LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Opdringerigheid en Zeer Ongepaste Marketing

Vragen of opmerkingen over mulit level marketing kan je hier kwijt.
Raxs
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 mei 2005 22:33

Opdringerigheid en Zeer Ongepaste Marketing

Ongelezen bericht door Raxs »

Enige tijd geleden ben ik eigenlijk voor het eerst in aanraking gekomen met een MLM bedrijf. Ik werd op een vrijdag onverwacht en ongevraagd gebeld door een naar eigen zeggen "kennis" van mijn moeder, met de mededeling dat het bedrijf op zoek was naar "leaders" in een bepaalde regio.

Doordat ik door het telefoontje werd verrast en ik in de veronderstelling was dat het hier om een echte kennis van mijn moeder ging (uiteindelijk bleek dat ze elkaar alleen via facebook hadden leren kennen), heb ik het verhaal aangehoord en aangegeven dat ik er mijn gedachten over zou laten gaan. Wat een vergissing; de maandag erop werd ik gelijk gebeld door iemand van hetzelfde bedrijf uit Amerika en werd het hele verhaal nog eens dunnetjes over gedaan.

Zij zouden om mensen geven, mensen met de producten (onbaatzuchtig) willen helpen en gaven aan mensen hiermee zelfs van kanker te hebben genezen. Met name de laatste opmerking deed mijn nekharen rechtovereind staan; overtuigd zijn van je producten vind ik 1 ding, ongenuanceerde en naar alle waarschijnlijkheid valse verwachtingen kweken een ander. Zeker wanneer het mensenlevens / leed betreft. Wat mij ook niet beviel, was de wijze waarop mijn moeder haar kwalen in de marketing en overtuigingspoging werden betrokken: ".. ik weet zeker dat je moeder er baat bij zal hebben ...", "... ik weet niet wat haar problemen precies zijn, maar onze producten hebben al bij zoveel mensen wonderen verricht ...".

Hierna ben ik wat Internet research gaan doen en kwam ik er pas achter dat het een MLM bedrijf betrof. Nu was dit mijn eerste kennismaking met het fenomeen en was ik in eerste instantie niet bevooroordeeld. Na wat wikken en wegen en mijn natuurlijke nieuwsgierigheid bedwongen te hebben besloot ik toch om hier niet verder op in te gaan. Daarna ontving ik een zeer opdringerige, bijna commanderende e-mail, waarop ik heb moeten bedwingen om niet met een zeer boze e-mail te reageren (ik dacht nog steeds dat het om een goede kennis van mijn moeder ging).

Nu is mijn moeder enkele dagen geleden opgenomen in het ziekenhuis wegens een aanval door adervernauwing. Vervolgens ontvang ik weer een e-mail met een enorme verkoop / marketing praat (het leek wel een advertentie), met mijn moeders aanval als aanleiding!
Nadat ik nog vrij beleefd aangeef dit ongepast te vinden en elke verdere vorm van marketing in relatie tot mijn moeders ziekte, niet op prijs te stellen, wordt het helemaal mooi en ontvang ik het volgende:

"Als jij mij niet zo als oud vuil behandeld, en mijn goede raad en adviezen opvolgde, dan zou je moeder nu niet in deze situtie zijn terechtgekomen. Ik kan me net zo onredelijk als jou gedragen, en zeggen dat jij schuld draagt, mocht je moeder een derde attact niet overleven. En Nogmaals(!) <naam MLM bedrijf> staat hier helemaal los van, dat ik je moeder wou helpen. Je weet wel iets van computers af, maar het zou beter zijn, als jij PER OMGAANDE jouw mensenkennis ook een beetje wilt bijschaven......"

Overigens mijn mailtje daarvoor wat deze reactie teweeg bracht was simpelweg dit:
"Er is hier maar 1 ding ongepast en dat is deze hele benadering. Ervan uitgaande dat je echt wilt helpen, neem ik aan dat de <naam MLM bedrijf> campagne bij deze dan ophoudt."

Al met al vraag ik me serieus af, is dit nu een geisoleerd geval van een doorgeslagen en volledig ontspoorde MLM verkoper of is dit typerend / schering en inslag?
Ik heb al heel wat verkooptechnieken gezien, maar deze was mij volledig onbekend.

Het voorval kaart voor mij i.i.g. een mogelijk manko aan binnen de MLM wereld: psychopaten kunnen blijkbaar zonder problemen en ongehinderd door enige selectieprocedures aan de slag als verkoper zolang de contributies maar worden voldaan. Zaken als normen en waarden, sociale vaardigheden, persoonlijkheid, etc. die normaal gesproken bij een sollicitatie en opvolgend interview worden getoetst, spelen geen rol bij MLM bedrijven?

