LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Interessante mlm data

Vragen of opmerkingen over mulit level marketing kan je hier kwijt.
Mijn hemel!
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 aug 2012 22:50

Re: Interessante mlm data

Ongelezen bericht door Mijn hemel! »

Econometrist.
Waar zie jij nou één voorbeeld uit de afgelopen 60 jaar die MLM claimt te bestaan, dat er een MLM-produkt zich een serieuze positie op de markt heeft verworven?
Ach, omzet is inmiddels 10 miljard en ik durf zomaar aan te nemen dat er zat merken/produkten zijn die dat niet halen.
Jij vindt dat natuurlijk peanuts, econometrist. Dat mag.

Who cares wat het verschil is tussen ván of óver, als de omzet zélf geen drol voor stelt?
10 miljard? Ruim 6 miljard per jaar wordt uitgekeerd aan bonussen.
Who cares dat er maar liefst 2 miljard wordt omgezet, als blijkt dat daar ruim 3,3 miljoen mensen in ruim 80 landen voor nodig zijn?
Zie boven en hoeveel mensen zou ik niet weten en vind ik niet de moeite waard om op te zoeken.

En het is fijn om te horen dat je je zorgen maakt om je medemensen.

Je kunt nog altijd flink wat tijd investeren in het proberen te kraken van zaken waar je niet al te veel vanaf weet. (in de baas, niet je werkgever, zijn tijd)
En heb je een trauma opgelopen omdat je vroegâh werd gepest met smilies?

Zijn er de afgelopen jaren nog regelmatig mensen geweest die je hebben gevraagd waarom Mies Bouwman, als ze zo enthousiast was over “het dorp”, waarom ze er niet zelf is gaan wonen?
Er was vroegâh hier iemand die je regelmatig op je donder gaf…., zag ik wel.

Met vriendelijke groet en succes gewenst met je kruistocht.
Mocht je nog’s “lid” willen worden, dan hoor ik dat toch ook wel zónder dit forum?
P.S., ik had de indruk dat één van de critici hier, moderator is geworden. Bannen gaat dan erg makkelijk, hè?
Weet jij daar iets over? (Of van?)

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Interessante mlm data

Ongelezen bericht door kuklos »

@Mijn hemel!/Jan, toch een paar aanmerkingen.

1) De omzet mag dan 10 miljard zijn, hoe deze verdeeld is over de echte producten en de randzaken als motivational tapes en dergelijke is niet bekend.

2) Als de omzet wordt vergeleken met andere bedrijven die dergelijke producten verkopen, zoals Unilever, SC Johnson, P&G, Renckitt Benckiser dan valt ze erg tegen. Die bedrijven zetten veel meer om.

3) En hebben daar minder mensen voor nodig. 3,3 miljoen mensen die allemaal bezig zijn met verkopen en toch halen ze het niet bij de concurrenten.


Over de persoonlijke aanval die je nu weer inzet zal ik niet al teveel zeggen. Blijkbaar is dat tekenend voor hetzij jou, hetzij de mlm-ers.

Mijn hemel!
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 aug 2012 22:50

Re: Interessante mlm data

Ongelezen bericht door Mijn hemel! »

Kuklos, beste Karel,

1) De omzet mag dan 10 miljard zijn, hoe deze verdeeld is over de echte producten en de randzaken als motivational tapes en dergelijke is niet bekend.
Jawel, maar dat had je best kunnen weten. Beter opletten. Zijn alléén producten. Mag je zélf bewijzen.

2) Als de omzet wordt vergeleken met andere bedrijven die dergelijke producten verkopen, zoals Unilever, SC Johnson, P&G, Renckitt Benckiser dan valt ze erg tegen. Die bedrijven zetten veel meer om.
Ja??? Dus??

3) En hebben daar minder mensen voor nodig. 3,3 miljoen mensen die allemaal bezig zijn met verkopen en toch halen ze het niet bij de concurrenten.
Ja? Dus??


4) Over de persoonlijke aanval die je nu weer inzet zal ik niet al teveel zeggen. Blijkbaar is dat tekenend voor hetzij jou, hetzij de mlm-ers
Welke persoonlijke aanval, beste Kuklos? (Hoe heette je vroeger ook weer?)

