Aanpak huiselijk geweld en de Jeugdbescherming

Hier vind je enquêtes van derden, bijvoorbeeld van studenten.
Angelina02
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 jun 2021 21:51

Aanpak huiselijk geweld en de Jeugdbescherming

Ongelezen bericht door Angelina02 »

Beste lezers,

Ik ben Angelina en ik ben 21 jaar oud. Ik heb zelf jarenlang veel te maken gehad met huiselijk geweld. Eigenlijk al sinds 2004. Ik ben zelf geboren in het jaar 2000. Dit ging van fysiek tot mentaal geweld. In 2011 benaderde ik de Kindertelefoon en daarna ben ik naar bureau Jeugdzorg doorverwezen. Het geweld was al dan zeven jaar aanwezig in het gezin en met name bij de kinderen. Een medewerker heeft hierbij twee gesprekken de casus afgesloten. Dit omdat mijn vader beloofd heeft de kinderen voor altijd met rust te laten. Dit is een van de meest schandalige beslissingen ooit geweest. Doordat ik onderdrukt werd door mijn ouders, mocht ik nooit meer iets aan de buitenwereld vertellen. Het geweld ging op vreselijke mate door jarenlang en jarenlang ben ik uitgemaakt voor familieverrader door mijn ouders. In 2018 kwam Jeugdbescherming West beeld bij ons thuis. Het geweld was zo ernstig dat het dagelijkse functioneren achteruit ging. De politie was ook op de hoogte maar deed niet veel. Na enkele regeltjes op papier te zetten liet Jeugdzorg het ons aan het lot over. Ik heb ook persoonlijk mijn zorgen geuit bij de Jeugdzorg. Na vele escalaties en politiemeldingen gebeurde er nog steeds niks. Heel vaak werden mijn mailtjes, telefoontjes en appjes genegeerd. Een klacht indienen hielp ook niet. ´Het is onze protocol, wij moeten het zo nastreven´, ´als ik een toverstokje had, had ik het probleem voor jullie opgelost, ´je mag wel een dagje bij ons komen kijken wat wij doen´, ´wil je nog meer spuien over Jeugdzorg, ´je kan ons tips geven hoe wij als organisatie kunnen verbeteren, wij hebben een clientenambassadeur´. Geen enkele erkenning nog spijt heb ik van hen gekregen. Echt schandalig! Ik wil geen details benoemen van de mishandelingen want daar heb ik zelf heel veel moeite mee.

Het probleem is dat Jeugdzorg, de Jeugdbescherming door de jaren heen heel veel gezinnen laten vallen. In geweld situaties wordt er niet gehandeld. Het lijkt hun ook niks te interesseren. Jeugdzorg staat de laatste jaren erg onder vuur en dan toch komt er geen veranderen. Kinderen hebben ook letterlijk de thuissituatie niet overleefd doordat Jeugdzorg niet ingegrepen had en dan nog komt er geen verandering. Schandalig! Dit moet stoppen voordat er nog meer levens verwoest wordt van mensen. Ik heb mijn verhaal met Radar (met alle details) erin. Zei zijn hebben er veel interesse in en misschien wordt het wel een televisie uitzending. Mijn plan is om met slachtoffers van Jeugdzorg (leeftijd maakt helemaal niet uit) een nationale bijeenkomst te houden om te praten over onze ervaringen. Desnoods komt dit op televisie zodat heel Nederland weet wat voor organisatie Jeugdzorg is en dat huiselijk geweld helemaal niet wordt aangepakt in dit land. Gek voorbeeld maar net als die turnmeisjes in Amerika met die turndokter. Zei hadden deze stilte met elkaar verbroken. Dit gebeurde in 2018. Dit kunnen wij ook maar dan met de slechte Jeugdbescherming in Nederland.

