energieplafond

Hier vind je enquêtes van derden, bijvoorbeeld van studenten.
Maro12
Berichten: 31
Lid geworden op: 29 jun 2018 11:35

Re: energieplafond

Ongelezen bericht door Maro12 »

Het energieplafond is vind ik sowieso een vreemd iets.
Wij hebben bij de nieuwbouw (na brand dus niet een keuze of teken dat we rijk zijn of iets) verplicht gasloos moeten bouwen, de warmtepomp verbruikt enorm veel kWh, gezin van 7 mensen en heel ruim boven het energieplafond.

Conclusie, omdat wij verplicht zo lekker duurzaam moesten zijn met van het gas af komen wij nu veel duurder uit.
In het oude huis hier, slecht tot niet geïsoleerd evenveel oppervlak zaten we ruim onder het gemiddelde verbruik. Hadden dus financieel gezien veel beter nog gas kunnen hebben.

angel1978
Berichten: 10941
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: energieplafond

Ongelezen bericht door angel1978 »

Wij hebben bij de nieuwbouw (na brand dus niet een keuze of teken dat we rijk zijn of iets) verplicht gasloos moeten bouwen, de warmtepomp verbruikt enorm veel kWh, gezin van 7 mensen en heel ruim boven het energieplafond.
Nieuwbouw, dus extreem goed geïsoleerd neem ik aan? Een warmtepomp zal voor verwarming zo'n 5000 kwh kosten waarvan 2900 onder het prijsplafond vallen?
Nieuwbouw en gasloos, dus ook meteen zonnepanelen geïnstalleerd? Dan moet het netto verbruik toch wel bijna of geheel onder het prijsplafond te houden zijn?

Maro12
Berichten: 31
Lid geworden op: 29 jun 2018 11:35

Re: energieplafond

Ongelezen bericht door Maro12 »

angel1978 schreef:
13 dec 2022 10:36
Wij hebben bij de nieuwbouw (na brand dus niet een keuze of teken dat we rijk zijn of iets) verplicht gasloos moeten bouwen, de warmtepomp verbruikt enorm veel kWh, gezin van 7 mensen en heel ruim boven het energieplafond.
Nieuwbouw, dus extreem goed geïsoleerd neem ik aan? Een warmtepomp zal voor verwarming zo'n 5000 kwh kosten waarvan 2900 onder het prijsplafond vallen?
Nieuwbouw en gasloos, dus ook meteen zonnepanelen geïnstalleerd? Dan moet het netto verbruik toch wel bijna of geheel onder het prijsplafond te houden zijn?
Was het maar zo’n feest, de warmtepomp alleen verbruikt een 8000/8500kwh per jaar.
Hij is geïsoleerd maar de ramen/kozijnen op dusdanig slechte wijze geplaatst (zijn we nog mee bezig) dat we zeer veel warmteverlies hebben en het letterlijk tocht langs de ramen.

Zonnepanelen helaas nog niet geplaatst, geld was op door de bouw en nu een lange wachttijd voor ze geplaatst kunnen worden.

Jaarverbruik komt momenteel op 11000kwh dus wel ruim boven het plafond.
Voor wij in de nieuwe woning woonden was het electraverbruik zo’n 2500kwh en gas 1000m3 per jaar dus we zijn relatief zuinig.

angel1978
Berichten: 10941
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: energieplafond

Ongelezen bericht door angel1978 »

Was het maar zo’n feest, de warmtepomp alleen verbruikt een 8000/8500kwh per jaar.
Hij is geïsoleerd maar de ramen/kozijnen op dusdanig slechte wijze geplaatst (zijn we nog mee bezig) dat we zeer veel warmteverlies hebben en het letterlijk tocht langs de ramen.
Dan heb je dus hele andere issues dan waar het prijsplafond voor bedoeld is. Bij een goed gebouwd recente nieuwbouwwoning zou die warmtepomp echt niet zoveel hoeven gebruiken, dus eerst dat maar oplossen.
Zonnepanelen helaas nog niet geplaatst, geld was op door de bouw en nu een lange wachttijd voor ze geplaatst kunnen worden.
Allemaal begrijpelijk en vervelend, maar ook hier kan het prijsplafond natuurlijk niets aan doen.
Voor wij in de nieuwe woning woonden was het electraverbruik zo’n 2500kwh en gas 1000m3 per jaar dus we zijn relatief zuinig.
1000 m3 gas, dus 10000 kwh aan energie. Warmtepomp zou in een fatsoenlijk gebouwd nieuwbouwhuis dus idd zo'n 5000 kwh gaan verbruiken. Met het prijsplafond zou je met zonnepanelen dan nog zo'n 2100 kwh op moeten vangen.

