LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gevolgen digitalisering

Hier vind je enquêtes van derden, bijvoorbeeld van studenten.
angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Gevolgen digitalisering

Ongelezen bericht door angel1978 »

tttlocke schreef:
12 sep 2019 14:48
'Niemand kan je verplichten je salaris op een bankrekening te ontvangen'

Kwestie van tijd.
kwestie van terug in de tijd.
Verplichting WAS: elke werknemer moet een bankrekening hebben
Per 1 januari 2016 schrijft de Wet Aanpak Schijnconstructies (WAS) voor dat werkgevers in elk geval het minimumloon per bank aan werknemers betalen. Dit betekent in de praktijk dat uw organisatie straks niet meer het bedrag van het netto wettelijk minimumloon contant aan werknemers mag uitbetalen. Doe daarom alleen een beroep op werknemers met een bankrekening.
https://www.belastica.nl/tips-adviezen/ ... ing-hebben

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Gevolgen digitalisering

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Niemand kan je verplichten je salaris op een bankrekening te ontvangen
Hoe wou je het dan ontvangen? Ik denk cash en dat zou ook gewoon moeten lukken maar....kwestie van tijd misschien.

Ik vind digitaal gewoon fijn, hup pats boem en het geld staat ergens op een andere rekening. En je hebt ook direct controle er over of de uitvoering correct is.

Mijn vrouw is nu aan het shoppen met een Master debet card in Portugal, geweldig ...het is haar vakantie. Maar je kan de kaart ook direct blokkeren als er valse betalingen of opname`s worden gedaan, je ziet het direct op de minuut af. Digitaal heeft dus zeker veel voordelen maar uiteraard ook nadelen.

Wat u maar fijn vindt.

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Gevolgen digitalisering

Ongelezen bericht door gosewijn »

Personen die een kantoorbaan hebben zijn meestal met pc op gegroeid . Mijn vrouw snapt er niets van en is bang iets verkeerd te doen , zelfde met telefoon . pinnen heeft zij nog nooit gedaan . Zet de allernieuwste industrie naaimachine neer en binnen een uur kent ze het . Ik kan l.....n tot en met helaas . In mijn kennis kring zijn veel ouderen die het ook niet kunnen .

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Gevolgen digitalisering

Ongelezen bericht door Lowieze »

gosewijn schreef:
12 sep 2019 23:26
Personen die een kantoorbaan hebben zijn meestal met pc op gegroeid . Mijn vrouw snapt er niets van en is bang iets verkeerd te doen , zelfde met telefoon . pinnen heeft zij nog nooit gedaan . Zet de allernieuwste industrie naaimachine neer en binnen een uur kent ze het . Ik kan l.....n tot en met helaas . In mijn kennis kring zijn veel ouderen die het ook niet kunnen .
Wat jammer dat uw vrouw zo’n faalangst heeft m.b.t. de computer, heeft ze dan in al die jaren dat er een pc is, nooit de behoefte gehad eens wat cursussen te volgen via bv. de bibliotheek of een ouderenvereniging?
Ik vind dat ze zichzelf tekort doet, er zijn toch zoveel leuke en interessante dingen te doen via internet.
Ik ken in mijn kennissenkring praktisch geen mensen die er niet mee om kunnen gaan.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Gevolgen digitalisering

Ongelezen bericht door de auditu »

AVSGedupeerde schreef:
09 sep 2019 23:18
Het is volgens mij heel simpel. Van 0-18 zijn mensen niet volwassen en moeten ouders er voor zorgen. Vanaf grofweg 65 zijn mensen net meer bij de tijd, en moeten kinderen er voor zorgen.

Voor grote uitwassen is er de wet, de maatschappij en de economie heeft óók een zorgplicht tov. jongeren en ouderen, maar dat gaat over grote lijnen. Niet over details. Daar is de familie voor.

Stel jouw opa leest al z'n hele leven het NRC, maar wordt op 75 jarige leeftijd blind. Moet de NRC dan iemand langssturen om de krant voor te lezen, of is dat hun verantwoordelijkheid niet?
Alinea 1: Spreek voor uzelf.
Alinea 2: Waar staat dat?
Alinea 3: Slaat als een *** op een bolhoed.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Gevolgen digitalisering

Ongelezen bericht door mahadma »

Moeten we dan terug naar de Amish?

