Innovatieve Levensverhaalinterventie

Hier vind je enquêtes van derden, bijvoorbeeld van studenten.
hazel.filmer
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 apr 2021 17:07

Innovatieve Levensverhaalinterventie

Ongelezen bericht door hazel.filmer »

Ben je een patiënt binnnen de basis GGZ (eerstelijns geestelijke gezondheidszorg ) of kent u iemand die dat is? Ik zou u graag interviewen over een innovatieve levensverhaalinterventie en je visie daarop. Het interview zou plaatsvinden op Zoom gedurende 45 minuten. Alle gegevens zullen worden geanonimiseerd. Bij interesse stuur me dan een pb :D .

Jablan
Berichten: 6162
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Innovatieve Levensverhaalinterventie

Ongelezen bericht door Jablan »

Wat is het doel van de interviews?

hazel.filmer
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 apr 2021 17:07

Re: Innovatieve Levensverhaalinterventie

Ongelezen bericht door hazel.filmer »

Het doel van de interviews is te achterhalen welke eisen deelnemers in de basis GGZ stellen aan de implementatie van de levensverhaalinterventie. Dit is een kwalitatieve studie die later bij de implementatie van pas kan komen.

Jablan
Berichten: 6162
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Innovatieve Levensverhaalinterventie

Ongelezen bericht door Jablan »

Bedankt. Nagevraagd omdat andere 'onderzoeken' hier voor school of studie zijn. Dit is professioneler, begrijp ik.

Wat betekent 'levensverhaalinterventie' ? Het is een samenvoeging, waar ik mij helemaal geen voorstelling van kan maken.

hazel.filmer
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 apr 2021 17:07

Re: Innovatieve Levensverhaalinterventie

Ongelezen bericht door hazel.filmer »

Dit onderzoek zal inderdaad voor mijn bachelorscriptie zijn. Daarvoor heb ik wel ethische goedkeuring gekregen en word ik ondersteund door een onderzoeker aan de universiteit.

Levensverhaalinterventies zijn interventies die gebruik maken van herinneringen om geestelijke gezondheid en welzijn te bevorderen. Het is gestructureerd en bestrijkt het gehele leven van de patiënt. Tijdens de interventie kunnen deelnemers een levensverhaalboek maken als een vorm van persoonlijke documentatie.

Jablan
Berichten: 6162
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Innovatieve Levensverhaalinterventie

Ongelezen bericht door Jablan »

hazel.filmer schreef:
03 mei 2021 20:23
Levensverhaalinterventies zijn interventies die gebruik maken van herinneringen om geestelijke gezondheid en welzijn te bevorderen. Het is gestructureerd en bestrijkt het gehele leven van de patiënt. Tijdens de interventie kunnen deelnemers een levensverhaalboek maken als een vorm van persoonlijke documentatie.
Het lijkt mij een goede manier om jezelf weer terug te vinden, op mij komt het in elk geval goed over.

Ik hoop, dat je hier wat reacties krijgt van mensen, die cliënt bij de eerste lijns-GGZ zijn en men hoeft deze nieuwe behandelmethode niet te kennen - het gaat puur om hoe ze er tegenover staan.

Probeer ook via andere kanalen mensen te vinden en ik wens je een excellente beoordeling toe. Heb er wel vertrouwen in, dat het je gaat lukken.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Innovatieve Levensverhaalinterventie

Ongelezen bericht door Moneyman »

Een tante van mij heeft een variant hierop gebruikt (in brief- in plats van in boekvorm). Zij heeft er zeer veel baat bij gehad. Helaas is zij overleden en hier dus niet meer over te interviewen.

En ja, ik begrijp best dat het voor buitenstaanders soms een moeilijk concept is om te begrijpen en aanvaarden. Maar bedenk dan dat iemand die in (grote) geestelijk nood zit een heel andere behoeftenpatroon heeft dan iemand die (hopelijk...) geestelijk gezond is.

Een beetje meer empathie en inlevingsvermogen zou heel mooi zijn.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Innovatieve Levensverhaalinterventie

Ongelezen bericht door moederslink »

hazel.filmer schreef:
03 mei 2021 20:23
Levensverhaalinterventies zijn interventies die gebruik maken van herinneringen om geestelijke gezondheid en welzijn te bevorderen. Het is gestructureerd en bestrijkt het gehele leven van de patiënt. Tijdens de interventie kunnen deelnemers een levensverhaalboek maken als een vorm van persoonlijke documentatie.
Op zich begrijp ik je intensie en het verhaal goed, ware het niet dat ik weet dat herinneringen ophalen en eventuele traumaverwerking onder deskundige begeleiding moet plaatsvinden.
Uit direct naaste omgeving weet ik dat zo.n gesprek vaak kan leiden tot absolute verwarring bij de cliënt, hij/zij heeft zijn/haar eigen waarneming en herinnering . Door het oprakelen, wat in de meeste gevallen niet goed gaat zonder stevige achtervang , kan de cliënt vertwijfeld raken en herbelevingen ervaren.
Dit kan goed mis gaan. Wees je daarvan bewust ajb.
Een Zoommeeting van pakweg 3 kwartier is n.m.m onvoldoende.
Laat staan dat de cliënt aanbevelingen kan geven voor implementatie van betere aanpak in de GGZ.
Was het maar waar....desalniettemin vind ik het moedig van je en wens je veel succes!

NB : daar komt nog bij dat veel GGZ cliënten, zo niet bijna allemaal, geen ziekte-inzicht hebben helaas.
Dat betekent dat de GGZ in hun ogen totaal niet deugt en zij dus vinden dat zij daar niet horen.
Ze willen niets veranderen/ verbeteren.....ze willen weg.

Gesloten