LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 8 maal per dag in en uit stempelen op het werk ?

Hier vind je enquêtes van derden, bijvoorbeeld van studenten.
Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: 8 maal per dag in en uit stempelen op het werk ?

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Moneyman schreef:
20 nov 2018 12:31
Het hangt een beetje van het soort werk af of dat handig is of niet.
Als men maar wil, kan dat voor bijna alle soorten werk. Niet voor zorg of politie natuurlijk :lol: maar overal waar dingen geproduceerd worden wel. Gewoon xxx stuks van product y per week maken, als je dan op donderdag al klaar bent maak je wat extra's. Ik ben eigenlijk verbaasd dat dit soort technieken in Nederland nog wordt gebruikt want dan ben je toch geen medewerker, dan ben je een slaafje van de machine.

Dorfje
Berichten: 90
Lid geworden op: 08 mei 2017 00:21

Re: 8 maal per dag in en uit stempelen op het werk ?

Ongelezen bericht door Dorfje »

@Miepje: Voor sommige banen klopt het wel wat je zegt. Máár ik zou er niet vrolijk van worden als ik voor een gesloten supermarkt zou komen te staan omdat ze met z'n allen besloten hebben om de pauzes over te slaan en eerder naar huis te gaan. Niet alle beroepen lenen zich voor flextijd werken.

Moneyman
Berichten: 29987
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: 8 maal per dag in en uit stempelen op het werk ?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Miepje1 schreef:
20 nov 2018 12:42
Moneyman schreef:
20 nov 2018 12:31
Het hangt een beetje van het soort werk af of dat handig is of niet.
Als men maar wil, kan dat voor bijna alle soorten werk. Niet voor zorg of politie natuurlijk :lol: maar overal waar dingen geproduceerd worden wel.
Niet voor "bijna alle soorten", maar juist voor "slecht enkele soorten". Feitelijk alleen voor functies die je solitair uit kunt oefenen. Je stelling dat bij productiewerk altijd kan, is ook onjuist. Productiewerk is vaak ketenwerk: daar kan je niet zomaar tussenuit stappen omdat je zin hebt in een peukkie.

ZeerPrivé
Berichten: 5406
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: 8 maal per dag in en uit stempelen op het werk ?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Miepje1 schreef:
20 nov 2018 12:42
Moneyman schreef:
20 nov 2018 12:31
Het hangt een beetje van het soort werk af of dat handig is of niet.
Als men maar wil, kan dat voor bijna alle soorten werk. Niet voor zorg of politie natuurlijk :lol: maar overal waar dingen geproduceerd worden wel. Gewoon xxx stuks van product y per week maken, als je dan op donderdag al klaar bent maak je wat extra's. Ik ben eigenlijk verbaasd dat dit soort technieken in Nederland nog wordt gebruikt want dan ben je toch geen medewerker, dan ben je een slaafje van de machine.
Nee hoor, het kan juist bij heel veel banen niet.

BL2
Berichten: 4828
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: 8 maal per dag in en uit stempelen op het werk ?

Ongelezen bericht door BL2 »

Grappig dat TS verbaast is dat als hij 2 minuten te laat komt, er 15 minuten wordt ingehouden.
Als ik, bij bedrijf met duizenden werknemers 2 minuten te laat ben, kan ik twee tot drie keer op gesprek komen, en daarna einde arbeidscontract.
Ik ben niet anders gewend, en ik kan er zelfs van genieten !
Maar eerder naar huis, kwartiertje tot 3 uurtjes, is dan weer geen probleem, als het werk klaar is.

Appie83
Berichten: 489
Lid geworden op: 12 jun 2014 15:26

Re: 8 maal per dag in en uit stempelen op het werk ?

Ongelezen bericht door Appie83 »

homealone51 schreef:
20 nov 2018 09:24
Wat ons ook stoort eraan is dat we volgens de werkgever verplicht zijn om icoontjes aan te vinken bij in en uitgaan huisartsenbezoek-sigaretten pauze-tandartsbezoek of een vrij uur aanklikken bij extra vrij zijn.

Mocht ik naar de huisarts of ziekenhuisbezoek gaan heeft daar niemand iets mee te maken,ik vind dat prive en hoeft niet door de werkgever achteraf gecontroleerd te worden.
Het is in mijn vrije uren en wat ik en wij daar doen gaat toch niemand iets aan ?

Wat moeten we juridisch gezien en wat mag eigenlijk........we voelen ons opgejaagd en bespioneerd.
Een registratiesysteem waarmee je werkgever de werktijden nauwkeurig wil bijhouden is toegestaan.
Maar je hebt ook tijdens je werkzaamheden en zeker in de pauze recht op privacy, dus dat je moet aangeven wat je gaat doen in de pauze gaat te ver. Oftewel de icoontjes is in strijd met privacy regelgeving.

