Meterstanden per 1 juli 2022

Hier vind je enquêtes van derden, bijvoorbeeld van studenten.
rens99
Berichten: 172
Lid geworden op: 19 okt 2021 20:09

Re: Meterstanden per 1 juli 2022

Ongelezen bericht door rens99 »

angel1978 schreef:
16 aug 2022 11:21
16again schreef:
16 aug 2022 11:19
angel1978 schreef:
16 aug 2022 08:54
Voor zover redelijk ( wekelijks doorgeven is dat natuurlijk niet ) zullen ze weinig keus hebben. Ze zijn wettelijk verplicht een kloppende rekening op te leveren en als ze dus standen aangeleverd hebben gekregen kunnen ze niet verantwoorden deze genegeerd te hebben.
En dat doen ze al jaarlijks, en daarmee voldoen ze aan wettelijke verplichting

Oo moment dat er dingen veranderen ( tarieven, btw ) zullen ze ook de standen moeten accepteren als je die aanbiedt.
Heel veel mensen hebben geen slimme meter die ook de standen doorgeeft en als ik een slimme meter zou hebben die de meterstanden wel doorgeeft zou ik toch, ter controle, de meterstanden -per 1-7-2022 hebben opgeschreven.
Met de huidige prijzen en omdat voor velen de tarieven per 1-7-2022 enorm kunnen zijn gestegen is de meterstand per 1-7-2022 erg belangrijk en dat gaat dan om honderden euro's meer of minder als de juiste standen worden gebruikt.
Dan zou je volgens mij kunnen verwachten dat energieleveranciers vragen om de meterstanden door te geven.
Mijn leverancier deed dat niet en er was ook niet echt een mogelijkheid om de meterstanden door te geven.
Enkele keren kreeg ik als antwoord dat ze de standen zouden berekenen.... lees schatten.
Toen ik die mogelijkheid vond... per mail kreeg ik geen antwoord en pas na meerdere malen de meterstanden doorgeven kreeg ik respons.
Zonder respons heeft het doorgeven van meterstanden geen zin hebben gehad.
Ik deed begin dit jaar zes grote aquaria weg en dat maakt ontzettend veel uit als de tarieven per 1 juli meer dan verdubbelen.
Zo zijn er tal van situaties die schatten onmogelijk maken en alleen de werkelijke standen per 1 juli 2022 kunnen helpen.
Ondanks dat ik anders de meterstanden ook per mail doorgeef, was er nu duidelijk weerzin om ze te accepteren.
Het is dus vaak zinvol om je meterstanden door te geven, ook als je leverancier ze liever niet heeft.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Meterstanden per 1 juli 2022

Ongelezen bericht door angel1978 »

Heel veel mensen hebben geen slimme meter die ook de standen doorgeeft en als ik een slimme meter zou hebben die de meterstanden wel doorgeeft zou ik toch, ter controle, de meterstanden -per 1-7-2022 hebben opgeschreven.
Je mag opschrijven wat je wilt, maar dit kun je ook gewoon downloaden en/of zelf digitaal meten en bijhouden via een app of eigen apparaat dat de meter uitleest. Dat scheelt een hoop schrijfwerk en levert een heleboel inzicht op als je dat meteen in excel hebt staan.
Met de huidige prijzen en omdat voor velen de tarieven per 1-7-2022 enorm kunnen zijn gestegen is de meterstand per 1-7-2022 erg belangrijk en dat gaat dan om honderden euro's meer of minder als de juiste standen worden gebruikt.
Bron met berekening?
Dan zou je volgens mij kunnen verwachten dat energieleveranciers vragen om de meterstanden door te geven.
Ze hebben al gevraagd of je een slimme meter wilt nemen zodat ze de standen automatisch zouden krijgen. Als een klant kiest voor niet, dan mag deze ook zelf het initiatief tonen om de standen door te geven.
Mijn leverancier deed dat niet en er was ook niet echt een mogelijkheid om de meterstanden door te geven.
Alle grote leveranciers bieden deze mogelijkheid gewoon.
Toen ik die mogelijkheid vond... per mail kreeg ik geen antwoord en pas na meerdere malen de meterstanden doorgeven kreeg ik respons.
Er is geen verplichting direkt te reageren. Ze moeten de standen als je die per mail doorgeeft eerst koppelen aan het juiste account. Handwerk dus. Laat het per slimme meter automatisch of via de app of account gekoppeld doorgeven en het kan vele malen sneller verwerkt worden. Dat is dus je eigen keuze!
Zonder respons heeft het doorgeven van meterstanden geen zin hebben gehad.
Onzin. Ook als het 4 weken later wordt verwerkt, kan de juiste stand gewoon op de eindafrekening meegenomen worden en klopt die gewoon.
Het is dus vaak zinvol om je meterstanden door te geven, ook als je leverancier ze liever niet heeft.
Het is alleen zinvol als er ook daadwerkelijk iets veranderd ( tarieven, btw ). In alle andere gevallen is het puur leverancier pesten en heeft het geen enkele meerwaarde.

