LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 8 maal per dag in en uit stempelen op het werk ?

Hier vind je enquêtes van derden, bijvoorbeeld van studenten.
homealone51
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 mei 2010 09:26

8 maal per dag in en uit stempelen op het werk ?

Ongelezen bericht door homealone51 »

:shock:

Bij ons bedrijf werken 18 mensen.

Volgens de werkgever werd er te lang pauzes gehouden,dus werd er een stempelklok aangeschaft.

Nu verplicht men elke pauze te stempelen -aankomst - ochtend koffiepauze-middagpauze middagkoffiepauze en uitgaand dat is 8 maal per dag en dat gaat op je zenuwen werken daar je constant op je horloge kijkt.

2 min te laat word er 15 min loon ingehouden.
10 min langer doorwerken word er pas loon doorberekend.

Wat ons ook stoort eraan is dat we volgens de werkgever verplicht zijn om icoontjes aan te vinken bij in en uitgaan huisartsenbezoek-sigaretten pauze-tandartsbezoek of een vrij uur aanklikken bij extra vrij zijn.

Mocht ik naar de huisarts of ziekenhuisbezoek gaan heeft daar niemand iets mee te maken,ik vind dat prive en hoeft niet door de werkgever achteraf gecontroleerd te worden.
Het is in mijn vrije uren en wat ik en wij daar doen gaat toch niemand iets aan ?

We vragen ons met z,n 18 af of dit wel legaal is om mensen zo op te jagen 8 maal per dag het levert enorme frustraties en ergernissen op,iedereen gaat op elkaar letten en wie controleerd de leiding gevende die gemachtigd is om de computergegevens te onderzoeken en wie weet aan te passen bij een collega die niet gewenst is of te vaak ziek ?

Wat moeten we juridisch gezien en wat mag eigenlijk........we voelen ons opgejaagd en bespioneerd.

18 werknemers.

:cry:

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: 8 maal per dag in en uit stempelen op het werk ?

Ongelezen bericht door berndv »

homealone51 schreef:
20 nov 2018 09:24
:shock:

Bij ons bedrijf werken 18 mensen.

Volgens de werkgever werd er te lang pauzes gehouden,dus werd er een stempelklok aangeschaft.

Nu verplicht men elke pauze te stempelen -aankomst - ochtend koffiepauze-middagpauze middagkoffiepauze en uitgaand dat is 8 maal per dag en dat gaat op je zenuwen werken daar je constant op je horloge kijkt.

2 min te laat word er 15 min loon ingehouden.
10 min langer doorwerken word er pas loon doorberekend.

Wat ons ook stoort eraan is dat we volgens de werkgever verplicht zijn om icoontjes aan te vinken bij in en uitgaan huisartsenbezoek-sigaretten pauze-tandartsbezoek of een vrij uur aanklikken bij extra vrij zijn.

Mocht ik naar de huisarts of ziekenhuisbezoek gaan heeft daar niemand iets mee te maken,ik vind dat prive en hoeft niet door de werkgever achteraf gecontroleerd te worden.
Het is in mijn vrije uren en wat ik en wij daar doen gaat toch niemand iets aan ?

We vragen ons met z,n 18 af of dit wel legaal is om mensen zo op te jagen 8 maal per dag het levert enorme frustraties en ergernissen op,iedereen gaat op elkaar letten en wie controleerd de leiding gevende die gemachtigd is om de computergegevens te onderzoeken en wie weet aan te passen bij een collega die niet gewenst is of te vaak ziek ?

Wat moeten we juridisch gezien en wat mag eigenlijk........we voelen ons opgejaagd en bespioneerd.

18 werknemers.

:cry:
In het kort over de controle, ja dat mag. Een werkgever mag vragen van een werknemer om in en uit te klokken. En als ik uw verhaal zo lees dan heeft de werkgever een duidelijke reden aangegeven, wellicht in het verleden al eens gewaarschuwd over de tijden die gelden voor pauze? Geen idee wat voor vakgebied ik uw baan moet zoeken, maar als alle 18 medewerkers iedere pauze 5 minuten te ruim nemen, is dat per pauze 90 minuten verloren tijd, 270 per dag. Dat is per week 22,5 uur aan verloren tijd, een ruime part-time baan, betaald maar wordt niet gewerkt.