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: 8 maal per dag in en uit stempelen op het werk ?

Ongelezen bericht door Brainless »

Als je aangeeft naar een (tand)arts te gaan krijg je dat vaak doorbetaald.
Wil je niet dat je baas weet wat je gaat doen, dan moet je gewoon vrije uren opnemen.
Maar dan niet gaan klagen dat je niet betaald vrij krijgt.

jonis
Berichten: 2738
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: 8 maal per dag in en uit stempelen op het werk ?

Ongelezen bericht door jonis »

BL2 schreef:
20 nov 2018 12:59
Grappig dat TS verbaast is dat als hij 2 minuten te laat komt, er 15 minuten wordt ingehouden.
Als ik, bij bedrijf met duizenden werknemers 2 minuten te laat ben, kan ik twee tot drie keer op gesprek komen, en daarna einde arbeidscontract.
Ik ben niet anders gewend, en ik kan er zelfs van genieten !
Maar eerder naar huis, kwartiertje tot 3 uurtjes, is dan weer geen probleem, als het werk klaar is.
De vraag is of die 2 minuten impact hebben op bijv produktie of produktieprocesverloop.
Als een hele lijn stilstaat omdat men op jou staat te wachten tot je terug bent van de pauze is net even wat anders dan een produktieproces dat gewoon doorloopt tijdens pauze en taken overgenomen worden door je kollega en er verder niets aan de hand is dan 2 minuten langer in kantine gezeten te hebben.
Bij ons wordt korter/langer zitten van pauze gewoon afgerekend in minuten.

Erthanax
Berichten: 9659
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: 8 maal per dag in en uit stempelen op het werk ?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Als in de arbeidsovereenkomst of cao staat dat (tand)artsbezoek doorbetaald wordt, dan moet dat natuurlijk ook als zodanig geadministreerd worden. Uw werkgever gaat echt niet uw huisarts bellen om te vragen of u daar een afspraak heeft. Hoewel...

Ik maak me zorgen om de algehele sfeer in het bedrijf. De leidinggevende wordt niet vertrouwd omdat die toegang heeft tot de urenregistratie, de directeur vertrouwt zijn personeel niet.

Dat personeel is overigens helemaal van slag, want het "gaat op je zenuwen werken daar je constant op je horloge kijkt." Dat is toch nergens voor nodig? Gewoon lekker je werk doen en zo nu en dan een pauze. Pauze iets te gezellig? Ja, dan werk je iets langer door.

Als het personeel precies acht uur wil werken, dan wil de baas dat ook wel zeker weten en gaat hij scherper controleren. Waardoor het personeel scherper gaat calculeren. En omgekeerd natuurlijk, het kan ook beginnen met controle door de baas. Kip of ei.

In mijn ogen is dit een begrijpelijke maar ongewenste wisselwerking die voortkomt uit een sfeer van wantrouwen. In een veilige, plezierige omgeving met wederzijds vertrouwen, zou dat volgens mij niet gebeurd zijn.

jonis
Berichten: 2738
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: 8 maal per dag in en uit stempelen op het werk ?

Ongelezen bericht door jonis »

Een urenregistratie dmv klokken scheelt de baas natuurlijk ook een hoop administratieve rompslomp, wie gaat dat handmatig dan invoeren nl.
Daarbij hebben mensen vaak ook op verschillende dagen en de verschillende uren verschillende toeslagen.
Op eenn urenlijst kan je dat alles nakijken en controleren of dat allemaal goed is verwerkt; ook ivm het wisselen van roosters.
(Kom je op verzoek van je werkgever werken op dagdienst terwijl je rooster eigenlijk een middagdienst is; zouden de toeslagen gecompenseerd moeten worden en terug te vinden op een urenlijst)
Heeft niets met wantrouwen te maken; maar fouten worden gewoon overal gemaakt.......en bewust stelen van de werknemer gebeurd anno 2018 ook nog steeds op genoeg plaatsen.

homealone51
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 mei 2010 09:26

Re: 8 maal per dag in en uit stempelen op het werk ?

Ongelezen bericht door homealone51 »

homealone51 schreef:
20 nov 2018 09:24
:shock:

Bij ons bedrijf werken 18 mensen.

Volgens de werkgever werd er te lang pauzes gehouden,dus werd er een stempelklok aangeschaft.

Nu verplicht men elke pauze te stempelen -aankomst - ochtend koffiepauze-middagpauze middagkoffiepauze en uitgaand dat is 8 maal per dag en dat gaat op je zenuwen werken daar je constant op je horloge kijkt.

