hebben Gubetje :wink:

Thunder
Berichten: 141
Lid geworden op: 18 nov 2005 16:31

Re: Dorco groep/ Vergers adviseurs

Ongelezen bericht door Thunder »

@ Ray
1. Ik probeer mijzelf niet te onderscheiden, maar ik probeer onderscheid aan te brengen op een aantal hoofdpunten tussen verschillende MLM systemen.
Dat doe je inderdaad, maar je gaat voorbij aan de gemeenschappelijke deler, die voor alle MLM bedrijven gelijk is, namelijk netwerkvergroting, product afzet is irrelevant hierbij en vloeit hieruit voort.

De verschillen zitten hem dan ook alleen op het gebied van product aanbod, dus de markt die wordt bedient en het beloningssysteem.
2. Ik heb al eerder beaamd dat de doelstelling - nl. afzet vergroting - bij MLM bedrijven identiek is. Overigens geldt deze doelstelling, samen met een vergroting van de winst, ook voor de meeste traditionele bedrijven. ECHTER, de strategie of tactiek waarmee dat gebeurd verschilt enorm.
Hier haal je twee causale verbanden flink door elkaar. Bij MLM bedrijven geldt als doelstelling een zo groot mogelijk netwerk, hieruit komt een hogere product verkoop voort.
Voor reguliere bedrijven geldt, dat product afzet, met als gevolg dat het netwerk moet groeien, lees het aantal winkels cq. verkoop punten.

Kort gezegt, bij MLM bedrijven stijgt de afzet alleen, als je netwerk groeit. Bij reguliere bedrijven wordt het netwerk vergroot, als de vraag en afzet stijgen. Zoals je terecht al zij, niet te vergelijken dus.
3. Iedereen die zich aanmeldt bij Melaleuca wordt gevraagd op het inschrijfformulier aan te geven of ze: 1. alleen klant willen zijn, 2. met een paar uur in de week een parttime business willen opbouwen of 3. er 20 uur of meer per week aan willen besteden om een significant inkomen op te bouwen. Een klant wordt dus louter blootgesteld aan de uitstekende producten en verder niets.
Juist, je geeft al aan, twee opties zijn voor netwerk vergroting een optie is voor het kopen van een product. Hiermee wordt de insteek dus goed weergegeven...
4. Hoezo trek je de conclusie dat ik elke kennis laak achter de marketing en bedrijfskundige concepten achter het MLM concept? Ik ben bedrijfskundig ingenieur met NIMA B en werk in het dagelijks leven als product manager. Ik heb dus enige ondergrond. Dat wil niet zeggen dat je ooit uitgeleerd raakt als het om netwerk marketing of consumer direct marketing gaat.
De reden waarom ik dat zei, is omdat je niet wilt inzien wat de achterliggende concepten zijn. Als je bedrijfskundig ingenieur ben, dan mag je toch wel verwachten, dat je alles vanuit een zeker abstractie niveau kan benaderen en dat je de achterliggende conceptuele modellen eruit kan halen. Gezien je retoriek op het feit, dat MLM bedrijven gestoeld zijn op de zelfde grondbeginselen, geef je aan dat je dat niet kan, van daar mijn twijvel.
5. Hoe kom je erbij om te stellen dat alle producten generiek en bulk zijn? Wat een onzin. Melaleuca heeft een grote R&D afdeling waar verscheidene unieke formules en technieken zijn ontwikkeld en gepatenteerd. Ze produceren alles zelf, uitsluitend met hoogwaardige en natuurlijke ingrediënten.
Mag ik je erop wijzen, dat de markt waarin jij zit, uitgekristaliseerd is, het onderscheidt wordt niet meer gemaakt op hoe goed je bent, maar wordt uitgevochten op de centen.
Daarbij komt, dat MLM concepten alleen werken bij producten met een hoge vervangingsgraad of met een hoge doorlooptijd en die zich lenen voor direct marketing.
Markten die hiervoor in aanmerking komen, zijn markten die al bestaan, waarin standaarden zijn gevestigd en waarbinnen concurrentie plaats vind op het afpakken van gevestigde en solide marktaandeel.