En jullie zullen me dit niet zo gek lang zien doen, want..., je weet het wel...., "paarlen voor de varkentjes" toch?
Zwijnen kan hier makkelijk als "scheldwoord" worden gezien....!)
Met vriendelijke groet, Kuklos.

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Interessante mlm data

Ongelezen bericht door kuklos »

Mijn hemel! schreef:1) De omzet mag dan 10 miljard zijn, hoe deze verdeeld is over de echte producten en de randzaken als motivational tapes en dergelijke is niet bekend.
Jawel, maar dat had je best kunnen weten. Beter opletten. Zijn alléén producten. Mag je zélf bewijzen.
Met andere woorden, er is geen bewijs of jij hebt het niet, dus dan draai je de bewijslast maar om.
Mijn hemel! schreef:2) Als de omzet wordt vergeleken met andere bedrijven die dergelijke producten verkopen, zoals Unilever, SC Johnson, P&G, Renckitt Benckiser dan valt ze erg tegen. Die bedrijven zetten veel meer om.
Ja??? Dus??

3) En hebben daar minder mensen voor nodig. 3,3 miljoen mensen die allemaal bezig zijn met verkopen en toch halen ze het niet bij de concurrenten.
Ja? Dus??
Zie de eerdere post van De Econometrist:
De Econometrist schreef:Who cares wat het verschil is tussen ván of óver, als de omzet zélf geen drol voor stelt?
Who cares dat er tóch wel mensen héúl erg rijk mee worden als die MLM-meuk alleen terug te vinden is in de huizen van de MLM-ers zélf?
Who cares dat er maar liefst 2 miljard wordt omgezet, als blijkt dat daar ruim 3,3 miljoen mensen in ruim 80 landen voor nodig zijn?

De conclusie is dat het wel hele slechte produkten moeten zijn als zo'n goeie marketingmethode maar zo'n marginaal effect resulteert, of dat de marketingmethode toch wel erg beroerd moet zijn als het zo'n geweldig produkt niet op de markt weet te positioneren. Kies maar welke situatie van toepassing is...

De Econometrist
Berichten: 302
Lid geworden op: 24 dec 2011 14:31

Re: Interessante mlm data

Ongelezen bericht door De Econometrist »

Mijn hemel! schreef: 10 miljard? Ruim 6 miljard per jaar wordt uitgekeerd aan bonussen.
Tja, weet je mijn oorspronkelijke vraag nog?

Ik vroeg je een voorbeeld te noemen van ook maar één produkt dat met behulp van het MLM-concept adequaat in de markt gezet is?
10 miljard is natuurlijk een forse omzet... voor de vietnamese loempia kar op de markt. Maar niet voor een 80-voudig multinational die inmiddels na 50 jaar ook nog eens ruim 3,3 miljoen verkopertjes in de weer heeft om die meuk aan de man te brengen. Het is dan ook niet bepaald verwonderlijk dat als je eens om je heen informeert er geen mens uit je kennissenkring ooit van 'Amway' blijkt te hebben gehoord.

Dus nog maar een keer de vraag: weet jij een concreet voorbeeld te noemen van ook maar één produkt dat middels MLM effectief op de markt is gezet?

Bovendien; 6 miljard aan vertegenwoordigers uitkeren, oftewel maar liefst 60% aan directe verkoopkosten, is toch echt wel van de wilde ratten besnuffeld!! Stel je voor; je hebt produkten gefabriceerd ter waarde van 4 miljard, loonkosten, grondstoffen, fabriekskosten, energiekosten, administratieve kosten, etc. etc., en dan komt er een verkooporganisatie langs die zegt: "ok, voor nog eens 150% van alle kosten zetten wij die produkten bij de klanten weg. Vind je het gek dat die MLM-produkten zo enorm duur zijn?!?

