Meterstanden per 1 juli 2022

Hier vind je enquêtes van derden, bijvoorbeeld van studenten.
rens99
Berichten: 172
Lid geworden op: 19 okt 2021 20:09

Meterstanden per 1 juli 2022

Ongelezen bericht door rens99 »

Per 1 juli 2022 veranderde de BTW op gas en elektra naar 9%
Dat scheelt enorm met de huidige hoge prijzen.
Maarrr... waarom worden klanten dan niet verzocht de meterstanden door te geven?
Energieleveranciers willen dat blijkbaar liever zelf schatten, maar doen ze dat in hun of in jouw voordeel?
Ik deed zes aquaria weg en dat kunnen ze onmogelijk mee doorberekenen en zo zijn er talloze situaties waarin schatten onzin is.
Waarom worden klanten niet verzocht de meterstanden even door te geven, dat is toch een kleine moeite?
Even naar de meter lopen en noteren en mailen, voor een correcte rekening.

Bovendien werden vanaf 1 juli 2022 mijn tarieven per m3 en per kWh ook veranderd.
Waarom dan geen verzoek om de meterstanden door te geven?
Kleine moeite voor hun en een kleine moeite voor mij.
Ik noteer sowieso elke eerste van de maand mijn meterstanden... even mailen... klaar.
Ik moest meermaals mijn meterstanden mailen voordat ik antwoord en bevestiging kreeg, zijn schatten blijkbaar liever.
Daarnaast mik ik erop dat ik aan het eind moet bijbetalen en dat doe ik alleen met een juiste afrekening.
Geef je meterstanden door, desnoods aangetekend.

150747
Berichten: 232
Lid geworden op: 31 jan 2020 10:10

Re: Meterstanden per 1 juli 2022

Ongelezen bericht door 150747 »

Misschien heeft u slimme meters dan weten ze het precies zoals u.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Meterstanden per 1 juli 2022

Ongelezen bericht door reggie2 »

Ik heb geen slimme meter en bij mij komt de afrekening pas in februari, maar Vattenfall houdt je goed op de hoogte of je nog goed zit. Ook kan je zelf ff testen of je nog genoeg betaalt.

rens99
Berichten: 172
Lid geworden op: 19 okt 2021 20:09

Re: Meterstanden per 1 juli 2022

Ongelezen bericht door rens99 »

Ook bij Vattenfall moeten ze weten wat de standen van 1 juli 2022 waren, anders kunnen ze geen juiste rekening maken tot en vanaf 1 juli 2022
Wie zegt dat slimme meters de juiste standen op de juiste data doorgeven?
Ik vertrouw slimme meters minder dan mijzelf en een pen en papier.
Bovendien brengen mijn zonnepanelen nu met een gewone digitale meter nog genoeg op en met slimme meters krijg je lage prijzen overdag, dus lage prijzen voor wat je opwekt. In de avonduren ga je dan meer betalen dan wat je nu al betaalt. Een slimme meter nemen is een beetje dom.

xflorisx
Berichten: 385
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: Meterstanden per 1 juli 2022

Ongelezen bericht door xflorisx »

Ze schatten liever. Dat is goedkoper en meestal aardig betrouwbaar. Handmatig invoeren in de vakantieperiode met al een personeelstekort. En dat voor klanten die eerder de slimme meter hebben geweigerd. Ik geef ze groot gelijk.

Ivo.w
Berichten: 1739
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Meterstanden per 1 juli 2022

Ongelezen bericht door Ivo.w »

xflorisx schreef:
12 aug 2022 18:27
Ze schatten liever. Dat is goedkoper en meestal aardig betrouwbaar. Handmatig invoeren in de vakantieperiode met al een personeelstekort. En dat voor klanten die eerder de slimme meter hebben geweigerd. Ik geef ze groot gelijk.
Hoezo handmatig invullen?

Toen ik nog geen slimme meter had, ging dat invullen gewoon digitaal. Door mijzelf wel te verstaan. In een online portal. Afgezien van het in de lucht houden van die portal, komt er geen personeel aan te pas.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Meterstanden per 1 juli 2022

Ongelezen bericht door Moneyman »

rens99 schreef:
12 aug 2022 18:23
Bovendien brengen mijn zonnepanelen nu met een gewone digitale meter nog genoeg op en met slimme meters krijg je lage prijzen overdag, dus lage prijzen voor wat je opwekt.
Dus… je tarieven hangen af van welke meter je gebruikt…?

