LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Energie leverancier

Hier vind je enquêtes van derden, bijvoorbeeld van studenten.
Roddy.Rijke
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 jan 2019 13:33

Energie leverancier

Ongelezen bericht door Roddy.Rijke »

Ik doe mee met windenergie van Greenchoice. 8 windvangers voor 3 jaar € 244 - per jaar € 81,33 starttijd 1-10-2018 incl. BTW
Ik krijg mijn jaar nota op 15 -08-2019 . Ik heb dus 10 maanden reductie op mijn verbruik .
Ze garanderen voor elk windenergie een reductie op mijn verbruik van 125 kWh dus 8 x 125 kWh = 1000 kWh .
Ik heb dus voor nog geen jaar een besparing van 833 kWh ( 458 kWh + 375 kWh dal tarief ) .
Dit is in euro's € 24,08 normaal en € 14,64 dal tarief totaal € 38,72 .
Ik ben dus meer geld kwijt voor het meedoen . Ik heb dit aangekaart en krijg als antwoord dat ik nog geen jaar lid ben van wind energie .

M.V.G. R.R. Rijke

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Energie leverancier

Ongelezen bericht door Kolibrie »

833 kwh kost gemiddeld 833 x €0,25 = €208, hoe u aan €24,08 komt?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Energie leverancier

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

€244:36x8=€54,22 dus inderdaad verlies.
Dus je betaalde €16,- per 8 maanden dus €2,- per maand.

Maar die garantie, is dat wel zo, want er zijn goede en slechte jaren en met deze zomer leverde mijn Panelen extreem veel en de windmolen minder als gemiddelde van 10 jaren waar het op berekend was.

Is het dus 125 Kwh garantie of het gemiddelde van de afgelopen 10 jaren?
Vaak is er geen garantie op wind maar vermelden ze resultaten uit verleden die zowel hoger als lager kunnen uitvallen.



Ik vermoed dat ze voor de geleverde 833 Kwh de basis prijs zonder BTW, en Energie belasting en zo genoemd hebben....
De kale stroomprijs is veel lager dan wij totaal betaalden!

Roddy.Rijke
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 jan 2019 13:33

Re: Energie leverancier

Ongelezen bericht door Roddy.Rijke »

Mijn jaar nota Normaal tarief 1898 kWh x 0,0434 excl. = € 99,68 incl. BTW
Daltarief 2319 x 0,0323 = € 90,62 incl. BTW
energie belasting 4217 kWh x 0,10131 excl. € 516,92 incl. BTW
opslag duurzaam energie 4217 0,01633 excl. € 83,34 incl. dan nog 366dagen leveringskosten € 40,04 en netbeheer kosten € 222,31 - vermindering energie belasting € 338,51 en nu komt het 8 windvangers 458 kWh x 0,0434 = € 24,08 incl.
daltarief 375 x €0,0323 = € 14,64 ncl.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Energie leverancier

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

0,0434 cent Kwh....?

Als ik zie wat ik betaalde inclusief die kosten €0,20 tot €0,22 dan had die voor jou opgewekte verrekend moeten worden en alleen over verschil tussen gebruik en geleverd de belastingen en zo betaal moeten worden.

Bij panelen op eigen dak is gebruikt minus geleverde en daar betaal je over.....
Op deze manier wil niemand deze aanbieder meer.... vraag eens of ze wel goede berekenmethode toegepast hebben.
Als je dit als 2 losse contracten doet is het waardeloos.

Als dit zo is word Green Choise meer Geen Keuze..... en ik denk aan administratieve fout gemaakt is voor dit nieuw product.
Alleen als je meer Wind kreeg dan je eigen verbruik zul je flut prijzen krijgen.

GeenKeus
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 sep 2020 21:56

Re: Energie leverancier

Ongelezen bericht door GeenKeus »

Ik heb voor Windvangers gekozen en achteraf héél erg veel spijt. Advies: DOE HET NIET. De redenen:

1. Greenchoice kwam bij verlengen met een onvoordelig voorstel voor contractverlenging. Altijd zeer scherpe contracten gehad bij Greenchoice, maar nu ineens was Greenchoice een van de minst voordelige in prijs. Maar als ik zou overstappen zou ik mijn Windvangers moeten verkopen, wat verlies oplevert. Je hebt dus minder keuze in je energieleverancier en daar lijkt Greenchoice gebruik van te maken.

2. Windvangers leveren minder op dan je ervoor betaalt. De reden? De opgewekte energie wordt NIET verrekend met de "energiebelasting" en "opslag duurzame energie" kosten die je betaalt voor geleverde energie. Dat is de duurste component van je energierekening. Na ontvangst van de jaarnota en verbazing over de lage opbrengsten heb ik alle voorwaarden van de windvangers nog een keer nagelezen met de jaarnota ernaast. Dan wordt alles duidelijk. Het wordt echter niet zo duidelijk vermeld bij het afsluiten.

