Kwijtschelding gemeentelijke belasting niet gelukt

Hier vind je enquêtes van derden, bijvoorbeeld van studenten.
reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Kwijtschelding gemeentelijke belasting niet gelukt

Ongelezen bericht door reggie2 »

Dat klopt , maar je auto wordt wel meegeteld.

HandigeHarrie
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Kwijtschelding gemeentelijke belasting niet gelukt

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

ZeerPrivé schreef:
21 aug 2022 12:06
Betalingscapaciteit
De betalingscapaciteit is de financiële ruimte die u heeft om de gemeentelijke belastingen te kunnen betalen.

Bij de berekening van de betalingscapaciteit moet worden uitgegaan van de gegevens en voorschriften zoals die gelden op het moment dat u het verzoek om kwijtschelding indient. De betalingscapaciteit wordt berekend over de periode van 12 maanden vanaf deze datum.

Normbedrag
Het normbedrag wordt door de overheid vastgesteld en moet worden gebruikt bij de beoordeling van uw recht op kwijtschelding. De hoogte van het normbedrag is afhankelijk van uw persoonlijke situatie. In dit normbedrag zijn al de minimale bedragen opgenomen voor huur en premie zorgverzekering. Daarom moet u die bedragen aftrekken van uw huur of hypotheekrente en van uw premie zorgverzekering.

Bekijk de normbedragen op de website van de VNG https://vng.nl/sites/default/files/2022 ... i_2022.pdf

Vrij te laten inkomsten in de inkomenstoets
- inkomsten ingevolge de Algemene Kinderbijslagwet, de kinderopvangtoeslag en de tegemoetkomingen
ingevolge de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen.
- de individuele inkomenstoeslag (artikel 36 Participatiewet);
- de vergoeding voor de verzorging en opvoeding van een pleegkind in het kader van de Jeugdwet;
- het kindgebonden budget, bedoeld in de Wet op het kindgebonden budget;
- de huurtoeslag, bedoeld in artikel 1, onderdeel e, van de Wet op de huurtoeslag, de krachtens de
Participatiewet ontvangen woonkostentoeslag en de zorgtoeslag, bedoeld in artikel 1, onderdeel e, van de
Wet op de zorgtoeslag.

https://www.denhaag.nl/nl/belastingen/k ... citeit.htm
Wat ik heel bijzonder vind, is dat volgens deze info het toetsmoment ligt op de datum dat je kwijtschelding aanvraagd, dat lijkt me tamelijk willekeurig .... ik zou het logisch vinden als dat het banktegoed (+ auto etc) op 1 januari is (en de maandelijks te verwachten inkomsten van dat kalenderjaar) dit alles m.b.t. het kalenderjaar waar de gemeentelijke belastingen betrekking op hebben.

Dirkie
Berichten: 2931
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Kwijtschelding gemeentelijke belasting niet gelukt

Ongelezen bericht door Dirkie »

HandigeHarrie schreef:
25 aug 2022 11:27

Wat ik heel bijzonder vind, is dat volgens deze info het toetsmoment ligt op de datum dat je kwijtschelding aanvraagd, dat lijkt me tamelijk willekeurig .... ik zou het logisch vinden als dat het banktegoed (+ auto etc) op 1 januari is (en de maandelijks te verwachten inkomsten van dat kalenderjaar) dit alles m.b.t. het kalenderjaar waar de gemeentelijke belastingen betrekking op hebben.
Vind ik niet. Ja kan het inkomen pas toetsen als er een aanvraag gedaan wordt. Niet eerder en niet later. Dat is juist niet willekeurig. 1 Januari kiezen als peil datum is juist willekeurig.

