LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Slimme meter onmogelijk grove fout

Hier vind je enquêtes van derden, bijvoorbeeld van studenten.
djrickydadragon
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 nov 2018 09:37
Contacteer:

Re: Slimme meter onmogelijk grove fout

Ongelezen bericht door djrickydadragon »

BL2 schreef:
08 nov 2018 13:45
Alles draait er nu in beginsel om wat de beginstand van de meter was. Daar geeft Topicstarter nog steeds geen duidelijkheid over.
Als T1 op 1250 stond bij plaatsen meter is er al helemaal geen probleem...
Dus wat waren de meterstanden bij plaatsen ?
De beginstanden heb ik niet gezien en ook geen bon van gehad. Ik ga er ook vanuit dat een digitale meter nieuw is en altijd op 0 staat bij levering, zo niet dan zou ik dat wel wereld vreemd vinden want het is geen tandwieltjes ding uit een sloopwijk oid. Volledig digitaal dus na gebruik terug naar fabrieksinstellingen ,of totale reset lijkt me dan bij de verantwoording liggen van degene die hem plaatste. Er zit wel een logboek in die op afstand uit te lezen is,tegelijkertijd zou dat dan betekenen dat die stand die er dan eventueel al op stond ook bij eerder gebruik moet zijn geregistreerd elders. Nogmaals ik ga er vanuit dat het om een nieuwe ongebruikte meter ging. Het serie nummer zou dat uit kunnen wijzen bij nader onderzoek
Laatst gewijzigd door djrickydadragon op 08 nov 2018 21:58, 2 keer totaal gewijzigd.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Slimme meter onmogelijk grove fout

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Mijn slimme meter is destijds ook op nul begonnen. Dit bewijst natuurlijk niets.

Zombiemaster
Berichten: 449
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Slimme meter onmogelijk grove fout

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

Steekproefexemplaren. Foute meters die zijn gerepareerd/gerefurbished. Het kan makkelijk dat hij op bv 1200 T1 geleverd is. Maar dat moet bij de netbeheerder of de energieleverancier bekend zijn.

djrickydadragon
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 nov 2018 09:37
Contacteer:

Re: Slimme meter onmogelijk grove fout

Ongelezen bericht door djrickydadragon »

Zombiemaster schreef:
08 nov 2018 21:54
Steekproefexemplaren. Foute meters die zijn gerepareerd/gerefurbished. Het kan makkelijk dat hij op bv 1200 T1 geleverd is. Maar dat moet bij de netbeheerder of de energieleverancier bekend zijn.
Volledig digitaal dus na gebruik terug naar fabrieksinstellingen ,of totale reset lijkt me dan bij de verantwoording liggen van degene die hem plaatste.

Zombiemaster
Berichten: 449
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Slimme meter onmogelijk grove fout

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

djrickydadragon schreef:
08 nov 2018 21:58
Zombiemaster schreef:
08 nov 2018 21:54
Steekproefexemplaren. Foute meters die zijn gerepareerd/gerefurbished. Het kan makkelijk dat hij op bv 1200 T1 geleverd is. Maar dat moet bij de netbeheerder of de energieleverancier bekend zijn.
Volledig digitaal dus na gebruik terug naar fabrieksinstellingen ,of totale reset lijkt me dan bij de verantwoording liggen van degene die hem plaatste.
Misschien zit die optie er niet op, om fraude te voorkomen. Is ook nergens voor nodig als de beginstand maar genoteerd wordt.

djrickydadragon
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 nov 2018 09:37
Contacteer:

Re: Slimme meter onmogelijk grove fout

Ongelezen bericht door djrickydadragon »

Zombiemaster schreef:
08 nov 2018 22:04

als de beginstand maar genoteerd wordt.
Door wie?

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Slimme meter onmogelijk grove fout

Ongelezen bericht door sylvesterb »

16again schreef:
07 nov 2018 22:09
renewouters schreef:
07 nov 2018 21:49
Het is al vaker gezegd: als je de meter niet vertrouwd, laat je 'm ijken. Als de meter inderdaad niet goed is krijg je de kosten daarvan terug. Mocht de meter afwijken dan komt dit uiteraard niet door het "slimme" deel, maar domweg door een slecht meetcircuit. Een "domme" meter kan dezelfde afwijking vertonen.
Het is al vaker gezegd: Sommige typen slimme meters kunnen meetfouten geven bij "moeilijke" belastingen. Dit probleem komt NIET bij ijking na voren.
Zoek uit welke verbruiker dit spookverbruik oplevert, (alle verbruikers uit , dan een voor een proberen)
Zodra je spookverbruiker gevonden hebt, contact opnemen met leverancier, en aandringen op test bij jou thuis
In het geval van die specifieke meters ging het om een relatief kleine afwijking in een zeer specifieke situatie (volgens mij zijn die meters inmiddels allemaal vervangen).

In dit geval is er sprake van een "grove fout" en dus enorme afwijking volgens TS.

Ik vraag me af wat de beginstand van de meter was? Was dit wel 0? Immers heeft TS geen factuur ontvangen en had hij schijnbaar geen beginstand. Dus wie zegt dat er echt sprake is van een grove fout?

BL2
Berichten: 4793
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Slimme meter onmogelijk grove fout

Ongelezen bericht door BL2 »

Ik ben normaal niet zo van controleren van energie gebruik, maar bij een nieuw geplaatste met zou ik toch wel even kijken wat de stand is, of deze nou analoog of digitaal is.

djrickydadragon
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 nov 2018 09:37
Contacteer:

Re: Slimme meter onmogelijk grove fout

Ongelezen bericht door djrickydadragon »

BL2 schreef:
08 nov 2018 22:59
Ik ben normaal niet zo van controleren van energie gebruik, maar bij een nieuw geplaatste met zou ik toch wel even kijken wat de stand is, of deze nou analoog of digitaal is.