Wij overwegen nu de Windvangers te verkopen en bij het volgende contract weg te gaan bij Greenchoice. Je betaalt dan wat administratieve lasten, maar dat is mogelijk minder dan je nu verliest op de opgewekte energie.

Misleiding? Zo ervaar ik het wel...

litsenj
Berichten: 47
Lid geworden op: 13 sep 2016 11:26

Re: Energie leverancier

Ongelezen bericht door litsenj »

GeenKeus schreef:
29 sep 2020 22:05

1. Greenchoice kwam bij verlengen met een onvoordelig voorstel voor contractverlenging. Altijd zeer scherpe contracten gehad bij Greenchoice, maar nu ineens was Greenchoice een van de minst voordelige in prijs. Maar als ik zou overstappen zou ik mijn Windvangers moeten verkopen, wat verlies oplevert. Je hebt dus minder keuze in je energieleverancier en daar lijkt Greenchoice gebruik van te maken.
Daarom houd ik mijn opwekking (zonnepanelen, deelname aan een windmolenproject) ook liever apart van mijn energiemaatschappij, zodat ik zeker ben om vrij over te stappen.
GeenKeus schreef:
29 sep 2020 22:05

2. Windvangers leveren minder op dan je ervoor betaalt. De reden? De opgewekte energie wordt NIET verrekend met de "energiebelasting" en "opslag duurzame energie" kosten die je betaalt voor geleverde energie. Dat is de duurste component van je energierekening. Na ontvangst van de jaarnota en verbazing over de lage opbrengsten heb ik alle voorwaarden van de windvangers nog een keer nagelezen met de jaarnota ernaast. Dan wordt alles duidelijk. Het wordt echter niet zo duidelijk vermeld bij het afsluiten.
Ik zou zeggen dat de opbrengst van de winddelen gewoon wordt gesaldeerd met je verbruik en dat over het saldo wordt afgerekend. Als het klopt zoals je het schetst, schieten ze zichzelf behoorlijk in de voet en dat lijkt me erg onwaarschijnlijk. Met deze berekening is het voor niemand interessant.
Heb je hierover al contact over gehad met Greenchoice?

GeenKeus
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 sep 2020 21:56

Re: Energie leverancier

Ongelezen bericht door GeenKeus »

Ik zou zeggen dat de opbrengst van de winddelen gewoon wordt gesaldeerd met je verbruik en dat over het saldo wordt afgerekend. Als het klopt zoals je het schetst, schieten ze zichzelf behoorlijk in de voet en dat lijkt me erg onwaarschijnlijk. Met deze berekening is het voor niemand interessant.
Heb je hierover al contact over gehad met Greenchoice?
Het heeft even geduurd, maar inmiddels contact gehad met Greenchoice. Vraag kon helaas niet worden beantwoord, omdat degene aan de helpdesk geen ervaring / kennis had over windvangers. Hieronder de rekensom die Greenchoice niet maakt:

Aankoop:
1 Windvanger voor 5 jaar = € 50. Gegarandeerde opbrengst is 125Kwh / jaar

Opbrengst:
Op de jaarnota leverde iedere windvanger mij een 'korting' op van €7,28. Over 5 jaar genomen is dat dus € 36,4. Een negatief rendement van circa 27%.

Kanttekening: Het contract liep op moment van de jaarafrekening 7½ maand, dus ik heb dat teruggerekend naar een periode van 12 maanden. Als in die andere 4½ maand het continu zou stormen en de opbrengst daardoor structureel boven de 125Kwh zou komen, zou het verlies minder groot zijn. Maar dat scenario is zeer onwaarschijnlijk.

Opzeggen:
Als je wilt opzeggen kost het €3,50 per kalenderjaar voor administratiekosten. Stel ik zeg exact na een jaar op: dan kost mij dat per windvanger dus € 14,- aan administratiekosten. Ik krijg dan 4/5 van de looptijd * aankoopbedrag terug. Dat is 4/5 * € 50 = € 40,-

€ 40 - € 14 = € 26,-. Bij verkoop na één jaar , krijg je dus maar iets meer dan de helft van je aankoopbedrag terug.

Het was ons niet te doen om het rendement. Een paar procent verlies was geen enkel probleem geweest, maar een verlies van 27% vind ik buitenproportioneel. Dus daarom nogmaals: koop géén windvangers.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Energie leverancier

Ongelezen bericht door kweenie »

Dit wordt allemaal ook uitgelegd op de website. Die windvangers zijn inderdaad vooral bedoeld voor het idee en voor het eigen gevoel, niet zozeer uit economische rendementsoverwegingen. Behalve dan dat je ook zekerheid hebt over een deel van je toekomstige kale tarief (opbrengst van windvangers betaal je een eenmalig bedrag voor in plaats van de onzekere toekomstige stroomtarieven).

Gesloten