LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Basisinkomen

Hier vind je enquêtes van derden, bijvoorbeeld van studenten.
Lianne & Karlijn
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 okt 2018 18:02

Basisinkomen

Ongelezen bericht door Lianne & Karlijn »

Hallo,
Wij zijn Lianne en Karlijn en wij zitten in 6VWO op CSG Dingstede (Meppel).
In dit jaar moeten wij een profielwerkstuk (PWS) maken en wij hebben besloten om dit over het basisinkomen te doen.
Een onderdeel van het PWS is statistiek en hiervoor hebben wij een enquête gemaakt (zie de link onder dit bericht).
Onze vraag aan u is of u deze enquête in zou willen vullen, het kost u niet meer dan 5 minuutjes.
We hopen dat u ons wilt helpen, bij voorbaat dank.
Lianne & Karlijn
https://goo.gl/forms/eCa6bjbb6ExSdjKw2
Laatst gewijzigd door Radar op 14 okt 2018 20:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bericht door Moderator verplaatst naar 'Onderzoek'

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Basisinkomen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Actueel onderwerp! Ik heb de vragenlijst ingevuld. Ben benieuwd naar jullie bevindingen, geven jullie tzt een terugkoppeling hier?

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: Basisinkomen

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

Ook ik heb de vragenlijst ingevuld.

witte angora
Berichten: 30546
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Basisinkomen

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik mis nog wel het een en ander aan vragen.

Dat ik er met mijn WAO flink op achteruit ga als dit ingevoerd gaat worden bijvoorbeeld. Hoe ga je dat oplossen? Want werk zit er dus niet meer in.

Idem dito de AOW-ers, die gaan er flink op achteruit als dit ingevoerd gaat worden, terwijl ze a) vaak niet meer kunnen werken en b) niemand op hen zit te wachten.

Er wordt geen enkele vraag gesteld over wat het betekent voor mensen, en hoe ze dit op denken te lossen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Basisinkomen

Ongelezen bericht door kweenie »

Beetje korte enquête, dat is wel jammer. Maar er valt zo veel te onderzoeken dat ik begrijp dat je je onderzoek moet beperken.

Toch één opmerking. Ik denk dat een basisinkomen vooral ook leidt tot sneller kiezen voor 'onzeker' werk of werken als zelfstandige, in plaats van dat je aan de werkgever 'geketend' zit. Daarom was het mooi geweest als er niet alleen gekozen kon worden tussen wel en geen werk, maar dat je ook het soort dienstverband zou kunnen worden aangegeven aangegeven. Ik denk namelijk dat veel mensen wel ongeveer even veel zullen willen blijven werken, maar dat ze sneller hun hart kunnen volgen en voor zichzelf kunnen gaan beginnen. Of eerder van baan of carrière te switchen. Dat mensen er per saldo mede daardoor vooral gelukkiger van worden

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Basisinkomen

Ongelezen bericht door mahadma »

Ik kan de test niet doen. Op de vraag wat is uw situatie op dit moment en de vraag daarna kan ik als aow'er geen antwoord naar waarheid intoetsen. Volgende keer een betere test maken.

Erthanax
Berichten: 9612
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Basisinkomen

Ongelezen bericht door Erthanax »

Duidelijke, compacte enquête op hoofdlijnen; goed gedaan. (Ik zie hier wel enquêtes van mindere kwaliteit langskomen van hbo- of WO-studenten.)

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Basisinkomen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Je kunt de test ook meer dan één keer maken. Zou niet moeten kunnen.

En gepensioneerden doen niet mee.

limburgs
Berichten: 76
Lid geworden op: 05 jun 2018 17:04

Re: Basisinkomen

Ongelezen bericht door limburgs »

Ingevuld ! Inderdaad een korte enquete.

piet987654
Berichten: 258
Lid geworden op: 11 dec 2017 17:16

Re: Basisinkomen

Ongelezen bericht door piet987654 »

Ik kan hem ook niet goed invullen. pre pensioen. Ik ben hier overigens persoonlijk gesproken zeer op tegen, aangezien
hier in de buurt een aantal van die XXXXXXX zitten die hun WW tijd gebruiken om zwart te gaan werken.
Op deze manier worden dit soort figuren alleen maar in de kaart gespeeld, en hebben ze nog meer tijd voor dit soort zaken.
Zelfs mijn melding naar "M" heeft maar tijdelijk geholpen. iemand een beter idee ???

