LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] gloeiend heet water in vliegtuigen

Hier vind je enquêtes van derden, bijvoorbeeld van studenten.
nicje69
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 mei 2018 19:40
Locatie: Leeuwarden . Netherlands
Contacteer:

gloeiend heet water in vliegtuigen

Ongelezen bericht door nicje69 »

Onderwerp 80 graden gekookt water schenken in vliegtuig.
Bericht Ik heb tijdens mijn vlucht naar Turkije water net uit de cooker over mij heen gekregen en daardoor 10 dagen lang dus mijn hele vakantie met brandblaren gelopen. Vliegtuig maatschappij erkend dat het 80 graden was , betreurd dat dit gebeurd is maar geeft de vliegtuig bouwers de schuld dat ze in het vliegtuig veel te heet water schenken, terwijl na een ongelukje niet voldoende EHBO kunt bieden om open brandblaren te voorkomen. Bovendien wordt er gezegd dat er tijdens de vlucht meerdere malen is geïnformeerd hoe het met mij ging. Ze hebben mij een koude natte doek aangeboden en een bekertje koud water wat ik 3 uur lang tot aan de landing over mijn bovenbenen kon gieten, daarna heb ik geen interesse in mij en mijn brandwonden meer vernomen. Ik heb alle mailcontact met ze bewaard. Ik heb blijvend letsel en in badpak mooi aan het strand liggen zonder littekens kan ik wel vergeten. Ik zou graag willen dat men hier van leert, ook jonge kinderen kan dit door 1 foute beweging overkomen. Ik moet hier niet aandenken. Wat kunnen jullie hierin betekenen? :(

riddert
Berichten: 2119
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: gloeiend heet water in vliegtuigen

Ongelezen bericht door riddert »

nicje69 schreef:Naam Nicolette Visser
E-mailadres [email protected]
Telefoonnummer 0651474587
Onderwerp 80 graden gekookt water schenken in vliegtuig.
Bericht Ik heb tijdens mijn vlucht naar Turkije water net uit de cooker over mij heen gekregen en daardoor 10 dagen lang dus mijn hele vakantie met brandblaren gelopen. Vliegtuig maatschappij erkend dat het 80 graden was , betreurd dat dit gebeurd is maar geeft de vliegtuig bouwers de schuld dat ze in het vliegtuig veel te heet water schenken, terwijl na een ongelukje niet voldoende EHBO kunt bieden om open brandblaren te voorkomen. Bovendien wordt er gezegd dat er tijdens de vlucht meerdere malen is geïnformeerd hoe het met mij ging. Ze hebben mij een koude natte doek aangeboden en een bekertje koud water wat ik 3 uur lang tot aan de landing over mijn bovenbenen kon gieten, daarna heb ik geen interesse in mij en mijn brandwonden meer vernomen. Ik heb alle mailcontact met ze bewaard. Ik heb blijvend letsel en in badpak mooi aan het strand liggen zonder littekens kan ik wel vergeten. Ik zou graag willen dat men hier van leert, ook jonge kinderen kan dit door 1 foute beweging overkomen. Ik moet hier niet aandenken. Wat kunnen jullie hierin betekenen? :(
Niets, lauwe koffie of thee, daar houden we niet van.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: gloeiend heet water in vliegtuigen

Ongelezen bericht door mahadma »

Als er zou gebeuren wat u wilt, drinken we dus allemaal koude koffie en thee. Ik lust dat niet.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: gloeiend heet water in vliegtuigen

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Haal je naam mail adres en telefoonnummer weg. Dit is een openbaar forum en dat kan de hele wereld lezen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: gloeiend heet water in vliegtuigen

Ongelezen bericht door kweenie »

Zonder context over hoe je het water over je heen hebt gekregen is er weinig zinnigs over het voorval te zeggen. Zat je in je stoel en gooide de stewardess het over je heen? Of had je een glas theewater en viel dat om? Of liep je langs de keuken en ging de heet water kraan net op dat moment open? Of vergiste je je in de kraan en dacht je dat het een gewone kraan was?

