LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gevolgen digitalisering

Hier vind je enquêtes van derden, bijvoorbeeld van studenten.
Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Gevolgen digitalisering

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Alleen maar TV van Ziggo?

Als je een recente TV hebt is niet betalen vaak een prima oplossing, kastje als je dat hebt inleveren en omdat ze de kabel niet afsluiten, enkele keer...... dan kijk je NL 1,2 en 3 in Full HD zonder kosten
Via 925 tot 975 de rest in HD Ready kijken als RTL Virus met John de Trol TV....

Bij 99% bleef de TV in HD Ready gewoon werken mits je een ontvanger voor Kabel hebt en Ziggo geschikt.
Geen betaal zender en voor vele ouderen voldoende, Regio nog even erbij van 700 serie en Ziggo sport is ook gratis op 13 & 14 en je kunt geen acceptgiro maar vergeten!
Nog even brava op 607 erbij voor minder Disco geweld en mijn avond is geslaagd.

Probeer het maar eens.... tot 32" is HD Ready voldoende, 40"kan nog en 43" of meer word kranten foto TV tenzij je een bril nodig hebt en bijpassende ogen kreeg op die leeftijd!

Leuker kan ik het niet maken!

sake1987

Re: Gevolgen digitalisering

Ongelezen bericht door sake1987 »

Mijn vader kreeg iedere vrijdag een bruine envelop met contant zijn salaris. Maar op een dag was er paniek in de straat want dit werd afgeschaft. Het geld werd nu maandelijks op een bankrekening gestort en vader en zijn collega's moesten naar een bank om een rekening te openen. Boze mensen want dat nieuwerwetse kon toch niet, de ouderen snapten dat niet.

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Gevolgen digitalisering

Ongelezen bericht door Erthanax »

AVSGedupeerde schreef:
09 sep 2019 23:18
Het is volgens mij heel simpel. Van 0-18 zijn mensen niet volwassen en moeten ouders er voor zorgen. Vanaf grofweg 65 zijn mensen net meer bij de tijd, en moeten kinderen er voor zorgen.
Dit is nou wat ík noem loepzuiver trollengedrag.
Ik dacht aanvankelijk nog dat u alleen maar slecht geïnformeerd was en wel erg primair reageerde, maar daarin vergiste ik mij kennelijk.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Gevolgen digitalisering

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Het gaat alleen maar over 'ouderen'. Ik ken veel 80-plussers voor wie de digitalisering geen enkel probleem is. Maar ik ken ook stukken jongere mensen die wegens een beperking niet (goed) met een computer om kunnen gaan, niet weten hoe internet werkt, etc. etc.
Díe groep wordt vergeten. Die groep moet zich laten bijstaan door anderen, en dus een deel zelfstandigheid opgeven.
En hoeveel laaggeletterden hebben we in Nederland? Mensen die niet zien dat een mail phising is, omdat ze niet zien dat die mail vol staat met taalfouten? Mensen die verdwalen in het digitale oerwoud? Ik begrijp dat niet elk bedrijf alles op papier kan blijven aanbieden, al was het alleen maar omdat bijv. genoemde laaggeletteren daar ook problemen mee hadden. Maar er zou wel iets minder hard geroepen mogen worden dat 'iedereen' alles maar digitaal zou moeten kunnen doen.

sake1987

Re: Gevolgen digitalisering

Ongelezen bericht door sake1987 »

Miepje1 schreef:
10 sep 2019 09:39
Het gaat alleen maar over 'ouderen'. Ik ken veel 80-plussers voor wie de digitalisering geen enkel probleem is. Maar ik ken ook stukken jongere mensen die wegens een beperking niet (goed) met een computer om kunnen gaan, niet weten hoe internet werkt, etc. etc.
Díe groep wordt vergeten. Die groep moet zich laten bijstaan door anderen, en dus een deel zelfstandigheid opgeven.
En hoeveel laaggeletterden hebben we in Nederland? Mensen die niet zien dat een mail phising is, omdat ze niet zien dat die mail vol staat met taalfouten? Mensen die verdwalen in het digitale oerwoud? Ik begrijp dat niet elk bedrijf alles op papier kan blijven aanbieden, al was het alleen maar omdat bijv. genoemde laaggeletteren daar ook problemen mee hadden. Maar er zou wel iets minder hard geroepen mogen worden dat 'iedereen' alles maar digitaal zou moeten kunnen doen.
Maar de groep die jij nu aankaart, heeft ook hulp nodig in de papieren wereld

