LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Energiebedrijf FlexEnergie is failliet! Wij krijgen nog geld! Maar hoe?

Hier vind je enquêtes van derden, bijvoorbeeld van studenten.
Vierkant-Noltus
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 nov 2018 00:16

Energiebedrijf FlexEnergie is failliet! Wij krijgen nog geld! Maar hoe?

Ongelezen bericht door Vierkant-Noltus »

Afgelopen week kregen wij een mail waarin stond dat het energiebedrijf Flex Energie of ook wel EnergieFlex genoemd failliet is. Op 22 oktober hadden wij de eindafrekening ontvangen en we zouden nog €290,85 terugkrijgen. Maar in de mail lezen wij dat precies op diezelfde datum het faillissement is uitgesproken! Op 11 oktober was er surseance van betaling aangevraagd bij de rechtbank door EnergieFlex, maar daarvan waren wij consumenten niet op de hoogte gesteld.
Via de curator hebben wij vandaag een vordering ingediend maar het staat wel redelijk vast dat wij naar ons geld kunnen fluiten. Geld, waarop we gerekend hadden, wat we o zo nodig hebben. Dit bedrijf is ons door de Consumentenbond aangeraden notabene! Zijn er meer gedupeerden? Wat kunnen we doen? Help ons alstublieft! Ik heb dit onderwerp geprobeerd aan te kaarten bij Radar, maar dat lukt niet? Hoe moet ik dit aanpakken? Hoe krijgen we hierover bekendheid? En kán dit zomaar, dat een energiebedrijf failliet gaat? Daar is toch controle op?
Wij hebben dat geld zó hard nodig.... we leven al zo spaarzaam maar wat we nu gespaard hebben is weg.

Cro
Berichten: 2077
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Energiebedrijf FlexEnergie is failliet! Wij krijgen nog geld! Maar hoe?

Ongelezen bericht door Cro »

Failliet is failliet, wat je kan doen is een vordering indienen bij de curator, in het geval dat er dan genoeg in de boedel zit om een uitkering te doen zal je dan naar rato een deel van je vordering alsnog uitbetaald krijgen. Reken hier echter niet op, dit is vrij zeldzaam. Ik zou er rekening mee houden dat je dit geld niet meer gaat zien, mocht er dan ooit onverwacht nog wat terug komen is dat een bonus.

Verder kun je niet veel doen helaas. En ja, een energie bedrijf kan gewoon failliet gaan, de overheid heeft dan wel wettelijk geregeld dat de levering gegarandeerd wordt door andere partijen en je dus door het faillissement niet zomaar afgesloten zal worden, maar er is geen bescherming vanuit de overheid zodat de leverancier niet failliet kan gaan.

Ik vraag me echter wel af hoe uw spaargeld verdwenen kan zijn door een faillissement van de energie leverancier.

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Energiebedrijf FlexEnergie is failliet! Wij krijgen nog geld! Maar hoe?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Altijd onverstandig ergens te sparen bij wat geen bank is.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Energiebedrijf FlexEnergie is failliet! Wij krijgen nog geld! Maar hoe?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Vierkant-Noltus schreef:
12 nov 2018 00:39
Afgelopen week kregen wij een mail waarin stond dat het energiebedrijf Flex Energie of ook wel EnergieFlex genoemd failliet is. Op 22 oktober hadden wij de eindafrekening ontvangen en we zouden nog €290,85 terugkrijgen. Maar in de mail lezen wij dat precies op diezelfde datum het faillissement is uitgesproken! Op 11 oktober was er surseance van betaling aangevraagd bij de rechtbank door EnergieFlex, maar daarvan waren wij consumenten niet op de hoogte gesteld.
Via de curator hebben wij vandaag een vordering ingediend maar het staat wel redelijk vast dat wij naar ons geld kunnen fluiten. Geld, waarop we gerekend hadden, wat we o zo nodig hebben. Dit bedrijf is ons door de Consumentenbond aangeraden notabene! Zijn er meer gedupeerden? Wat kunnen we doen? Help ons alstublieft! Ik heb dit onderwerp geprobeerd aan te kaarten bij Radar, maar dat lukt niet? Hoe moet ik dit aanpakken? Hoe krijgen we hierover bekendheid? En kán dit zomaar, dat een energiebedrijf failliet gaat? Daar is toch controle op?
Wij hebben dat geld zó hard nodig.... we leven al zo spaarzaam maar wat we nu gespaard hebben is weg.
Vervelend! Maar dit ga je niet meer veranderen. Failliet is inderdaad failliet, reken er niet op dat je ooit een cent terug ziet.

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Energiebedrijf FlexEnergie is failliet! Wij krijgen nog geld! Maar hoe?

Ongelezen bericht door witte angora »

Kun je nog een of twee termijnen storneren via de bank? Dan heb je die alvast in handen. Mag de curator het verrekenen met het openstaande bedrag.

Geen idee wat Moneyman (als gerechtsdeurwaarder) hiervan vindt?

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Energiebedrijf FlexEnergie is failliet! Wij krijgen nog geld! Maar hoe?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De boel is failliet, dus storneren zal echt niet meer kunnen.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Energiebedrijf FlexEnergie is failliet! Wij krijgen nog geld! Maar hoe?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lady1234 schreef:
13 nov 2018 14:36
De boel is failliet, dus storneren zal echt niet meer kunnen.
Waarom niet?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Energiebedrijf FlexEnergie is failliet! Wij krijgen nog geld! Maar hoe?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Tot 56 dagen kun je storneren.

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Energiebedrijf FlexEnergie is failliet! Wij krijgen nog geld! Maar hoe?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar ook bij een faillissement? Je eigen bank zal dat geld volgens mij toch ook niet krijgen van de curator?

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Energiebedrijf FlexEnergie is failliet! Wij krijgen nog geld! Maar hoe?

Ongelezen bericht door gosewijn »

Lady1234 schreef: ↑
13 nov 2018 14:36
De boel is failliet, dus storneren zal echt niet meer kunnen.

Waarom niet?

De curator legt direkt beslag op de bankrekening.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Energiebedrijf FlexEnergie is failliet! Wij krijgen nog geld! Maar hoe?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Geen probleem. De Hoge Raad heeft bepaald dat storneren na faillissement in beginsel gewoon mag, zolang er geen sprake is van musbruik van bevoegdheid. Oftewel: als je per saldo een vordering hebt, mag je storneren.

Let wel: dit staat los van de risico's die ik eerder al omschreef.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Energiebedrijf FlexEnergie is failliet! Wij krijgen nog geld! Maar hoe?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Inderdaad gewoon de laatste of laatste twee termijnen storneren. Kan de curator het gestorneerde bedrag mooi aftrekken van de openstaande schuld.

Gesloten