Helper777
Berichten: 97
Lid geworden op: 18 apr 2021 16:42

Re: Aanpak huiselijk geweld en de Jeugdbescherming

Ongelezen bericht door Helper777 »

Ik kan er over meepraten ik had geen goed woord over tegen jeugdbescherming Rotterdam Rijnmond.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Aanpak huiselijk geweld en de Jeugdbescherming

Ongelezen bericht door Erthanax »

Tjonge wat een verhaal. Er is deze weken al heel wat aandacht voor het functioneren van de jeugdzorg, wat dat betreft is dit het goede moment om hiermee aan de slag te gaan. Tips of advies heb ik niet voor je, maar ik hoop van harte dat je beslissing hiermee aan de slag te gaan jou en anderen veel goeds oplevert.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Aanpak huiselijk geweld en de Jeugdbescherming

Ongelezen bericht door moederslink »

Jeugdzorg, GGZ , het is heel veel gevallen één groot drama.
Uitgehold tot en met en zeker sinds de gemeenten de regie , ieder voor zich , kregen.
Er gaan miljoenen in om .
Ik hoop voor je dat je er door komt, met begeleiding, bv, van een psycholoog.
Ik wens je veel kracht, uithoudingsvermogen en veel sterkte!
Je bent nog jong , focus op je toekomst !
👍👍🤜🤛

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Aanpak huiselijk geweld en de Jeugdbescherming

Ongelezen bericht door Moneyman »

Erthanax schreef:
09 jun 2021 14:57
Tjonge wat een verhaal. Er is deze weken al heel wat aandacht voor het functioneren van de jeugdzorg, wat dat betreft is dit het goede moment om hiermee aan de slag te gaan. Tips of advies heb ik niet voor je, maar ik hoop van harte dat je beslissing hiermee aan de slag te gaan jou en anderen veel goeds oplevert.
Dit. Beroepsmatig heb ik nogal eens met Jeugdzorg-gerelateerde zaken te maken. Mijn beeld is tweeledig: er werken heel veel mensen met zeer goede bedoelingen, en er gebeuren heel veel goede dingen. Maar tegelijk gaat er heel veel fout, dankzij mensen en dankzij "het systeem". Ik ben heel blij dat er steeds meer aandacht voor het probleem bij Jeugdzorg (en alles eromheen!) komt, want er gaat echt heel veel fout - ten koste van de toch al enorm kwetsbare kinderen.

Nijogeth
Berichten: 9889
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Aanpak huiselijk geweld en de Jeugdbescherming

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Zo zeg, wat een verhaal. Mooi dat je hier aandacht aan probeert te schenken, zodat er beter met zulke zaken omgegaan gaat worden. Ik hoop dan ook van harte dat je hier iets uithaalt, voor iedereen, maar zeker ook voor jezelf.

Gelukkig heb ik zelf geen ervaring hiermee en moet ik het doen met de verhalen die mij ter oren komen. Daar zitten positieve verhalen bij, maar ook hele slechte ervaringen. Het is algemeen bekend dat er niet genoeg adequaat personeel is (want al heb je de beste bedoelingen ter wereld, als je hier niet adequaat mee om kan gaan, dan kun je het helaas ook erger maken) en het budget vaak niet toereikend. Het systeem eromheen werkt vaak ook niet mee, veel proberen ze in hokjes te plaatsen terwijl juist iedere situatie op zichzelf staat.

Hopelijk wil Radar hier iets mee doen (moderatie, gebruik jullie kortere lijntjes) of komt er iemand voorbij die hierin zou kunnen helpen. Succes in elk geval!

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Aanpak huiselijk geweld en de Jeugdbescherming

Ongelezen bericht door 16again »

En we gooien nog een paar miljard extra ertegen , maar de echte vraag durft niemand te stellen:

In dit land mag je niets zonder juiste papieren: Rijbewijs , vaarbewijs, CV-keteltje ophangen , bouwvergunning voor de dakkapel etc.
Maar waarom mag wel iedereen naar hartelust kinderen op de wereld zetten?

Jablan
Berichten: 6162
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Aanpak huiselijk geweld en de Jeugdbescherming

Ongelezen bericht door Jablan »

Nee, de discussie wel/geen kinderen krijgen hoort niet thuis in dit topic. Het gaat hier om het functioneren van Jeugdzorg. Verder zie ik dat de redactie al op de hoogte is. Het gaat hier om het verzamelen van ervaringen en eventueel het leggen van contact (per pb).