pleun
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 okt 2010 16:25

Re: Opdringerigheid en Zeer Ongepaste Marketing

Ongelezen bericht door pleun »

hallo,

deze manier is idd niet de manier van werken. Ik werk sinds een aantal maanden ook met een netwerkmarketing bedrijf en ik vind het erg jammer dat er mensen rondlopen die zo zaken proberen te doen. netwerkmarketing is een mensen buisness. Ik gebruik de producten zelf en ben daardoor langzaamaan gaan ontdekken dat de producten helpen. Ik zie het in mijn omgeven ook gebeuren, mensen knappen op, kwaaltjes verdwijnen langzaam maar zeker en ze voelen zich er goed bij. Hierdoor wordt ik weer enthousiast en gaat het balletje vanzelf rollen. Het is absoluut geen snel rijk formule maar je moet het de tijd geven. Er is niks illegaals aan. Je hebt enthousiasme nodig, wat je pas krijgt als je zelf overtuigd raakt, dit is geen traditionele verkoop, en dan is het een kwestie van actie ondernemen. praten met mensen. Je hebt wel doorzettingsvermogen nodig.
Zoals ik al zei, ik ben nog niet lang bezig maar ik heb er het volste vertrouwen in dat ik over een tijd mijn baan op kan zeggen. Als mensen meer willen weten over deze mooie werkwijze kunnen ze mij natuurlijk altijd benaderen.... :wink:

groetjes!

rhyker
Berichten: 28
Lid geworden op: 18 dec 2010 18:13
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Opdringerigheid en Zeer Ongepaste Marketing

Ongelezen bericht door rhyker »

Het mooie van MLM is dat mensen weer de mogelijkheid zien om dromen waar te maken ... anderen draven daarin erg door. Iedereen in MLM weet dat het een fantastisch concept is, en iedereen niet in MLM heeft zijn of haar vooroordelen.

Een enthousiaste net beginnende MLMer, vergeet vaak hoeveel tijd & energie het gekost heeft om hunzelf te doen zien veranderen, en denkt als een Jehova getuige al hun vrienden & familie en referenties te kunnen bekeren. Tja zo werkt het helaas niet. Wat we wel doen -- en ja ik spreek nu als MLMer -- is mensen de mogelijkheden laten zien. Vind je het iets? top! vind je het niets? top!

De persoon in kwestie heeft wellicht het beste met je voor, maar beseft inderdaad niet dat de timing nu niet gepast is en dat doordraven averechts werkt. Daarbij is er binnen MLM inderdaad ruimte voor psychopaten. Ik heb zelf een iets andere selectie :lol: .. je spreekt trouwens weer over "verkoop technieken" ... geen enkel bedrijf waar ik onderdeel van ben geweest gebruikt of promoot dit. Het is de individu die van mening is dat het volgen van success systemen onzin is ... en op zijn of haar eigen houtje doet met *arm twisting* technieken.

Niemand is trouwens in dienst bij een MLM bedrijf ... dat ben je namelijk medewerker (en werk je op het hoofdkantoor). Vrijwel iedereen is MLM onafhankelijk consultant. Selectie procedures zijn er feite niet. Algemene voorwaarden wel. Voel je je onterecht behandelt door persoon X welke bedrijf Y onafhankelik vertegenwoordigd? Dan kan je een klacht indienen bij het MLM bedrijf over deze persoon.

Komt het vaak voor? Jup.

ncommand
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 feb 2011 21:04

Re: Opdringerigheid en Zeer Ongepaste Marketing

Ongelezen bericht door ncommand »

Als je dit leest, dan schaam je je eigen dood.

Maar er zijn vele die dit doen, en waarom ?

Veel MLM ers doen maar wat, vergeten waar het om draait in MLM.

Het gaat om geld verdienen,... maar ook andere dingen.

Om dat te realiseren is er heel wat voor nodig.

Train jezelf voor je begint

Voor je gaat werken , ga je toch ook eerst naar school?

Of volg je een cursus ?

Waarom zij MLM anders zijn ?

Omdat een of andere Leipo je dat verteld heeft ?

Logisch nadenken,...... kom je heel eind mee.

Niels2010
Berichten: 502
Lid geworden op: 09 jan 2010 16:15

Re: Opdringerigheid en Zeer Ongepaste Marketing

Ongelezen bericht door Niels2010 »

ncommand schreef:maar ook andere dingen.
Zoals? Wees eens wat specifieker..
ncommand schreef:Om dat te realiseren is er heel wat voor nodig.
Opnieuw: om wat te realiseren? Wat is er nodig?
ncommand schreef:Train jezelf voor je begint

Voor je gaat werken , ga je toch ook eerst naar school?

Of volg je een cursus ?

Waarom zij MLM anders zijn ?
Omdat in MLM veelvuldig beweerd wordt dat iedereen het kan en dat je er niet slim of hoogopgeleid voor hoeft te zijn, dat je geen werkervaring hoeft te hebben, etc.

Bovendien bieden MLM-bedrijven toch interne opleidingen aan voor hun distributeurs?

