LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Slimme meter onmogelijk grove fout

Hier vind je enquêtes van derden, bijvoorbeeld van studenten.
djrickydadragon
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 nov 2018 09:37
Contacteer:

Re: Slimme meter onmogelijk grove fout

Ongelezen bericht door djrickydadragon »

Theotrucker schreef:
07 nov 2018 23:13
Zonnepanelen?
nee!

djrickydadragon
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 nov 2018 09:37
Contacteer:

Re: Slimme meter onmogelijk grove fout

Ongelezen bericht door djrickydadragon »

16again schreef:
07 nov 2018 22:09

Het is al vaker gezegd: Sommige typen slimme meters kunnen meetfouten geven bij "moeilijke" belastingen. Dit probleem komt NIET bij ijking na voren.
Zoek uit welke verbruiker dit spookverbruik oplevert, (alle verbruikers uit , dan een voor een proberen)
Zodra je spookverbruiker gevonden hebt, contact opnemen met leverancier, en aandringen op test bij jou thuis
Er zou pas sprake moeten zijn van een spookverbruiker wanneer dag en nacht tarief beide te hoog waren geweest lijkt me!?

djrickydadragon
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 nov 2018 09:37
Contacteer:

Re: Slimme meter onmogelijk grove fout

Ongelezen bericht door djrickydadragon »

Ivo.w schreef:
07 nov 2018 19:47
Waarschijnlijk problemen met de ontvangst van het signaal voor omschakeling van laag naar hoog tarief. In dit geval pakt dat in uw voordeel uit, omdat het 'standaard' telwerk het nacht-telwerk is.
Om 23:00 sprong hij van T2 naar T1,dat betekent dus dat de switch van dag naar daltarief gewoon naar behoren werkt. Ik vermoed ook dat die switch niet perse op afstand gebeurt maar door een interne clock of signalen die voorheen ook werden gebruikt bij mechanische meters.

In deze wiki link staat het ook beschreven : https://nl.wikipedia.org/wiki/Kilowattuurmeter

16again
Berichten: 16080
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Slimme meter onmogelijk grove fout

Ongelezen bericht door 16again »

djrickydadragon schreef:
08 nov 2018 00:02
Er zou pas sprake moeten zijn van een spookverbruiker wanneer dag en nacht tarief beide te hoog waren geweest lijkt me!?
De spookverbruiker is een apparaat waar het verbruik niet juist van wordt gemeten. Werkelijk opgenomen vermogen is vele malen lager dan wat de meter registreert.

Er is een onderzoek van TU Enschede geweest, waar meters bij sommige belastingen (o.a. LED-Lampen en ook gebruik van dimmers) forse afwijkingen lieten zien. Het verbaast me overigens als huidige meters (jouwe hangt er pas) dit euvel ook nog hebben.

djrickydadragon
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 nov 2018 09:37
Contacteer:

Re: Slimme meter onmogelijk grove fout

Ongelezen bericht door djrickydadragon »

16again schreef:
08 nov 2018 00:26
djrickydadragon schreef:
08 nov 2018 00:02
Er zou pas sprake moeten zijn van een spookverbruiker wanneer dag en nacht tarief beide te hoog waren geweest lijkt me!?
De spookverbruiker is een apparaat waar het verbruik niet juist van wordt gemeten. Werkelijk opgenomen vermogen is vele malen lager dan wat de meter registreert.

Er is een onderzoek van TU Enschede geweest, waar meters bij sommige belastingen (o.a. LED-Lampen en ook gebruik van dimmers) forse afwijkingen lieten zien. Het verbaast me overigens als huidige meters (jouwe hangt er pas) dit euvel ook nog hebben.
Dat artikel had ik al gevonden van de TU , maar dat zou betekenen dat het een apparaat is wat ik specifiek en altijd in het T1 tijdspan zou gebruiken daar alleen deze hoog is

https://www.activistpost.com/2017/03/sm ... veals.html

16again
Berichten: 16080
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Slimme meter onmogelijk grove fout

Ongelezen bericht door 16again »

djrickydadragon schreef:
08 nov 2018 00:34
maar dat zou betekenen dat het een apparaat is wat ik specifiek en altijd in het T1 tijdspan zou gebruiken daar alleen deze hoog is
Helemaal eens. Hou verbruik en ingeschakelde verbruikers tijdens T1 in de gaten, of probeer verbruikers stuk voor stuk.