Dat jullie aan R&D doen, ongetwijveld, dit is nodig om in pas te blijven met de markt en met de concurrentie. Ik weet niet of je weet hoe sterk de patent positie is van jullie, maar die is niet zo dekkend als die van de peergroup concurenten waar je je mee meet. Ik telde welgeteld 14 patenten op naam van MELALEUCA, waarvan er 1 of twee buiten de US. Plus dat een patentrate van gemiddeld 1 per jaar, nou niet echt in pas loopt met je concurrentie, je noemde even Unilever en Proctor, zij vragen en bijna 1 per dag aan.

Een andere concurrent van jullie Amway, heeft toch een wat hogere R&D output over de laatste jaren en is met een patentportfolio van ongeveer 300 patenten toch wat sterker gepositioneerd!

Niet alles geloven dus wat de heren in America je voorhouden!!
We zijn met ons bedrijfje aan het concurreren met grote jongens als Unilever en Procter & Gamble etc.
En dit geloof je zelf? Wist je dat de marktaandelen van Unilver en Proctor de laatste jaren vrijwel onveranderd zijn gebleven. Het veroveren van een miljoenste dan wel biljoenste van de markt, kan ik geen concurrentie noemen.
En waar concureer je op dan? marktaandelen in de markten van Unilever en Proctor zijn centen markten, hier is 5 E voor een vles afwasmiddel echt te veel.
Alleen bij Melaleuca gelden die voordelen ook voor de klanten en business bouwers. De methode van consumer direct marketing die Melaleuca hanteert is een zorgvuldig verbeterd MLM systeem waarbij het bedrijf jaar op jaar een omzet groei realiseert (de grafiek staat op mijn site),
Het systeem is niet verbeterd! de beloningsstructuur is anders, maar in de basis zijn alle MLM bedrijven gelijk...Hoe je het ook went of keerd.

gubetje
Berichten: 146
Lid geworden op: 15 dec 2005 18:08

Re: Dorco groep/ Vergers adviseurs

Ongelezen bericht door gubetje »

aLLEEN BIJ HERBALIFE WORDT JE BEGELEID!!!!!!!!!!
oM MAAR EVEN EEN BELANGRIJK PUNT TE NOEMEN.
EN HERBALIFE HEEFT GEEN COSMETICA EN GEEN HUISHOUDELIJKE ARTIKELEN
WEL HUIDVERZORGING.

Ray-Dorco
Berichten: 715
Lid geworden op: 25 feb 2006 19:34

Re: Dorco groep/ Vergers adviseurs

Ongelezen bericht door Ray-Dorco »

@Thunder,

Hier haal je twee causale verbanden flink door elkaar. Bij MLM bedrijven geldt als doelstelling een zo groot mogelijk netwerk, hieruit komt een hogere product verkoop voort.
Voor reguliere bedrijven geldt, dat product afzet, met als gevolg dat het netwerk moet groeien, lees het aantal winkels cq. verkoop punten.

Kort gezegt, bij MLM bedrijven stijgt de afzet alleen, als je netwerk groeit. Bij reguliere bedrijven wordt het netwerk vergroot, als de vraag en afzet stijgen. Zoals je terecht al zij, niet te vergelijken dus.
Hier zit geen kop en geen staart aan. Zowel MLM als traditionele bedrijven proberen hun omzet en winst te verhogen. Melaleuca doet dat d.m.v. winstdeling met de klanten die actief anderen verwijzen. Traditionele bedrijven doen dat door geldverslindende reclames, promotionele acties als jokers plakken, gevechten in het distributie kanaal (Grolsch die niet meer aan AH levert) etc.

Juist, je geeft al aan, twee opties zijn voor netwerk vergroting een optie is voor het kopen van een product. Hiermee wordt de insteek dus goed weergegeven...
Iedereen wordt klant en gebruikt de producten. Diegenen die zichzelf bij categorie 2 of 3 vindt horen wordt begeleid om een business op te bouwen.

De reden waarom ik dat zei, is omdat je niet wilt inzien wat de achterliggende concepten zijn.
Ik zie heel goed wat de achterliggende conceptuele modellen zijn. Het principe van MLM is heel krachtig. Geef mensen de kans om via mond-op-mond reclame anderen te interesseren voor een product en zodoende beloond worden. De manier waarop dat concept precies wordt vormgegeven maakt of breekt een systeem. Bij Melaleuca staan er geen garages vol met product. Bij Melaleuca hebben mensen geen geld verloren. Simpelweg omdat het systeem dat niet toelaat.