*

Pleegzoon schudde eerst van nee, later van ja. Goed, ik mag er iets over schrijven. De Jeugdzorgambtenaren in zijn voormalige woonplaats zijn lid van dezelfde kerk, waar zijn ouders lid van zijn. Punt.
Laatst gewijzigd door Jablan op 09 jun 2021 19:30, 1 keer totaal gewijzigd.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Aanpak huiselijk geweld en de Jeugdbescherming

Ongelezen bericht door 16again »

Jablan schreef:
09 jun 2021 19:15
Nee, de discussie wel/geen kinderen krijgen hoort niet thuis in dit topic. Het gaat hier om het functioneren van Jeugdzorg.
Het is juist de te grote vraag, waardoor jeugdzorg niet naar behoren kan functioneren.

DeZevendeHenk
Berichten: 770
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Aanpak huiselijk geweld en de Jeugdbescherming

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

16again schreef:
09 jun 2021 19:30
Jablan schreef:
09 jun 2021 19:15
Nee, de discussie wel/geen kinderen krijgen hoort niet thuis in dit topic. Het gaat hier om het functioneren van Jeugdzorg.
Het is juist de te grote vraag, waardoor jeugdzorg niet naar behoren kan functioneren.
Dat is niet waar, jeugdzorg lijkt in hoge mate gehinderd in haar functioneren door gebrek aan geld, nou weet iedereen dat er geen onbeperkt geld is maar uiteindelijk is waar we het geld aan uitgeven een politieke keuze en het zal zeker niet helpen dat Nederland de afgelopen vijftien jaar enthousiast VVD gestemd heeft en alleen nog maar verder lijkt te verrechtsen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Aanpak huiselijk geweld en de Jeugdbescherming

Ongelezen bericht door moederslink »

Naar mijn mening is er in principe geld zat, echter het gaat over teveel schijven, ambtenaren en regels en nog meer rapporten en ambtenaren en nog meer regels en ambtenaren. :(

Ergens is in de laatste decennia iets goed mis gegaan ;
zoveel crises in gezinnen , zoveel nood achter de voordeur.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Aanpak huiselijk geweld en de Jeugdbescherming

Ongelezen bericht door 16again »

DeZevendeHenk schreef:
09 jun 2021 20:19
16again schreef:
09 jun 2021 19:30
Jablan schreef:
09 jun 2021 19:15
Nee, de discussie wel/geen kinderen krijgen hoort niet thuis in dit topic. Het gaat hier om het functioneren van Jeugdzorg.
Het is juist de te grote vraag, waardoor jeugdzorg niet naar behoren kan functioneren.
Dat is niet waar, jeugdzorg lijkt in hoge mate gehinderd in haar functioneren door gebrek aan geld, nou weet iedereen dat er geen onbeperkt geld is maar uiteindelijk is waar we het geld aan uitgeven een politieke keuze en het zal zeker niet helpen dat Nederland de afgelopen vijftien jaar enthousiast VVD gestemd heeft en alleen nog maar verder lijkt te verrechtsen.
Ondanks je "verrechtsing" wordt sinds 2015 50% meer aan jeugdzorg uitgegeven. Wat niet klinkt als een kabinet dat bezuinigd, maar als kosten die de pan uit rijzen
https://www.tubantia.nl/enschede/kosten ... ~a989900b/

En zelfs met budgetoverschrijding van 1.6 miljard, kan de zorg het niet behapstukken:
https://www.gelderlander.nl/ede/kindere ... ~a30a34ea/

Blijven we hier geld in pompen? Hoe slim was overhevelen van jeugdzorg naar gemeente? Privatisering rolde de loper uit voor de zorg cowboys, die fors verdienen aan heilzame maneges.

