LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Listige truc VriendenLoterij - bij wie kan ik dit melden?

Vragen of opmerkingen over mulit level marketing kan je hier kwijt.
Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Listige truc VriendenLoterij - bij wie kan ik dit melden?

Ongelezen bericht door Costnix »

Waar het mis ging is met de openingszin: “Bent u de zoon van....?” Je schrikt je de rot, als vader!
Ik begrijp OP, dat hij woeden is.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Listige truc VriendenLoterij - bij wie kan ik dit melden?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lady1234 schreef:
10 mar 2019 23:41
Dus u werd niet door de loterij gebeld, maar door iemand van de vereniging. En die ereniging heeft dus helemaal niet het adressenbestand beschikbaar gesteld aan die loterij.

U werd dus niet benaderd via de vereniging, maar door de vereniging.
Vrij relevant verschil inderdaad.

TS, beargumenteer eens concreet en specifiek welke artikelen van de AVG volgens jou nu overtreden zijn - en waarom? Dan wordt het tenminste een nuttige discussie.

16again
Berichten: 16029
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Listige truc VriendenLoterij - bij wie kan ik dit melden?

Ongelezen bericht door 16again »

Volgens de AVG mogen de persoonsgegevens alleen opgeslagen en gebruikt worden voor een specifiek doel.
Bij een voetbal club is dat gerechtvaardige doel de interne administratie, welke nodig is om de overeenkomst uit te voeren.
Leden benaderen voor deelname aan een loterij is geen passend doel


Overigens, waar reed die truck ?

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Listige truc VriendenLoterij - bij wie kan ik dit melden?

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
11 mar 2019 09:00
Volgens de AVG mogen de persoonsgegevens alleen opgeslagen en gebruikt worden voor een specifiek doel.
Bij een voetbal club is dat gerechtvaardige doel de interne administratie, welke nodig is om de overeenkomst uit te voeren.
Leden benaderen voor deelname aan een loterij is geen passend doel
Veel te makkelijke conclusie: je weet uberhaupt niet waar TS toestemming voor heeft gegeven toen hij zijn zoon inschreef.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Listige truc VriendenLoterij - bij wie kan ik dit melden?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Stel maar aan het bestuur voor om de contributie zodanig te verhogen dat de Vriendenloterij niet meer nodig is. Of je doet een schenking. Neem meteen een hoog bedrag, club is blij en je kunt het aftrekken van de BD. Je kunt je telefoon weggooien heb je dat ook weer gespaard. Een telefoon die voor alles is geblokkeerd hoeft niet betaald te worden.

16again
Berichten: 16029
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Listige truc VriendenLoterij - bij wie kan ik dit melden?

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
11 mar 2019 09:08
16again schreef:
11 mar 2019 09:00
Volgens de AVG mogen de persoonsgegevens alleen opgeslagen en gebruikt worden voor een specifiek doel.
Bij een voetbal club is dat gerechtvaardige doel de interne administratie, welke nodig is om de overeenkomst uit te voeren.
Leden benaderen voor deelname aan een loterij is geen passend doel
Veel te makkelijke conclusie: je weet uberhaupt niet waar TS toestemming voor heeft gegeven toen hij zijn zoon inschreef.
-Wellicht loopt het lidmaatschap nog van voor de invoering van de AVG
-De reactie van TS suggereert dat dergelijke toestemming niet verstrekt is

Je vroeg overigens om een goed argument waarom de AVG hier met voeten getreden is. Dat argument gaf ik , en betwist je niet

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Listige truc VriendenLoterij - bij wie kan ik dit melden?

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
11 mar 2019 09:25
Je vroeg overigens om een goed argument waarom de AVG hier met voeten getreden is. Dat argument gaf ik , en betwist je niet
Ik vroeg het niet voor niets aan TS (dat is de enige die over de informatie beschikt om uberhaupt een correct antwoord te kunnen geven).
Jouw argument is dus niets meer dan een slag in de lucht. Waarom zou ik dat dan betwisten?

16again
Berichten: 16029
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Listige truc VriendenLoterij - bij wie kan ik dit melden?

Ongelezen bericht door 16again »

1) Ik ben van mening dat iedereen kan en mag beantwoorden of de AVG toestaat dat een ledenbestand oneigenlijk gebruikt mag worden.

2) De "tenzij" vraag is inderdaad aan TS: alleen hij kan beantwoorden of expliciet toestemming verleend is om benaderd te worden door loterijen.

Mijn punt 1) wil ik geen slag in de lucht noemen. Ook zonder antwoord op 2) , kan je 1) betwisten.

ManchesterU15
Berichten: 330
Lid geworden op: 20 jan 2017 15:50

Re: Listige truc VriendenLoterij - bij wie kan ik dit melden?