En nee, ik weet niets over bannen maar ik heb ongeveer wel zo'n idee welk meneertje permanent loop te klagen bij de moderators. Ik denk dat je die zoeken moet bij die club waar ze sowieso van hun 'upline' blijkbaar krijgen aangeleerd dat je onmiddellijk over smaad en laster moet gaan krijsen zodra er ook maar een klein beetje tegengas op de hosannah-verhalen komt. Ik ga er uiteraard niet verder op in, maar jij begrijpt zelf ook wel over wie ik het heb. Van mij hoef je het niet te verwachten in ieder geval; ik denk juist dat er een tekort aan MLM-ers heerst hier, zodat we niet voldoende inzicht krijgen in hoe dit soort mensen over het algemeen denkt. En aangezien iedereen die hier door de mand gevallen is met magneetjes, webwinkeltjes, gok-aandeeltjes, belminuutjes, betaalsurf-sitejes, benzinepilletjes, etc. etc. etc. hier met stille trom vertrokken zijn, is het niet zo druk meer op dit forum....

Mijn hemel!
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 aug 2012 22:50

Re: Interessante mlm data

Ongelezen bericht door Mijn hemel! »

Nou, econometrist...., je vraagt er weer om, hè?
Ik vroeg je een voorbeeld te noemen van ook maar één produkt dat met behulp van het MLM-concept adequaat in de markt gezet is?
10 miljard is natuurlijk een forse omzet... voor de vietnamese loempia kar op de markt.
Als jij dit een normale vraag/opmerking vindt...., moet ik jou dan serieus nemen?
Het is dan ook niet bepaald verwonderlijk dat als je eens om je heen informeert er geen mens uit je kennissenkring ooit van 'Amway' blijkt te hebben gehoord.
Hmmm, geen slecht bedrijf. Dat weet je dan wel hè? Dus beslist géén kans op de door jullie zo geroemde verzadiging?
Vind je het gek dat die MLM-produkten zo enorm duur zijn?!?
Ach, als je kwaliteit niet kunt permitteren koop je toch een tubbetje vanwatdanook bij de Hema?
maar jij begrijpt zelf ook wel over wie ik het heb.
nee. Echt niet meer. Het interesseert me sowieso niet.
En aangezien bijna(bijna= note van mij) iedereen die hier door de mand gevallen is met magneetjes, webwinkeltjes, gok-aandeeltjes, belminuutjes, betaalsurf-sitejes, benzinepilletjes, etc. etc. etc. hier met stille trom vertrokken zijn, is het niet zo druk meer op dit forum....
Dan ben je nu zeker blij met mij. Gewoon weer eens een lesje..., want van logica kan niemand het winnen.

Hé!?!?
Verder niks meer??
Misschien nog ergens anders een lesje in? Waarom Trump zélf niet in mlm stapt? of zal ik nog een link plaatsen waarom gerespecteerde mensen bepaalde mlm respecteren?
Moet het hierbij houden.
Ga proberen eens wat vroeger in bed te liggen want ik heb me laten verleiden tot een netwerk ontbijt.
Shocking tijd! 06.45 uur!!!

Fijne avond samen..... van, ff denken..... doe maar van Sjefke.....

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Interessante mlm data

Ongelezen bericht door kuklos »

Mijn hemel! schreef:
Het is dan ook niet bepaald verwonderlijk dat als je eens om je heen informeert er geen mens uit je kennissenkring ooit van 'Amway' blijkt te hebben gehoord.
Hmmm, geen slecht bedrijf. Dat weet je dan wel hè? Dus beslist géén kans op de door jullie zo geroemde verzadiging?
Goh, je hebt een punt. Juist omdat mlm niet werkt en "there's a sucker born every minute" vindt er geen verzadiging plaats. Maar ja, dan blijft dus het punt over wat De Econometrist al aanhaalde, echt imposant is het niet hè?
Jullie hebben 80 landen nodig voor een omzet van 10 miljard. En dan ook nog eens 3,3 miljoen verkopers. En de verdeling van de omzet is niet bekend. En jij beweert dat 60% van die 10 miljard verkoopkosten zijn. Zelfs sprookjes worden niet zo mooi geschreven.