Maro12
Berichten: 31
Lid geworden op: 29 jun 2018 11:35

Re: energieplafond

Ongelezen bericht door Maro12 »

angel1978 schreef:
13 dec 2022 10:56
Was het maar zo’n feest, de warmtepomp alleen verbruikt een 8000/8500kwh per jaar.
Hij is geïsoleerd maar de ramen/kozijnen op dusdanig slechte wijze geplaatst (zijn we nog mee bezig) dat we zeer veel warmteverlies hebben en het letterlijk tocht langs de ramen.
Dan heb je dus hele andere issues dan waar het prijsplafond voor bedoeld is. Bij een goed gebouwd recente nieuwbouwwoning zou die warmtepomp echt niet zoveel hoeven gebruiken, dus eerst dat maar oplossen.
Zonnepanelen helaas nog niet geplaatst, geld was op door de bouw en nu een lange wachttijd voor ze geplaatst kunnen worden.
Allemaal begrijpelijk en vervelend, maar ook hier kan het prijsplafond natuurlijk niets aan doen.
Voor wij in de nieuwe woning woonden was het electraverbruik zo’n 2500kwh en gas 1000m3 per jaar dus we zijn relatief zuinig.
1000 m3 gas, dus 10000 kwh aan energie. Warmtepomp zou in een fatsoenlijk gebouwd nieuwbouwhuis dus idd zo'n 5000 kwh gaan verbruiken. Met het prijsplafond zou je met zonnepanelen dan nog zo'n 2100 kwh op moeten vangen.
Ik heb er helaas weinig verstand van, weet alleen dat de huidige cijfers hier ons niet positief stemmen (gelukkig nog eventjes een vast contract)
De ramen en kozijnen moet inderdaad wat aan gebeuren maar momenteel word er nog niks mee gedaan, gevecht is nog gaande.
Zouden degelijke kozijnen zoveel verschil kunnen maken dus hierop?
Voorspeld verbruik warmtepomp was inderdaad ook rond de 5000 maar komt dus ruim daarboven nu.

Toch bedankt voor deze inzichten, soms zie je zelf door de bomen het bos niet meer.

Nijogeth
Berichten: 9957
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: energieplafond

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maro12 schreef:
13 dec 2022 10:20
Het energieplafond is vind ik sowieso een vreemd iets.
Heeft u er profijt van, ja of nee?

Je kunt nooit pasklare oplossingen verzinnen, maar bijna iedereen profiteert ervan, laten we ons dus eens niet druk maken en blij zijn dat het er is.

angel1978
Berichten: 10941
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: energieplafond

Ongelezen bericht door angel1978 »

De ramen en kozijnen moet inderdaad wat aan gebeuren maar momenteel word er nog niks mee gedaan, gevecht is nog gaande.
Zouden degelijke kozijnen zoveel verschil kunnen maken dus hierop?
De vraag is of dat het alleen is en dus HET verschil gaat maken of dat er nog andere dingen spelen in de isolatieschil die niet aangepakt worden.
Dat is door ons vanaf hier natuurlijk niet te zien.
Maar als het verbruik door de warmtepomp zoveel hoger is, dan is er dus substantieel iets niet goed met de isolatie als alle andere omstandigheden gelijk blijven of zijn omgerekend.

HandigeHarrie
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: energieplafond

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Wij hebben ook een relatief nieuwe woning (appartement) en het verbruik is heel laag. Op de hoek met veel ramen/licht, maar triple ramen (driedubbel glas) aan drie kanten dus hopelijk heeft Ts die ook en als ze goed geplaatst worden zou dat veel moeten schelen.
Ik vind trouwens dat mensen die gasloos wonen een hoger elektraplafond zouden moeten krijgen, wordt daar nog over nagedacht?