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Meterstanden per 1 juli 2022

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

rens99 schreef:
12 aug 2022 18:23
Ook bij Vattenfall moeten ze weten wat de standen van 1 juli 2022 waren, anders kunnen ze geen juiste rekening maken tot en vanaf 1 juli 2022
Wie zegt dat slimme meters de juiste standen op de juiste data doorgeven?
Ik vertrouw slimme meters minder dan mijzelf en een pen en papier.
Bovendien brengen mijn zonnepanelen nu met een gewone digitale meter nog genoeg op en met slimme meters krijg je lage prijzen overdag, dus lage prijzen voor wat je opwekt. In de avonduren ga je dan meer betalen dan wat je nu al betaalt. Een slimme meter nemen is een beetje dom.
Technofoob. Maar jet vertrouwt wel je PC en je internetprovider en de tros webapplicatie om die onzin hier neer te plempen.....

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Meterstanden per 1 juli 2022

Ongelezen bericht door Jablan »

Peter, mag het wat positiever?
rens99 schreef:
12 aug 2022 18:08
Waarom dan geen verzoek om de meterstanden door te geven?
Kleine moeite voor hun en een kleine moeite voor mij.
Ik noteer sowieso elke eerste van de maand mijn meterstanden... even mailen... klaar.
Eigenlijk geef je zelf al het antwoord. Je geeft zelf al elke maand je meterstanden door en als klanten dat doen, dan krijgen ze geen herinnering, omdat het al een gewoonte is.

Als je een slimme meter krijgt (eigenlijk had iedereen die al moeten hebben), kun je zelf kiezen hoe vaak je meterstanden worden doorgegeven.

zwaluw29
Berichten: 134
Lid geworden op: 05 mar 2017 19:50

Re: Meterstanden per 1 juli 2022

Ongelezen bericht door zwaluw29 »

Je vindt dat Vattenfall je maar moet geloven dat je zelf de juiste meterstanden van 1 juli doorgegeven hebt.
Heb je een foto gemaakt van de meterstand op 1 juli met datum er bij?
Om betrouwbaar de meterstanden op te nemen moet Vattenfall een meteropnemer sturen.
Dat gaan ze niet doen en jij gaat die meteropnemer ook niet betalen.
Dus wordt je verbruik door Vattenfall geschat.

Dirkie
Berichten: 2925
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Meterstanden per 1 juli 2022

Ongelezen bericht door Dirkie »

rens99 schreef:
12 aug 2022 18:23
Ook bij Vattenfall moeten ze weten wat de standen van 1 juli 2022 waren, anders kunnen ze geen juiste rekening maken tot en vanaf 1 juli 2022
Wie zegt dat slimme meters de juiste standen op de juiste data doorgeven?
Ik vertrouw slimme meters minder dan mijzelf en een pen en papier.
Bovendien brengen mijn zonnepanelen nu met een gewone digitale meter nog genoeg op en met slimme meters krijg je lage prijzen overdag, dus lage prijzen voor wat je opwekt. In de avonduren ga je dan meer betalen dan wat je nu al betaalt. Een slimme meter nemen is een beetje dom.
En wie zegt dat jouw leverancier jouw pen en papier beter kan vertrouwen?
Mijn slimme meter geeft gewoon de standen door (dat kan ik in de app controleren zonder pen en papier) en dus kunnen zij de juiste prijzen berekenen. En aangezien ik geen zonnepanelen heb kan ik je laatste beweren dus ook niet controleren.

geengast
Berichten: 591
Lid geworden op: 18 jun 2005 09:29

Re: Meterstanden per 1 juli 2022

Ongelezen bericht door geengast »

Hoe de leverancier zijn BTW berekend, is iets tussen de leverancier en de Belastingdienst. Daar komt de consument niet bij kijken en heeft daar niets mee te maken. Als de leverancier de jaarstand pakt, die door 12 deelt en daarmee de stand per 1 juli berekend, is het alleen de Belastingdienst die kan zeggen dat dit fout is of dat ze het accepteren.