HandigeHarrie
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Kwijtschelding gemeentelijke belasting niet gelukt

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Dirkie schreef:
25 aug 2022 12:05
HandigeHarrie schreef:
25 aug 2022 11:27

Wat ik heel bijzonder vind, is dat volgens deze info het toetsmoment ligt op de datum dat je kwijtschelding aanvraagd, dat lijkt me tamelijk willekeurig .... ik zou het logisch vinden als dat het banktegoed (+ auto etc) op 1 januari is (en de maandelijks te verwachten inkomsten van dat kalenderjaar) dit alles m.b.t. het kalenderjaar waar de gemeentelijke belastingen betrekking op hebben.
Vind ik niet. Ja kan het inkomen pas toetsen als er een aanvraag gedaan wordt. Niet eerder en niet later. Dat is juist niet willekeurig. 1 Januari kiezen als peil datum is juist willekeurig.
Uiteraard wordt het getoetst nadat de aanvraag gedaan wordt. Maar je kan met de beschreven regeling je geld van de bank halen, een aanvraag voor kwijtschelding doen en daarna het geld weer op de bank zetten. Voila, er wordt een laag banksaldo in de berekening meegenomen: het bedrag dat op de datum van je aanvraag op de bank staat. Dat geld kan uiteraard op 31 december ook van de bank gehaald worden, maar het is ook logischer dat het inkomen van het betreffende kalenderjaar geldt en niet het inkomen van de 12 maanden vanaf de datum van de aanvraag (bijvoorbeeld 21 maart 2022 t/m 20 maart 2023 als je op 21/3 kwijtschelding aanvraagt.

zwaluw29
Berichten: 134
Lid geworden op: 05 mar 2017 19:50

Re: Kwijtschelding gemeentelijke belasting niet gelukt

Ongelezen bericht door zwaluw29 »

Naast de AOW en de toeslagen moet er een extra bedrag op je bankrekening hebben gestaan.
Is die €1300 energietoeslag meegerekend tot je vermogen?

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Kwijtschelding gemeentelijke belasting niet gelukt

Ongelezen bericht door mahadma »

De peildatum voor ja/nee kwijtschelding is ergens in september. Alle NETTO saldo's en dito inkomens alsmede spaarsaldi alsmede de waarde van uw auto. Als u een grens van circa 2.500 euro overschrijdt krijgt u ook geen kwijtschelding. U kunt het beste informeren WAAROM u geen kwijtschelding kreeg.

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Kwijtschelding gemeentelijke belasting niet gelukt

Ongelezen bericht door Lowieze »

zwaluw29 schreef:
25 aug 2022 21:13
Naast de AOW en de toeslagen moet er een extra bedrag op je bankrekening hebben gestaan.
Is die €1300 energietoeslag meegerekend tot je vermogen?
In principe houdt de gemeente rekening met de energietoeslag, deze telt niet mee als vermogen bij het banksaldo.
Mocht de gemeente de aanvraag voor kwijtschelding hebben afgewezen i.v.m. te hoog banksaldo en dit komt door een uitbetaalde energietoeslag, dan kunt u contact opnemen met uw gemeente. Dan kunt u met een afschrift van uw bank aantonen wat uw vermogen is exclusief de energietoeslag.

rvjapio
Berichten: 999
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Kwijtschelding gemeentelijke belasting niet gelukt

Ongelezen bericht door rvjapio »

U kent de regels voor kwijtschelding. Dus dat u die nu niet krijgt is logisch. Leg de situatie uit aan de gemeente en kijk of ze op hun besluit terugkomen.

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Kwijtschelding gemeentelijke belasting niet gelukt

Ongelezen bericht door Lowieze »

rvjapio schreef:
26 aug 2022 09:54
U kent de regels voor kwijtschelding. Dus dat u die nu niet krijgt is logisch. Leg de situatie uit aan de gemeente en kijk of ze op hun besluit terugkomen.
Waarom is het logisch? Weet u iets wat nog niemand hier weet?

moutje1919
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 mar 2019 18:47

Re: Kwijtschelding gemeentelijke belasting niet gelukt

Ongelezen bericht door moutje1919 »

BL2 schreef:
21 aug 2022 10:40
Waarom moeten anderen (indirect) jaar in, jaar uit jou belastingen betalen terwijl je er blijkbaar gewoon de financiële middelen er voor hebt.
waar haal jij deze wijsheid vandaan? bl2, uit je klankbordcursus? glazen bol, er staat aow, huursub en zorgtoeslag, je moet hierbij je vakantiegeld bijtellen, wie zegt dat meneer een pensioen heeft ? telk vakantie geld erbij op te vinden op mijn svb en als meneer onder het minium loon blijft heeft deze recht op kwijtschelding. en degene uit je klankborden cursus die het allemaal zo leuk vinden moeten eerst eens lezen, en jij mag ook mijn kwijtschelding betalen dankjewel...