Wat betreft huisartsbezoek, gaat dit gewoon van je normale vakantie-uren af? Dan is het eigen tijd en heeft de werkgever er niets mee te maken, uitklokken onder de noemer verlof zou dan naar mijn mening moeten volstaan. Worden de uren van de huisarts doorbetaald onder de noemer medisch verzuim of iets dergelijks, oftewel doorbetaald maar geen verlofuren, dan is het zeker wel zaak om deze uren apart aan te geven, daar het een specifieke uursoort betreft. Verder zouden de pauzes naar mijn mening allemaal onder de noemer pauze kunnen vallen, maar ook daar gaat het om hoe en of er onderscheid gemaakt wordt tussen pauze en rookpauze. Je geeft in je verhaal eigenlijk net te weinig aan om hier concreet een antwoord op te geven.

Naar mijn idee moet ieder uur dat anders berekend wordt ook anders aangegeven worden. Dus wijze van loonbetaling en verrekening verlof/verzuim.
Laatst gewijzigd door berndv op 20 nov 2018 09:42, 1 keer totaal gewijzigd.

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: 8 maal per dag in en uit stempelen op het werk ?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Als inderdaad blijkt dat mensen te lang pauze houden is het niet zo vreemd dat dat bijgehouden gaat worden. Voor de salarisverwerking is het wel belangrijk om te weten wanneer u gewerkt hebt. Maar ook dokters en tandartsbezoeken moeten worden geregistreerd. Als u dit niet doet gaat het van uw eigen verlofsaldo af. Als u dat wilt geen probleem, maar daar zijn potjes voor bij de werkgever.
Een werkgever kan echt niet achter iedereen aanlopen om te controleren wie wanneer waar is en dit onthouden om op vaste momenten in de computer te zetten.

U moet wel de uren betaald krijgen die u gewerkt heeft. Maar als u bij de kantine te laat klokt, dan bent u zeker te laat op de werkvloer. Geen idee hoe ver dat lopen is, maar eer dat u dan aan het werk bent ben je weer een paar minuten verder. Hetzelfde met uitklokken op het eind van de dag. Als u vanaf de werkplek richting klok loopt, wellicht eerst jas en tas pakt, dan zijn er ook weer minuten weg.

Maar het allerbelangrijkste is de mentaliteit. Als er niet geklokt wordt moet men ook op de horloge kijken om niet te laat terug te zijn.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 8 maal per dag in en uit stempelen op het werk ?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wordt eens met zijn 18-en lid van een bond en vraag daar hulp over de arbeidsvoorwaarden.

jonis
Berichten: 2741
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: 8 maal per dag in en uit stempelen op het werk ?

Ongelezen bericht door jonis »

Naar mijn idee moet ieder uur dat anders berekend wordt ook anders aangegeven worden. Dus wijze van loonbetaling en verrekening verlof/verzuim.
De vraag is of dat met de stempelklok moet gebeuren.
Mijn werkgever stelt in en uitklokken verplicht voor aanvang/einde werk + 1/2 uur pauze; that's it.
Korte koffiepauze wordt doorbetaald en rokers hebben (nog) een rokersruimte en hoeven bijv niet het pand te verlaten.
Verlof/verzuim/doktorsuren worden niet bij de stempelklok aangegeven.

Teunbosseman
Berichten: 4368
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: 8 maal per dag in en uit stempelen op het werk ?

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Heeft dit bedrijf een OR ? Zoja is deze hierin gekend ?

Van de 18 medewerkers iemand lid van een vakbond? Zoja even navragen.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: 8 maal per dag in en uit stempelen op het werk ?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Een bedrijf met 18 werknemers zal geen OR hebben.

Teunbosseman
Berichten: 4368
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: 8 maal per dag in en uit stempelen op het werk ?

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Moneyman schreef:
20 nov 2018 11:06
Een bedrijf met 18 werknemers zal geen OR hebben.