Mijn hemel!
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 aug 2012 22:50

Re: Interessante mlm data

Ongelezen bericht door Mijn hemel! »

Tja...., Slager zijn is een mooi vak...., zegt mijn zwager..... maar als iedereen slager wordt is er weinig lol meer aan.....

Mijn hemel!
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 aug 2012 22:50

Re: Interessante mlm data

Ongelezen bericht door Mijn hemel! »

En jij beweert dat 60% van die 10 miljard verkoopkosten zijn
Uitbetaalde bonussen (ruim 60%)... maar dat "beweer" ik niet, maar dat zijn de gegevens.
Bel ze ff of je het mag controleren, wil je?
Laat je het nog ff weten?

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Interessante mlm data

Ongelezen bericht door kuklos »

Mijn hemel! schreef:Uitbetaalde bonussen (ruim 60%)... maar dat "beweer" ik niet, maar dat zijn de gegevens.
Je beweerde ook al dat 100% van de omzet door producten komt en niet door zaken als motivational tapes. Maar ook daar wachten we nog steeds op bewijs.

De Econometrist
Berichten: 302
Lid geworden op: 24 dec 2011 14:31

Re: Interessante mlm data

Ongelezen bericht door De Econometrist »

Mijn hemel! schreef:Nou, econometrist...., je vraagt er weer om, hè?
Inderdaad, al twee keer. Maar blijkbaar is een simpel antwoord op een simpele vraag al iets te hoog gegrepen voor de doorsnee MLM-er. Ik vroeg je een voorbeeld te noemen van ook maar één produkt dat met behulp van het MLM-concept adequaat in de markt gezet is?
Dan ben je nu zeker blij met mij. Gewoon weer eens een lesje..., want van logica kan niemand het winnen.
My point exactly!! Logischerwijze moet de MLM-methode wel erg beroerd zijn als hiermee zulke goeie produkten maar met mondjesmaat op de markt gezet kunnen worden, of is de marketing methode geweldig maar kan zelfs die er niet voor zorgen dat zulke beroerde produkten op de markt worden afgezet...

rhyker
Berichten: 28
Lid geworden op: 18 dec 2010 18:13
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Interessante mlm data

Ongelezen bericht door rhyker »

Ik moet bekennen dat ik niet de gehele topic gelezen hebt. Maar wil graag mijn duit in het zakje doen. Maar begin ik wel even van voor af aan. De uitleg welke volgt is alles behalve 'doorsnee', en is gebaseerd op jaren ervaring. Ervaring welke je niet nodig hebt om te kunnen beginnen binnen een organisatie welke MLM als marketing methode hanteert.

Wanneer een klant van een willekeurig product (of dienst) enthousiast is over de kwaliteit of werking? Dan praat met daarover met anderen. Tegenovergesteld netzo. Als je een slechte ervaring over iets hebt deel je dat ook met anderen. Bij veel slechte ervaringen wordt dit vaak collectief aangekaart; Tros Radar is daar een voorbeeld van.

Bedrijven zijn blij met positieve ervaringen. Sommige bedrijven (met traditionale mass marketing) zijn daar dusdanig blij mee, en belonen hun klanten (bij tele2 b.v. noemen ze het ambassadeurs). Vaak gaat deze vorm van beloning in de vorm van bioscoopbon, korting op een abonnement, enz. Dit zijn vormen van direct marketing.

Trek je dat door naar internet promotie, praat je over affiliate marketing. Voordeel van affiliate marketing is dat je geen klant hoeft te zijn van product/dienst om er toch geld mee te verdienen. Je hoort nooit veel over slechte affiliate marketing bedrijven, omdat de meest een affiliate marketing compensatie plannen bestaan uit 1 of 2 referral niveaus. En omdat er doorgaans geen geld geinvesteerd hoeft te worden, om toch te verdienen. Nadeel is dat je over het algemeen niet deelt uit je eigen gebruikers ervaring. En je dus met name aangewezen bent op je Internet Marketing skillset. Dit is door iedereen te leren, maar is niet makkelijk. En wanneer je vandaag guru bent (wat je doorgaans toch wel 3-6maand 2FTE kost qua tijdsinvestering)? Dan kan dat volgende maand weer volledig anders zijn, omdat zoekmachines constant hun algoritmes 'verfijnen'. Om die reden verdienen 'de meeste mensen' in affiliate marketing zakgeld. En wanneer je stopt met promotie (op Internet), slinkt je inkomen.