Daarbij komt, dat MLM concepten alleen werken bij producten met een hoge vervangingsgraad of met een hoge doorlooptijd en die zich lenen voor direct marketing.
Markten die hiervoor in aanmerking komen, zijn markten die al bestaan, waarin standaarden zijn gevestigd en waarbinnen concurrentie plaats vind op het afpakken van gevestigde en solide marktaandeel.


Volkomen mee eens. En dat Melaleuca dat heel goed begrijpt en uitvoert blijkt wel uit de omzetstijging. Heb je de grafiek nog bekeken? En bedenk wel dat bij iedere omzetstijging van €1 miljoen er €500.000 terugstroomt naar de klanten die verwijzen.

En dit geloof je zelf? Wist je dat de marktaandelen van Unilver en Proctor de laatste jaren vrijwel onveranderd zijn gebleven. Het veroveren van een miljoenste dan wel biljoenste van de markt, kan ik geen concurrentie noemen.
En waar concureer je op dan? marktaandelen in de markten van Unilever en Proctor zijn centen markten, hier is 5 E voor een vles afwasmiddel echt te veel.
Natuurlijk geloof ik dit. Als Melaleuca in een jaar tijd voor €620 miljoen verkoopt aan haar klanten dan zijn dat producten die anders zouden zijn aangekocht van bedrijven als Unilever en P&C. In januari heeft mijn organistatie een omzet van €1700 behaald. En natuurlijk is dat een lachertje voor de grote jongens. Maar het blijft concurrentie. Mijn sponsor uit GB heeft in 12 maanden overigens een omzet behaald van €750.000 en dat is toch een heel aardig bedrag.

Wij concurreren op een briljante propositie: lever een uitgebreid productassortiment bestaand uit betere en veiligere producten dan de supermarkt merken voor een redelijke prijs rechtstreeks aan de consument. Nieuwe klanten worden aangemeld door bestaande klanten die hiervoor worden beloond.

Het systeem is niet verbeterd! de beloningsstructuur is anders, maar in de basis zijn alle MLM bedrijven gelijk...Hoe je het ook went of keerd.
Dit is pertinent onwaar! De doelstelling is gelijk: vergroting van omzet en winst. Maar er zitten significante verschillen in zaken als: product assortiment, prijsstelling, beloningsstructuur, expansie strategie, risico's, ervaring management, image, visie, missie, financiële openheid.

Ray-Dorco
Berichten: 715
Lid geworden op: 25 feb 2006 19:34

Re: Dorco groep/ Vergers adviseurs

Ongelezen bericht door Ray-Dorco »

Voor de geïnteresseerden onder de lezers een stuk over Melaleuca en de visie van de oprichter Frank Vandersloot (nederlandse afkomst) van de Inc.com site uit 2004.
Bron:http://www.inc.com/magazine/20041015/hi ... sloot.html

Hall of Fame Profile: Frank L. Vandersloot

On the importance of reputation.
Avon ladies. Tupperware parties. Pyramid schemes. That's what most people think of when they hear "direct-marketing company of home and health care products." Frank VanderSloot has changed those perceptions. His Idaho-based company, Melaleuca, which manufactures and distributes natural products ranging from shampoo to vitamins to tile cleaner, has reinvented the direct-marketing model, beginning by dialing back the sales pressure. The company's five-year run on the Inc. 500 began in 1990, and last year Melaleuca had revenue of $546 million. Melaleuca's marketing executives, as the salespeople are called, earn anywhere from a few hundred dollars a year to, in a few rare cases, as much as $1.75 million annually.

Melaleuca began out of the ashes of a previous company. In 1985, I became CEO of Oil of Melaleuca, a multilevel marketing firm selling products based on melaleuca oil. This oil, distilled from the leaves of the melaleuca tree in Australia, has natural antiseptic, fungicidal, and analgesic properties. And it has a history: Australians used it in first-aid kits during World War II for minor skin conditions, abrasions, and insect bites. The idea was to take the oil and put it into cosmetics.

I hadn't done my due diligence on the company before I got there. The business was full of problems. Like most multilevel companies, commissions and revenue were based on the idea of getting people to set up a business selling the product to consumers. One guy tries to set the next guy up. That guy tries to set up the next guy. They make commissions by pushing large amounts of inventory.

I quickly learned the major problem with that business model: Not a lot of product gets to the end consumer. It looked like the company was bringing in a lot of money, but it was mostly revenue from starter kits sold to folks setting up their business.