Dat een OR niet verplicht is opdat minder dan 50 medewerkers er werkzaam zijn wil nog niet zeggen dat er geen OR aanwezig is.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -verplicht

Erthanax
Berichten: 9674
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: 8 maal per dag in en uit stempelen op het werk ?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Uw werkgever is ontstemd geraakt door de, in zijn ogen, te lange pauzes. Eerst een paar gewetensvragen:
Waren die pauzes inderdaad te lang?
Is iedereen klokslag half negen binnen en staat iedereen om vijf uur met de jas aan weer buiten?
Of is dat van acht tot half zes (ik noem maar wat)?

Hoe de arbeids(tijden)moraal bij uw bedrijf ook is, ik vind dat uw werkgever is doorgeschoten in zijn boosheid. Met overdreven controle wordt het niet beter, met een goed gesprek mogelijk wel. Wordt allen lid van dezelfde vakbond, en laat die bemiddelen.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: 8 maal per dag in en uit stempelen op het werk ?

Ongelezen bericht door mahadma »

Rookpauze's zijn toch logisch rekening roker, immers de niet-rokers werken dan meer als de wel rokers. Dàt is dan weer wel terecht.

jonis
Berichten: 2741
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: 8 maal per dag in en uit stempelen op het werk ?

Ongelezen bericht door jonis »

mahadma schreef:
20 nov 2018 11:25
Rookpauze's zijn toch logisch rekening roker, immers de niet-rokers werken dan meer als de wel rokers. Dàt is dan weer wel terecht.
Roken kun je ook in de koffiepauze met een kopje koffie erbij.....de vraag is of baas deze ook betaald of niet, rokers en niet-rokers werken bij ons doorgaans evenveel.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: 8 maal per dag in en uit stempelen op het werk ?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Teunbosseman schreef:
20 nov 2018 11:22
Moneyman schreef:
20 nov 2018 11:06
Een bedrijf met 18 werknemers zal geen OR hebben.
Dat een OR niet verplicht is opdat minder dan 50 medewerkers er werkzaam zijn wil nog niet zeggen dat er geen OR aanwezig is.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -verplicht
Dat klopt. Daarom schreef ik ook "zal" en niet "kan". De realiteit is dat kleinere organisaties óf geen medezeggenschap hebben, of een PV in plaats van een OR.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: 8 maal per dag in en uit stempelen op het werk ?

Ongelezen bericht door mahadma »

jonis schreef:
20 nov 2018 11:31
mahadma schreef:
20 nov 2018 11:25
Rookpauze's zijn toch logisch rekening roker, immers de niet-rokers werken dan meer als de wel rokers. Dàt is dan weer wel terecht.
Roken kun je ook in de koffiepauze met een kopje koffie erbij.....de vraag is of baas deze ook betaald of niet, rokers en niet-rokers werken bij ons doorgaans evenveel.
Ik bedoel de rookpauze's buiten de koffie pauze's.

ZeerPrivé
Berichten: 5431
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: 8 maal per dag in en uit stempelen op het werk ?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

mahadma schreef:
20 nov 2018 11:25
Rookpauze's zijn toch logisch rekening roker, immers de niet-rokers werken dan meer als de wel rokers. Dàt is dan weer wel terecht.

Dat is wel erg kort door de bocht. Er zijn niet-rokers die de hele dag zitten te appen. Er zijn niet-rokers die 100x p.d. naar de toilet gaan. Er zijn niet-rokers met een erg laag werktempo. Er zijn niet-rokers die de hele dag zitten te oh-en.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: 8 maal per dag in en uit stempelen op het werk ?

Ongelezen bericht door mahadma »

ZeerPrivé schreef:
20 nov 2018 12:12
mahadma schreef:
20 nov 2018 11:25
Rookpauze's zijn toch logisch rekening roker, immers de niet-rokers werken dan meer als de wel rokers. Dàt is dan weer wel terecht.