2 min te laat word er 15 min loon ingehouden.
15 min langer doorwerken word er pas loon doorberekend.

Wat ons ook stoort eraan is dat we volgens de werkgever verplicht zijn om icoontjes aan te vinken bij in en uitgaan huisartsenbezoek-sigaretten pauze-tandartsbezoek of een vrij uur aanklikken bij extra vrij zijn.

Mocht ik naar de huisarts of ziekenhuisbezoek gaan heeft daar niemand iets mee te maken,ik vind dat prive en hoeft niet door de werkgever achteraf gecontroleerd te worden.
Het is in mijn vrije uren en wat ik en wij daar doen gaat toch niemand iets aan ?

We vragen ons met z,n 18 af of dit wel legaal is om mensen zo op te jagen 8 maal per dag het levert enorme frustraties en ergernissen op,iedereen gaat op elkaar letten en wie controleerd de leiding gevende die gemachtigd is om de computergegevens te onderzoeken en wie weet aan te passen bij een collega die niet gewenst is of te vaak ziek ?

Wat moeten we juridisch gezien en wat mag eigenlijk........we voelen ons opgejaagd en bespioneerd.

18 werknemers.

:cry:
Bedankt voor alle berichten en wil bij deze even wat punten bij vermelden.

We hebben geen or.
we werken met z,n allen in de zorgsector en wel onder een duitse in nederland gelegen kloosterorde.
Er is geen cao ,omdat ze zich alleen aan de wettelijke verplichte nederlandse norm houden.
Zo krijgen we 10 uur per jaar voor doktersbezoek en andere medische zorg,daar valt alles in en bij.
De rest is dus vrije uren opnemen.
Overuren worden alleen omgezet in vrije uren,tijd voor tijd.
Als iemand echt 15 min over heeft gewerkt worden die pas erbij geteld.

:idea:

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: 8 maal per dag in en uit stempelen op het werk ?

Ongelezen bericht door berndv »

homealone51 schreef:
20 nov 2018 16:38
Zo krijgen we 10 uur per jaar voor doktersbezoek en andere medische zorg,daar valt alles in en bij.
vandaar dus dat je die uren anders moet klokken

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: 8 maal per dag in en uit stempelen op het werk ?

Ongelezen bericht door BreejKC »

Fijne werkgever (?). Prima werkgever (?). Heeft vooral vertrouwen in de eerlijkheid van zijn personeel (?). Verdient waarschijnlijk nog niet genoeg (aan hen / met hen) (?) . Weet dat op dit moment overal personeel wordt gevraagd. Maak daar gebruik van en verder geen punt van dit item. Kan die prettige werkgever binnenkort zijn werk alleen doen.

Lady1234
Berichten: 27068
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 8 maal per dag in en uit stempelen op het werk ?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

homealone51 schreef:
20 nov 2018 16:38
homealone51 schreef:
20 nov 2018 09:24
:shock:

Bij ons bedrijf werken 18 mensen.

Volgens de werkgever werd er te lang pauzes gehouden,dus werd er een stempelklok aangeschaft.

Nu verplicht men elke pauze te stempelen -aankomst - ochtend koffiepauze-middagpauze middagkoffiepauze en uitgaand dat is 8 maal per dag en dat gaat op je zenuwen werken daar je constant op je horloge kijkt.

2 min te laat word er 15 min loon ingehouden.
15 min langer doorwerken word er pas loon doorberekend.

Wat ons ook stoort eraan is dat we volgens de werkgever verplicht zijn om icoontjes aan te vinken bij in en uitgaan huisartsenbezoek-sigaretten pauze-tandartsbezoek of een vrij uur aanklikken bij extra vrij zijn.

Mocht ik naar de huisarts of ziekenhuisbezoek gaan heeft daar niemand iets mee te maken,ik vind dat prive en hoeft niet door de werkgever achteraf gecontroleerd te worden.
Het is in mijn vrije uren en wat ik en wij daar doen gaat toch niemand iets aan ?

We vragen ons met z,n 18 af of dit wel legaal is om mensen zo op te jagen 8 maal per dag het levert enorme frustraties en ergernissen op,iedereen gaat op elkaar letten en wie controleerd de leiding gevende die gemachtigd is om de computergegevens te onderzoeken en wie weet aan te passen bij een collega die niet gewenst is of te vaak ziek ?

Wat moeten we juridisch gezien en wat mag eigenlijk........we voelen ons opgejaagd en bespioneerd.

18 werknemers.