Dart1
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 feb 2011 10:54

Re: Opdringerigheid en Zeer Ongepaste Marketing

Ongelezen bericht door Dart1 »

Ik werk al jaren met een MLM bedrijf en ik heb wel degelijk geleerd hoe je met mensen om moet gaan.
Tenslotte is het nog altijd zo wat jij niet wilt dat jou geschiedt doet dat ook een ander niet.
MLM werkt alleen door enthousiasme niet door opdringerig zijn. Ben jij enthousiast dan zien andere dat . Dat is hetzelfde als je enthousiast bent over een restaurant of een kapper dan maak je reclame. Nu MLM is niets anders je maakt reclame en geeft andere de gelegenheid om ook van die producten gebruik te gaan maken. Als je snel rijk wilt worden moet je iets anders gaan doen.
Het doen van claims zoals hierboven beschreven kan je natuurlijk nooit doen, je kan hooguit zeggen dat jij baat heb gehad bij de producten.
De mensen die niet integer omgaan met andere verpesten het, zoals altijd, voor de goede .
Wat ik alleen kan zeggen er zijn hele goede mlm'ers die wel het goede met hun medemens voor hebben.
Succes allemaal met wat jullie doen.

Niels2010
Berichten: 502
Lid geworden op: 09 jan 2010 16:15

Re: Opdringerigheid en Zeer Ongepaste Marketing

Ongelezen bericht door Niels2010 »

Dart1 schreef:Ik werk al jaren met een MLM bedrijf en ik heb wel degelijk geleerd hoe je met mensen om moet gaan.
Heb je dat bij dat MLM-bedrijf geleerd? Zo ja, doe je dat dan ook als je geen enkele kans ziet dat deze mensen tot jouw bedrijf toetreden?
Dart1 schreef:Tenslotte is het nog altijd zo wat jij niet wilt dat jou geschiedt doet dat ook een ander niet.
Een heel mooi gezegde, maar helaas lijkt dat in MLM vaakt niet op te gaan.. Op het moment dat distributeurs er achter komen dat ze eigenlijk toch niet zoveel kunnen verdienen in MLM (een heel groot percentage), blijven ze toch proberen andere mensen hetzelfde aan te doen. Soms doen ze zelfs alsof ze heel veel geld verdienen (zie zaak met WIN-distributeur en gerechtshof van Haarlem, dacht ik). Weinig ethisch besef, lijkt me zo.
Dart1 schreef:MLM werkt alleen door enthousiasme niet door opdringerig zijn. Ben jij enthousiast dan zien andere dat . Dat is hetzelfde als je enthousiast bent over een restaurant of een kapper dan maak je reclame.
Dáár zit de cruciale denkfout. Mond-op-mondreclame werkt, maar niet als een 'verkoper' die reclame maakt. Wetenschappelijk onderzoek (vgl. Anderson, 1998; Dellarocas, 2003; Richins, 1983, etc.) heeft aangetoond dat mond-op-mondreclame één van de belangrijkste vormen van reclame is én dat mensen graag via bekenden producten/diensten aanschaffen (Bell, 1967; Humphrey and Ashfort, 2000; Mandel, 2006, etc.), máár niet allebei tegelijk. Mensen krijgen argwaan als bekenden hen aanbevelen een product of service af te nemen, die door de aanbeveler verstrekt wordt. Praktisch gezien houdt dat in dat als een vriend je vertelt dat je je huis moet laten schilderen, je dat door een andere vriend (die schilder is) laat doen. Of - om in jouw termen te blijven - dat je alleen gevoelig bent voor de aanbeveling van een restaurant of kapper, als dat niet gebeurt door de vriend die ook de eigenaar is van het restaurant of de kapper is. Als je dit principe van mond-tot-mondreclame dus werkzaam zou willen maken in MLM-systemen, zou je met zijn tweeën moeten zijn: de één (die niks verkoopt) zou het moeten aanbevelen, terwijl de ander beschikbaar is om het van af te nemen.
Dart1 schreef:Nu MLM is niets anders je maakt reclame en geeft andere de gelegenheid om ook van die producten gebruik te gaan maken.
Dat dubbele karakter is dus het probleem en daarom is het WEL iets anders.
Dart1 schreef:Als je snel rijk wilt worden moet je iets anders gaan doen.
Dat is een waarheid als een koe.
Dart1 schreef:Het doen van claims zoals hierboven beschreven kan je natuurlijk nooit doen, je kan hooguit zeggen dat jij baat heb gehad bij de producten.
Inderdaad, maar dan is het ook aan andere mensen om dat niet direct te geloven, want jij hebt belang bij het aanbevelen van deze producten.
Dart1 schreef:De mensen die niet integer omgaan met andere verpesten het, zoals altijd, voor de goede .
Dat is waar en dat is sneu, maar bij veel MLM's zijn de fouten inherent aan het systeem.
Dart1 schreef:Wat ik alleen kan zeggen er zijn hele goede mlm'ers die wel het goede met hun medemens voor hebben.
Dat geloof ik graag, we moeten naar beide kanten niet generaliseren.
Dart1 schreef:Succes allemaal met wat jullie doen.
Dank, insgelijks.

Jan1957
Berichten: 13
Lid geworden op: 15 jul 2012 19:48

Re: Opdringerigheid en Zeer Ongepaste Marketing

Ongelezen bericht door Jan1957 »

d

Gesloten