Bezorgdeburger
Berichten: 599
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: Meterstanden per 1 juli 2022

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

In de APP staat bij ons het verbruik en kosten gesplitst weergegeven. Vanaf 1 juli met 9 procent BTW. Daarvoor met 21 %.
Elke maand staat verbruik en overzicht per maand in de APP. Maar definitieve kosten worden pas met jaarrekening bepaald staat er ook bij. Wij hebben slimme meter en vast contract tot 1 januari 2023.

Nijogeth
Berichten: 9919
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Meterstanden per 1 juli 2022

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Die lage prijzen voor energie van de zonnepanelen geldt natuurlijk alleen als dat zo in het contract staat. Ik heb 1 tarief, dus bij terugleveren is dat ook zo.

rens99
Berichten: 172
Lid geworden op: 19 okt 2021 20:09

Re: Meterstanden per 1 juli 2022

Ongelezen bericht door rens99 »

Energieleveranciers schatten blijkbaar liever de meterstanden dan dat jij de echte meterstanden op 1 juli 2022 noteert en hen stuurt.
Als je leverancier dan de standen 1 juli 2022 schat / berekend kan het zijn dat hij bijvoorbeeld 200 m3 en 100 kWh te veel schat.
Dan betaal je onterecht 21% over 200 m3 en 21% over 100 kWh, je zou maar 6% hebben hoeven te betalen als je leverancier de juiste standen van jou had doorgekregen. Vroeger zou je leverancier jou hebben gevraagd om de meterstanden door te geven en had je niets te veel betaald.

Tweede voorbeeld per 1 juli 2022 steeg mijn gasprijs van 30 cent naar 60 cent per m3
Als de leverancier dan de stand per 1 juli 2022 veel te laag schat, bijvoorbeeld 500 m3 te laag, dan betaal je 500 keer 30 cent te veel.
Die 500 m3 worden dan onterecht afgerekend tegen het hogere tarief na 1 juli 2022... dat zou je oplichting kunnen noemen.
Alleen maar omdat de leverancier de standen liever schat dan aan je vraagt, betaal jij dan 500 keer 30 cent teveel.
Ook de stroomprijs steeg flink en ook die stand op 1 juli 2022 kan de leverancier veel te laag inschatten en jij betaalt ook voor stroom onterecht het veel hogere tarief van na 1 juli 2022.

Het is vreemd dat leveranciers niet de standen opvragen per 1 juli 2022, terwijl de BTW verlaagd werd van 21% naar 9% en de gasprijs en stroomprijs flink stegen. Leveranciers schatten meterstanden liever en dat dit dan ten gunste gaat van consumenten waag ik te betwijfelen.
Aan het eind van het jaar willen ze plots wel de meterstanden van jou, waarom dan niet tussentijds als er zoveel veranderd?

Ik heb mijn meterstanden van 1 juli 2022 gemaild en ik heb per mail een bevestiging, dus weet ik dat ik een juiste afrekening krijg.
21% BTW over wat ik tot 1 juli heb gebruikt en 6% over wat ik na 1 juli gebruik.
De lagere tarieven voor wat ik tot 1 juli heb gebruikt en de hogere tarieven voor wat ik na 1 juli heb gebruikt.
De kans op een juiste schatting van de standen op 1 juli is onnoemelijk klein, opnemen en doorgeven is veel betrouwbaarder en waarschijnlijk een stuk goedkoper voor de consument.
Waarom vragen leveranciers niet gewoon om de meterstanden van 1 juli 2022?
Kleine moeite... even kijken en noteren en mailen of online invullen.
Schatten is niet nodig en kan weleens heel duur zijn voor de consument.

rens99
Berichten: 172
Lid geworden op: 19 okt 2021 20:09

Re: Meterstanden per 1 juli 2022

Ongelezen bericht door rens99 »

@Dirkie
Jij vertrouwd de slimme meter en de app, meer dan je eigen verstand, pen en papier?
Ik vertrouw niet op de slimme meter en de app, ik vertrouw mijn ogen, verstand, pen en papier meer.
Lang niet iedereen heeft een slimme meter en aan het eind van het contract gaat je leverancier je standen ook niet schatten en berekenen, maar vraagt hij jou de standen te noteren en door te geven... dat kon ook op 1 juli 2022... voor juiste meterstanden.