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Basisinkomen

Ongelezen bericht door marnix »

Piet, wat is het verschil?
Of die lekkere buurtbewoners van u nou zwart bijklussen of naast het basisinkomen aan het werk gaan,
wat overigens de bedoeling is dacht ik.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Basisinkomen

Ongelezen bericht door kweenie »

Inderdaad, het is juist de bedoeling dat mensen veel makkelijker naast het basisinkomen kunnen gaan werken. Natuurlijk dan niet zwart, maar de meeste mensen die zwart werken doen dat op dit moment omdat ze anders hun uitkering verliezen...

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Basisinkomen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En dan, een basisinkomen en alle toeslagen schrappen?

Dan liggen in ieder geval alle arbeidsongeschikten en bejaarden, die naast dat basisinkomen niet kunnen werken, dus aan de geeuwhonger.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Basisinkomen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Bij de invoering van een basisinkomen moet je inderdaad ook naar het grotere geheel kijken. Je kunt niet alleen even een basisinkomen invoeren en verder niets veranderen.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Basisinkomen

Ongelezen bericht door scontra »

Kan, als gepensioneerde, deze enquête niet invullen aangezien deze groep wel in de beschrijving wordt genoemd maar bij de eerste de beste vraag over de persoonlijke situatie buiten beschouwing wordt gelaten en de pagina 'rood' kleurt omdat er geen van de gegeven situaties van toepassing is.

Maar als ik het goed begrijp dan gaan de (meeste) werkenden er, in dit voorbeeld, per persoon € 1000,00 p. mnd. op vooruit en iedereen die op de één of andere wijze van een (welke dan ook) uitkering moet rondkomen gaan er in de meeste gevallen op achteruit, zeker als ook het huidige toeslagensysteem op de schop gaat en/of zelfs zou komen te vervallen.
Al met al, naar mijn gevoel althans, een "van de drup in de regen" plan.

kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Basisinkomen

Ongelezen bericht door kuklos »

Ik kan me goed voorstellen dat deze scholieren nog niet op de hoogte zijn van alle regelingen in Nederland en daardoor niet met alles rekening hebben gehouden in de enquête.

witte angora
Berichten: 30546
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Basisinkomen

Ongelezen bericht door witte angora »

kuklos schreef:
15 okt 2018 11:25
Ik kan me goed voorstellen dat deze scholieren nog niet op de hoogte zijn van alle regelingen in Nederland en daardoor niet met alles rekening hebben gehouden in de enquête.
Enerzijds ja. Anderzijds mag je van VWO-ers toch wel verwachten dat ze zich enigszins verdiepen in de materie.

Bijna een halve eeuw geleden had je geen internet. Toch wist ik op 10-11 jarige leeftijd opstellen te schrijven waar dusdanig veel actualiteiten in verwerkt waren dat de 'meester' zich er regelmatig over verbaasde. Kwestie van af en toe de krant lezen. De Telegraaf nota bene. Van VWO-ers in hun examenjaar die ook nog eens in een team werken en alle benodigde informatie op internet kunnen vinden mag je toch echt wel wat meer verwachten.

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Basisinkomen

Ongelezen bericht door marnix »

Heeft toch nog ff geduurd, maar daar is de eerste sneer.

kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Basisinkomen

Ongelezen bericht door kuklos »

witte angora schreef:
15 okt 2018 11:36
kuklos schreef:
15 okt 2018 11:25
Ik kan me goed voorstellen dat deze scholieren nog niet op de hoogte zijn van alle regelingen in Nederland en daardoor niet met alles rekening hebben gehouden in de enquête.
Enerzijds ja. Anderzijds mag je van VWO-ers toch wel verwachten dat ze zich enigszins verdiepen in de materie.

Bijna een halve eeuw geleden had je geen internet. Toch wist ik op 10-11 jarige leeftijd opstellen te schrijven waar dusdanig veel actualiteiten in verwerkt waren dat de 'meester' zich er regelmatig over verbaasde. Kwestie van af en toe de krant lezen. De Telegraaf nota bene. Van VWO-ers in hun examenjaar die ook nog eens in een team werken en alle benodigde informatie op internet kunnen vinden mag je toch echt wel wat meer verwachten.
Actualiteiten is één ding. Maar alle regelingen, de hoogte van alle bedragen etc. Zelfs de meeste volwassenen weten dat niet.

Erthanax
Berichten: 9612
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Basisinkomen

Ongelezen bericht door Erthanax »

Zoals ik al eerder aangaf, er verschijnen hier wel onderzoeken van studenten aan de uni waar meer op aan te merken is, ook op het taalgebruik.

Gesloten