Een andere vorm van zakgeld verdienen is MLM aka netwerk marketing. Bestaat al ruim 70 jaar. Grondlegger is Amway, later zijn er 1000'n andere bedrijven bijgekomen. MLM is een marketing methode. Het wordt gebruikt door een bedrijf omdat ze meer klanten willen (net als bij ieder andere marketing vorm), en omdat ze weten dat klanten graag praten over hun goede ervaring met een product. In tegenstelling tot affiliate marketing, wordt je in deze vorm van direct marketing over meerdere lagen ... een netwerk beloond. Zonder jantje, geen pietje, zonder pietje geen klaasje. De bedragen welke verdient worden liggen vast in een zgn. "compensatie plan". MLM als sleutelwoord zegt echter niets over de kwaliteit (doorgaans hoger) & prijs (doorgaans lager) van het product, bedrijf, ethiek, management, enz. Deze kan dus wijd uiteen lopen. Gelukkig zijn er wereldwijd een aantal organisaties (netals Tros Radar) welke e.e.a. in de gaten houden. Een voorbeeld van een dergelijke organisatie is de Direct Selling Association. Hou je van details? Bezoek dan dus http://www.dsa.org or http://www.directsellingnews.com

Wil je concrete voorbeelden over succesverhalen of producten? DSA Top100: http://www.directsellingnewsproducts.co ... s_id=11037

Het is slechts een greep van 100 bedrijven uit 1000'n. Zijn er ook slechte MLMs? Ja genoeg. Ook genoeg piramidespelen welke zich voordoen als solide MLM organisatie. Betekent niet dat de marketing methode slecht is, maar het bedrijf in kwestie het niet goed voor elkaar heeft. Na verloop van tijd vallen die bedrijven om, of worden zeg gesloten door wetsinstanties.

Waar het vaker verkeerd gaat is wanneer iemand als onafhankelijk distributeur onderdeel wordt van een organisatie welke ze gerefereerd hebben gekregen door een vriend of collega, met het doel om geld te verdienen, zonder daadwerkelijk het enthousiasme te delen voor een product of dienst. Die mogelijkheid is er wel, maar dan ben je al snel aangewezen op sales en internet marketing technieken. Welke tijd kosten om te leren, en niet voor iedereen is weggelegd. Kies dan ook een bedrijf met een product of dienst wat bij je past. Anders hou je jezelf en je eigen netwerk aan vrienden, familie en collega's voor de gek.

Deel je enthousiasme en je verdient zakgeld. Deel je meer? Verdien je mogelijk meer. De serieuzere inkomens worden verdient wanneer je het aanpakt als je eigen business. Daar ligt een uitdaging. Veel mensen kunnen niet omgaan met de vrijheid van een eigen zaak vanuit huis (met vrijwel geen verplichtingen t.o.v. ZZP). MLM heeft wel overeenkomsten met traditioneel ondernemerschap of 'mini-franchising', maar het blijft een andere vorm van marketing. Die is te leren. Sneller dan affiliate marketing. Je hoeft niet te googlen naar ebooks of experts. De ervaren guru's zitten in je team (boven, naast, soms zelf onder je). Wanneer ze dan onder je zitten? Heb je vaak mazzel (of goede training geboden). Ik schrijf mazzel omdat je soms mensen treft welke direct de juiste 'hard werken' mentaliteit hebben. Doorgaans kost het 2-3 jaar binnen eenzelfde bedrijf om succesvol te worden. Niet iedereen is bereid het bloed, zweet en tranen te investeren welke nodig is om succesvol te worden. Zelfs met een coach, zelfs met het meest fantastische compensatieplan, product, enz. Je leert door fouten te maken. Onafhankelijk van je inkomen, is de ervaring 'price less'. Ondernemen leer je niet op het HBO of universiteit, en MLM is dus ook alleen te leren vanuit de praktijk. I.t.t. een vakopleiding heb je geen voorkennis nodig, iedereen kan het, iedereen heeft gelijke kansen, niet iedereen doet zoals het moet, en dus wordt ook niet iedereen succesvol. Waar ligt dat aan? Niet aan het bedrijf, niet aan de marketing methode, maar aan iemands bereidheid om te leren, te investeren, te luisteren, en door te gaan wanneer het tegenzit.