We had all kinds of other problems as well. A lot of our distributors were making claims in regard to what melaleuca oil could do that were not substantiated with good science. Plus, the family that had started the company had invested in a ranch where it had been told 80% of all the melaleuca trees in the world stood. Not true. Maybe only 5% of the world's melaleuca trees were on this ranch.

I've learned that the bleakest of times is often the best opportunity. One of my first determinations as CEO was that we had to close the company. I went to the owners of the company, and I told them we could rebuild if we ditched the current business model and started over. I wanted to get as far away as possible from multilevel marketing. I also told them that I wanted to be a partner in the business. They said, "Okay, but you've got to invest what we invested." That was basically my life savings.

I learned a whole lot in the next five months. I learned that there are a lot of folks out there who want naturally oriented products that aren't based on wives' tales or folklore. They want scientifically documented products that really work. I also learned that there were a lot of people looking to make it on their own. It's really tough to start your own business. Forty years ago you could start a hamburger stand and sell a better hamburger, but you can't do it today. So my goal was to come up with a business model that not only would market good natural products, but would also help set people up in business without all the regulations.

We rolled out an entirely new business model and product line on September 1, 1985. We sold more than just melaleuca oil; we had other naturally oriented products, like a line of cleaning products. I told our distributors, "We're not going to be operating in that multilevel-marketing deal you guys were interested in. It's not going to be a get-rich-quick program." No one was going to be selling inventories to people, so there would be no incentive to load people with product.

We lost half of our distributors. Our first month's sales were $75,000. The first three or four years, we didn't grow very much, partially because we were still trying to communicate our business model to the masses. But after our fifth year, we made the Inc. 500.

In the beginning I used to write all the catalogs, all the sales literature, all the brochures. Now a lot of things have improved, starting with our literature. But it's essentially the same concept -- the distribution model has worked since the first day. When a customer goes online or calls in to place an order with us, the person who gave him that catalog will get a commission. No one is knocking on his door. He didn't come to a party where he was pressured into buying or selling something. And we save money because we don't do any advertising and we ship right from our factory to people's homes.

Let's say you've got an independent marketing person and he's out representing your products and having a whole lot of success. But you learn that he's doing it in a way that isn't quite ethical, or is exaggerating the viability of the product. Some companies may be tempted to say, "Well, wait, look how much business he's bringing us. We'll take the risk. Maybe we won't get in trouble. We don't want to tap him on the shoulder and say, 'You can't do this.'" We've never shied from that. If somebody does that it risks our entire business, our entire reputation. I don't care how much money you bring in, if you're doing it the wrong way, we're not going to let it happen.

I love Corporate America, but it's not necessarily fair. When I see people who are struggling financially, I want to help those folks out. My family didn't have much money growing up. We shopped at St. Vincent de Paul and Goodwill stores. We've tried to design a business model for those people who want to supplement their income because they would like to make some extra money or because they are in debt up to their eyeballs. Something like 190,000 people earn a check from Melaleuca each month. About 20,000 of them make their primary living through the company.

The best advice I can give is that bad news doesn't always equal bad results. If the original company, Oil of Melaleuca, had been even a marginal success then we wouldn't have been tempted to plow ahead. It's just because Oil of Melaleuca was such a disaster that Melaleuca has become a success. If something isn't working, don't be afraid to plow it under and start over.

gubetje
Berichten: 146
Lid geworden op: 15 dec 2005 18:08

Re: Dorco groep/ Vergers adviseurs

Ongelezen bericht door gubetje »

Je wilt wel erg graag klanten werven, of niet?
Waarom anders dit hele verhaal. Ik zie al, dat wij dat ook allemaal zouden doen.

Ray-Dorco
Berichten: 715
Lid geworden op: 25 feb 2006 19:34

Re: Dorco groep/ Vergers adviseurs

Ongelezen bericht door Ray-Dorco »

Ik houd je niet tegen hoor.

Thunder
Berichten: 141
Lid geworden op: 18 nov 2005 16:31

Re: Dorco groep/ Vergers adviseurs

Ongelezen bericht door Thunder »

@ Ray

Mooi stuk hoor, goed stukje PR, maar ik zie niet waar jullie nou zo anders zijn dan andere MLM bedrijven....Sterker nog, jullie bezigen de zelfde slogans, hanteren dezelfde wervingstechnieken, nagenoeg identieke beloningsmechanismen, werken in de zelfde markten als ander MLM bedrijven....dus waar zit het nou dat jullie ECHT anders zijn?