Lady1234
Berichten: 26930
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: gloeiend heet water in vliegtuigen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Brandwonden voortdurend koelen met lauw water dat is overigens het enige goede wat men kan doen. Dus ik weet niet wat voor medische handelingen u nog meer verwacht had.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: gloeiend heet water in vliegtuigen

Ongelezen bericht door renewouters »

Beetje onzin om de vliegtuigbouwers de schuld te geven. Die hebben gewoon een heetwatersysteem ingebouwd dat nodig is om thee en koffie te zetten. Voor beide moet het water tussen de 92 en 96 graden celcius zijn.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: gloeiend heet water in vliegtuigen

Ongelezen bericht door moederslink »

Brandblaren , 2e graadsverbranding dient men onder stromend water steeds te koelen daarna steriel afdekken .
Dus een bekertje koud water geven en een natte doek is iets maar niet genoeg.
De vliegtuigbouwers de schuld geven is natuurlijk onzin.
Hoe het is gebeurd is mij niet duidelijk. Wellicht met het inschenken van bv heet water voor de thee?
Ik ben van mening dat er serieus naar gekeken had moeten worden en behandeld had moeten worden, met stromend ( niet te koud) water, steriel gaas met zalf erop en daarna steriel verbinden . Een stewardess , mag ik aannemen, heeft toch wel een EHBO cursus gehad?
U geeft de indruk dat ze er verder niet echt naar omgekeken hebben en het ook niet echt verzorgd hebben en dat vind ik wel kwalijk.
Misschien kunt u eens in overleg met het Juridisch Loket, maar wat zou u willen dan? Schadevergoeding?
Brandblaren hebben tijd nodig om te helen, kan wel 6 weken duren hoor en u zat na de vlucht in de Turkse zon ......
Ik kan er verder niet veel meer over zeggen.

NB: gloeiend heet water zit tegen de 100• en u heeft het over 80•

Nog 1 ding : uw naam, mailadres en tel nr svp direct weghalen uit uw post.

stofzuigertje

Re: gloeiend heet water in vliegtuigen

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Geen brandzalf, vrijwel elk restaurant en ook de meeste vliegtuigen hebben dit aan boord...
En ze mogen zelfs een melding doen als het ontbreekt om bij landen alsnog dit te geven.

Ook moet U zodra U het toestel verlaat wel de plaatselijke arts vragen en met brandzalf of ziekenhuis opname als het zwaarder is......
Of had je geen reis verzekering?
Door kleding heen en onduidelijke klachten weet je niet hoe zwaar deze wonden zijn en kunnen ze het onderschatten.
Kleding uit en koelen is beste en dan maar beetje bloot, zien ze wel vaker op vakantie....

Vooral de eerste minuten zijn van belang en zo snel mogelijk koelen en iedereen weet dit dus U zou dan voorrang krijgen op de koelkast inhoud voor dit op te lossen.
Gelijk lopen en niet blijven zitten en dat ze bezig zijn, U heeft recht op voorrang in dit soort nood gevallen.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: gloeiend heet water in vliegtuigen

Ongelezen bericht door sylvesterb »

nicje69 schreef:Ik zou graag willen dat men hier van leert, ook jonge kinderen kan dit door 1 foute beweging overkomen.
En thuis is het thee water niet warm?

Wat ik mis in je verhaal is wie de "schuldige" is. Heb je zelf de thee laten vallen, zo ja dan is de luchtvaartmaatschappij natuurlijk niet verantwoordelijk en ook helemaal geen partij. Je kunt niet bij hun claimen dat je zelf een "fout" maakt.