Drommels wat een verhaal weer :) Oh ... en de verzadigingsdiscussie? Is zo'n jaren '90 / theoretische discussie. FaceBook bewijst het tegendeel namelijk.

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Interessante mlm data

Ongelezen bericht door kuklos »

rhyker schreef:Je hoort nooit veel over slechte affiliate marketing bedrijven, omdat de meest een affiliate marketing compensatie plannen bestaan uit 1 of 2 referral niveaus.
Wellicht omdat ze allemaal tesamen nog geen deuk in een pakje boter slaan qua impact.
rhyker schreef:Een andere vorm van zakgeld verdienen is MLM aka netwerk marketing.
.......
Het wordt gebruikt door een bedrijf omdat ze meer klanten willen (net als bij ieder andere marketing vorm), en omdat ze weten dat klanten graag praten over hun goede ervaring met een product.
Vetgedrukt is van mij. Dat typeert mlm, je verdient zakgeld. Geen echt inkomen om van te leven. En dat is voor de mlm bedrijven ook zo aantrekkelijk, iedereen verkoopt voor eigen risico. Dáárom stapt men in mlm als moederbedrijf. En als distributeur stap je in omdat je lekker bent gemaakt, en vervolgens zakgeld verdient.


rhyker schreef: De serieuzere inkomens worden verdient wanneer je het aanpakt als je eigen business. Daar ligt een uitdaging. Veel mensen kunnen niet omgaan met de vrijheid van een eigen zaak vanuit huis (met vrijwel geen verplichtingen t.o.v. ZZP).
Geef jij nu een garantie? Of zeg ook jij weer dat zij die niet slagen het gewoon zelf niet goed genoeg doen?
rhyker schreef:Ondernemen leer je niet op het HBO of universiteit, en MLM is dus ook alleen te leren vanuit de praktijk.
Gááááááááp.

rhyker schreef: I.t.t. een vakopleiding heb je geen voorkennis nodig, iedereen kan het, iedereen heeft gelijke kansen, niet iedereen doet zoals het moet, en dus wordt ook niet iedereen succesvol. Waar ligt dat aan? Niet aan het bedrijf, niet aan de marketing methode, maar aan iemands bereidheid om te leren, te investeren, te luisteren, en door te gaan wanneer het tegenzit.
Aaaah, dus toch een boterzachte garantie. Zij die niet slagen doen het gewoon fout. Het kan immers niet liggen aan de producten of dat niemand erop zit te wachten.
rhyker schreef:Drommels wat een verhaal weer :) Oh ... en de verzadigingsdiscussie? Is zo'n jaren '90 / theoretische discussie. FaceBook bewijst het tegendeel namelijk.
Ooooh? Leg uit?

@rhyker, je doet een dappere poging, doch zegt helaas niets nieuws. En hebt ook geen harde bewijzen geleverd. Want als jij claimt dat zij die niet goed verdienen het fout doen, dan zal je dit moeten bewijzen.

rhyker
Berichten: 28
Lid geworden op: 18 dec 2010 18:13
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Interessante mlm data

Ongelezen bericht door rhyker »

Nee klopt het is inderdaad niets nieuws. En van iedere vorm van marketing zullen er altijd voor en tegenstanders blijven. Ik sla de gaap reactie even over :)

M.b.t. zakgeld. Dat is gewoon de harde realiteit welke niemand graag lijkt te willen delen. Veel geld verdienen is niet makkelijk PUNT. Het is een combinatie van hard&slim werken, juiste mensen om je heen hebben, enz. Dat kost tijd. En met de armpjes over elkaar zitten geeft je zeker weten geen resultaat. Je kan zelf een systeem ontwikkelen, of iets gebruiken wat werkt. Wat vele MLMers je er echter niet bij vertellen (en dat leer je ook pas gaande weg; terwijl het eigenlijk heel logisch is) ... is dat het een stuk beter werkt wanneer je een product of dienst aanbeveelt waar jijzelf achter staat (en vaak dus ook al van te voren weet dat er animo voor is).