Maar goed dat zal wel aan de visie van een kritische buitenstaander liggen..

Ray-Dorco
Berichten: 715
Lid geworden op: 25 feb 2006 19:34

Re: Dorco groep/ Vergers adviseurs

Ongelezen bericht door Ray-Dorco »

@Thunder,

dank je voor het compliment.

Melaleuca is wezenlijk anders op onderstaande punten die ik ook op 6 maart heb gepost.
Productassortiment
Bij veel MLM bedrijven bestaat het productaanbod uit 1 product (Xango, Telco's, Noni) of is vrij beperkt (Nikken, Nova Nutria, WIN) - Melaleuca en bijv. ook Herbalife en FLP bieden een breed assortiment van hoogwaardige producten. Hierdoor wordt meer keuze voor de klant geboden en zul je een grotere doelgroep aanspreken.

Prijs/kwaliteit verhouding
Bij veel MLM bedrijven zijn de producten waanzinnig hoog geprijsd. Je zou je moeten afvragen of je een product ook voor die prijs zou afnemen als het bij de supermarkt in de schappen zou liggen. Een mooi voorbeeld vormen de wondersapjes van Noni en Xango. Als die flessen voor rond de €40 bij de supermarkt zouden staan, zou je dan een doos in je karretje laden?
De producten van Melaleuca zijn zowel hoogwaardig als betaalbaar. De schoonmaak en wasmiddelen worden in zeer geconcentreerde vorm geleverd. Je lengt het concentraat aan met water en je hebt gebruiksklaar product. Melaleuca laat klanten niet betalen voor water, dat zit immers in de kraan. Ook de vitamine en supplementenlijn is zeer betaalbaar - de 2 flesjes Vitality for life (multi-vitaminen en anti-oxidanten) kosten samen slechts €21,99. Bekijk de prijs van dit soort producten ook eens bij WIN of Herbalife.

Distributiewerk of verwijzen
Veel MLM bedrijven werken met distributeurs. Met alle nadelen voor die distributeur van dien. Het is zwaar en tijdrovend werk (Kleeneze), je moet voorraad afnemen, je moet producten afleveren, de betaling regelen, retouren in ontvangst nemen etc.
Melaleuca werkt via verwijzingen. Ik kan als klant anderen informeren over Melaleuca, ik kan vertellen over mijn productervaringen en klanten aanmelden. Deze klanten bestellen vervolgens direct bij Melaleuca en ik krijg over die bestellingen een commissie. En het interessante is dat ik ook beloond word als de klanten van mijn klanten bestellen. Dit tot 7 generaties diep en zonder alle rompslomp.

Financiële openheid
Veel MLM bedrijven hullen zich in vaag -en onwaarheden als het gaat om statistieken en verdiensten van hun distributeurs. Bij Melaleuca is de waarheid goed genoeg en ze publiceren dan ook zaken als retentie ratio (herhalingsaankopen), gemiddeld aankoopbedrag en verdiensten van klanten die anderen verwijzen. De retentie ratio is 95%, het gemiddeld aankoopbedrag is €75,- per klant per maand en als je bijv. 8 mensen hebt verwezen levert dat gemiddeld €140,- per maand op.

Risico's
Bij veel MLM bedrijven loopt de distributeur of vertegenwoordiger een hoog risico. Vaak zijn de bedragen om te starten hoog (ACN-€470) of je moet veel product afnemen teneinde kortingen te krijgen (Herbalife, WIN). Bij Kleeneze moet je zelf de catalogi kopen. Niet iedere vertegenwoordiger verdient deze investering terug en maakt dus verlies. Bij Melaleuca wordt je lid voor €25,- waarna je 2 maanden de producten gaat gebruiken. Ben je niet tevreden dan stuur je de lege verpakkingen terug (als bewijs dat je de producten wel hebt geprobeerd) en je krijgt het aankoopbedrag plus de €25,- terug. Dit gebeurd echter hoogst zelden, omdat de producten zo goed zijn. Overigens is een lidmaatschap iedere maand voor de 25e kosteloos op te zeggen. Men loopt bij Melaleuca geen enkel risico.

