LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rabobank weet naam van mijn pasgeboren dochter

Hier vind je enquêtes van derden, bijvoorbeeld van studenten.
Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Rabobank weet naam van mijn pasgeboren dochter

Ongelezen bericht door Moneyman »

angel1978 schreef:
Moneyman schreef:
bprosman schreef:Even een knuppel in het hoenderhok, wat als het via de nicht van tante Sjaan is gegaan die toevallig stage liep bij de Rabobank en elkaar bij de groenteboer tegen kwamen ? Zo kwam ik meestal aan nieuws in het dorp. Bovendien, welke privacywet word hier geschonden ?
Dat zijngegevens uit nieuwsbronnen die de Rabobank op grond van de AVG, en ook al op basis van de WBP, gewoon niet mag verwerken.

Uiteraard weten mensen vaak veel van elkaar, zeker in kleinere gemeenschappen. Waar het om gaat, is wat er met die kennis gebeurt. Als die informatie vastgelegd wordt, is er vaak geen weg terug namelijk.
Maar ze mogen ze wel kopen ( van wijmedia bijvoorbeeld ).
Klopt, mits ze tenminste aan alle AVG-voorwaarden voldoen, en daarvan is geen sprake. Tenzij jij mij in dit topic de toepasselijke grondslag kunt aanwijzen?

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Rabobank weet naam van mijn pasgeboren dochter

Ongelezen bericht door angel1978 »

Ik kan geen enkele reden verzinnen waarom ik dat zou moeten of willen gaan doen.

Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Rabobank weet naam van mijn pasgeboren dochter

Ongelezen bericht door Moneyman »

angel1978 schreef:Ik kan geen enkele reden verzinnen waarom ik dat zou moeten of willen gaan doen.
Bijvoorbeeld omdat jij zegt dat ze het mogen. Als jij tot die conclusiekomt, zou je moeten weten wat de grondslag is. Tenzij je zomaar wat roept, natuurlijk.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Rabobank weet naam van mijn pasgeboren dochter

Ongelezen bericht door angel1978 »

Of bijvoorbeeld omdat ik totaal geen zin heb en ook niet de noodzaak zie om alles van een juridisch kader te voorzien.
Overigens zie ik ook niet in waarom ik een conclusie zou moeten onderbouwen die ik niet getrokken heb.

Juridische fora genoeg waar je terecht kunt voor dat soort dingen.

Dorfje
Berichten: 90
Lid geworden op: 08 mei 2017 00:21

Re: Rabobank weet naam van mijn pasgeboren dochter

Ongelezen bericht door Dorfje »

Gefeliciteerd met de kleine!

Plaats je verhaal ook maar eens op een forum voor (pas geworden) ouders. Misschien zijn er wel meer ouders die dit meegemaakt hebben en hebben zij al uitgezocht hoe het in elkaar zit. Je weet maar nooit.

Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Rabobank weet naam van mijn pasgeboren dochter

Ongelezen bericht door Moneyman »

bprosman schreef:
Natuurlijk. Die mail komt uit een systeem waarin de naam dus in ieder geval ook is vastgelegd. Plus dat de naam in een systeem zit waar de Rabo hun gegevens vandaan haalt. Enzovoort.
Rabobank kantoortjes kunnen heel klein zijn, deze mail kan niet handmatig zijn opgesteld ?
Dan nog zijn de gegevens vastgelegd en verwerkt.

Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Rabobank weet naam van mijn pasgeboren dochter

Ongelezen bericht door Moneyman »

angel1978 schreef:
Moneyman schreef:
angel1978 schreef:Ik kan geen enkele reden verzinnen waarom ik dat zou moeten of willen gaan doen.
Bijvoorbeeld omdat jij zegt dat ze het mogen. Als jij tot die conclusie komt, zou je moeten weten wat de grondslag is. Tenzij je zomaar wat roept, natuurlijk.
Of bijvoorbeeld omdat ik totaal geen zin heb en ook niet de noodzaak zie om alles van een juridisch kader te voorzien.
Overigens zie ik ook niet in waarom ik een conclusie zou moeten onderbouwen die ik niet getrokken heb.

Juridische fora genoeg waar je terecht kunt voor dat soort dingen.
Dat is een nogal flauw zwaktebod en een evidente leugen. Je neemt, zoals uit onderstaand citaat duidelijk blijkt, een stellig -maar niet onderbouwd- standpunt in in een strikt juridisch vraagstuk. Maar als je dan om die ontbrekende onderbouwing wordt gevraagd, heb je ineens “geen zin en zie je geen noodzaak om alles van een juridisch kader te voorzien”...