rens99
Berichten: 172
Lid geworden op: 19 okt 2021 20:09

Re: Meterstanden per 1 juli 2022

Ongelezen bericht door rens99 »

Ik stapte elk jaar over naar een andere leverancier, dat was de enige manier om een jaarrekening te krijgen.
Vaak kon je gedurende het jaar online je meterstanden invullen en afhankelijk daarvan je maandbedrag verhogen of verlagen en je gebruik monitoren.
Het online bijhouden van je standen werd steeds gebruikelijker bij steeds meer leveranciers.
Maarrr... dat is plots helemaal opgehouden en u en ik mogen raden waarom.
Je kunt tegenwoordig zelfs vaak niet eens de beginstanden weervinden, meterstanden zijn taboe geworden.
Per 1 juli verdubbelden mijn tarieven en het BTW tarief werd verlaagd, maar om meterstanden werd niet gevraagd en er was ook geen mogelijkheid om ze door te geven. Die standen zouden worden berekend was het antwoord, wat betekend dat ze geschat worden.
In veel situaties is schatten onmogelijk en in mijn situatie ook en ik moest de standen hen opdringen.
Waarom hebben energieleveranciers het online bijhouden van je meterstanden en doorgeven afgeschaft en waarom willen ze liever niet je standen per 1 juli 2022 en schatten ze die blijkbaar liever? Ik kan niet bedenken hoe dat in het voordeel van de consument is.

Erthanax
Berichten: 9616
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Meterstanden per 1 juli 2022

Ongelezen bericht door Erthanax »

rens99 schreef:
16 aug 2022 12:39
Ik stapte elk jaar over naar een andere leverancier, dat was de enige manier om een jaarrekening te krijgen.
Dit is zulke aperte onzin, dat mij bijna de lust verging de rest van uw reactie te lezen.
Ach, had ik daar maar aan toegegeven. Nu zit ik me weer af te vragen of ik me moet ergeren of amuseren.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Meterstanden per 1 juli 2022

Ongelezen bericht door angel1978 »

Ik stapte elk jaar over naar een andere leverancier, dat was de enige manier om een jaarrekening te krijgen.
onzin!
Vaak kon je gedurende het jaar online je meterstanden invullen en afhankelijk daarvan je maandbedrag verhogen of verlagen en je gebruik monitoren.
Dat kan nog steeds en als je een slimme meter hebt ook deels geautomatiseerd.
Maarrr... dat is plots helemaal opgehouden en u en ik mogen raden waarom.
Dat hoef ik niet te raden. Het is niet meer nodig. Iedereen kan het zelf online bijhouden met tooltjes, slimme meters en excel.
Je kunt tegenwoordig zelfs vaak niet eens de beginstanden weervinden, meterstanden zijn taboe geworden.
Dat is pertinent niet waar!
Per 1 juli verdubbelden mijn tarieven en het BTW tarief werd verlaagd, maar om meterstanden werd niet gevraagd en er was ook geen mogelijkheid om ze door te geven. Die standen zouden worden berekend was het antwoord, wat betekend dat ze geschat worden.
Er zal online ongetwijfeld een manier zijn om iets door te geven (dat heeft bijna elke leverancier). Berekenen kan behoorlijk nauwkeurig.
Waarom hebben energieleveranciers het online bijhouden van je meterstanden en doorgeven afgeschaft en waarom willen ze liever niet je standen per 1 juli 2022 en schatten ze die blijkbaar liever? Ik kan niet bedenken hoe dat in het voordeel van de consument is.
Weer onzin. Mijn leverancier heeft gewoon de standen van 1 juli van mijn meter. Net als die van 1 januari, 1 september (begin leveringsjaar) en zo maar door. Ik kan ze zelfs zien van het vorige huis tijdens een vorige contractperiode, gewoon netjes inzichtelijk.