Verdiensten
Bij veel MLM bedrijven zijn de verdiensten laag (Kleeneze, Telco's, Noni, Nikken). Melaleuca heeft een uitstekend beloningsplan, waarbij je commissies krijgt over bestellingen van klanten, maar ook als je klanten aanmeldt (die moeten dan wel min. 3 maanden klant blijven). Zo heb ik in januari 9 klanten aangemeld en €520 verdiend. Bij het niveau van Senior Director verdien je gem. €3500,- per maand exclusief een autobijdrage van €500,- Hiervoor heb je ongeveer 400 klanten nodig in je organisatie. Dit is te bereiken in 8 - 12 maanden. Maar ook bij lagere niveaus kan er goed verdiend worden: een Director II heeft ongeveer 50 klanten in zijn organisatie en verdient gem. €400 per maand.

Overig
Tenslotte is het belangrijk bij de beoordeling van een bedrijf en concept om te kijken naar de volgende zaken:
- staat van dienst van het management
- omzet groei
- kwaliteit van de hulpmiddelen om je business te starten
- kwaliteit van het service center
- is het bedrijf privé bezit of bepalen aandeelhouders wat er mee gebeurd
- plannen voor uitbreiding naar andere landen
Qua markt zie ik overlappingen met Herbalife, WIN en FLP. Echter geen van deze 3 heeft een zo'n divers aanbod tegen redelijke prijzen als Melaleuca. En vanwege de mogelijkheid in hun compensatieplan om hogere kortingen te krijgen als je meer volume koopt bestaat het gevaar van Front-End loading (garages vol met product) en oneerlijke concurrentie (iemand met veel geld kan altijd goedkoper aanbieden dan een ander). Hierdoor kunnen mensen geschaad worden.

Dan heb je nog de telco's (Euphony, Eurexcel, ACN), de magische sap aanbieders (Tahitian Noni en Xango), Nikken (magnetische hulpmiddelen) en Kleeneze (handige dingetjes bestellen uit een catalogus). Deze opereren in andere markten.

S. ;-)

Re: Dorco groep/ Vergers adviseurs

Ongelezen bericht door S. ;-) »

Dus als ik een flesje melaleuca-olie wil kopen dan wordt mij eerst een compleet business-plan gepresenteerd. Moet ik echt flink zoeken binnen de diverse site's voor pure product-info.

Dit is toch de omgekeerde wereld?

Systeem lijkt op de aloude kettingbrief. Een ieder wel bekend, lijkt me. Jullie zullen me nu naiëf gaan noemen, maar dit is echt wat er over blijft wanneer ik met m'n botte, nuchtere harses de boel analyseer. :wink:

Thunder
Berichten: 141
Lid geworden op: 18 nov 2005 16:31

Re: Dorco groep/ Vergers adviseurs

Ongelezen bericht door Thunder »

@ Ray

Juich niet te hard dat ik je compimenteer, in tegendeel, ik denk dat je toch te veel geloofd in de goede zaak, in dit geval dus jouw zaak en daarbij even de realiteit verliest.

Punt 1, Prijs kwaliteit.

Dit is puur subjectief en wordt uitgedragen door jouw en door je concern. Even als voorbeeld, je haalt het geconcentreerde wasmiddel aan, dat gunstig geprijsd is omdat het relatief weinig water bevat.

Dit is puur marketing gelul, de duurste ingredienten in wasmiddelen zijn, juist de detergenten!! plus alle stabilisatoren, alcoholen etc. Een hele vles vol hiervan is dus duur. Verdun je het tot een werkbare hoeveelheid, daalt de prijs, dit is wat in de reguliere winkels te krijgen is.
Je praat hier over een ander verpakkingsconcept, maar of het beter is en of het uiteindelijk goedkoper is? ik denk het niet, eerder duurder!

Punt 2, risico's

Hoezo loop jij minder risico? waar het om draait is dat je uiteindelijk netto wat over houdt. Vind jij geen klanten, die ook instappen, verdien je niks. Een distributeur kan nog verkopen, zonder dat de klant lid moet worden!!
Dus de risico profielen zijn nagenoeg gelijk te noemen.

Punt 3, verdiensten

Helaas voor jouw Ray, de gemiddelde omzet per jaar per deelnemer ligt zo rond de 2000-2500 E. Dat is dus per maand een kleine 220E.
Hoe je het ook went of keerd, het MLM concept is niet bedacht voor de mensen in het veld. Dus je moederconcern zal je alleen maar pushen om mensen onder je te zoeken, de afzet blijft dan vaak beperkt tot je eigen gebruik, dus je omzet is je eigengebruik, plus de commisie over de afzet van je downline, ook vaak eigengebruik.
Hoezo is dat bij jullie ineens zoveel anders? de getallen wijzen het niet uit!, kijk maar in je eigen stuk.
Vergelijk de omzet van je moederconcern gedeeld door het aantal deelnemers met die van andere MLM bedrijven. Het verassende is, dit is allemaal gelijk!!!! Het draait om het netwerk ray, niet om jouw verkoop!!

als laatste punt, overig.