De verwijzing naar andere fora is nóg flauwer: de discussie, waarin je zelf deelneemt, vindt hier plaats.
angel1978 schreef:
Moneyman schreef:
bprosman schreef:Bovendien, welke privacywet word hier geschonden ?
Dat zijn gegevens uit nieuwsbronnen die de Rabobank op grond van de AVG, en ook al op basis van de WBP, gewoon niet mag verwerken.
Maar ze mogen ze wel kopen ( van wijmedia bijvoorbeeld ).

Tack
Berichten: 56
Lid geworden op: 13 aug 2018 07:38

Re: Rabobank weet naam van mijn pasgeboren dochter

Ongelezen bericht door Tack »

Net gebeld door de Rabobank.

Ze hebben gister een vergadering gehad met marketing.

En daar komt uit dat het systeem gekoppeld is aan adresgegevens.

Die gegevens kopen ze bij wijspecialmedia en omdat ik daar niet geregisteerd was zoeken ze uit wie er op dat adres woon en zo weten ze dat wij een baby hebben gekregen. Hoe ze de naam weten kan ze mijn nog niet vertellen. Omdat wijspecialmedia dat ook niet wist.

Ook begon ze weer over het blad wij waarop ik weer antwoorden die heeft ons afgelopen maandag gebeld dus dat gaat niet op. Ook zei ze je kan een muts met naam aanvragen maar ook dat hadden wij niet gedaan zei ze al.

Kortom ze weten nog niks maar hebben er wel over vergaderd.

Ik wacht nog op een telefoontje van wijspecialmedia.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Rabobank weet naam van mijn pasgeboren dochter

Ongelezen bericht door kweenie »

Die gegevens kopen ze bij wijspecialmedia en omdat ik daar niet geregisteerd was zoeken ze uit wie er op dat adres woon en zo weten ze dat wij een baby hebben gekregen.
Dat is wel opmerkelijk. 'zoeken ze uit wie er op dat adres woont'. Ik ben benieuwd hoe/waar dan. Dat is immers de kern van je vraag...

Meest logische lijkt dan de basisregistratie (brp), maar daar is een systeem waar een bank niet zomaar in mag kijken.

Tack
Berichten: 56
Lid geworden op: 13 aug 2018 07:38

Re: Rabobank weet naam van mijn pasgeboren dochter

Ongelezen bericht door Tack »

Ze weten dat mijn vriendin een kind heeft gekregen. Zo zoeken ze op het adres wie er woont waar mijn vriendin woon en zien dan mij ook als bewoner. legde ze uit dan nog hoe weten ze der naam van mijn dochter en daar gaat het om dat weten ze zelf ook niet.
Laatst gewijzigd door Tack op 24 aug 2018 18:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 26927
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Rabobank weet naam van mijn pasgeboren dochter

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En hoe zien zij dan dat u daar ook woont? U kunt wel een medebewoner zijn en helemaal niet de vader van het geboren kind.

Tack
Berichten: 56
Lid geworden op: 13 aug 2018 07:38

Re: Rabobank weet naam van mijn pasgeboren dochter

Ongelezen bericht door Tack »

Lady1234 schreef:En hoe zien zij dan dat u daar ook woont? U kunt wel een medebewoner zijn en helemaal niet de vader van het geboren kind.
Dat zei ik ook. Ze weten gewoon niet hoe daar komt het opneer tot nu toe

Nou ben ik natuurlijk wel de vader van onze 1ste dochter die een rabo rekening heeft

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Rabobank weet naam van mijn pasgeboren dochter

Ongelezen bericht door tttlocke »

kweenie schreef:
Die gegevens kopen ze bij wijspecialmedia en omdat ik daar niet geregisteerd was zoeken ze uit wie er op dat adres woon en zo weten ze dat wij een baby hebben gekregen.
Dat is wel opmerkelijk. 'zoeken ze uit wie er op dat adres woont'. Ik ben benieuwd hoe/waar dan. Dat is immers de kern van je vraag...

Meest logische lijkt dan de basisregistratie (brp), maar daar is een systeem waar een bank niet zomaar in mag kijken.
Nee, het meest logisch is het eigen klantenbestand van de Rabobank. De bank wéét dat TS op dat adres woont. En ze zijn alleen geïnteresseerd in een aangeleverd adres als er een klant woont.
Ze 'runnen' het bestand met de gekochte informatie langs het eigen klantenbestand waarbij de sleutel het adres is, bijv. de postcode-huisnummer combinatie.
Ze weten dan welke klanten naar alle waarschijnlijkheid in een bepaalde periode ouders zijn geworden. Nog even een paar handmatige checks misschien, en klaar is Kees.
Maar ja, de naam heb je dan nog steeds niet (mits die niet is aangeleverd).