:cry:
Bedankt voor alle berichten en wil bij deze even wat punten bij vermelden.

We hebben geen or.
we werken met z,n allen in de zorgsector en wel onder een duitse in nederland gelegen kloosterorde.
Er is geen cao ,omdat ze zich alleen aan de wettelijke verplichte nederlandse norm houden.
Zo krijgen we 10 uur per jaar voor doktersbezoek en andere medische zorg,daar valt alles in en bij.
De rest is dus vrije uren opnemen.
Overuren worden alleen omgezet in vrije uren,tijd voor tijd.
Als iemand echt 15 min over heeft gewerkt worden die pas erbij geteld.

:idea:

Zou u door wat voor oorzaak ook, stel 24 uur in een jaar naar de dokter moeten, dan moet een werkgever dat ook toestaan en vergoeden.
Laatst gewijzigd door Lady1234 op 20 nov 2018 22:45, 1 keer totaal gewijzigd.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: 8 maal per dag in en uit stempelen op het werk ?

Ongelezen bericht door renewouters »

Als dit in een klein bedrijfje nodig is dan is er heel wat meer aan de hand. De eigenaar/directeur kent alle medewerkers persoonlijk (en andersom ook).

Erthanax
Berichten: 9659
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: 8 maal per dag in en uit stempelen op het werk ?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Er geen sprake van een directeur-eigenaar:
Homealone51 schreef:we werken met z,n allen in de zorgsector en wel onder een duitse in nederland gelegen kloosterorde.
Dat brengt me overigens tot een andere vraag: Verzorgt u de leden van de orde, of vezorgt u bewoners van een tehuis dat eigendom is van de orde? In dit laatste geval vraag ik me namelijk af of de cao Verzorgings- en Verpleeghuizen en Thuiszorg (CAO VVT) niet verplicht van toepassing moet zijn.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: 8 maal per dag in en uit stempelen op het werk ?

Ongelezen bericht door olaf79 »

Appie83 schreef:
20 nov 2018 13:02
Een registratiesysteem waarmee je werkgever de werktijden nauwkeurig wil bijhouden is toegestaan.
Maar je hebt ook tijdens je werkzaamheden en zeker in de pauze recht op privacy, dus dat je moet aangeven wat je gaat doen in de pauze gaat te ver. Oftewel de icoontjes is in strijd met privacy regelgeving.
Nee hoor, de werkgever mag vragen waarom een werknemer, eerder weg moet of later aankomt. Dat kan ook voor de verzekering van belang zijn en voor als er controle komt. Je hebt tijdens het werk maar beperkt recht op privacy. Je baas mag bijvoorbeeld je email lezen.

jonis
Berichten: 2738
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: 8 maal per dag in en uit stempelen op het werk ?

Ongelezen bericht door jonis »

Erthanax schreef:
20 nov 2018 20:30
Er geen sprake van een directeur-eigenaar:
Homealone51 schreef:we werken met z,n allen in de zorgsector en wel onder een duitse in nederland gelegen kloosterorde.
Dat brengt me overigens tot een andere vraag: Verzorgt u de leden van de orde, of vezorgt u bewoners van een tehuis dat eigendom is van de orde? In dit laatste geval vraag ik me namelijk af of de cao Verzorgings- en Verpleeghuizen en Thuiszorg (CAO VVT) niet verplicht van toepassing moet zijn.

Dat zou je denken: bijv;
https://www.limburger.nl/cnt/dmf2018031 ... elafdeling

Anno 2018 probeert men nog altijd op slinkse wijze CAO's gewoon te ontduiken/vluchten en men komt er mee weg als je er niets aan doet.

Erthanax
Berichten: 9659
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: 8 maal per dag in en uit stempelen op het werk ?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Homealone51, het lijkt me de moeite waard deskundig advies in te winnen, bv via de vakbond of het Juridisch Loket in uw woonplaats.

homealone51
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 mei 2010 09:26

Re: 8 maal per dag in en uit stempelen op het werk ?

Ongelezen bericht door homealone51 »

Bedankt allen voor de reacties,we weten nu wat meer en dat de dingen zo gaan als ze gaan.
We houden de vinger aan de pols,en blijven waken hoe we ervoor staan en vooral hoe met personeel word omgesprongen.

We worden achter onze rug om gecontroleerd en bespioneerd,er is zelfs al een camera die in het klooster de ronde doet,niemand weet waar en waneer deze aan staat en de plek is geheim.


We voelen ons tegen elkaar opgezet en gebruikt,informatie word uitgespeeld door en aan bepaalde personen maar nooit aan allen,we maken ons zorgen in ons bestaan van een baan.


Macht en willekeur.

Gesloten