LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Idee: workshop onderhandelen voor consumenten

Hier vind je enquêtes van derden, bijvoorbeeld van studenten.

Ik zou graag een training onderhandelen voor consumenten volgen

Eens
1
8%
Oneens
12
92%
Geen mening
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 13

Maarten_
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 sep 2019 18:50

Idee: workshop onderhandelen voor consumenten

Ongelezen bericht door Maarten_ »

Aan onderhandelen wordt in het bedrijfsleven veel aandacht gegeven. Zo is er een ruim aanbod aan onderhandel trainingen te vinden. Dergelijke onderhandel trainingen voor consumenten ben ik ze echter niet tegengekomen. Dit terwijl wij ook dagelijks onderhandelen. Niet alleen tijdens het aankopen van een auto of keuken maar ook in andere situaties vindt er vaak een onderhandeling plaats. Onderhandelingen waarbij de consument vaak onnodig het schip in gaat. Ook niet zo raar gelet op het feit dat de verkoper wel training heeft gehad en de consument geheel niet.

Ik vraag mij dan ook af, is er geen interesse onder consumenten voor een training onderhandelen? Of is er geen passend aanbod?

Moet er geen training onderhandelen komen voor consumenten?

Hoe ziet u dat?

mvg

Maarten
Laatst gewijzigd door Radar op 25 sep 2019 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Verduidelijking titel

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Idee: workshop onderhandelen voor consumenten

Ongelezen bericht door berndv »

Een consument kan diezelfde cursus ook volgen natuurlijk, het is niet zo dat er toelatingseisen zijn in de trant van dat het moet passen bij je werkzaamheden. Wat wel lastig wordt is hoe houd je de kennis op niveau en paraat wanneer dit nodig is.

Je geeft zelf al als voorbeeld bij de aankoop van een keuken of auto. Dat zijn geen uitgaven die je wekelijks doet. Prima natuurlijk om zo'n cursus aan te bieden. Je kunt zelfs de hoofdprijs vragen, want onderhandelen kunnen ze toch nog niet, maar ik denk dat de kennis tijdens zo'n cursus te snel vervliegt om ook maar enigszins tot nut te zijn.

Maarten_
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 sep 2019 18:50

Re: Idee: workshop onderhandelen voor consumenten

Ongelezen bericht door Maarten_ »

Beste berndv,

Dank voor je reactie. Heb je helemaal gelijk in. Kennis op niveau houden wanneer je het niet actief gebruikt is lastig. Het aanbieden van de juiste kennis op het juiste moment is inderdaad cruciaal.

Als de training nu on-demand zou aanbieden (bijvoorbeeld online). Waarbij er per specifieke "onderhandel" situatie een training zou worden aangeboden. (bijvoorbeeld hoe onderhandel je een keuken, auto, marktplaats, etc). Hoe kijk je daarnaar?

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Idee: workshop onderhandelen voor consumenten

Ongelezen bericht door witte angora »

Dus als ik het goed begrijp moet je eerst een cursus van een paar honderd euro gedurende meerdere avonden gaan volgen zodat je er bij de keukenboer of de dealer een paar tientjes van de prijs af kan krijgen?

Ik denk niet dat ik dat zou zien zitten, vooropgesteld dat ik ooit een keuken (woon in een huurhuis) of een nieuwe auto (heb daar het geld niet voor) zou kopen.

Een cursus 'op zoek naar een gebruikte auto' zou misschien wel nut hebben. Maar het is wat Berndv al aangeeft: als je eens in de zoveel jaar zo'n ding koopt is die kennis en de bijbehorende vaardigheden al lang verdwenen als het weer zover is. Dat is althans wel mijn ervaring; iedere keer moet ik helemaal opnieuw bedenken waar ik ook alweer op moet letten bij de handelaar.

