LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Listige truc VriendenLoterij - bij wie kan ik dit melden?

Vragen of opmerkingen over mulit level marketing kan je hier kwijt.

bikkel12345
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 apr 2015 21:36

Re: Listige truc VriendenLoterij - bij wie kan ik dit melden?

Ongelezen bericht door bikkel12345 »

Ik denk dat sommige het niet willen begrijpen. Daar zullen zij allerlei reden voor hebben of misschien belang bij hebben.

Leden van mijn vereniging raadplegen de ledenadministratie. Tenminste kregen lijsten van de ledenadministratie. Gebruiken deze gegevens om leden of ouders van leden te bellen. In mijn geval werd ik gebeld op mijn 06 nummer. Die ik enkel en alleen heb gegeven voor voetbalzaken rondom mijn zoon en vrijwilligerstaken die ik voor de vereniging doe, niet zijnde commerciële doeleinden.

Nu is er een AVG gekomen. Die gaat zorgen dat persoonsgegevens worden beschermd. Van ons allemaal. Maar sommige vinden dat hier kennelijk niet belangrijk. Hun keuze, niet die van mij. Ik vind het wel belangrijk. Zeker in deze tijd waar al zeer onwenselijke dingen over een ieder wordt verspreid zonder dat je hier weet van heb. Is wel weer een heel ander voorbeeld, maar andere gebruikte ook allerlei argumenten om het goed te praten dat er gegevens uit registers zoals ledenadministraties worden gebruikt.

Ik hoop toch niet dat verenigingen in opdracht van bedrijven mijn kinderen op latere leeftijd rechtstreeks gaan benaderen en of allerlei marketing vragen gaan stellen omdat zij ooit lid waren van een vereniging. Ach zal hier wel weer opmerkingen over krijgen. Zal wel en zeikerd zijn. Ik zag hem ook voorbij komen “je bent maar een keer gebeld”. Ik wil hierover geen enkele keer gebeld worden. Zo ook de andere ouders in mijn zoons team en andere teams die hierover klaagde.

Terugkerend. Nu zijn er bedrijven die veel last hebben van de AVG. Zeker in de commerciële wereld. Je kan niet zomaar iedereen bellen en voor registers en ook ledenregisters zijn er afspraken gemaakt. Wanneer te gebruiken. Vroeger konden bedrijven gewoon willekeurig rondbellen. Tja, dat mag niet meer, omdat mensen hier zat van werden en er allerlei contract trucjes inzaten. Als voorbeeld zeg maar “ja” na de piep.

Nu komt er een bedrijf met een oproep op hun site:
“U kunt een VriendenLoterij belactie organiseren om uw structurele financiële steun uit te breiden. Tijdens een VriendenLoterij belactie bellen leden van uw club of verenging andere clubleden en hun aanhang met de oproep mee te spelen met de VriendenLoterij. “

Dus nu gaan leden van de vereniging waar ik of mijn zoon lid is bellen voor de verkoop van loten en misschien straks wel andere dingen. De gegevens krijgen zij verstrekt vanuit de ledenadministratie, want op een andere manier hadden zij nooit aan mijn gegevens kunnen komen. Vroeger hadden bedrijven een callcenter of huurde zij er een in. Die verkocht dan allerlei dingen voor je bedrijf. Maar nu moeten er andere manieren worden verzonnen.

Vriendenloterij beweegt op deze manier verenigingen toch naar een overtreding van de AVG. Dat noodlijdende verenigingen hierin springen om hun hoofd boven water te houden, dat zal een ieder wel begrijpen. Maar je kan verenigingen dit toch niet aan doen op deze manier. Worden leden van verenigingen straks de nieuwe call centers voor allerlei bedrijven.

Verenigingen kunnen veel activiteiten verzinnen om de clubkas te spekken. Sponsors, vrijwilligers,
Bingo avonden, klaverjasavonden of verkoop 2e hands spullen, verzin wat. Dan laat je de mensen zelf kiezen om zich aan te melden via de website en/of loten te kopen in het verenigingsgebouw.

Een ding ben ik het eens. Het is niet makkelijk om geld te maken voor verengingen. Verhoging contributie is ook niet altijd de oplossing. Voor de financieel slechter bedeelde is wel geld beschikbaar. Dit in de vorm van sportpassen e.d. en veelal korting op lidmaatschappen via de gemeente. Ik bemerk dat ik kennelijk een enorme bron van inkomsten voor sommige verenigingen en/of de vriendenloterij bedreig. Hoop dat het een gezonde discussie blijft.