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: energieplafond

Ongelezen bericht door de auditu »

:? Die zijn in dat opzicht zeker in het nadeel.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: energieplafond

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

HandigeHarrie schreef:
13 dec 2022 16:07

Ik vind trouwens dat mensen die gasloos wonen een hoger elektraplafond zouden moeten krijgen, wordt daar nog over nagedacht?
Ik heb er over nagedacht.
Als men een hoger elektraplafond wil, bedenk dan dat elektra uit gas of steenkool gemaakt wordt, juist as het winter is.
Gaslozen hebben meestal zonnepanelen: saldering levert ze al veel subsidie op, die wordt betaald uit de zakken van mede-burgers.
Gaslozen zouden minder moeten zeuren, en zich beter bewust moeten zijn van hun bevoorrechte positie.

witte angora
Berichten: 30722
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: energieplafond

Ongelezen bericht door witte angora »

Eerlijk gezegd snap ik geen fluit van die berekening. Dus ik weet ook niet wanneer ik over moet stappen. Het zal eens makkelijk moeten....

https://www.rtlnieuws.nl/economie/artik ... jg-je-niet

jonis
Berichten: 2740
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: energieplafond

Ongelezen bericht door jonis »

Als je niet in de buurt van gemiddelde komt is het ook niet erg.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: energieplafond

Ongelezen bericht door scontra »

witte angora schreef:
13 dec 2022 17:40
Eerlijk gezegd snap ik geen fluit van die berekening. Dus ik weet ook niet wanneer ik over moet stappen. Het zal eens makkelijk moeten....

https://www.rtlnieuws.nl/economie/artik ... jg-je-niet
iedereen is dus overgeleverd aan de rekenmethode welke de Overheid heeft verzonnen voor het prijsplafond en voor iedereen zal die berekening dan ook anders uitpakken.
Zoals gebruikelijk voor de Overheid is de rekenmethode voor de gemiddelde energieverbruiker (in dit geval) niet te herleiden naar het eigen verbruik.

Er zal vast wel een computerprogramma zijn ontwikkeld die het e.e.a. bij de uitvoerende energieleveranciers in goede banen moet leiden,
maar heb er eerlijk gezegd nu al weinig vertrouwen in dat het allemaal netjes en correct zal worden uitgevoerd.

Moneyman
Berichten: 30002
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: energieplafond

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik zit (ruim) onder het gemiddelde en ik moet medio januari weer overstappen. Zal voor mij wel prima uitpakken dan.

Ivo.w
Berichten: 1752
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: energieplafond

Ongelezen bericht door Ivo.w »

angel1978 schreef:
12 dec 2022 18:42

voor een matig geïsoleerd huis van 180m2 in een dorp of gehucht hoef je echt niet rijk te zijn hoor.
Je hoeft er inderdaad niet rijk voor te zijn om zo'n woning te bemachtigen. In de minder gewilde regio's kocht je een paar jaar terug voor 2 ton wel een verouderde (dus slecht geïsoleerde) ruime vrijstaande woning.

Maar het leven in een groot en volledig verwarmd huis is een luxe. Die luxe hoeft niet gesponsord te worden. Je kunt in zo'n huis ook gewoon er voor kiezen om één kamer te verwarmen, naast het toepassen van anno 2022 toch wel heel basale maatregelen als isolatieglas, vloerisolatie, spouw isolatie en dakisolatie.
Als je dat doet, dan kom je ook in een vrijstaand huis makkelijk toe met de hoeveelheid gas waarvoor het prijsplafond geldt.

Wil je de hele hut warm stoken, prima.... Trek je portemonnee maar.

Ivo.w
Berichten: 1752
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: energieplafond

Ongelezen bericht door Ivo.w »

angel1978 schreef:
13 dec 2022 10:36
Wij hebben bij de nieuwbouw (na brand dus niet een keuze of teken dat we rijk zijn of iets) verplicht gasloos moeten bouwen, de warmtepomp verbruikt enorm veel kWh, gezin van 7 mensen en heel ruim boven het energieplafond.
Nieuwbouw, dus extreem goed geïsoleerd neem ik aan? Een warmtepomp zal voor verwarming zo'n 5000 kwh kosten waarvan 2900 onder het prijsplafond vallen?
Nieuwbouw en gasloos, dus ook meteen zonnepanelen geïnstalleerd? Dan moet het netto verbruik toch wel bijna of geheel onder het prijsplafond te houden zijn?
5000kWh alleen voor de warmtepomp? Misschien voor een kasteel...

Ons vorige huisje (bouwjaar 1902!, hoekwoning) had de warmtepomp op jaarbasis net iets meer dan 2000kWh nodig. En dan was het gewoon de hele winter 21 graden in huis.