Mogelijk blijft men zo wel aan de goede kant van de privacy wetgeving.
Laatst gewijzigd door tttlocke op 24 aug 2018 18:27, 1 keer totaal gewijzigd.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Rabobank weet naam van mijn pasgeboren dochter

Ongelezen bericht door tttlocke »

kweenie schreef:
Die gegevens kopen ze bij wijspecialmedia en omdat ik daar niet geregisteerd was zoeken ze uit wie er op dat adres woon en zo weten ze dat wij een baby hebben gekregen.
Dat is wel opmerkelijk. 'zoeken ze uit wie er op dat adres woont'..
Beter: ze zoeken uit of er misschien een klant woont op het adres waarover ze informatie hebben gekregen dat er rond een bepaalde datum een kind geboren zal worden.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Rabobank weet naam van mijn pasgeboren dochter

Ongelezen bericht door kweenie »

Tack schreef:Zo zoeken ze op het adres wie er woont waar mijn vriendin woon en zien dan mij ook als bewoner.
De hamvraag is dan waar ze op jouw adres zoeken. Je adres moeten ze dan namelijk "ergens" zoeken. In de brp/GBA van de gemeente mogen ze niet zoeken. Maar waarschijnlijk is dat wel de enige database waarin ze betrouwbaar op een adres kunnen kijken wie er nog meer woont...

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Rabobank weet naam van mijn pasgeboren dochter

Ongelezen bericht door tttlocke »

kweenie schreef:
Tack schreef:Zo zoeken ze op het adres wie er woont waar mijn vriendin woon en zien dan mij ook als bewoner.
De hamvraag is dan waar ze op jouw adres zoeken. Je adres moeten ze dan namelijk "ergens" zoeken. In de brp/GBA van de gemeente mogen ze niet zoeken. Maar waarschijnlijk is dat wel de enige database waarin ze betrouwbaar op een adres kunnen kijken wie er nog meer woont...
Zie mijn berichten hierboven.
Het adres van Tack komt toch voor in het klantenbestand van de Rabobank?

Lady1234
Berichten: 26927
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Rabobank weet naam van mijn pasgeboren dochter

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Blijkbaar heeft vriendin geen rekening bij die bank, want als zij ergens, waar dan ook, een blije doos aangevraagd heeft, moet daar haar naam bekend zijn.

Maar dat geeft nog geen antwoord op de vraag hoe de bank het geslacht en de naam van de baby weet.

En stel je voor dat er een miskraam was geweest of nog erger, een doodgeboren kindje?

Tack
Berichten: 56
Lid geworden op: 13 aug 2018 07:38

Re: Rabobank weet naam van mijn pasgeboren dochter

Ongelezen bericht door Tack »

Lady1234 schreef:Blijkbaar heeft vriendin geen rekening bij die bank, want als zij ergens, waar dan ook, een blije doos aangevraagd heeft, moet daar haar naam bekend zijn.

Maar dat geeft nog geen antwoord op de vraag hoe de bank het geslacht en de naam van de baby weet.

En stel je voor dat er een miskraam was geweest of nog erger, een doodgeboren kindje?
Klopt mijn vriendin zit bij de ING waar we trouwens niks van gehoord hebben.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Rabobank weet naam van mijn pasgeboren dochter

Ongelezen bericht door kweenie »

tttlocke schreef:
kweenie schreef:
Tack schreef:Zo zoeken ze op het adres wie er woont waar mijn vriendin woon en zien dan mij ook als bewoner.
De hamvraag is dan waar ze op jouw adres zoeken. Je adres moeten ze dan namelijk "ergens" zoeken. In de brp/GBA van de gemeente mogen ze niet zoeken. Maar waarschijnlijk is dat wel de enige database waarin ze betrouwbaar op een adres kunnen kijken wie er nog meer woont...
Zie mijn berichten hierboven.
Het adres van Tack komt toch voor in het klantenbestand van de Rabobank?
Dat is ook niet zo vreemd. Dat is het probleem ook helemaal niet. Het gaat er nu juist om hoe ze aan de naam van de dochter komen. Dát is het hele eieren eten. Die 'verrijking' van de database moet ergens vandaan komen. Als TS de naam nergens anders heeft opgegeven dan bij de gemeente, dan heeft Rabo toch een probleem.

Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Rabobank weet naam van mijn pasgeboren dochter

Ongelezen bericht door Moneyman »

kweenie schreef:
Tack schreef:Zo zoeken ze op het adres wie er woont waar mijn vriendin woon en zien dan mij ook als bewoner.
De hamvraag is dan waar ze op jouw adres zoeken. Je adres moeten ze dan namelijk "ergens" zoeken. In de brp/GBA van de gemeente mogen ze niet zoeken. Maar waarschijnlijk is dat wel de enige database waarin ze betrouwbaar op een adres kunnen kijken wie er nog meer woont...
Inderdaad. Denk dat er een paar mensen nu heel hard zweten bij de Rabo...

Gesloten