LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Beheersing ICT-kosten van een organisatie (scriptie-onderzoek)

Hier vind je enquêtes van derden, bijvoorbeeld van studenten.
BusinessController
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 jun 2020 13:51

Beheersing ICT-kosten van een organisatie (scriptie-onderzoek)

Ongelezen bericht door BusinessController »

Dag allen,
Momenteel ben ik bezig met het schrijven van mijn scriptie met betrekking tot de beheersing van de ICT kosten waarbij de focus ligt op de kosten omtrent (mobiele) werkplekken.
Allereerst, met werkplek wordt bedoeld alle mobiele telefoons, laptops en tablets met daarop de benodigde software die door de afdeling Informatie & Automatisering worden verschaft aan werknemers van de organisatie. Het gaat hier dus uitsluitend om de mobiele werkplekken en niet om vaste werkplekken op locaties.
Momenteel kampt de organisatie met het probleem dat afdelingsmanagers zomaar 'werkplekken' aanvragen. Dit komt omdat de afdelingsmanagers niet kostenbewust genoeg zijn wat op zijn beurt weer komt doordat slechts 1/3 van de kosten van een werkplek aan de afdelingen worden doorbelast.
Om even een beeld te schetsen: Een werkplek brengt ongeveer €2500,- aan kosten met zich mee en op dit moment worden er ongeveer . Ongeveer €800,- hiervan bedragen hardwarekosten en de overige €1700,- bedragen softwarekosten. Loonkosten voor het werk klaarmaken van werkplekken en het oplossingen van storingen etc. worden daar nog helemaal niet in meegenomen. Momenteel worden alleen de hardwarekosten (€800) doorbelast aan de afdeling waar de werkplek in gebruik wordt genomen en de overige kosten worden als kostenpost van de afdeling Informatie & Automatisering gezien. Verder is het binnen de organisatie niet helemaal duidelijk wat er gebeurt met de werkplekken op het moment dat een werknemer uit dienst treedt. De registratie van de werkplekken gebeurt rommelig en op het moment dat een werkplek een '2e leven' krijgt wordt deze werkplek opnieuw doorbelast wat lijdt tot een dubbele doorbelasting.
De vraag van de organisatie is om tot een betere methode van kostenbeheersing van deze werkplekken te komen.

Hoe ik er momenteel naar kijk is om een kostprijs van werkplekken te berekenen aan de hand van kostprijsberekeningen als : Activity based Costing, Opslagmethode of de kostenplaatsenmethode en wanneer dit berekend is te kijken naar hoe deze kosten het best doorbelast kunnen worden naar de afdelingen waar de werkplek in gebruik wordt genomen. In mijn optiek kan ik twee kanten op om de vraag van de organisatie te beantwoorden:
1. Ik ga op basis van de meest geschikte kostprijsberekening de kosten voor een werkplek berekenen en deze werkplekken geheel doorbelasten aan de afdelingen waar ze in gebruik worden genomen en procedures schrijven voor de registratie van werkplekken op het gebied van uitdiensttreding van werknemers.
2. Ik ontwikkel een abonnementsvorm waarbij de afdeling Informatie & automatisering eigenaar blijft van de werkplekken en waarin afdelingen een maandelijks bedrag betalen per werkplek aan de afdeling Informatie & automatisering. Om de prijs van het abonnement te bepalen zullen de kosten per werkplek worden berekend.

Het doel van mijn bericht hier is om te achterhalen op welke manier andere organisaties dit vraagstuk tackelen.
Welke manier hanteert jullie organisatie en welke manier denk je dat ik het best kan hanteren gebaseerd op de hierboven omschreven situatie?

Alvast bedankt voor alle hulp:)

(Indien het niet de bedoeling is dat ik een vraagstuk als dit hier plaats hoor ik het ook graag)

Moneyman
Berichten: 29873
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Beheersing ICT-kosten van een organisatie (scriptie-onderzoek)

Ongelezen bericht door Moneyman »

Je kunt je beter focussen op ondernemersplatforms als Higherlevel dan op consumentenfora (al zitten hier ook echt wel ondernemers, maar dat zijn eerder ZZP-ers dan grote bedrijven).

Los daarvan zou ik wegblijven uit de werkplekken-terminilogie: het gaat hier feitelijk om Mobile Device Management en niet om werkplekken.

Gesloten