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Gevolgen digitalisering

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

AVSGedupeerde schreef:
09 sep 2019 23:18
Vanaf grofweg 65 zijn mensen net meer bij de tijd, en moeten kinderen er voor zorgen.
De afgelopen weken weer heerlijk genoten van “We zijn er bijna”. Toch nagenoeg allemaal 65 plussers die een pracht reis gemaakt hebben.
Toevallig ook eens mijn pensioen weer tegen het licht gehouden. Ik moet helaas doorwerken tot na mijn 65ste. En niet alleen ik, vele met mij. Moeten mijn (klein)kinderen mij dan naar het werk brengen en mij voeren in de pauze?
Uw moeder is helaas veel te jong overleden, maar dat wil niet zeggen dat iedereen na 65 hulpbehoevend is. Mijn oma zat op een respectabele leeftijd nog gewoon achter de pc en reed samen met mijn opa Europa door met de caravan. Met zijn 83 jaren hebben wij toch maar overleg gepleegd is zijn ze niet meer zelfstandig weggegaan. Elk jaar krijg ik nog steeds een verjaardagskaart van de oma van mijn vrouw (99 lentes jong) waarbij ik de postbode feliciteer dat hij toch weer het adres heeft kunnen ontcijferen. En ik ben daar echt geen uitzondering in.
Ja, mijn schoonvader van 75 komt niet verder dan de app van Marktplaats die voor hem geïnstalleerd moest worden op zijn prepaid telefoon, maar mijn eigen vader van 71 doet voor heel de familie en vriendenkring de belastingaangifte elk jaar.

U kunt niet iedereen over 1 kam scheren.

Lady1234
Berichten: 26917
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Gevolgen digitalisering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik heb voor een man (vrouw) of 30/40 in mijn omgeving de berichtenbox geactiveerd. Heel plezierig. Raakt er niets kwijt en is alles zo na te zien als ik hun aangiften doe.

sake1987

Re: Gevolgen digitalisering

Ongelezen bericht door sake1987 »

Ik doe al meer dan 25 jaar belasting aangifte voor verschillende ouderen, maar ook voor een paar jongeren. In het begin was het de papieren versie doorwerken waar behoorlijk wat tijd in zat. Tegenwoordig oph de PC en zelf mobiele app. Is het zo gepiept. Zelfs een paar van mijn oudere klanten kunnen het ( eerst even onder begeleiding) nu zelf doen.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Gevolgen digitalisering

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

De leerlingen van de praktijk school waarvan sommige zeggen laag geletterde of analfabeten, die zijn nog niet volwassen en lezen nu al alles verkeerd, begrepen niets dus ouderen, vele jongeren moeten partner of vrienden vragen dus verplichten iets te doen kan klanten en omzet kosten.

Voor Ziggo, vele hebben mobiel, gratis TV en geen internet... lees eerdere bericht eens en Ziggo weet nu waarom ze vele trouwe klanten verloren!

ZeerPrivé
Berichten: 5312
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Gevolgen digitalisering

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

sake1987 schreef:
10 sep 2019 10:11
Ik doe al meer dan 25 jaar belasting aangifte voor verschillende ouderen, maar ook voor een paar jongeren. In het begin was het de papieren versie doorwerken waar behoorlijk wat tijd in zat. Tegenwoordig oph de PC en zelf mobiele app. Is het zo gepiept. Zelfs een paar van mijn oudere klanten kunnen het ( eerst even onder begeleiding) nu zelf doen.

Dat zou naar mijn mening het streven moeten zijn, zoveel mogelijk mensen digitale vaardigheden bij brengen. Niet de mensen in een afhankelijke positie houden.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Gevolgen digitalisering

Ongelezen bericht door moederslink »

Dat is helaas toch steeds een terugkerend verhaal.
' Oudere mensen van nú 75-80-90 ' waren 20 jr geleden dus ook 20 jr jonger ...😏

In principe nog jong genoeg om iets nieuws te leren...tenzij men niets met computers had of wilde hebben.
En deze mensen heb je óók....die er toen en nog steeds niets van willen weten.
Dat is dan hun keuze geweest.
Gelukkig is daar Vadertje Post nog (nóg wel) en hopelijk zijn er ( klein) kinderen of is er een andersoortig netwerk.

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Gevolgen digitalisering

Ongelezen bericht door gosewijn »

Ach er zijn mensen die heel slim zijn en goed met een pc overweg kunnen , maar vraag eens hoeveel 1 +1 is , dan moeten ze de zak-japanner er bij pakken .

Lady1234
Berichten: 26917
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Gevolgen digitalisering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En dan geeft die zak-japanner nog niet eens het goede antwoord. Want 1 plus 1 is niet altijd 2.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Gevolgen digitalisering

Ongelezen bericht door kweenie »

moederslink schreef:
11 sep 2019 22:44
Dat is helaas toch steeds een terugkerend verhaal.
' Oudere mensen van nú 75-80-90 ' waren 20 jr geleden dus ook 20 jr jonger ...😏

In principe nog jong genoeg om iets nieuws te leren...tenzij men niets met computers had of wilde hebben.
En deze mensen heb je óók....die er toen en nog steeds niets van willen weten.
Dat is dan hun keuze geweest.
Inderdaad, dat is hun keuze geweest. Precies wat MichielFRL ook zegt.