Voorbeeldje? Ik liet me vorige maand vertellen door een maat uit Engeland (want tja ik heb nu eenmaal veel internationale vrienden) dat Amway niet alleen meer wasmiddelen verkoopt, maar -- netals Avon -- tegenwoordig een eigen makeup lijn heeft. Schijnt een topproduct te zijn. Laten we even aannemen dat zo is. Er zijn nogsteeds mensen welke nog nooit van Amway hebben gehoord en dus is er nogsteeds genoeg marktpotentieel voor verkoop van hun produkten. Ik zie mezelf geen makeup promoten, in een vriendenkring welke gedomineerd wordt door ICTers. Ik zou 't mezelf dan ook onwijs moeilijk maken door met Amway in zee te gaan, puur en alleen om geld te verdienen. Kan het? Jazeker. Zou training helpen? Wellicht.

Ben ik een prutser als ik faal in Amway? Misschien. Want wanneer ik het plan zou volgen zou ik succesvol zijn ... toch? Zijspoor ... waarom begint iemand een franchise (b.v. McDonalds)? Omdat die graag hamburgers eet of geld wilt verdienen? Doe je wat anders dan het franchiseplan zegt? Wordt je uit de organisatie gezet. Doe je wat het franchiseplan zegt? Dan heb je succes. Anders zou niemand beginnen aan franchising. Een doorsnee franchise kost zo'n 10k-50k. Reken maar als je dat geld er in geinvesteerd hebt, dat je dat terug wilt verdienen en er van alles aan doet om het succesvol te laten zijn, en niets aan twijfel overlaat.

Stel je voor dat ik bedacht heb dat ik een franchise wil beginnen. En ik heb een passie voor drogisterij spullen. Dan ga ik kijken of er een trekpleister is in mijn stad. En ... ah :( Die is er al. Maar geld verdienen met franchising ... dat spreekt me wel aan! En (stel) in een straal van 50km nergens een McDonalds? Hmm ... maar de instap is beduidend hoger, en ... hamburgers? Tja ... maar dat er knaken zijn te verdienen lijkt me duidelijk. Ondernemersmentaliteit.

MLM verspreid via mond-tot-reclame. Mensen beginnen vaak omdat ze de fantastische exponentiele bedragen gezien hebben in de presentaties. Niet iedereen heeft passie voor het product, en dan gaat het om mentaliteit. Hoe graag wil je? Niet graag genoeg? Tja dan stop je na verloop van tijd of je begint nooit. Bewijs? *krassen krassen* ik ben ongeschikt voor Amway. Past niet bij me, en ik maak het mezelf liever makkelijker door te kiezen voor een MLM bedrijf wat beter bij me past. Sterker nog ... ik ben het internet opgegaan in 2009 om een coach uit te kiezen, want ik was slechte begeleiding echt beu! Teveel mooie praatjes.

Ik moet aantonen dat mensen niet genoeg geld verdienen en whatever ze doen? Nee joh :) Het is andersom. Dankzij Internet zijn er tegenwoordig sites welke in kaart brengen wie de topverdieners zijn binnen MLM: http://www.businessforhome.org ... heb je gefaald als je als MLMer er niet in staat? Dat heeft dan weer te maken met de verwachting van anderen. Ja een ton per maand verdienen is gaaf. Maar je kan ook tevreden zijn met minder. Wanneer iemand tevreden is met zijn of haar baan? Toppie. Hebben ze ook een plan B? Nee? Oh. Dan kan MLM een uitkomst bieden. Geen MLM voor iemand? Prima, wat dan wel? Want er zijn niet heel veel alternatieven met de voordelen van MLM (waarvan lage instap wel de belangrijkste is).

Gesloten