LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Catawiki eist kopie van ID bij registratie

Hier vind je enquêtes van derden, bijvoorbeeld van studenten.
RenéR
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 okt 2020 07:33

Catawiki eist kopie van ID bij registratie

Ongelezen bericht door RenéR »

Voor verkoop eist Catawiki een kopie/foto van je ID kaart.
Mag dat zomaar?
Ik probeer mijn sofinummer af te schermen, maar dan accepteren ze het niet.
Ik vind dit niet betrouwbaar om een ID kaart zomaar te laten fotograferen op het internet.
Wie zegt dat ik Catawiki moet vertrouwen?
Laatst gewijzigd door Radar op 20 okt 2020 14:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ter verduidelijking

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Catawiki eist kopie van ID bij registratie

Ongelezen bericht door berndv »

RenéR schreef:
20 okt 2020 07:38
Wie zegt dat ik Catawiki moet vertrouwen?
Sterker nog, als ik de info van de overheid bekijk, mogen ze niet eens vragen om een kopie van je id-kaart. En als ik de info van catawiki bekijk, vragen ze om een volledige kopie, zonder onleesbare informatie. Ze zeggen dat ze de kopie na verwerking verwijderen, maar ik vind het ook nogal een risico.
https://www.catawiki.nl/help/seller-pay ... d-document

Zo te lezen registreren ze de gegevens niet eens zelf, maar besteden ze dit uit aan stripe. Dus dat is al een derde partij waar de gegevens mee gedeeld worden. Wat dus al betekent dat uw gegevens in de VS geregistreerd worden.

Ik ben zelf geen grote fan van catawiki, maar met deze info ben ik weer iets minder fan geworden.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Catawiki eist kopie van ID bij registratie

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Dit is al zo sinds Catawiki bestaat. Kennelijk wordt dit niet veranderd.

Of u iemand vertrouwt of niet, is geheel aan u. Gedeelde gegevens kunnen altijd misbruikt worden. Ook al bezweert de partij met wie u zaken doet zorgvuldig met uw gegevens om te gaan. Je hebt er gewoon geen zicht op.

criticus2
Berichten: 1101
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Catawiki eist kopie van ID bij registratie

Ongelezen bericht door criticus2 »

wanneer u ze niet vertrouwd: niet registreren dan dus. dan hoeft u ook niets te doen wat u eigenlijk niet wilt. zo makkelijk is het.

sake1987

Re: Catawiki eist kopie van ID bij registratie

Ongelezen bericht door sake1987 »

Dan maar verkopen op Marktplaats.

gastonf
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 feb 2009 12:32

Re: Catawiki eist kopie van ID bij registratie

Ongelezen bericht door gastonf »

Denk goed na voordat je met Catawiki in zee gaat, kijk even op Klachtenkompas en kijk even naar een recensie van Josbert Lonnee. Overigens mag alleen een bank en de overheid naar je ID vragen. Je mag dus naar Catawiki toe je bsn afschermen.

Jammer!
Berichten: 47
Lid geworden op: 01 jan 2020 14:46

Re: Catawiki eist kopie van ID bij registratie

Ongelezen bericht door Jammer! »

Catawiki is echt niet de juiste plaats. Voor strips ga ik bijvoorbeeld naar Bobbedoes.
Ze vangen geld van 2 kanten, als er iets fout gaat dan komen ze pas in actie als hun fee substantieel is ( ondanks hun eigen algemene voorwaarden). Daarnaast zijn ze niet of slecht bereikbaar en reageren ze niet op mail.

Hun houding en (management) is niet gericht op klanten maar op verkopen voor de eigen fee.

Samengevat: dat is een bedrijf dat je niet moet laten beschikken over privacy gevoelige informatie.

Gesloten