Lady1234
Berichten: 27072
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Listige truc VriendenLoterij - bij wie kan ik dit melden?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Bent u door uw zoon niet van te voren geïnformeerd over deze belactie?

bikkel12345
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 apr 2015 21:36

Re: Listige truc VriendenLoterij - bij wie kan ik dit melden?

Ongelezen bericht door bikkel12345 »

Nee mijn zoon was ook niet ingelicht.

kuklos
Berichten: 9761
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Listige truc VriendenLoterij - bij wie kan ik dit melden?

Ongelezen bericht door kuklos »

bikkel12345 schreef:
13 mar 2019 23:37
Ik denk dat sommige het niet willen begrijpen. Daar zullen zij allerlei reden voor hebben of misschien belang bij hebben.
.....................
Hoop dat het een gezonde discussie blijft.
Iedereen die het niet met je eens is wil het niet begrijpen, en daar hebben ze zelfs een belang bij. Op vragen ga je niet in. Maar je hoopt wel dat het een gezonde discussie blijft. :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll:

bikkel12345
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 apr 2015 21:36

Re: Listige truc VriendenLoterij - bij wie kan ik dit melden?

Ongelezen bericht door bikkel12345 »

Ik heb alle vragen beantwoord dacht ik zo. Somes meerdere keren. Sommige nemen denk ik niet geheel de tijd om de tekst te lezen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Listige truc VriendenLoterij - bij wie kan ik dit melden?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Niet alleen dat. Sommige mensen hebben ook een hele kluif aan begrijpend lezen.

Nijogeth
Berichten: 9954
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Listige truc VriendenLoterij - bij wie kan ik dit melden?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

En, wat is nu de reden waarom het niet zou mogen? Ik zie hem er nog steeds niet tussen staan. Benoem ze anders eens.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Listige truc VriendenLoterij - bij wie kan ik dit melden?

Ongelezen bericht door kweenie »

Vriendenloterij beweegt op deze manier verenigingen toch naar een overtreding van de AVG.
Ik ben het met je eens dat ze hiermee de grenzen van de AVG opzoeken. Ik zou het zelf ook zwaar irritant vinden als ik op deze manier gebeld zou worden. Maar dat gevoel staat los van de vraag of het is toegestaan of niet.

Zoals ik eerder al benoemde, vraag ik me af waar principieel het verschil zit tussen bijvoorbeeld het gebruik van de ledenlijst voor het bezorgen van boekjes voor de grote clubactie en het gebruik van de ledenlijst voor deze Vriendenloterij actie.

Het is dus de grote vraag, waarop nog geen duidelijk antwoord is gegeven, of zulke acties tegen de grens, op de grens of over de grens van de AVG-regelgeving zijn. Daarover zou deze 'gezonde discussie' moeten gaan. En niet over je gevoelens en irritaties.

16again
Berichten: 16079
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Listige truc VriendenLoterij - bij wie kan ik dit melden?

Ongelezen bericht door 16again »

Nijogeth schreef:
13 mar 2019 22:13
En volgens mij wachten er nog een aantal mensen op een reden waarom dit niet zou mogen volgens de AVG, maar ook deze is nog niet gegeven. En volgens mij zegt de AVG niet wat wel mag, maar juist wat niet mag. Dus zijn de personen die zeggen dat dit in strijd is met AVG aan zet om dit te bewijzen.
Je draait voor het gemak de bewijslast ook maar even om:

https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... ingsplicht
De Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) legt de verantwoordelijkheid bij u als organisatie om aan te tonen dat u aan de privacyregels voldoet.
En hier staan zes grondslagen om persoonsgegevens te verwerken. Zes keer nee m.i.
https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... erken-6310
En het belang om een begroting sluitend te krijgen is m.i. geen gerechtvaardigd belang.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Listige truc VriendenLoterij - bij wie kan ik dit melden?

Ongelezen bericht door chrisd1 »

16again schreef:
14 mar 2019 07:51
En hier staan zes grondslagen om persoonsgegevens te verwerken. Zes keer nee m.i.
https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... erken-6310
In de wet gaat het voortdurend over verwerken; lijkt me iets anders dan
bikkel12345 schreef:
10 mar 2019 22:07
...gebruiken...
.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Listige truc VriendenLoterij - bij wie kan ik dit melden?

