LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Medicijnen worden doorverkocht aan buitenland? Zwijgplicht apothekers?

Hier vind je enquêtes van derden, bijvoorbeeld van studenten.
ed.r.bakker
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 jan 2019 17:55

Medicijnen worden doorverkocht aan buitenland? Zwijgplicht apothekers?

Ongelezen bericht door ed.r.bakker »

Ik las vanmiddag dit artikel op de Metro site waar me de mond van open zakte:

In het kort:
Ondanks het al jaren groeiende medicijntekort in Nederland, verkopen apothekers bepaalde medicijnen toch aan het buitenland. En dat terwijl die medicijnen voor Nederlandse patiënten bedoeld zijn.

Hoorde vanmiddag op het Radio10 nieuws: Apothekers hebben een soort van “maffia achtige zwijgplicht” opgelegd hebben gekregen?!

Artikel:
https://www.metronieuws.nl/in-het-nieuw ... 3I2TrXhKWg

Het onderzoeken waard (verder) denk ik?!

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Medicijnen worden doorverkocht aan buitenland? Zwijgplicht apothekers?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Dat is in goede handen bij de redactie van dagblad Trouw, die dit gerommel aan het licht heeft gebracht, en andere media. Minister Bruins gaat ook onderzoek doen; daar verwacht ik wat minder van.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Medicijnen worden doorverkocht aan buitenland? Zwijgplicht apothekers?

Ongelezen bericht door moederslink »

ed.r.bakker schreef:
28 jan 2019 18:02
Ik las vanmiddag dit artikel op de Metro site waar me de mond van open zakte:

In het kort:
Ondanks het al jaren groeiende medicijntekort in Nederland, verkopen apothekers bepaalde medicijnen toch aan het buitenland. En dat terwijl die medicijnen voor Nederlandse patiënten bedoeld zijn.

Hoorde vanmiddag op het Radio10 nieuws: Apothekers hebben een soort van “maffia achtige zwijgplicht” opgelegd hebben gekregen?!

Artikel:
https://www.metronieuws.nl/in-het-nieuw ... 3I2TrXhKWg

Het onderzoeken waard (verder) denk ik?!
Zeker het onderzoeken verder waard.
Ik moet zeggen, helaas zelfs , dat ook dit mij niet verbaast.
Niet om negatief te spreken , maar er wordt zoveel gerommeld en we weten lang niet alles ( misschien ook maar goed ook :o ) : of het nu gaat over ' geheime medicatie -of geldstromen ' , of over wat voor wantoestanden dan ook en waar dan ook.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Medicijnen worden doorverkocht aan buitenland? Zwijgplicht apothekers?

Ongelezen bericht door 16again »

Zwijgplicht? Laat de belastingdienst maar een inval doen en de boeken controleren. Hier wordt winstbejag boven de beschikbaarheid van medicijnen voor Jan met de Pet geplaatst.

Cornelis7
Berichten: 435
Lid geworden op: 02 nov 2008 14:56

Re: Medicijnen worden doorverkocht aan buitenland? Zwijgplicht apothekers?

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

De oplossing is heel eenvoudig: Het preferentiebeleid in de huidige vorm afschaffen.
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/224649 ... -meer.html

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Medicijnen worden doorverkocht aan buitenland? Zwijgplicht apothekers?

Ongelezen bericht door berndv »

Ik weet het niet met dit artikel. Het geeft in ieder geval reden tot onderzoek, maar om nou te stellen dat het zo is, vind ik wat voorbarig. Vooral dit deel:
Een groot deel van hen zegt de geruchten te kennen en signalen te hebben ontvangen dat er inderdaad apothekers zijn die hun medicijnen aan het buitenland verkopen. Maar om hoeveel apothekers het precies gaat en wat de omvang van de export is, is niet bekend.
Ze hebben geruchten gehoord, maar hoe of wat weet niemand, zeggen ze dan.

En dan gaat het hiermee verder:
Of de export bijdraagt aan de medicijntekorten is ook niet duidelijk. Maar dat de verkoop naar het buitenland voor absurde situaties zorgt, is wel duidelijk. Als voorbeeld haalt de krant het extreme tekort van de anticonceptiepil vorig jaar aan. Een apotheker vertelt dat ze door het tekort gingen importeren vanuit Duitsland. Vervolgens kregen ze de Microgynon-pil geleverd, met een Nederlandse tekst op de verpakking. In Nederland kosten de pillen normaal 1,90 euro, maar om ze uit Duitsland te importeren betaalde de apotheker 9,90 euro.
Dus omdat ze de Nederlandse pil importeerden uit Duitsland met een Nederlandse tekst, vermoeden ze dat er apothekers zijn die deze pil exporteren?

Zoals ik aangaf, is het zeker het onderzoeken waard en ben benieuwd wat er uit komt, maar de tekst in het artikel berust louter en alleen op onderbuikgevoelens.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Medicijnen worden doorverkocht aan buitenland? Zwijgplicht apothekers?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Invallen van de Belastingdienst zijn niet nodig, goede controle van de aangifte en desnoods de boekhouding is voldoende. Een exporterende apotheker doet niets illegaals.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Medicijnen worden doorverkocht aan buitenland? Zwijgplicht apothekers?

Ongelezen bericht door sjohie »

"De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd schrijft, gevraagd naar export door apotheken: ‘We hebben enkele signalen dat apotheken zonder groothandels- of fabrikantenvergunning geneesmiddelen verkopen’. De inspectie heeft geen aanwijzingen dat dit op grote schaal gebeurt.". Kortom, dé instantie die er meer over zou moeten weten, zegt hier ook nog niks definitiefs over.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Medicijnen worden doorverkocht aan buitenland? Zwijgplicht apothekers?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Tellen ze de in Limburg gevestigde online apotheek hier ook bij, die leverde 99% aan Duitse klanten en keurig thuis.

Die zijn goedkoper en groeien snel en is bekend.
Verder zijn er ook Nederlanders die in Duitsland halen omdat de eigen apotheek verder weg is voor dat ene doosje!

Maar ook Belgen kunnen in grensstreek langs gaan met recept en dat is al meer dan 20 jaren heel normaal in die regio.

Gesloten