Dat is wel erg kort door de bocht. Er zijn niet-rokers die de hele dag zitten te appen. Er zijn niet-rokers die 100x p.d. naar de toilet gaan. Er zijn niet-rokers met een erg laag werktempo. Er zijn niet-rokers die de hele dag zitten te oh-en.
Er zal door deze werkgever kennelijk goede redenen zijn om dit te doen, er zal mogelijk misbruik van gemaakt worden. En dat kost op jaarbasis heel veel geld aan salarissen waar geen werk tegenover staat.

jonis
Berichten: 2741
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: 8 maal per dag in en uit stempelen op het werk ?

Ongelezen bericht door jonis »

mahadma schreef:
20 nov 2018 11:46

Ik bedoel de rookpauze's buiten de koffie pauze's.

Iedereen mag bij mijn werkgever buiten het 1/2 uur pauze ( geklokt en onbetaald) 2x een korte pauze ( niet geklokt en wordt doorbetaald) pakken.
Wat iemand in die pauzes doet kan hij zelf bepalen: wel/niet eten, drinken of roken......of appen. :lol:
Dan kan het nog voorkomen als het werk het toelaat dat incidenteel nog tijd is voor nog een korte pauze, maar nogmaals; je bepaald zelf wat je in de pauze doet; wel/niet eten, drinken of roken.
Wij hebben dus alleen maar pauzes....de werkgever verplicht je een half uur te pakken en de 2x korte pauze mag je pakken.
Er gaan dus geen rokers even een extra sigaretje (=extra pauze) roken;
rokers en niet-rokers werken bij ons doorgaans evenveel.

ZeerPrivé
Berichten: 5431
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: 8 maal per dag in en uit stempelen op het werk ?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

@Mahadma De hele dag appen of oh-en kost een werkgever ook veel geld.

In de tijd dat ik nog rookte, hakte ik de lunchpauze in drieën en de thee- en koffiepauze in tweeën. Op die manier had ik dan 7x p.d. een rookpauze.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: 8 maal per dag in en uit stempelen op het werk ?

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Is dat niet een beetje uit de mode aan het raken, mensen verplichten om zoveel uur aanwezig te zijn en daarop te sturen? Ik werk al 30 jaar - bij verschillende bedrijven - 'outputgestuurd'. Al lig ik de hele dag naast het zwembad, als mijn werk tijdig af is en van goede kwaliteit, is het goed. Het is véél motiverender, als je op vrijdagmiddag eens een uurtje eerder weg kan, of rustig naar de tandarts of voor mijn part even je jas naar de stomerij brengen. Ik werk dan gewoon 's middags langer door. Wij hebben overigens ook een half uur pauze maar als je geen eigen eten meeneemt redt je dat nooit want de kantines zijn te ver weg of zo druk dat je een half uur in de rij moet. Dus nemen mensen vroeger of later pauze, als het rustiger is. We vergaderen vaak in de lunchpauze dus dan kan je ook 's middags eerder weg. Officiële ochtend- en middagpauzes hebben we uiteraard ook niet.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: 8 maal per dag in en uit stempelen op het werk ?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Het hangt een beetje van het soort werk af of dat handig is of niet.

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: 8 maal per dag in en uit stempelen op het werk ?

Ongelezen bericht door Brainless »

Hier ook zo... 150+ medewerkers.
Elke dag voor werktijd in klokken bij de ingang.
Daarna op je werkplek; bij pauze klok je uit op je werkplek en weer in na de pauze.
Verander je tussentijds van werkplek, dan weer uit en in klokken.
Al onze pauzes zijn onbetaald... wij zijn 9 uur aanwezig en krijgen 8 uur uitbetaald.

Dus normaal klok in 1x in bij de in/uitgang (begin van de dag), dan op de werkplek 4x in- en 4x uit klokken (rondom pauze) en 1x uit klokken einde werkdag bij de in/uitgang.
Dat is standaard 10 maal... soms meer als je van werkplek veranderd.

Mijn man (groot bedrijf) heeft een pasje waar hij door deuren mee kan.
Dus parkeerplaats op met pasje, pand in met pasje, deur afdeling pasje; deur naar afdeling met toilet/keukentje voor koffie met pasje enz...

Gesloten