Ongelezen bericht door ManchesterU15 »

16again schreef:
11 mar 2019 10:49
1) Ik ben van mening dat iedereen kan en mag beantwoorden of de AVG toestaat dat een ledenbestand oneigenlijk gebruikt mag worden.

2) De "tenzij" vraag is inderdaad aan TS: alleen hij kan beantwoorden of expliciet toestemming verleend is om benaderd te worden door loterijen.

Mijn punt 1) wil ik geen slag in de lucht noemen. Ook zonder antwoord op 2) , kan je 1) betwisten.
Ik snap uw punt, echter ben ik het niet eens dat dit oneigenlijk gebruik is van je ledenbestand. Het werven van sponsoren ( of dit via een loterij gaat of niet) vind ik geen oneigenlijk gebruik. Club is er bij gebaat om sponsoren te werven, zonder sponsoren kan de club niet bestaan. Of ik het chique vind van de vereniging laat ik in het midden.

16again
Berichten: 16029
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Listige truc VriendenLoterij - bij wie kan ik dit melden?

Ongelezen bericht door 16again »

Natuurlijk mag de club sponsoren werven. Maar welke bepaling in de AVG stelt, dat daarvoor het ledenbestand gebruikt (lees verkocht) mag worden?

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Listige truc VriendenLoterij - bij wie kan ik dit melden?

Ongelezen bericht door scontra »

bikkel12345 schreef:
10 mar 2019 23:43

@ scontra Ik maak zelf wel uit of ik loten koop. Ik wil gewoonweg niet benaderd worden voor dergelijke verkoop en/of hierover gebeld worden.Dat er hier misschien mensen vanuit commercie reageren prachtig. Als ik iets wil bel ik zelf wel......
@bikkel1234 of 5,

Heeft u dat ook, op dezelfde vriendelijke wijze, aan de vereniging kenbaar gemaakt, of bent u niet zo'n 'bikkel' ?
Op deze site wordt uw weerstand tegen dergelijke telefoontjes niet opgelost en zult u zelf alles en iedereen moeten bellen om kenbaar te maken dat u niet gebeld wil worden voor dergelijke ongein telefoontjes, of laat uw telefoonaansluiting voor alle inkomende gesprekken blokkeren, dan wordt u vast en zeker niet meer lastiggevallen.
Wat een drama toch, een simpel telefoontje van in nood zijnde vereniging. waarvan de zoon lid is, om te helpen om het hoofd boven water te houden. Hoe betrokken kan je bij de vereniging zijn, behalve dan op Zaterdagmorgen al schreeuwend aan de zijlijn. :oops:

BL2
Berichten: 4791
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Listige truc VriendenLoterij - bij wie kan ik dit melden?

Ongelezen bericht door BL2 »

Juist contra, prima verwoord!
Wat een ongelofelijk gedoe om één (1) telefoontje van iemand van de sportclub van uw eigen zoon.....

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Listige truc VriendenLoterij - bij wie kan ik dit melden?

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
11 mar 2019 10:49
1) Ik ben van mening dat iedereen kan en mag beantwoorden of de AVG toestaat dat een ledenbestand oneigenlijk gebruikt mag worden.

2) De "tenzij" vraag is inderdaad aan TS: alleen hij kan beantwoorden of expliciet toestemming verleend is om benaderd te worden door loterijen.

Mijn punt 1) wil ik geen slag in de lucht noemen. Ook zonder antwoord op 2) , kan je 1) betwisten.
Ad 1: mogen wel, kunnen niet: je mist simpelweg benodigde informatie om de veronderstelde oneigenlijkheid te kunnen stellen. Bovendien laat je na te onderbouwen waarom (in het geval dat er geen toestemming zou zijn verleend) uberhaupt sprake zou zijn van strijdigheid met de AVG.

Ad 2: exact. En daarom is een hypothetisch antwoord op vraag 1 zinloos.

16again
Berichten: 16029
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Listige truc VriendenLoterij - bij wie kan ik dit melden?

Ongelezen bericht door 16again »

BL2 schreef:
11 mar 2019 12:03
Juist contra, prima verwoord!
Wat een ongelofelijk gedoe om één (1) telefoontje van iemand van de sportclub van uw eigen zoon.....
Ik zou er ook geen punt van maken. Maar de vraag blijft evengoed: Mag dit volgens de AVG?
Laatst gewijzigd door 16again op 11 mar 2019 12:56, 1 keer totaal gewijzigd.

ManchesterU15
Berichten: 330
Lid geworden op: 20 jan 2017 15:50

Re: Listige truc VriendenLoterij - bij wie kan ik dit melden?