Na een brandwond moet je koelen, doormiddel van lauw water. Pas later (3 uur later is prima) kun je met zalf de pijn verminderen en de genezing verbeteren, dit is niet verplicht om te hebben in de EHBO kist van het vliegtuig.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: gloeiend heet water in vliegtuigen

Ongelezen bericht door sjohie »

nicje69 schreef:Naam aaaaaa
E-mailadres [email protected]
Telefoonnummer 06.......
Onderwerp 80 graden gekookt water schenken in vliegtuig.
Bericht Ik heb tijdens mijn vlucht naar Turkije water net uit de cooker over mij heen gekregen en daardoor 10 dagen lang dus mijn hele vakantie met brandblaren gelopen. Vliegtuig maatschappij erkend dat het 80 graden was , betreurd dat dit gebeurd is maar geeft de vliegtuig bouwers de schuld dat ze in het vliegtuig veel te heet water schenken, terwijl na een ongelukje niet voldoende EHBO kunt bieden om open brandblaren te voorkomen. Bovendien wordt er gezegd dat er tijdens de vlucht meerdere malen is geïnformeerd hoe het met mij ging. Ze hebben mij een koude natte doek aangeboden en een bekertje koud water wat ik 3 uur lang tot aan de landing over mijn bovenbenen kon gieten, daarna heb ik geen interesse in mij en mijn brandwonden meer vernomen. Ik heb alle mailcontact met ze bewaard. Ik heb blijvend letsel en in badpak mooi aan het strand liggen zonder littekens kan ik wel vergeten. Ik zou graag willen dat men hier van leert, ook jonge kinderen kan dit door 1 foute beweging overkomen. Ik moet hier niet aandenken. Wat kunnen jullie hierin betekenen? :(
Water uit een apparaat bedoelt om het te verwarmen, zal inderdaad warm zijn, dat is de functie van het apparaat, en om die reden staan er ook waarschuwingen op die apparaten in de pantry van een vliegtuig. Dat is overigens een plek waar je als passagier normaliter niet bent, en in mijn ervaring ook gevraagd wordt om buiten te stappen het gangpad in, als je er wél gaat staan. Ik vraag me dan ook af hoe dat water over u heen is gekomen?

De manier waarop dit is gebeurd lijkt me vrij essentieel als het gaat om het bepalen van een schuldvraag, en dat is nu volstrekt niet duidelijk. Ik bedoel, er zijn ook mensen die het in hun hoofd halen om een nooduitgang te openen voor wat frisse lucht. Als u bedacht om voor een zelf meegenomen pakje cup-a-soup even wat water te tappen terwijl de steward(essen) verderop in het vliegtuig waren, ligt de schuldvraag natuurlijk wel even wat anders.

Wat betreft EHBO, dat is als het gaat om brandwonden, en vooral de graad en dus ernst ervan inschatten, niet iets wat je op een gemiddelde EHBO cursus leert als steward(ess), en daarvoor zijn ook lang niet alle middelen voor beschikbaar in een vliegtuig. Ons neefje heeft recent een aantal maanden in een brandwondencentrum gelegen, en van wat hij aan materiaal meekreeg ter nazorg naar huis, herkende ik niet 1 ding, dat soort spul zit niet in onze best goed gevulde EHBO doos.

witte angora
Berichten: 30569
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: gloeiend heet water in vliegtuigen

Ongelezen bericht door witte angora »

nicje69 schreef: uit de cooker (
Lopen de stewardessen met heet water in een waterkoker in de rondte?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: gloeiend heet water in vliegtuigen

Ongelezen bericht door sjohie »

witte angora schreef:
nicje69 schreef: uit de cooker (
Lopen de stewardessen met heet water in een waterkoker in de rondte?
Ze tappen het in thermoskannen vanuit een warmwatervoorziening in de pantry, die kannen nemen ze dan mee op de trolley's door het vliegtuig. En incidenteel als iemand zich meld in de pantry, geven ze daar wat water direct uit die tap, maar dat laten ze een passagier niet doen, en ik kan me ook even niet voorstellen hoe je daar als passagier, staand naast een steward(ess) warm water van over je heen kan krijgen. Ik bedoel, dat is zo'n soort kraantje als je wel ziet in een kantine, aan zo'n industrieel koffiezetapparaat of in een hotel, zo'n tank waar je sap uit tapt bij het ontbijt. Dat gaat niet met zo'n kracht dat dat zijdelings zover kan spuiten dat het een andere persoon kan raken, tenzij je als een spelend kind je vinger in de straal drukt ofzo.

Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: gloeiend heet water in vliegtuigen

Ongelezen bericht door Moneyman »

De meest voor de hand liggende mogelijkheid is dat TS gewoon in haar stoel water over zich heen heeft gekregen, hetzij doordat ze het zélf liet vallen, hetzij doordat de stewardess iets fout deed.

Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: gloeiend heet water in vliegtuigen

Ongelezen bericht door Moneyman »

edit ivm dubbelpost
Laatst gewijzigd door Moneyman op 09 mei 2018 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 30569
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: gloeiend heet water in vliegtuigen

Ongelezen bericht door witte angora »

Dan is het inderdaad blijkbaar vanuit die thermoskan op de topicstarter terecht gekomen. Wat de vliegtuigbouwer daarmee te maken heeft is me een raadsel. Ook hoe dat kon gebeuren. Misschien een ongeduldige medepassagier die er langs 'moest' en de stewardess-met-thermoskan opzij duwde? Of een actie van de topicstarter zelf?

Ik denk, met dit in gedachten, dat ik voornamelijk een hele hoop boosheid en schrik lees in de OP. Waarvan het me ook niet duidelijk is of er uiteindelijk inderdaad sprake is van een levenslang litteken.
Laatst gewijzigd door witte angora op 09 mei 2018 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: gloeiend heet water in vliegtuigen

Ongelezen bericht door sjohie »

3e optie/reden kan een beetje acute turbulentie zijn. als ze het aan zien komen beginnen ze niet, of stoppen ze wel met uitserveren, maar het kan altijd even snel gebeuren natuurlijk. Maar goed, het verhaal van TS mist veel te veel details om een onderbouwd antwoord te kunnen geven.

Moiseule58

Re: gloeiend heet water in vliegtuigen

Ongelezen bericht door Moiseule58 »

Voor zover mijn kennis gaat, die ik opgedaan heb gedurende een EHBO cursus bij het Rode Kruis, evenals bij EHBO lessen op basisscholen, moet er juist geen brandwondenzalf gebruikt worden. Wel moet er met metallinepleister, of metallinekompressen afgedekt worden en anders met niet plakkende kompressen. En in eerste instantie inderdaad koelen met lauw water.
.In het kort
Bij elke verbranding is direct koelen onder stromend water belangrijk.
Koel de brandwond 10 tot 20 minuten onder de kraan of douche. Gebruik lauw zacht stromend water.
Veel (kleine) oppervlakkige tweedegraads brandwonden (blaren) kunt u zelf behandelen.
Ga naar de huisarts bij grote wonden of als u twijfelt.
Net als bij andere verwondingen is het bij brandwonden belangrijk dat u ingeënt bent tegen tetanus.
Smeer niets op uw brandwond! Er is van geen enkele crème of zalf aangetoond dat die de genezing verbetert of de kans op infectie verkleint.
https://www.thuisarts.nl/brandwonden/ik ... behandelen

@TS: heeft u na aankomst in Turkije een arts bezocht? Een arts had u van goed advies kunnen voorzien.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: gloeiend heet water in vliegtuigen

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Het zal hier ook wel gaan zoals in de meeste topics. Woedend wordt het topic geopend, daarna is men zijn frustratie kwijt, hier wordt van alles gevraagd en gegist maar de Ts komt nooit meer terug.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: gloeiend heet water in vliegtuigen

Ongelezen bericht door tttlocke »

kweenie schreef:Zonder context over hoe je het water over je heen hebt gekregen is er weinig zinnigs over het voorval te zeggen. Zat je in je stoel en gooide de stewardess het over je heen? Of had je een glas theewater en viel dat om? Of liep je langs de keuken en ging de heet water kraan net op dat moment open? Of vergiste je je in de kraan en dacht je dat het een gewone kraan was?
Uit het ontbreken van de context trek ik vooralsnog de conclusie dat TS er zelf de hand in heeft gehad dat het hete water op haar benen terecht kwam.
Zoals ik het lees betreft de klacht dan ook louter de temperatuur van het water dat geserveerd wordt. Maar dat geldt natuurlijk voor iedere locatie waar water voor koffie of thee geserveerd wordt. Niet speciaal in een vliegtuig.

Gesloten