Ook hier is het niet onderscheidend, bekijk maar eens de sites van de concurrentie, zowel van de moederbedrijven als van de deelnemers. Allemaal GELIJK!!! met dezelfde teksten, dezelfde lachende mensen, dezelfde business opportunities, dezelfde interviews, het als maar referen naar ranglijsten, noem maar op...

Resumerend, Ray, ik ben bang dat je teveel geloofd in jouw eigen zaak en dat je de realiteitszin uit het oog verliest....

Of je hebt een plaat voor je kop of je wordt structureel gebrainwashed door je begeleiders..


PS. je refereerde een keer naar sponsors, wat zijn dat? want dat is namelijk een buzzwoord dat wordt gebezigt door alle MLM bedrijven...

Ray-Dorco
Berichten: 715
Lid geworden op: 25 feb 2006 19:34

Re: Dorco groep/ Vergers adviseurs

Ongelezen bericht door Ray-Dorco »

@S.

Dus als ik een flesje melaleuca-olie wil kopen dan wordt mij eerst een compleet business-plan gepresenteerd. Moet ik echt flink zoeken binnen de diverse site's voor pure product-info.
Waarom zou je zo'n flesje willen kopen dan?
Systeem lijkt op de aloude kettingbrief. Een ieder wel bekend, lijkt me. Jullie zullen me nu naiëf gaan noemen, maar dit is echt wat er over blijft wanneer ik met m'n botte, nuchtere harses de boel analyseer.
Wil je dat even verder voor mij door analyseren dan? Het is overduidelijk dat bij een kettingbrief een aantal mensen veel geld krijgt toegestuurd en de meerderheid geld verliest. Hoezo geldt dat dan ook bij Melaleuca?

gubetje
Berichten: 146
Lid geworden op: 15 dec 2005 18:08

Re: Dorco groep/ Vergers adviseurs

Ongelezen bericht door gubetje »

Waarom heb je die vergelijking met andere mlm-bedrijven zonodig.
Laat die er toch eens buiten.
Dat komt echt heel ongeloofwaardig over.

Ray-Dorco
Berichten: 715
Lid geworden op: 25 feb 2006 19:34

Re: Dorco groep/ Vergers adviseurs

Ongelezen bericht door Ray-Dorco »

@Thunder,

het valt mij zwaar om telkens weer op zo'n onlogisch stukje van je te reageren. Temeer omdat ik het toch mijns inziens in volkomen helder nederlands meerdere malen heb uitgelegd. Maar vooruit...

Punt 2, risico's

Hoezo loop jij minder risico? waar het om draait is dat je uiteindelijk netto wat over houdt. Vind jij geen klanten, die ook instappen, verdien je niks. Een distributeur kan nog verkopen, zonder dat de klant lid moet worden!!
Dus de risico profielen zijn nagenoeg gelijk te noemen.
Zodra een systeem voorziet in het krijgen van hogere kortingen door het inkopen van meer product loopt een distributeur risico, omdat hij/zij nog maar moet zien of de gehele voorraad wordt verkocht. Ik heb momenteel 2 mensen in mijn organisatie die elk voor €5000 product hadden gekocht (WIN en Herbalife) en daar met geen mogelijkheid van af kwamen. Bij Melaleuca koop je gewoon maandelijks die producten die je met je gezin consumeert. Niet meer en niet minder. De organisatie boven je (upline) krijgt geen commissie boven 150 product punten (ongeveer €250). Het heeft dus geen zin voor hen om jou te pushen om meer af te nemen.