Ongelezen bericht door berndv »

16again schreef:
14 mar 2019 07:51
En het belang om een begroting sluitend te krijgen is m.i. geen gerechtvaardigd belang.
En daar zijn we inmiddels al 5 pagina's om heen aan het draaien. Ieders standpunt lijkt mij duidelijk. Jij en een aantal anderen bent van mening dat dit geen gerechtvaardigd belang is en een deel is van mening dat dit wel een gerechtvaardigd belang is. Aangezien niemand hier ook maar enige autoriteit op dit gebied is, zullen er toch geen knopen doorgehakt worden, tenzij er een klacht wordt ingediend bij de autoriteit persoonsgegevens en deze de klacht beoordeeld.

Moneyman
Berichten: 30000
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Listige truc VriendenLoterij - bij wie kan ik dit melden?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Exact de reden dat ik me niet meer in de discussie meng. Nog meer herhaling van zetten brengt niemand iets.

Na alle reacties van TS nog eens gelezen te hebben, vraag ik me toch af: wat wil je nu bereiken? Of wilde je puur je frustratie delen?

BL2
Berichten: 4828
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Listige truc VriendenLoterij - bij wie kan ik dit melden?

Ongelezen bericht door BL2 »

Niet alleen frustratie, maar ook een hele hoop complotdenken komt er vanuit TS voorbij.......

Nijogeth
Berichten: 9954
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Listige truc VriendenLoterij - bij wie kan ik dit melden?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

chrisd1 schreef:
14 mar 2019 08:41
16again schreef:
14 mar 2019 07:51
En hier staan zes grondslagen om persoonsgegevens te verwerken. Zes keer nee m.i.
https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... erken-6310
In de wet gaat het voortdurend over verwerken; lijkt me iets anders dan
bikkel12345 schreef:
10 mar 2019 22:07
...gebruiken...
.
Inderdaad, verwerken is het toverwoord in deze. Overigens kan ik er in dat geval in mijn ogen 6x ja worden gezegd en zijn we weer terug bij af. Er wordt door ts geclaimd dat dit tegen de regels van de AVG is, zonder daadwerkelijk aan te geven welke regels worden overtreden. Ik kan dat niet voor hem zeggen, want ik kan er geen vinden, maar toch zou de bewijslast in dit geval bij mij liggen....

16again
Berichten: 16079
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Listige truc VriendenLoterij - bij wie kan ik dit melden?

Ongelezen bericht door 16again »

Het begrip "verwerken" is erg ruim, en omvat ook het gebruik van die persoonsgegevens.

Artikel 4 Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG): Definities
Lid2
2) „verwerking”: een bewerking of een geheel van bewerkingen met betrekking tot persoonsgegevens of een geheel van persoonsgegevens, al dan niet uitgevoerd via geautomatiseerde procedés, zoals het verzamelen, vastleggen, ordenen, structureren, opslaan, bijwerken of wijzigen, opvragen, raadplegen, gebruiken, verstrekken door middel van doorzending, verspreiden of op andere wijze ter beschikking stellen, aligneren of combineren, afschermen, wissen of vernietigen van gegevens;

Erthanax
Berichten: 9663
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Listige truc VriendenLoterij - bij wie kan ik dit melden?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Maak dat raadplegen ook maar vet.
Hoe gaat dat lid worden in dit geval eigenlijk in zijn werk? Als de vereniging de gegevens van de nieuwe loterijabonnees doorgeeft aan het loterijbedrijf, dan valt dat ook onder verwerken. Zelfs het geven van een bellijst aan een verenigingslid-colporteur valt zo te zien onder "verwerken".

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Listige truc VriendenLoterij - bij wie kan ik dit melden?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Wissen en verwijderen mag ook niet.

16again
Berichten: 16079
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Listige truc VriendenLoterij - bij wie kan ik dit melden?

Ongelezen bericht door 16again »

Theotrucker schreef:
14 mar 2019 21:46
Wissen en verwijderen mag ook niet.
Wissen en verwijderen valt ook onder de AVG regelgeving, dit is iets anders als "niet mogen."

Gesloten