LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Afstudeeronderzoek: koop- en oriëntatiegedrag van muzikanten

Hier vind je enquêtes van derden, bijvoorbeeld van studenten.
DavidWilAfstuderen

Afstudeeronderzoek: koop- en oriëntatiegedrag van muzikanten

Ongelezen bericht door DavidWilAfstuderen » 04 mar 2015 14:48

Beste muzikant,

Ik ben bezig met mijn afstudeeropdracht en onderzoek het koop- en oriëntatiegedrag van (amateur-) muzikanten. Hiervoor heb ik een enquête van 15 vragen opgesteld die ongeveer 3 tot 5 minuten duurt.

De enquête is gericht op personen die muziek maken of in het recente verleden muziek gemaakt hebben.

Jullie zouden mij heel erg helpen door de enquête in te vullen:
http://enquetemaken.nu/r/1xuw1

Alvast bedankt!

David

Klaas Jan

Re: Afstudeeronderzoek: koop- en oriëntatiegedrag van muzikanten

Ongelezen bericht door Klaas Jan » 04 mar 2015 16:17

Hallo David, lijkt me een interessant afstudeerproject. Ik ben aan de enquête begonnen maar strand bij vraag 14. Bij vraag 13 heb ik ingevuld dat ik geen social media gebruik. Vraag 14 luidt 'Op welke apparaten gebruik je sociale media?' Maar daar kan ik niet 'geen' invullen en helemaal geen vinkje zetten geeft een foutmelding.

DavidWilAfstuderen

Ongelezen bericht door DavidWilAfstuderen » 04 mar 2015 16:39

Hoi Klaas Jan,

Dankjewel voor je reactie!

Had dit inderdaad al geconstateerd bij mijn offline enquête en aangepast, nu ook 'geen' als optie toegevoegd in de online enquête. Nogmaals bedankt voor je bericht en het invullen!

Barre Barry

Ongelezen bericht door Barre Barry » 04 mar 2015 16:53

Ik denk dat je met een "Afstudeeronderzoek: koop- en oriëntatiegedrag van bejaarden" hier een stuk meer kans hebt. Of zie jij dit als een forum dat veel muzikanten zal aantrekken?

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ » 04 mar 2015 17:19

Ingevuld.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ » 04 mar 2015 17:20

Barre Barry schreef:Ik denk dat je met een "Afstudeeronderzoek: koop- en oriëntatiegedrag van bejaarden" hier een stuk meer kans hebt. Of zie jij dit als een forum dat veel muzikanten zal aantrekken?
Dat zou dan uit de resultaten moeten blijken: de vooroordelen zeggen immers dat jongeren alles via internet doen en ouderen niet.

DavidWilAfstuderen

Ongelezen bericht door DavidWilAfstuderen » 04 mar 2015 17:26

Barre Barry schreef:Ik denk dat je met een "Afstudeeronderzoek: koop- en oriëntatiegedrag van bejaarden" hier een stuk meer kans hebt. Of zie jij dit als een forum dat veel muzikanten zal aantrekken?
Hoi Barry,

Dat ben ik niet met je eens, de focus ligt op mensen die muziek maken... dit kan van jong tot oud.

Uit een onderzoek (niet door mij uitgevoerd) blijkt dat in Nederland 2,2 tot 2,4 miljoen mensen amateurmuzikanten zijn. De doelgroep is groot, maar van buiten kan ik niet zien wie wel/geen muziek maken. Grofweg gezegd: Bij 16 miljoen mensen in Nederland maakt dus circa 14% muziek, als dat ook geldt voor de forumbezoekers hier, is mijn bereik prima...

Daarnaast zijn er weinig tot geen (algemene) muziekforums waar veel actieve bezoekers komen en waar dit soort onderzoeken geplaatst mogen worden.

Barre Barry

Ongelezen bericht door Barre Barry » 04 mar 2015 17:27

GJvdZ schreef:
Dat zou dan uit de resultaten moeten blijken: de vooroordelen zeggen immers dat jongeren alles via internet doen en ouderen niet.
Alleen gaat het hier om muzikanten.