Punt 3, verdiensten

Helaas voor jouw Ray, de gemiddelde omzet per jaar per deelnemer ligt zo rond de 2000-2500 E. Dat is dus per maand een kleine 220E.
Hoe je het ook went of keerd, het MLM concept is niet bedacht voor de mensen in het veld. Dus je moederconcern zal je alleen maar pushen om mensen onder je te zoeken, de afzet blijft dan vaak beperkt tot je eigen gebruik, dus je omzet is je eigengebruik, plus de commisie over de afzet van je downline, ook vaak eigengebruik.
Hoezo is dat bij jullie ineens zoveel anders? de getallen wijzen het niet uit!, kijk maar in je eigen stuk.
Vergelijk de omzet van je moederconcern gedeeld door het aantal deelnemers met die van andere MLM bedrijven. Het verassende is, dit is allemaal gelijk!!!! Het draait om het netwerk ray, niet om jouw verkoop!!

Hoe kom jij aan dat cijfer voor gemiddelde omzet per deelnemer? Wat wel bekend is dat iedere klant gemiddeld voor €75 per maand besteld. Dat is dus €900 op jaarbasis. Er zijn mensen die niemand hebben verwezen en er zijn er die 22000 klanten in hun organisatie hebben. Zoals ik al eerder zei heeft mijn sponsor (dit is diegene die mij heeft ingeschreven en nu dus verder begeleidt) €750000 omzet gemaakt en dat met zo'n 1100 klanten. De gemiddelde bestelling binnen zijn organisatie ligt lager dan het bedrijfsgemiddelde en dat komt omdat de meeste klanten steeds meer gaan bestellen als ze langer lid zijn.

Het moederconcern pusht mij totaal niet. Hoe kom jij daar nu weer bij?

De omzet van een organisatie binnen Melaleuca is de maandelijkse consumptie van jezelf plus dat van de klanten in je organisatie t/m 7 generaties diep. Ik heb je ook al meerdere malen verteld dat het bij Melaleuca niet gaat om VERKOOP, maar om eigen consumptie en het aanmelden van klanten. Waarom kom je dan toch steeds weer op die verkoop terug?

Ook hier is het niet onderscheidend, bekijk maar eens de sites van de concurrentie, zowel van de moederbedrijven als van de deelnemers. Allemaal GELIJK!!! met dezelfde teksten, dezelfde lachende mensen, dezelfde business opportunities, dezelfde interviews, het als maar referen naar ranglijsten, noem maar op...

Ik stel dat het bij een onderzoek naar een goed MLM bedrijf belangrijk is om te kijken naar:
- staat van dienst van het management
- omzet groei
- kwaliteit van de hulpmiddelen om je business te starten
- kwaliteit van het service center
- is het bedrijf privé bezit of bepalen aandeelhouders wat er mee gebeurd
- plannen voor uitbreiding naar andere landen

En jij antwoord met het feit dat alle sites hetzelfde zijn en er dus geen verschillen bestaan. En dan mij betichten van verlies van realiteitszin! Als jij nu gewoon eens logisch en helder gaat onderbouwen waarom je vindt dat mijn punten geen hout snijden, dan wordt het een stuk makkelijker om te communiceren.

Ray-Dorco
Berichten: 715
Lid geworden op: 25 feb 2006 19:34

Re: Dorco groep/ Vergers adviseurs

Ongelezen bericht door Ray-Dorco »

@Gubetje
Waarom heb je die vergelijking met andere mlm-bedrijven zonodig.
Laat die er toch eens buiten.
Dat komt echt heel ongeloofwaardig over.
Omdat én vriend Thunder daar expliciet om vraagt én omdat op dit forum steevast alle MLM systemen ten onrechte over een kam worden geschoren.
Mooi stuk hoor, goed stukje PR, maar ik zie niet waar jullie nou zo anders zijn dan andere MLM bedrijven....Sterker nog, jullie bezigen de zelfde slogans, hanteren dezelfde wervingstechnieken, nagenoeg identieke beloningsmechanismen, werken in de zelfde markten als ander MLM bedrijven....dus waar zit het nou dat jullie ECHT anders zijn?

gubetje
Berichten: 146
Lid geworden op: 15 dec 2005 18:08

Re: Dorco groep/ Vergers adviseurs

Ongelezen bericht door gubetje »

Dat doe jij ook met herbalife!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Bij herbalife hoef je helemaal niet in te kopen voor 5000 euro.
Als je dat doet, doe je dat zelf.
Je kunt ook rustig de korting opbouwen. Je kunt iedere dag produkten halen, als je ze nodig hebt zowel in Venray als in Utrecht.D
Daarnaast kun je ze laten opsturen naar klanten en zorg je dat ze voor die tijd betaald hebben op jouw rekening.
Vergelijk toch eens geen dingen, waar je echt geen verstand van hebt.

Gesloten