Doordat T2 verbruikers wel goed worden gemeten, lijkt ijking met bijkomende kosten nutteloos.

angel1978
Berichten: 10941
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Slimme meter onmogelijk grove fout

Ongelezen bericht door angel1978 »

Lady1234 schreef:
07 nov 2018 23:36
angel1978 schreef:
07 nov 2018 22:25
Lady1234 schreef:
07 nov 2018 21:12
Ik weet niet wat u normaal per jaar verbruikt, maar ik vind het totaal verbruik wel heel hoog, zeker voor de zomermaanden..
In tegenstelling tot gas gebruiken we hier in de zomer net zoveel stroom als in de winter..

Airco ( zeker in afgelopen zomer ), ventilators, koelkasten en vriezers die harder moeten werken, waterpompen etc.. allemaal gebruikers die vooral in de zomer draaien.. zou niet weten waarom je in de zomer minder zou gebruiken..

Of 3 x 1500 kWh veel of weinig is ligt aan de situatie daar in huis ( en de aanwezige apparatuur ). Ken zat gezinnen en huissituaties waarbij ze dit gebruik per jaar met hem halen.
Dat schrijf ik ook: “IK vind het verbruik wel heel hoog. En de de Ts gebruikte blijkbaar nog veel en veel minder voorheen. En ik heb geen airco of waterpompen.
Wat heeft TS eraan dat jij geen airco of waterpomp hebt?
Of dat jouw verbruik veel lager is?

angel1978
Berichten: 10941
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Slimme meter onmogelijk grove fout

Ongelezen bericht door angel1978 »

djrickydadragon schreef:
08 nov 2018 00:12
Ivo.w schreef:
07 nov 2018 19:47
Waarschijnlijk problemen met de ontvangst van het signaal voor omschakeling van laag naar hoog tarief. In dit geval pakt dat in uw voordeel uit, omdat het 'standaard' telwerk het nacht-telwerk is.
Om 23:00 sprong hij van T2 naar T1,dat betekent dus dat de switch van dag naar daltarief gewoon naar behoren werkt. Ik vermoed ook dat die switch niet perse op afstand gebeurt maar door een interne clock of signalen die voorheen ook werden gebruikt bij mechanische meters.

In deze wiki link staat het ook beschreven : https://nl.wikipedia.org/wiki/Kilowattuurmeter

Die switch gebeurt door signalen idd, maar dus wel op afstand.
Maar je hebt nu een hele nacht gedraaid dus wat is je verbruik geweest dan?

djrickydadragon
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 nov 2018 09:37
Contacteer:

Re: Slimme meter onmogelijk grove fout

Ongelezen bericht door djrickydadragon »

angel1978 schreef:
08 nov 2018 08:26

Die switch gebeurt door signalen idd, maar dus wel op afstand.
Maar je hebt nu een hele nacht gedraaid dus wat is je verbruik geweest dan?
gisteravond om 20:22 stond T1 op 1403 Kw en nu 10:58 op 1405Kw en om 23:00 ging T1 in

angel1978
Berichten: 10941
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Slimme meter onmogelijk grove fout

Ongelezen bericht door angel1978 »

djrickydadragon schreef:
08 nov 2018 11:01
angel1978 schreef:
08 nov 2018 08:26

Die switch gebeurt door signalen idd, maar dus wel op afstand.
Maar je hebt nu een hele nacht gedraaid dus wat is je verbruik geweest dan?
gisteravond om 20:22 stond T1 op 1403 Kw en nu 10:58 op 1405Kw en om 23:00 ging T1 in
Maar hij staat nu weer op T2 neem ik aan?
Dus 2 Kwh in een nacht..zou dat je gemiddelde zijn dan kom je op 700 Kwh op jaarbasis, da's niet extreem hoog.

Vooralsnog zie ik weinig vreemds.. en je verbruik staat dus bijna allemaal op nachttarief geregistreerd, dus daar heb je eigenlijk alleen maar voordeel bij. Vraag is nu alleen of die volledige 1400 Kwh je aangerekend wordt of dat je een beginstand hebt/had die hoger was dan 0.

djrickydadragon
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 nov 2018 09:37
Contacteer:

Re: Slimme meter onmogelijk grove fout

Ongelezen bericht door djrickydadragon »

angel1978 schreef:
08 nov 2018 11:15


Maar hij staat nu weer op T2 neem ik aan?
Dus 2 Kwh in een nacht..zou dat je gemiddelde zijn dan kom je op 700 Kwh op jaarbasis, da's niet extreem hoog.