DeZevendeHenk
Berichten: 770
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Aanpak huiselijk geweld en de Jeugdbescherming

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

16again schreef:
09 jun 2021 20:49
DeZevendeHenk schreef:
09 jun 2021 20:19
16again schreef:
09 jun 2021 19:30
Het is juist de te grote vraag, waardoor jeugdzorg niet naar behoren kan functioneren.
Dat is niet waar, jeugdzorg lijkt in hoge mate gehinderd in haar functioneren door gebrek aan geld, nou weet iedereen dat er geen onbeperkt geld is maar uiteindelijk is waar we het geld aan uitgeven een politieke keuze en het zal zeker niet helpen dat Nederland de afgelopen vijftien jaar enthousiast VVD gestemd heeft en alleen nog maar verder lijkt te verrechtsen.
Ondanks je "verrechtsing" wordt sinds 2015 50% meer aan jeugdzorg uitgegeven. Wat niet klinkt als een kabinet dat bezuinigd, maar als kosten die de pan uit rijzen
https://www.tubantia.nl/enschede/kosten ... ~a989900b/

En zelfs met budgetoverschrijding van 1.6 miljard, kan de zorg het niet behapstukken:
https://www.gelderlander.nl/ede/kindere ... ~a30a34ea/

Blijven we hier geld in pompen? Hoe slim was overhevelen van jeugdzorg naar gemeente? Privatisering rolde de loper uit voor de zorg cowboys, die fors verdienen aan heilzame maneges.
Ja, laten we daar vooral goed op letten en ondertussen die kinderen laten kreperen. Kwestie waar je de prioriteiten legt. Ik heb echt niet de illusie dat die verrechtsing uit de lucht komt vallen.

Nijogeth
Berichten: 9889
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Aanpak huiselijk geweld en de Jeugdbescherming

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Nou ja, verrechtsing zie ik dan weer nergens. Tegen mijn zin in dwalen we veel te veel af naar links (de VVD is ondertussen meer links dan rechts, als je naar het beleid kijkt), maar dat is een discussie die hier niet hoort.

Hier gaat het erom, om ervoor te zorgen dat zulke problemen juist worden aangepakt. Geld is daar het probleem niet zozeer, maar wel een onderdeel. In mijn ogen is een gebrek aan de juiste mensen en een overschot aan regelgeving vooral het probleem.

De juiste mensen in het vak kijken tussen de regels door. Als een kind bang is om de waarheid te zeggen, dan zien of voelen ze dat en zullen ze proberen een situatie te creëren waarin het kind zich veilig voelt het toch te zeggen.

Het probleem ligt in mijn ogen al bij de werving van nieuwe mensen voor dat wereldje. Mensen kunnen er een opleiding in volgen en zogenaamd bekwaam zijn, terwijl ze er totaal geen feeling voor hebben. De juiste mensen kunnen met coaching inderdaad betere resultaten halen, maar feeling is iets wat je moet hebben. Bekwame mensen worden afgeschrikt door de opleidingscriteria, omdat ze misschien niet de opleiding aankunnen, maar wel de juiste persoon voor het vak zijn. Dat is een groot probleem, maar dat is iets wat in de hele Nederlandse cultuur aan het sluipen is. Opleiding is belangrijker dan daadwerkelijk feeling met het beroep hebben. Daar kun je met geld niets in bereiken.

Voorkomen van deze problemen kun je niet, ze op tijd opmerken en aanpakken is voor sommige mensen echter makkelijk, ook zonder opleiding.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Aanpak huiselijk geweld en de Jeugdbescherming

Ongelezen bericht door sjohie »

Goede jeugdzorg zou niet links of rechts moeten zijn, en idealiter houdt je politiek zo ver mogelijk van alle vormen van gezondheidszorg. Laat de experts bepalen wat nodig is, en financier dat op de meest efficiënte manier mogelijk.

Ik ken via een familielid, zzp-er in de jeugdzorg, genoeg verhalen over hoe het beter kan, nee móet, maar ook de eerlijke bekentenis dat als je als jeugdzorger 1 op de 20 patiënten echt helemaal kan helpen, dus tot aan een duurzame stabiele eindsituatie, het een goede week is.

Gesloten