Ongelezen bericht door ManchesterU15 »

16again schreef:
11 mar 2019 12:52
Ik zou er ook geen punt van maken. Maar de vraag blijft evengoed: Mag dit volgens de AVG?
Dit soort zaken laat maar weer eens zien dat we veel te snel met de AVG zijn ingestemd. Het is momenteel echt een gigantische dekmantel geworden, waarbij gezond verstand en een stukje inlevingsvermogen er niet meer bij is.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Listige truc VriendenLoterij - bij wie kan ik dit melden?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Eens! De AVG lijkt een standaard stok om mee te slaan geworden te zijn. Terwijl dat meestal ook nog gebeurd zonder enige meerwaarde of relevantie.

Niet voor niets wordt het overgrote deel van de AVG-claims op fora op geen enkele wijze concreet gemaakt.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Listige truc VriendenLoterij - bij wie kan ik dit melden?

Ongelezen bericht door scontra »

16again schreef:
11 mar 2019 12:52
BL2 schreef:
11 mar 2019 12:03
Juist contra, prima verwoord!
Wat een ongelofelijk gedoe om één (1) telefoontje van iemand van de sportclub van uw eigen zoon.....
Ik zou er ook geen punt van maken. Maar de vraag blijft evengoed: Mag dit volgens de AVG?


Ja, dat mag aangezien er een verbintenis is tussen de vereniging en het lid van de vereniging.
Tevens worden er geen persoonsgegevens, met wie dan ook, gewisseld.
Dit zou wel zo zijn als 'bikkel' loten zou hebben gekocht en die voor hem besteld zouden zijn, maar dan zou hij toestemming hebben gegeven en dan zou er weer geen probleem zijn volgens de spelregels
Maar 'bikkel' heeft geen loten gekocht en zo blijft er niets anders over dan een simpel telefoontje, met een eenvoudige vraag, van de vereniging waar de (eigen) zoon lid van is.
Laatst gewijzigd door scontra op 11 mar 2019 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.

16again
Berichten: 16029
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Listige truc VriendenLoterij - bij wie kan ik dit melden?

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
11 mar 2019 12:59
Niet voor niets wordt het overgrote deel van de AVG-claims op fora op geen enkele wijze concreet gemaakt.
Evengoed mis ik elke onderbouwing , dat adresgegevens wel gebruikt mogen worden om loterij aan te smeren.
Je wordt lid van een sportclub om te sporten, niet om aan loterijen mee te doen.

Moneyman schreef:
11 mar 2019 12:48
Ad 2: exact. En daarom is een hypothetisch antwoord op vraag 1 zinloos.
Ook zonder antwoord op de vraag of TS toestemming gegeven heeft, kan prima worden gediscussieerd of de AVG dit toelaat.
Getuige de openingspost acht ik het onwaarschijnlijk dat die toestemming is verstrekt.

En hypothetisch is niet per definitie zinloos. Menig "alfatrion discussie" is hypothetisch, maar wel leerzaam.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Listige truc VriendenLoterij - bij wie kan ik dit melden?

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
11 mar 2019 13:13
Moneyman schreef:
11 mar 2019 12:59
Niet voor niets wordt het overgrote deel van de AVG-claims op fora op geen enkele wijze concreet gemaakt.
Evengoed mis ik elke onderbouwing , dat adresgegevens wel gebruikt mogen worden om loterij aan te smeren.
Je wordt lid van een sportclub om te sporten, niet om aan loterijen mee te doen.
Volgens mij is iets niet verboden, tenzij blijkt dat het verboden is. Aangezien de stelling geponeerd wordt dat een belletje door de eigen vereniging in strijd zou zijn met de AVG, ligt de verantwoordelijkheid voor de onderbouwing daarvan bij degenen die dat standpunt innemen.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Listige truc VriendenLoterij - bij wie kan ik dit melden?

Ongelezen bericht door scontra »

16again schreef:
11 mar 2019 13:13

Ook zonder antwoord op de vraag of TS toestemming gegeven heeft,
Getuige de openingspost acht ik het onwaarschijnlijk dat die toestemming is verstrekt.




Als je niet door een vereniging waar een gezinslid lid van is gebeld wil worden, dan moet je eenvoudig weg je telefoonnummer niet verstrekken, of van te voren duidelijk aangegeven wanneer en waarvoor je wel gebeld mag/moet worden.
Dat wordt dan nog een hele administratieve poespas voor de toch al 'noodlijdende' club en het is maar de vraag of die aanpassing in het administratiesysteem niet het financiële einde van de vereniging zal betekenen.
Want welke 'vrijwilliger' gaat deze gegevens allemaal verwerken ?
"Bikkel" misschien !!??

Gesloten