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Gevolgen digitalisering

Ongelezen bericht door gosewijn »

Re: Gevolgen digitalisering
Citeer mahadma


door mahadma » 13 sep 2019 11:04
Moeten we dan terug naar de Amish

Dat zou wel een hoop rottigheid op deze planeet besparen .

ZeerPrivé
Berichten: 5318
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Gevolgen digitalisering

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

gosewijn schreef:
13 sep 2019 11:35

door mahadma » 13 sep 2019 11:04
Moeten we dan terug naar de Amish

Dat zou wel een hoop rottigheid op deze planeet besparen .

Veel inteelt. Uitgekotst worden als je niet binnen de gemeenschap wil trouwen. Je dochters ter beschikking stellen. Enz. enz.

Ja hoor. scheelt een hoop rottigheid...

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Gevolgen digitalisering

Ongelezen bericht door gosewijn »

Dan moet je de oogkleppen eens afzetten en om je heen kijken, dat gebeurd nog steeds. Maar dat bedoel ik helemaal niet.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Gevolgen digitalisering

Ongelezen bericht door kweenie »

gosewijn schreef:
12 sep 2019 23:26
Personen die een kantoorbaan hebben zijn meestal met pc op gegroeid . Mijn vrouw snapt er niets van en is bang iets verkeerd te doen , zelfde met telefoon . pinnen heeft zij nog nooit gedaan . Zet de allernieuwste industrie naaimachine neer en binnen een uur kent ze het . Ik kan l.....n tot en met helaas . In mijn kennis kring zijn veel ouderen die het ook niet kunnen .
Als je vrouw dan een brief van Ziggo zou krijgen voor een machtiging voor automatisch betalen, zou ze die machtiging dan wel zonder problemen invullen en opsturen? Of zou ze dan ook enigszins in paniek raken en de hulp van een ander inroepen?

Ik denk namelijk dat voor veel mensen die enigszins angstig/terughoudend zijn met pc/telefoon/pin etcetera die zelfde gevoelens ook opkomen bij zulke brieven.

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Gevolgen digitalisering

Ongelezen bericht door gosewijn »

Die vult zij gewoon in .

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Gevolgen digitalisering

Ongelezen bericht door reggie2 »

fonsflons schreef:
13 sep 2019 10:13


De wereld is nu eenmaal aan het digitaliseren en er zullen altijd mensen blijven die dat niet kunnen of willen bijbenen.

En dat moet kunnen, de wereld is inderdaad een stukje opener via internet, maar het heeft ook veel nadelen.
Denk aan pesten via internet, niet meer buiten spelen van de kids en op de fiets/ auto mobieltje in de hand. Wat een vooruitgang :lol:

ZeerPrivé
Berichten: 5318
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Gevolgen digitalisering

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

gosewijn schreef:
13 sep 2019 12:04
Dan moet je de oogkleppen eens afzetten en om je heen kijken, dat gebeurd nog steeds. Maar dat bedoel ik helemaal niet.

Ik denk dat je mijn reactie niet goed leest of begrijpt.

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: Gevolgen digitalisering

Ongelezen bericht door G7 »

Lowieze schreef:
13 sep 2019 08:23
gosewijn schreef:
12 sep 2019 23:26
Personen die een kantoorbaan hebben zijn meestal met pc op gegroeid . Mijn vrouw snapt er niets van en is bang iets verkeerd te doen , zelfde met telefoon . pinnen heeft zij nog nooit gedaan . Zet de allernieuwste industrie naaimachine neer en binnen een uur kent ze het . Ik kan l.....n tot en met helaas . In mijn kennis kring zijn veel ouderen die het ook niet kunnen .
Wat jammer dat uw vrouw zo’n faalangst heeft m.b.t. de computer, heeft ze dan in al die jaren dat er een pc is, nooit de behoefte gehad eens wat cursussen te volgen via bv. de bibliotheek of een ouderenvereniging?
Ik vind dat ze zichzelf tekort doet, er zijn toch zoveel leuke en interessante dingen te doen via internet.
Ik ken in mijn kennissenkring praktisch geen mensen die er niet mee om kunnen gaan.

