Indicatie en her-indicatie WMO

Hier vind je enquêtes van derden, bijvoorbeeld van studenten.
Shainora
Berichten: 61
Lid geworden op: 11 dec 2020 11:07

Re: Indicatie en her-indicatie WMO

Ongelezen bericht door Shainora »

Revoked schreef:
15 feb 2021 20:53
Ah, de SP. Da's toch die partij aan wie de bijstandstrekkers de fantastische participatie-wetgeving hebben te danken? Lekker de armlastigen verder de modder in stampen. Goed hoor. Lekker Sociaal ook.
Volgende keer je huiswerk beter doen niet de SP maar PVDA heeft dit bedacht:

Participatiewet uit 2015
De Participatiewet werd in 2015 is ingevoerd onder de verantwoordelijkheid van PvdA-staatssecretaris Jetta Klijnsma. In de wet werden verschillende regelingen samengevoegd en kwam er één regeling moeten komen voor mensen met een arbeidsbeperking of afstand tot de arbeidsmarkt.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Indicatie en her-indicatie WMO

Ongelezen bericht door Erthanax »

Revoked schreef:
15 feb 2021 20:53
Ah, de SP. Da's toch die partij aan wie de bijstandstrekkers de fantastische participatie-wetgeving hebben te danken? Lekker de armlastigen verder de modder in stampen. Goed hoor. Lekker Sociaal ook.
Volgens mij bent u deze keer abuis, zie hier. Die link is het eerste resultaat met de zoekterm "sp participatiewet". Er staat ondermeer
SP schreef:Afgelopen week debatteerde de Tweede Kamer over de Participatiewet. De SP heeft volmondig tegen deze wet gestemd. Maar wat houdt die wet nu precies in en waar maakt de SP zich zorgen om?

ASH/15
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 jun 2017 15:46

Re: Indicatie en her-indicatie WMO

Ongelezen bericht door ASH/15 »

Ik wil weer terug komen op mijn onderzoek:

Hoe is de indicatie?
Hoe is de her-indicatie?

Van:
Huishoudelijke Hulp
Persoonlijke Begeleiding volwassenen en
Persoonlijke begeleiding jeugd

In uw gemeente nadat de WMO al deze indicaties moest overnemen van de overheid.

Ik zal iedereen, die mijn topic wil beantwoorden, heel dankbaar zijn.
Het is nu 5 /6 jaar geleden dat de gemeenten hier verantwoordelijk voor werden.
Bent u er als cliënt mee opgeschoten? Of vond u het CIZ beter en kreeg u daar een andere indicatie?

Hoe reageert uw gemeente op uw vraag om een PGB? Werkte zij daar aan mee?
Kreeg u zorg in natura? Hoe werd dat geregeld?
Kreeg u dezelfde uren?
Werd u gekort?
Was er aansluiting op de periodes tussen 2 indicaties?
Had u voldoende?
Is alles voor u hetzelfde gebleven?

Uit uw antwoorden zou ik veel kennis kunnen vergaren over de stand van zaken van de WMO.
Elke gemeente mag namelijk zelf bepalen hoe zij her-indiceerd.

Angelique Hummel

[email protected]

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Indicatie en her-indicatie WMO

Ongelezen bericht door D34M0N »

Zelf heb ik geen enkel probleem met de herindicatie. Ik vind het uiterst eenvoudig om de gemeente te overtuigen en ervaar het keukentafelgesprek meer als een formaliteit.

Mijn tips:
- Geef duidelijk aan waarom hulp nodig is. (Geef bv praktijkvoorbeelden van situaties waar je tegen aanloopt als gevolg van je 'beperking'.)
- Geef duidelijk aan waarom professionele hulp noodzakelijk is en waarom mantelzorg geen geschikt alternatief is. (Argumenten kunnen oa zijn: complexe problematiek, beperkte sociale kring. Gebruikte argumenten moeten natuurlijk wel goed onderbouwd worden.)
- Wees niet te positief over eigen kunnen. (Zeg bv niet: "In die situatie kan ik me op zich prima redden." Maar zeg: "In die situatie ervaar ik wat minder problemen.")
- Ga het gesprek niet alleen aan, maar zorg ervoor dat er iemand bij is die je kan ondersteunen. (Bv familielid, zorgmedewerker of iemand van een belangenvereniging.)
- Bij herindicatie: Geef aan de hand van praktijkvoorbeelden aan hoeveel baat je hebt gehad bij de geleverde zorg.

Ik vind het belachelijk dat het hele systeem werd afgeschoven naar gemeenten. Was puur een bezuinigingsmaatregel van de landelijke overheid. Ik voel me niet persoonlijker behandeld door de gemeente, ik heb steeds weer met een andere persoon te maken. De decentralisatie heeft vooral gezorgd voor chaos en willekeur.

topverkoper
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 apr 2007 00:23

Re: Indicatie en her-indicatie WMO

Ongelezen bericht door topverkoper »

Mijn moeder van 94 die slecht ter been is moet verplicht in haar huis blijven wonen. Ze wil graag naar verzorgings tehuis. Ze valt regelmatig. Vorig jaar was ze gevallen en arm gebroken na herstel moest ze weer naar huis. Haar aanvraag werdt afgewezen omdat ze vonden dat ze nog enigzins kon lopen met rollator en ze was niet dementerende genoeg.
Deze week viel ze weer maar nu beide armen gebroken volgens ziekenhuis is er vanwege haar hoge leeftijd niets meer aan te doen. Dit is het gevolg van wanbeleid en hoe er met hulpbehoevende mensen in nederland wordt omgegaan. Je moet OF Zwaar dementeren of je letterlijk doodvallen om in aanmerking te komen,in het laatste geval is dan de weg niet naar een verzorgingstehuis maar naar de begraafplaats. SCHANDALIG EN INHUMAAN HOE DEZE REGERING IS

kuklos
Berichten: 9720
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Indicatie en her-indicatie WMO

Ongelezen bericht door kuklos »

@topverkoper, een schrijnende situatie, maar plekken in een verzorgingstehuis hebben we nu eenmaal niet oneindig. Vaak is er zeer beperkt plek. We kunnen wel oneindig plek maken, maar dat kost ook weer bakken met geld waar mensen dan over gaan klagen en medewerkers die continu niets te doen hebben omdat er meer plekken dan bewoners zijn zullen ook een andere functie gaan zoeken.

nashflash25
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 feb 2023 17:29

Re: Indicatie en her-indicatie WMO

Ongelezen bericht door nashflash25 »

Ik had destijds een indicatie van het CIS voor dertig jaar. Toen de overgang kwam dat de gemeente dit moest overnemen ging dat erg moeizaam. Ze hadden totaal geen notie van de materie. Dus heb ik drie jaar achter elkaar steeds maar een jaar herindicatie gekregen. Ieder jaar dezelfde stappen. Zorgplan, budgetplan. Bij het CIS zaten vakmensen. Mijn hersenen zijn zodanig beschadigd dat voor bepaald gedrag zorgt. Bij het CIS zei men. Wij weten dat zo iets nooit beter word. Nu op dit moment hebben ze drastische maatregelen getroffen dat voor vele mensen een ramp zal beteken. Ik heb een nieuwe topic hier aangemaakt. GR.

Plaats reactie