Vooralsnog zie ik weinig vreemds.. en je verbruik staat dus bijna allemaal op nachttarief geregistreerd, dus daar heb je eigenlijk alleen maar voordeel bij. Vraag is nu alleen of die volledige 1400 Kwh je aangerekend wordt of dat je een beginstand hebt/had die hoger was dan 0.
Hij staat nu idd weer op T2. De laatste keer dat ik met Eneco sprak vd week,werd er weer een kastje muur spelletje gespeeld. Na hard aandringen met dit spelletje te stoppen werd verteld een klacht naar een hogere afdeling binnen hun gelederen te melden. Hopelijk rolt daar iets degelijks uit binnen afzienbare tijd. Ik denk dat beide meters ongeveer hetzelfde hadden moeten aangeven net als alle voorgaande jaren bij de mechanische meter. Zou de beginstand niet op 0 hebben gestaan dan zou het dus om een gebruikte meter moeten gaan, ik vind dat haast ondenkbaar

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Slimme meter onmogelijk grove fout

Ongelezen bericht door bprosman »

Zou de beginstand niet op 0 hebben gestaan dan zou het dus om een gebruikte meter moeten gaan, ik vind dat haast ondenkbaar
Dat staat meestal op de installatiebon die je krijgt. Maar ben nog steeds benieuwd wat het verschil is tussen je dag en nacht tarief.

BL2
Berichten: 4828
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Slimme meter onmogelijk grove fout

Ongelezen bericht door BL2 »

Alles draait er nu in beginsel om wat de beginstand van de meter was. Daar geeft Topicstarter nog steeds geen duidelijkheid over.
Als T1 op 1250 stond bij plaatsen meter is er al helemaal geen probleem...
Dus wat waren de meterstanden bij plaatsen ?
Laatst gewijzigd door BL2 op 08 nov 2018 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.

angel1978
Berichten: 10941
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Slimme meter onmogelijk grove fout

Ongelezen bericht door angel1978 »

djrickydadragon schreef:
08 nov 2018 12:19
angel1978 schreef:
08 nov 2018 11:15


Maar hij staat nu weer op T2 neem ik aan?
Dus 2 Kwh in een nacht..zou dat je gemiddelde zijn dan kom je op 700 Kwh op jaarbasis, da's niet extreem hoog.

Vooralsnog zie ik weinig vreemds.. en je verbruik staat dus bijna allemaal op nachttarief geregistreerd, dus daar heb je eigenlijk alleen maar voordeel bij. Vraag is nu alleen of die volledige 1400 Kwh je aangerekend wordt of dat je een beginstand hebt/had die hoger was dan 0.
Hij staat nu idd weer op T2. De laatste keer dat ik met Eneco sprak vd week,werd er weer een kastje muur spelletje gespeeld. Na hard aandringen met dit spelletje te stoppen werd verteld een klacht naar een hogere afdeling binnen hun gelederen te melden. Hopelijk rolt daar iets degelijks uit binnen afzienbare tijd. Ik denk dat beide meters ongeveer hetzelfde hadden moeten aangeven net als alle voorgaande jaren bij de mechanische meter. Zou de beginstand niet op 0 hebben gestaan dan zou het dus om een gebruikte meter moeten gaan, ik vind dat haast ondenkbaar
Maar nu is nog de vraag wat je vandaag in je dagtarief verbruikt..

Als hier niets geregistreerd wordt, dan klopt er iets niet met je meter, de vraag is wel of je hierover wil klagen ;)
Het kan ook zijn dat je meter tijdelijk geen overgangen van T1 naar T2 en vice versa heeft gehad ( en dus in T1 is blijven hangen gedurende lange tijd ) waardoor alles op T1 is geregistreerd, maar dat dit technische probleem recent is opgelost...