Alsof het leven alleen maar bestaat als je op internet zit en veel dingen zult missen. Weleens aan gedacht dat er nog genoeg en met name de wat oudere mensen, andere hobby's kunnen hebben dan alleen maar een pc ? Veel mensen kunnen zich nog heel goed vermaken zonder internet. Echt ! Kunnen jullie je niet voorstellen, maar het is zo ! Denk aan handwerken, vrijwilligerswerk doen en wellicht zelf nog werken waar geen internet aan te pas komt.

Ik ken ze die nu ook niet meer kunnen reizen, omdat de voordeeltickets van de NS alleen verkrijgbaar zijn via de pc/printer die ze niet hebben. Dit is nog maar een voorbeeld en zo zijn er nog meer voorbeelden. Dan zeggen ze.... moet je maar op internet gaan, waar menigeen geen behoefte aan heeft om allerlei redenen. Geen geld, geen belangstelling en het niet begrijpen. Denk aan laag geletterden en mensen zonder al teveel opleiding. Ze zijn er echt en zijn nu altijd afhankelijk van anderen wat sommigen ook weer niet willen/kunnen.

Dat ik het kan, wil niet zeggen dat iedereen het kan en moet. Ik begrijp ze heel goed en wil ze altijd helpen al ze daarom vragen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Gevolgen digitalisering

Ongelezen bericht door kweenie »

G7 schreef:
13 sep 2019 13:31
Alsof het leven alleen maar bestaat als je op internet zit en veel dingen zult missen. Weleens aan gedacht dat er nog genoeg en met name de wat oudere mensen, andere hobby's kunnen hebben dan alleen maar een pc ? Veel mensen kunnen zich nog heel goed vermaken zonder internet. Echt ! Kunnen jullie je niet voorstellen, maar het is zo ! Denk aan handwerken, vrijwilligerswerk doen en wellicht zelf nog werken waar geen internet aan te pas komt.

Ik ken ze die nu ook niet meer kunnen reizen, omdat de voordeeltickets van de NS alleen verkrijgbaar zijn via de pc/printer die ze niet hebben. Dit is nog maar een voorbeeld en zo zijn er nog meer voorbeelden.
Dat is dus inderdaad een voorbeeld waarin iemand zonder internet zichzelf tekort zou kunnen doen.

Het gaat er niet om dat internet zelf een hobby of tijdsbesteding zou moeten zijn. Het gaat er om dat internet een mooi hulpmiddel kan zijn bij met uitoefenen van die hobby's. Bijvoorbeeld voor het bekijken van de vele ideeën en patronen die je voor het handwerken kunt gebruiken. Of voor het opzoeken van informatie over de plaats van bestemming die je met je voordeelticket zou willen bezoeken.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Gevolgen digitalisering

Ongelezen bericht door Lowieze »

@G7
“Ik ken ze die nu ook niet meer kunnen reizen, omdat de voordeeltickets van de NS alleen verkrijgbaar zijn via de pc/printer die ze niet hebben”

Maar dit is precies een voorbeeld waarbij mensen zichzelf tekort doen.

En als u het over hobby’s heeft, ik ken zat mensen die spullen voor hun hobby bij Aliexpress bestellen en dus veel plezier van internet hebben.
En wat dacht u van mensen waarvan de kinderen en kleinkinderen verder weg wonen, zij kunnen toch direct contact hebben.
De computer op zich hoeft geen hobby te zijn, maar het gebruik ervan kan wel je leven veraangenamen.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Gevolgen digitalisering

Ongelezen bericht door reggie2 »

fonsflons schreef:
13 sep 2019 14:24

Elk voordeel heb zijn nadeel. En ja, ik ben ook opgegroeid met belletje trekken en hutten bouwen. Mijn eerste ervaring met een blote dame was in het dennenbosje achter het huis, niet op google.
Maar goed, er zijn natuurlijk ook veel voordelen. Stel je voor dat we dit forum hadden en alles analoog ging. Dat je eens in de week een blaadje kreeg met onderwerpen en reacties haha. En of je nu voor of tegenstander bent.....tegenhouden kun je het niet.

Zou ik best wel gezellig vinden :D en ach..... het forum mis je niet veel aan.

Gesloten