GSadventure
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 feb 2022 11:35

Re: Meterstanden per 1 juli 2022

Ongelezen bericht door GSadventure »

Uw verhaal is doorspekt met aannames en onwaarheden. Stel dat u gelijk heeft, dan waren de energiebedrijven allang aangeklaagd geweest. Maar wij zijn inmiddels een volkje van wantrouwers en complottheoriedenkers geworden.
rens99 schreef:
12 aug 2022 18:23
Ook bij Vattenfall moeten ze weten wat de standen van 1 juli 2022 waren, anders kunnen ze geen juiste rekening maken tot en vanaf 1 juli 2022
Wie zegt dat slimme meters de juiste standen op de juiste data doorgeven?
Ik vertrouw slimme meters minder dan mijzelf en een pen en papier.
Bovendien brengen mijn zonnepanelen nu met een gewone digitale meter nog genoeg op en met slimme meters krijg je lage prijzen overdag, dus lage prijzen voor wat je opwekt. In de avonduren ga je dan meer betalen dan wat je nu al betaalt. Een slimme meter nemen is een beetje dom.

Lady1234
Berichten: 26921
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Meterstanden per 1 juli 2022

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Al die uitleg heeft toch helemaal geen zin. @Rens99 zit in zijn eigen waarheid en wil niets anders horen.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Meterstanden per 1 juli 2022

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

16again schreef:
16 aug 2022 08:30
Hawk-Eye schreef:
16 aug 2022 07:47
Wie heeft jouw tegengehouden om uit jezelf de meterstanden per 1-06 EN 1-1 door te geven?
Als dit niet wordt georganiseerd door de energieleverancier, dan vraag ik me af of ze de door jou aangeleverde gegevens wel gaan verwerken.
kun je bij vrijwel iedere leverancier in het online portaal in vullen zonder ook maar enige moeite, even inloggen, 10 cijfers invullen en klaar ben je!

Dirkie
Berichten: 2925
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Meterstanden per 1 juli 2022

Ongelezen bericht door Dirkie »

rens99 schreef:
16 aug 2022 12:39
Ik stapte elk jaar over naar een andere leverancier, dat was de enige manier om een jaarrekening te krijgen.
Vaak kon je gedurende het jaar online je meterstanden invullen en afhankelijk daarvan je maandbedrag verhogen of verlagen en je gebruik monitoren.
Het online bijhouden van je standen werd steeds gebruikelijker bij steeds meer leveranciers.
Maarrr... dat is plots helemaal opgehouden en u en ik mogen raden waarom.
Je kunt tegenwoordig zelfs vaak niet eens de beginstanden weervinden, meterstanden zijn taboe geworden.
Per 1 juli verdubbelden mijn tarieven en het BTW tarief werd verlaagd, maar om meterstanden werd niet gevraagd en er was ook geen mogelijkheid om ze door te geven. Die standen zouden worden berekend was het antwoord, wat betekend dat ze geschat worden.
In veel situaties is schatten onmogelijk en in mijn situatie ook en ik moest de standen hen opdringen.
Waarom hebben energieleveranciers het online bijhouden van je meterstanden en doorgeven afgeschaft en waarom willen ze liever niet je standen per 1 juli 2022 en schatten ze die blijkbaar liever? Ik kan niet bedenken hoe dat in het voordeel van de consument is.
Wat ik lees is dat je gewoon wil dat het volgens jouw manier gaat en anders niet. Dat daardoor bij energie leveranciers mensen handmatig jouw mails moeten gaan verwerken kost alleen maar meer geld. En ook via een portal betekent nog steeds dat jouw cijfers gecontroleerd moeten gaan worden. Die van mij worden automatisch verstuurd en verwerkt in hun system. Ter controle kan ik ze zien in de app, ik kan ze per dag downloaden in diverse formaten. En vervolgens kan ik er zelf analyses en controles op doen. Mijn energie leverancier doet dat ook en geloof me we komen op hetzelfde uit. En ook ik kan zonder problemen mijn maandbedrag aanpassen. En verder hebben je beweringen een hoog gehalte 'ik wil mijn gelijk halen ook al heb ik het niet' door steeds weer met overduidelijke onzin argumenten aan te komen. Reageren daarop heeft geen enkele zin want dat wil je niet lezen. Je wil alleen lezen dat jij gelijk hebt. Dus bij deze: je hebt helemaal gelijk. Nu nog je energie leverancier ervan overtuigen. En vergeet niet op tijd te switchen om een juiste jaar rekening te kunnen krijgen :D

rens99
Berichten: 172
Lid geworden op: 19 okt 2021 20:09

Re: Meterstanden per 1 juli 2022

Ongelezen bericht door rens99 »

Ha, ha, ha, ha, wat zijn ze serieus.
Ik heb lol gehad aan jullie reacties op mijn #$%^&
Jullie reageren ook werkelijk overal op.
Niets beters te doen?