BL2
Berichten: 4828
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Slimme meter onmogelijk grove fout

Ongelezen bericht door BL2 »

Inderdaad die mogelijkheid van niet omschakelen is er ook nog, maar dat zou voor de totaalafrekening in Euro dus weinig moeten uitmaken uiteindelijk, immers al het gebruik staat dan op één telwerk, T1.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Slimme meter onmogelijk grove fout

Ongelezen bericht door bprosman »

Of 3 x 1500 kWh veel of weinig is ligt aan de situatie daar in huis ( en de aanwezige apparatuur ). Ken zat gezinnen en huissituaties waarbij ze dit gebruik per jaar met hem halen.
Inderdaad schrik ik er niet van. 1,5 Persoonshuishouden zit ik zo rond de 5000kWh / jaar en destijds met vrouw en (2) kinderen rond de 10.000 kWh.

djrickydadragon
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 nov 2018 09:37
Contacteer:

Re: Slimme meter onmogelijk grove fout

Ongelezen bericht door djrickydadragon »

bprosman schreef:
08 nov 2018 13:39
Dat staat meestal op de installatiebon die je krijgt. Maar ben nog steeds benieuwd wat het verschil is tussen je dag en nacht tarief.
Ik heb geen bon gehad , heb wel tijdens de hele installatie erbij gestaan maar uit goed vertrouwen daar ook totaal niet opgelet.

djrickydadragon
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 nov 2018 09:37
Contacteer:

Re: Slimme meter onmogelijk grove fout

Ongelezen bericht door djrickydadragon »

bprosman schreef:
08 nov 2018 13:50
Of 3 x 1500 kWh veel of weinig is ligt aan de situatie daar in huis ( en de aanwezige apparatuur ). Ken zat gezinnen en huissituaties waarbij ze dit gebruik per jaar met hem halen.
Inderdaad schrik ik er niet van. 1,5 Persoonshuishouden zit ik zo rond de 5000kWh / jaar en destijds met vrouw en (2) kinderen rond de 10.000 kWh.

Ik gebruik al jaren dezelfde apparatuur en mijn dag en dal verbruik zijn altijd bijna identiek. Echter vorig jaar ben ik verhuist en moest ik ook al €800,- bij betalen. Daarvoor loopt t komende jaar nog een afbetaling en ga ik daardoor wederom dit jaar weer naar de voedselbank moeten gaan. Onmenselijke situaties' en dan ook nog dat kastje muur spelletje tussen Stedin en Eneco over mijn rug. Ooit waren hun 1 gezamenlijk bedrijf ,dat kun je nog horen aan hetzelfde wachtmuziekje welke hun hanteren wanneer je in de wacht staat. De martkwerking is een kapitalistische inhalige vloek ,ook in de zorg!

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Slimme meter onmogelijk grove fout

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Dan hebben we meteen de zorg in de slimme meter.

angel1978
Berichten: 10941
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Slimme meter onmogelijk grove fout

Ongelezen bericht door angel1978 »

djrickydadragon schreef:
08 nov 2018 17:25
bprosman schreef:
08 nov 2018 13:50
Of 3 x 1500 kWh veel of weinig is ligt aan de situatie daar in huis ( en de aanwezige apparatuur ). Ken zat gezinnen en huissituaties waarbij ze dit gebruik per jaar met hem halen.
Inderdaad schrik ik er niet van. 1,5 Persoonshuishouden zit ik zo rond de 5000kWh / jaar en destijds met vrouw en (2) kinderen rond de 10.000 kWh.

Ik gebruik al jaren dezelfde apparatuur en mijn dag en dal verbruik zijn altijd bijna identiek. Echter vorig jaar ben ik verhuist en moest ik ook al €800,- bij betalen. Daarvoor loopt t komende jaar nog een afbetaling en ga ik daardoor wederom dit jaar weer naar de voedselbank moeten gaan. Onmenselijke situaties' en dan ook nog dat kastje muur spelletje tussen Stedin en Eneco over mijn rug. Ooit waren hun 1 gezamenlijk bedrijf ,dat kun je nog horen aan hetzelfde wachtmuziekje welke hun hanteren wanneer je in de wacht staat. De martkwerking is een kapitalistische inhalige vloek ,ook in de zorg!
Dus vorig jaar zonder slimme meter was het ook al substantieel hoger. Sterker nog, 800 bijbetalen is bijna een hele rekening bij 3000 KWh tenzij het volledig op conto van gas komt..maar dan was het verbruik vorig jaar ook heel anders.

Gesloten