Zo kun je allerlei keuzes maken en voorkeuren hebben. Ik ken ook mensen die geen internet hebben of die wel internet hebben maar alles wat enigszins 'gevoelig' kan zijn nog per post doen. Dan moet je op een gegeven moment ook accepteren dat die keus gevolgen heeft en betekent dat je bijvoorbeeld niet meer gratis je boekje met acceptgirokaarten krijgt. Of dat je even met een organisatie moet bellen om een machtigingsformulier te krijgen.

(Trouwens, zou het misschien ook zo kunnen zijn dat het niet zo is dat deze organisaties het leven moeilijk maken, maar dat internet en automatisering het leven voor de andere mensen juist veel makkelijker heeft gemaakt? En dat het referentiekader daarmee opgeschoven is?)

piet987654
Berichten: 258
Lid geworden op: 11 dec 2017 17:16

Re: Gevolgen digitalisering

Ongelezen bericht door piet987654 »

Mijn nog erg actieve opa werd vorige week 100 wilde nog een busreis maken door Nederland. Bij terugkomst vroegen we
aan opa "Wat was vandaag nou het leukste wat U gezien hebt", Waarop opa antwoordde: Dat jullie de moeite genomen
hebben om langs de gehele snelweg vanwege mijn verjaardag overal van die leuke bordjes met 100 erop neergezet hebben.

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Gevolgen digitalisering

Ongelezen bericht door Erthanax »

Tja, zo gaat dat; over dertig jaar weet je welke boot je nu gemist hebt.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Gevolgen digitalisering

Ongelezen bericht door moederslink »

Maar dan ben ik er zeer waarscbijnlijk niet meer , dus nu probeer ik ( soms rennend :D ) van alles bij te houden en wat ik allemaal al geleerd heb tot nu toe zit er stevig in gebeiteld :wink:

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Gevolgen digitalisering

Ongelezen bericht door Moneyman »

kweenie schreef:
12 sep 2019 06:11
(Trouwens, zou het misschien ook zo kunnen zijn dat het niet zo is dat deze organisaties het leven moeilijk maken, maar dat internet en automatisering het leven voor de andere mensen juist veel makkelijker heeft gemaakt? En dat het referentiekader daarmee opgeschoven is?)
AMEN!
piet987654 schreef:
12 sep 2019 07:52
Mijn nog erg actieve opa werd vorige week 100 wilde nog een busreis maken door Nederland. Bij terugkomst vroegen we
aan opa "Wat was vandaag nou het leukste wat U gezien hebt", Waarop opa antwoordde: Dat jullie de moeite genomen
hebben om langs de gehele snelweg vanwege mijn verjaardag overal van die leuke bordjes met 100 erop neergezet hebben.
:mrgreen: :mrgreen:

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Gevolgen digitalisering

Ongelezen bericht door reggie2 »

Miepje1 schreef:
10 sep 2019 09:39
Het gaat alleen maar over 'ouderen'. Ik ken veel 80-plussers voor wie de digitalisering geen enkel probleem is. Maar ik ken ook stukken jongere mensen die wegens een beperking niet (goed) met een computer om kunnen gaan, niet weten hoe internet werkt, etc. etc.
Díe groep wordt vergeten. Die groep moet zich laten bijstaan door anderen, en dus een deel zelfstandigheid opgeven.
En hoeveel laaggeletterden hebben we in Nederland? Mensen die niet zien dat een mail phising is, omdat ze niet zien dat die mail vol staat met taalfouten? Mensen die verdwalen in het digitale oerwoud? Ik begrijp dat niet elk bedrijf alles op papier kan blijven aanbieden, al was het alleen maar omdat bijv. genoemde laaggeletteren daar ook problemen mee hadden. Maar er zou wel iets minder hard geroepen mogen worden dat 'iedereen' alles maar digitaal zou moeten kunnen doen.

Ik ken ook nog groepen mensen die helemaal niks met internet hebben, totaal geen belangstelling hebben voor het www. die kan je niet dwingen om een computer te kopen. Briefpapier wordt nog steeds verkocht.:-)

Ik heb een pc , maar wil bepaalde dingen nog gewoon op papier thuis krijgen en geef dat ook aan en krijg dat ook.

Dus niemand kan je verplichten alles via de pc te doen.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Gevolgen digitalisering

Ongelezen bericht door tttlocke »

'Niemand kan je verplichten je salaris op een bankrekening te ontvangen'

Kwestie van tijd.

Gesloten