Barre Barry

Ongelezen bericht door Barre Barry » 04 mar 2015 17:34

DavidWilAfstuderen schreef: Dat ben ik niet met je eens, de focus ligt op mensen die muziek maken... dit kan van jong tot oud.
Ik zing onder de douche. Telt dat ook?

Die enquete kan door iedereen ingevuld worden. Ook door niet-muzikanten. Je resultaten zijn dus nietszeggend.

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje » 04 mar 2015 17:53

Ik zag alleen de de klassieke muziek dus niet meegenomen werd gezien de instrument keuze....

En waarom muziek winkel en geen speciaalzaak want iemand die violen bouwde zal zelden een vleugel aanbieden en de rest van genoemde hebben ze niet eens.

Probeer maar eens in een winkel in plaats van gitaar snaar deze voor je viool te kopen... of nieuwe voor je strijkstok?

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ » 04 mar 2015 20:07

Barre Barry schreef:
GJvdZ schreef:
Alleen gaat het hier om muzikanten.
Heb je de enquete bekeken?

DavidWilAfstuderen

Ongelezen bericht door DavidWilAfstuderen » 05 mar 2015 12:41

stofzuigertje schreef:Ik zag alleen de de klassieke muziek dus niet meegenomen werd gezien de instrument keuze....

En waarom muziek winkel en geen speciaalzaak want iemand die violen bouwde zal zelden een vleugel aanbieden en de rest van genoemde hebben ze niet eens.

Probeer maar eens in een winkel in plaats van gitaar snaar deze voor je viool te kopen... of nieuwe voor je strijkstok?
Hoi Stofzuigertje,
Bedankt voor je reactie.

Het klopt dat ik klassieke instrumenten/strijkers niet heb opgenomen als standaardantwoord (wel in te vullen bij 'anders:'), juist omdat deze vaak door speciaalzaken of instrumentenbouwers worden aangeboden.

De focus ligt op muziekwinkels omdat het aantal muziekwinkels in de afgelopen jaren is afgenomen en steeds vaker over de kop gaan doordat de markt gedomineerd wordt door internetgiganten (die het trouwens zelf steeds lastiger hebben doordat maatwerk vaak niet mogelijk is en er puur op prijs geconcurreerd wordt). Het onderzoek moet mede inzicht geven in de belangen, behoeften en gedrag van muzikanten zodat muziekwinkels beter in kunnen spelen op de wensen van de muzikant/klant.

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje » 05 mar 2015 17:49

Mijn advies;

Sluit je aan bij een keten.
Dan kan de importeur/groothandel het voordelige online gedeelte doen, de retour of afhaal in de winkels en zij de niet online te verkopen goederen...

Diverse kleine TV en Witgoed winkels doen hetzelfde, Expert en EP en zo....
Als ze dit doen dus online + winkel en het assortiment aanpassen....

Ja, een keyboard kun je online bestellen maar voor de nieuwe Beusi van Wibi Soerjadi, die ging bij grote zaak meerdere dezelfde proberen omdat elke vleugel anders is, handgemaakt en dus kiest hij zijn vleugel en niet het merk of kleurtje...

Dus wat blijf je verkopen en wat doe je op bestelling, winkels veranderen en ik moet dan kiezen voor de snaren van mijn viool, goedkope online of de duurdere in voorraad omdat ik vanavond moet spelen!

Daar zit de kracht van de winkels en binnen 24 uren is vrijwel alles leverbaar, helaas op weekend na helaas...
Ook winkels moeten met hun tijd mee gaan en vele piano handelaren stopte en enkele grotere met meer keuze bleven over, de kleine gesloten handelaren doe 2e hands en stemmen en daar zit hun nieuwe boterham in.

DavidWilAfstuderen

Ongelezen bericht door DavidWilAfstuderen » 17 mar 2015 14:40

Als er nog meer mensen zijn die deze enquête zouden willen invullen: héél graag, ik heb nog meer resultaten nodig :)

Bump!

Gesloten