Lady1234
Berichten: 26921
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Meterstanden per 1 juli 2022

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dus u bent de trol.

xflorisx
Berichten: 385
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: Meterstanden per 1 juli 2022

Ongelezen bericht door xflorisx »

Het laten schatten door de energiemaatschappij was goedkoper voor Rens geweest, omdat hij wat aquaria heeft weggedaan. Hij doet nu wel heel veel moeite om meer te betalen. Daar zullen ze best aan willen meewerken.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Meterstanden per 1 juli 2022

Ongelezen bericht door scontra »

rens99 schreef:
12 aug 2022 18:08
Per 1 juli 2022 veranderde de BTW op gas en elektra naar 9%
Dat scheelt enorm met de huidige hoge prijzen.
Maarrr... waarom worden klanten dan niet verzocht de meterstanden door te geven?
Energieleveranciers willen dat blijkbaar liever zelf schatten, maar doen ze dat in hun of in jouw voordeel?
Bovendien werden vanaf 1 juli 2022 mijn tarieven per m3 en per kWh ook veranderd.

Hoewel je forumdeelnemers en hun reacties niet serieus lijkt te nemen toch nog maar een serieus bedoelde reactie.
De BTW verlaging is maar een schijntje van hetgeen er in rekening wordt gebracht, dus reken je vooral niet rijk.
Ben je wel zo verstandig (geweest) om na de tariefswijzigingen het maandelijks voorschotbedrag te verhogen, of zie wel waar bet schip uiteindelijk strand als de jaarafrekening wordt gepresenteerd ?

Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Meterstanden per 1 juli 2022

Ongelezen bericht door Radar »

Rens99 heeft een waarschuwing gekregen voor zijn posts hier. Nog een overtreding en er volgt een ban.

Groeten,
Radar Moderatie^EV

rens99
Berichten: 172
Lid geworden op: 19 okt 2021 20:09

Re: Meterstanden per 1 juli 2022

Ongelezen bericht door rens99 »

xflorisx schreef:
18 aug 2022 11:01
Het laten schatten door de energiemaatschappij was goedkoper voor Rens geweest, omdat hij wat aquaria heeft weggedaan. Hij doet nu wel heel veel moeite om meer te betalen. Daar zullen ze best aan willen meewerken.
Rens aanvallen is blijkbaar waar dit topic overgaat en dan mag je de ene na de andere onzin vertellen.
Niemand kan trouwens een touw vastknopen aan wat hij hier neerzet, niemand snapt deze onzin.
Je kunt er alleen uit opmaken dat hij graag Rens wil aanvallen en komt dan met onzin.
Want wat staat hier? Geen idee! xflorisx denkt dat Rens aanvallen belangrijker is dan zich ergens in te verdiepen en op een topic te reageren.

Methusalah
Berichten: 1147
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Meterstanden per 1 juli 2022

Ongelezen bericht door Methusalah »

rens99 schreef:
15 aug 2022 17:29

Bij een verkeerde schatting kan dat de consument heel veel geld kosten.
Gelukkig hebben ze al 100+ jaar ervaring met energieverbruik. En het is aan jou om er voor te zorgen dat ze de correcte standen hebben. Digitaal of papier.

xflorisx
Berichten: 385
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: Meterstanden per 1 juli 2022

Ongelezen bericht door xflorisx »

rens99 schreef:
12 sep 2022 16:31
xflorisx schreef:
18 aug 2022 11:01
Het laten schatten door de energiemaatschappij was goedkoper voor Rens geweest, omdat hij wat aquaria heeft weggedaan. Hij doet nu wel heel veel moeite om meer te betalen. Daar zullen ze best aan willen meewerken.
Rens aanvallen is blijkbaar waar dit topic overgaat en dan mag je de ene na de andere onzin vertellen.
Niemand kan trouwens een touw vastknopen aan wat hij hier neerzet, niemand snapt deze onzin.
Je kunt er alleen uit opmaken dat hij graag Rens wil aanvallen en komt dan met onzin.
Want wat staat hier? Geen idee! xflorisx denkt dat Rens aanvallen belangrijker is dan zich ergens in te verdiepen en op een topic te reageren.
Ik had in een ander topic gezegd dat ik niet meer op jou zou reageren. Vooruit nog één keer dan.
Deze oude post van mij was een goede tip van mij voor jou. Je mag zelf uitrekenen hoeveel je zou betalen als je de aquaria niet had weggedaan. Ik ga dat niet voor jou doen. Doei.
(start totale radiostilte)

PGros
Berichten: 1116
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Meterstanden per 1 juli 2022

Ongelezen bericht door PGros »

Rens doet even drie maanden niet mee.

Plaats reactie