Lady1234
Berichten: 27071
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kwijtschelding gemeentelijke belasting niet gelukt

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Een gemeente maakt een begroting met onder meer te ontvangen belastingen. Er wordt, uiteraard, rekening mee gehouden dat een aantal inwoners kwijtschelding zullen krijgen.

Als gevolg daarvan moeten de betalenden meer betalen. Compleet logisch.

joopvanberkel
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 apr 2010 12:20

Re: Kwijtschelding gemeentelijke belasting niet gelukt

Ongelezen bericht door joopvanberkel »

Als je het er niet mee eens bent moet je naar gratisrechtshulp gaan.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Kwijtschelding gemeentelijke belasting niet gelukt

Ongelezen bericht door gosewijn »

Volgens mij beslist de gemeente niet ,maar een onderzoekburo die dit voor de gemeente doet

ruitenheer
Berichten: 431
Lid geworden op: 19 jun 2005 13:37

Re: Kwijtschelding gemeentelijke belasting niet gelukt

Ongelezen bericht door ruitenheer »

gosewijn schreef:
26 aug 2022 16:04
Volgens mij beslist de gemeente niet ,maar een onderzoekburo die dit voor de gemeente doet
Onjuist, de gemeente beslist zelf. Wel hebben de meeste gemeenten een contract met het Inlichtenbureau (IB). Deze verzamelt gegevens bij diverse instanties waaronder de Belastingdienst. De gemeente levert een lijst met mensen die kwijtschelding hebben gekregen en daar toestemming voor verlenen aan aan het IB. De gemeente krijgt een lijst terug met mensen waarbij geen bezwaar is voor het verlenen van kwijtschelding. Deze mensen kunnen automatisch kwijtschelding krijgen en hoeven geen formulier meer in te vullen. De overige mensen komen misschien wel voor kwijtschelding in aanmerking, maar daar moet extra onderzoek worden verricht. Deze mensen moeten wel een formulier (soms verkort) invullen.

Als je het niet eens bent met een afwijzing van je kwijtscheldingsverzoek, kun je binnen 10 dagen beroep aantekenen bij burgemeester en wethouders.

De normen voor kwijtschelding worden landelijk vastgesteld. De gemeenten mogen wel afwijken, maar alleen als ze strenger zijn. Ik ken geen gemeenten die een strenger kwijtscheldingsbeleid hebben dan is toegestaan.

Dirk45
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 mei 2022 12:44

Re: Kwijtschelding gemeentelijke belasting niet gelukt

Ongelezen bericht door Dirk45 »

Nou mensen hier is iets meer aan de hand.
Of de gemeente is zo stom om de financiële ruimte voor iemand te bekijken op basis van het saldo
van een rekening op één moment. Terwijl de norm is dat er naar het jaarinkomen wordt gekeken.
Maar ook naar de geldelijke waarde van bezittingen. Als je een AOW uitkering hebt en een buitenhuis in de Provence
dan kom je niet in aanmerking voor vrijstelling of korting.
Of de klager verzwijgt zaken en parasiteert als het ware op ons sociaal stelsel .

ruitenheer
Berichten: 431
Lid geworden op: 19 jun 2005 13:37

Re: Kwijtschelding gemeentelijke belasting niet gelukt

Ongelezen bericht door ruitenheer »

Dirk45 schreef:
27 aug 2022 15:47
Nou mensen hier is iets meer aan de hand.
Of de gemeente is zo stom om de financiële ruimte voor iemand te bekijken op basis van het saldo
van een rekening op één moment.
Je komt in aanmerking voor kwijtschelding indien je niet in staat bent anders dan met buitengewoon bezwaar een belastingaanslag geheel of gedeeltelijk te betalen (artikel 26, 1e lid Invorderingswet 1990). De gemeente/belastingdienst kijkt daarom naar het inkomen maar ook naar het vermogen. Dat vermogen kan bijvoorbeeld bestaan uit een saldo op een betaal- of spaarrekening, een auto of overwaarde op de woning. Voor dat saldo wordt gekeken naar het saldo van het moment van aanvragen.

Plaats reactie