Huidige hoekwoning uit 1979 is dubbel zo groot en ook voorzien van warmtepomp. Helaas nog met oude ramen (beneden dubbel, boven enkel). Triple glas komt helaas pas eind februari. Ik verwacht met de niet al te beste isolatie voor dit stookseizoen rond de 3500kWh uit te komen aan verbruik van de warmtepomp. En dan volgende jaren onder de 3000kWh.

angel1978
Berichten: 10941
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: energieplafond

Ongelezen bericht door angel1978 »

Ivo.w schreef:
13 dec 2022 18:30
angel1978 schreef:
12 dec 2022 18:42

voor een matig geïsoleerd huis van 180m2 in een dorp of gehucht hoef je echt niet rijk te zijn hoor.
Je hoeft er inderdaad niet rijk voor te zijn om zo'n woning te bemachtigen. In de minder gewilde regio's kocht je een paar jaar terug voor 2 ton wel een verouderde (dus slecht geïsoleerde) ruime vrijstaande woning.

Maar het leven in een groot en volledig verwarmd huis is een luxe. Die luxe hoeft niet gesponsord te worden. Je kunt in zo'n huis ook gewoon er voor kiezen om één kamer te verwarmen, naast het toepassen van anno 2022 toch wel heel basale maatregelen als isolatieglas, vloerisolatie, spouw isolatie en dakisolatie.
Als je dat doet, dan kom je ook in een vrijstaand huis makkelijk toe met de hoeveelheid gas waarvoor het prijsplafond geldt.

Wil je de hele hut warm stoken, prima.... Trek je portemonnee maar.

Helemaal mee eens. Maar dan ga je er ook vanuit dat dit mensen zijn met geld die dit allemaal kunnen bekostigen.

Heb je een oude tochtige (stads)boerderij geerfd met deels een hypotheek, hoge plafonds, grote of zelfs maar een ruimte en niet het geld om maar even een paar isolatiemaatregelen te treffen, dan zit je daar dus. En niemand gunt je iets want je hebt immers een groot huis.

angel1978
Berichten: 10941
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: energieplafond

Ongelezen bericht door angel1978 »

Ivo.w schreef:
13 dec 2022 18:37
angel1978 schreef:
13 dec 2022 10:36
Wij hebben bij de nieuwbouw (na brand dus niet een keuze of teken dat we rijk zijn of iets) verplicht gasloos moeten bouwen, de warmtepomp verbruikt enorm veel kWh, gezin van 7 mensen en heel ruim boven het energieplafond.
Nieuwbouw, dus extreem goed geïsoleerd neem ik aan? Een warmtepomp zal voor verwarming zo'n 5000 kwh kosten waarvan 2900 onder het prijsplafond vallen?
Nieuwbouw en gasloos, dus ook meteen zonnepanelen geïnstalleerd? Dan moet het netto verbruik toch wel bijna of geheel onder het prijsplafond te houden zijn?
5000kWh alleen voor de warmtepomp? Misschien voor een kasteel...

Ons vorige huisje (bouwjaar 1902!, hoekwoning) had de warmtepomp op jaarbasis net iets meer dan 2000kWh nodig. En dan was het gewoon de hele winter 21 graden in huis.

Huidige hoekwoning uit 1979 is dubbel zo groot en ook voorzien van warmtepomp. Helaas nog met oude ramen (beneden dubbel, boven enkel). Triple glas komt helaas pas eind februari. Ik verwacht met de niet al te beste isolatie voor dit stookseizoen rond de 3500kWh uit te komen aan verbruik van de warmtepomp. En dan volgende jaren onder de 3000kWh.
Ik.ga er altijd vanuit dat iemand een warmtepomp heeft om gasloos te zijn en de warmtepomp ook gebruikt voor het warme water.
Met een gezin van 7 kan het hard gaan en ik houd liever rekening met iets teveel dan zoals deze situatie waarbij het verbruik dus op 8500 uit komt..

rufus007
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 nov 2010 21:46

Re: energieplafond

Ongelezen bericht door rufus007 »

Bedankt voor alle antwoorden, maar nog geen antwoord op mijn vraag, hoe zijn ze aan de berekening van 1200m3 gekomen?

Nijogeth
Berichten: 9957
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: energieplafond

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Omdat een gemiddeld huishouden in Nederland 1169 kuub gas per jaar verbruikt. Dat is niet zo moeilijk te googlen, lijkt me.

Plaats reactie