Maarten_
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 sep 2019 18:50

Re: Idee: workshop onderhandelen voor consumenten

Ongelezen bericht door Maarten_ »

Beste angora,

Dank voor de reactie. Wat als de training via internet af te nemen zou zijn? Op het moment dat het jou schikt? En niet voor een paar 100 euro maar voor bijvoorbeeld 50 euro? Zou dat meer aanspreken?

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Idee: workshop onderhandelen voor consumenten

Ongelezen bericht door witte angora »

Geloof me, ik heb geen cent over voor zo'n cursus.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Idee: workshop onderhandelen voor consumenten

Ongelezen bericht door berndv »

witte angora schreef:
25 sep 2019 15:45
Geloof me, ik heb geen cent over voor zo'n cursus.
misschien als je goed onderhandelt, kan je de cursus wel voor niets krijgen :lol:

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Idee: workshop onderhandelen voor consumenten

Ongelezen bericht door witte angora »

berndv schreef:
25 sep 2019 15:55
witte angora schreef:
25 sep 2019 15:45
Geloof me, ik heb geen cent over voor zo'n cursus.
misschien als je goed onderhandelt, kan je de cursus wel voor niets krijgen :lol:
Dan moet ik eerst een cursus volgen denk ik... :roll:

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Idee: workshop onderhandelen voor consumenten

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Verkopers die boos worden en mijn Lijken Pikker noemen!

Ja, goede oren en ik had een deal waar ze niet veel aan verdiende blijkbaar.
Die mensen hoef je niets te leren.

En wat kost deze opleiding en hoeveel moet ik besteden om dit ooit terug te verdienen?
Ik ben dan wel iemand die Action regelmatig te duur vond omdat ik op Ali Express voor minder als helft hetzelfde kon kopen!

Erthanax
Berichten: 9674
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Idee: workshop onderhandelen voor consumenten

Ongelezen bericht door Erthanax »

Als het dan weer allemaal via dat internet moet, kies ik liever bv. hier voor.

Nijogeth
Berichten: 9966
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Idee: workshop onderhandelen voor consumenten

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik snap de conclusie niet dat consumenten niet kunnen onderhandelen. Zeker in de situaties die je noemt is het belangrijk van tevoren beslagen ten ijs te komen, op meerdere plekken te informeren en jezelf niet op laten dringen. Dat kun je, of dat kun je niet.

Ik heb een nieuw appartement gekocht en weet precies wat ik voor keuken wil en welke prijs. Met dat voornemen ga ik lekker overal rondkijken. Een aanbod mogen ze uiteraard doen, maar ik teken niets tot ik een keus heb gemaakt. En dat zal ik ook aangeven ook, want dan zit er mogelijk een nog betere deal in die goedkoper is dan ik in gedachten had.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Idee: workshop onderhandelen voor consumenten

Ongelezen bericht door gosewijn »

Dus als ik die cursus wil volgen moet ik eerst onderhandellen .

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Idee: workshop onderhandelen voor consumenten

Ongelezen bericht door 16again »

witte angora schreef:
25 sep 2019 14:16
Dus als ik het goed begrijp moet je eerst een cursus van een paar honderd euro gedurende meerdere avonden gaan volgen zodat je er bij de keukenboer of de dealer een paar tientjes van de prijs af kan krijgen?
Bij de keukenboer kun je er duizenden Euros vanaf krijgen.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Idee: workshop onderhandelen voor consumenten

Ongelezen bericht door mahadma »

Waarom geen betaling achteraf als er sprake is van gebleken succes?

v.d.Heyden
Berichten: 738
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04

Re: Idee: workshop onderhandelen voor consumenten

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

Half Nederland is met vakantie naar Turkije geweest, heeft daar de in de praktijk meegemaakt hoe te onderhandelen.
(Het gros heeft overigens de grondbeginselen niet onder de knie maar ze denken ineens top-handelaren te zijn....)

Betekent overigens niet dat ik het eens ben met de stelling van TS.

v.d.Heyden

Gesloten