rens99
Berichten: 172
Lid geworden op: 19 okt 2021 20:09

Re: Meterstanden per 1 juli 2022

Ongelezen bericht door rens99 »

@zwaluw29
Vattenfall vertrouwd aan het eind van het contract ook dat je de juiste standen doorgeeft, dus waarom niet op 1 juli 2022.
Jij vertrouw Vattenfall toe dat zij de standen op 1 juli 2022 kunnen schatten?
De kans dat ze dat kunnen is bij heel veel mensen verwaarloosbaar klein en de kans dat ze de standen juist kunnen aflezen en doorgeven veel groter.
Ik deed bijvoorbeeld zes aquaria weg voor 1 juli, hoe ka een leverancier dat inschatten?
Of ik ben in februari 3 weken weggeweest op vakantie, of...
Talloze voorbeelden waarin inschatten wat leveranciers liever doen, onmogelijk is en doorgeven veel betrouwbaarder.
Aan het eind van het contract geef je de meterstanden ook door en dat kon ook op 1 juli... even kijken, noteren en doorgeven.
Schatten is onmogelijk en allicht vrijwel altijd in het nadeel van de consument.

16again
Berichten: 16032
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Meterstanden per 1 juli 2022

Ongelezen bericht door 16again »

rens99 schreef:
15 aug 2022 14:17
Schatten is niet nodig en kan weleens heel duur zijn voor de consument.
Uiteraard is die schatting wel ergens op gebaseerd: bestaande gemiddelden van andere consumenten met een slimme meter, standaard verbruik in die maanden, totaal verbruik van alle consumenten tezamen etc.

Als het gemiddelde klopt is de ene wat duurder, de ander iets goedkoper uit. De energiebedrijven verdienen hier niets aan, teveel/te weinig betaalde tarief is immers btw

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Meterstanden per 1 juli 2022

Ongelezen bericht door angel1978 »

16again schreef:
15 aug 2022 14:33
rens99 schreef:
15 aug 2022 14:17
Schatten is niet nodig en kan weleens heel duur zijn voor de consument.
Uiteraard is die schatting wel ergens op gebaseerd: bestaande gemiddelden van andere consumenten met een slimme meter, standaard verbruik in die maanden, totaal verbruik van alle consumenten tezamen etc.

Als het gemiddelde klopt is de ene wat duurder, de ander iets goedkoper uit. De energiebedrijven verdienen hier niets aan, teveel/te weinig betaalde tarief is immers btw
Liever schatten ze niet, maar lezen ze gewoon de stand uit op 1 juli.
De aannames die hier gedaan worden door TS zijn wel erg groot en soms overduidelijk foutief, maar gaat ongelijk toch niet toegeven.

rens99
Berichten: 172
Lid geworden op: 19 okt 2021 20:09

Re: Meterstanden per 1 juli 2022

Ongelezen bericht door rens99 »

angel1978 schreef:
15 aug 2022 14:38
16again schreef:
15 aug 2022 14:33
rens99 schreef:
15 aug 2022 14:17
Schatten is niet nodig en kan weleens heel duur zijn voor de consument.
Uiteraard is die schatting wel ergens op gebaseerd: bestaande gemiddelden van andere consumenten met een slimme meter, standaard verbruik in die maanden, totaal verbruik van alle consumenten tezamen etc.

Als het gemiddelde klopt is de ene wat duurder, de ander iets goedkoper uit. De energiebedrijven verdienen hier niets aan, teveel/te weinig betaalde tarief is immers btw
Liever schatten ze niet, maar lezen ze gewoon de stand uit op 1 juli.
De aannames die hier gedaan worden door TS zijn wel erg groot en soms overduidelijk foutief, maar gaat ongelijk toch niet toegeven.
Alleen bij mensen met een slimme meter die ook nog berichten kan sturen en ontvangen kan de energieleverancier de standen uitlezen.
Je hebt namelijk ook slimme meters die je niet op afstand kunt uitlezen omdat de consument dat niet wil..
Het overgrote deel van de mensen heeft geen slimme meter.
Gewoon de standen doorgeven lijkt mij niet zo ingewikkeld, dat doe je ook bij het einde van het contract.
Dat duurt hooguit 5 minuten.
Bij een verkeerde schatting kan dat de consument heel veel geld kosten.

Plaats reactie