Ik ga er vanuit dat de leverancier en plaatser verantwoordelijk zijn voor zowel begin alsook eindstanden daar zei de officiele organen zijn die dat ook naar hun meerdere moeten verwittigen. Je kunt niet van elke consument verwachten dat deze er rekening mee houd dat het om een eventuele refurbished meter zou kunnen gaan ipv een nieuwe. Daar is ook niet elke consument toe in staat . Dat is bijna hetzelfde als 1st een studie moeten volgen zoals bij het accepteren van algemene voorwaarden bijbels die je krijgt bij het aanmaken van bijvoorbeeld een faceboek account of tekenen van een woekerpolis. Allemaal erg misleidend.

BL2
Berichten: 4793
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Slimme meter onmogelijk grove fout

Ongelezen bericht door BL2 »

Tsja, je kan er van alles bijslepen, maar dat maakt je zaak niet anders.
Voordat je kan stellen dat er "een onmogelijke fout" is gemaakt is het nu wachten op de afrekening, daar staan begin en eindstand en de kosten op.
Zonder die gegevens blijft het alhier gissen.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Slimme meter onmogelijk grove fout

Ongelezen bericht door angel1978 »

Ik ga er vanuit dat de leverancier en plaatser verantwoordelijk zijn voor zowel begin alsook eindstanden daar zei de officiele organen zijn die dat ook naar hun meerdere moeten verwittigen.
Dat zijn ze ook en dat doen ze ook.. Maar als er daarna discussie ontstaat en jij beweert dat de standen die door de leverancier zijn genoteerd niet kloppen, dan zul je toch echt zelf moeten aantonen dat dat ook daadwerkelijk zo is. En dat kan je alleen door ze zelf ook genoteerd te hebben of een kopie te hebben van de installateur die ze heeft opgenomen.
Je hebt dus hier zelf ook een verantwoordelijkheid in.
Je kunt niet van elke consument verwachten dat deze er rekening mee houd dat het om een eventuele refurbished meter zou kunnen gaan ipv een nieuwe. Daar is ook niet elke consument toe in staat .
Ook niet relevant. Je kan wel van een consument verwachten dat deze de meterstanden uitleest en noteert. Dat moet je ook als je een nieuw huis betrekt ( huur en koop ) en in feite een nieuwe/andere meter gaat gebruiken en dus ook als je een nieuwe meter krijgt. Waarom je denkt dat dat nu opeens niet hoeft is mij dan ook een raadsel.
Dat is bijna hetzelfde als 1st een studie moeten volgen zoals bij het accepteren van algemene voorwaarden bijbels die je krijgt bij het aanmaken van bijvoorbeeld een faceboek account of tekenen van een woekerpolis. Allemaal erg misleidend.
Totaal niet relevant in dit verhaal. Jij gebruikt de energie en bent verantwoordelijk voor dit gebruik.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Slimme meter onmogelijk grove fout

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Is de eindafrekening er al en wat is het geregistreerde verbruik geweest van afgelopen jaar? Als de teller immers niet op 0 stond zal de eindafrekening ook gewoon normaal zijn. Daar reageert u niet op. Het lijkt op een storm in een glas water zolang de afrekening er niets is.

En met de vorige afrekening €800 bijbetalen? Dat staat bij mij gelijk aan dik 7 maanden voorschot voor een 2 onder 1 kaphuis en een gezin van 4 personen. Hoe laag is uw voorschot dan geweest?

Ivo.w
Berichten: 1743
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Slimme meter onmogelijk grove fout

Ongelezen bericht door Ivo.w »

djrickydadragon schreef:
08 nov 2018 22:46
Zombiemaster schreef:
08 nov 2018 22:04

als de beginstand maar genoteerd wordt.
Door wie?
Door jou en de netbeheerder (monteur). Op een meterstanden formulier, handtekeningen van beiden er onder en klaar. Uiteraard in tweevoud. Één voor jou, één voor de netbeheerder.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Slimme meter onmogelijk grove fout

Ongelezen bericht door 16again »

sylvesterb schreef:
08 nov 2018 22:52
16again schreef:
07 nov 2018 22:09
Het is al vaker gezegd: Sommige typen slimme meters kunnen meetfouten geven bij "moeilijke" belastingen. Dit probleem komt NIET bij ijking na voren.
In het geval van die specifieke meters ging het om een relatief kleine afwijking in een zeer specifieke situatie (volgens mij zijn die meters inmiddels allemaal vervangen).
Wat is jouw definitie van "relatief kleine afwijking"?
In TU Enschede artikel zijn afwijkingen naar beneden tot -60% en naar boven van +500% gemeten.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Slimme meter onmogelijk grove fout

Ongelezen bericht door sylvesterb »

16again schreef:
09 nov 2018 11:45
sylvesterb schreef:
08 nov 2018 22:52
16again schreef:
07 nov 2018 22:09
Het is al vaker gezegd: Sommige typen slimme meters kunnen meetfouten geven bij "moeilijke" belastingen. Dit probleem komt NIET bij ijking na voren.
In het geval van die specifieke meters ging het om een relatief kleine afwijking in een zeer specifieke situatie (volgens mij zijn die meters inmiddels allemaal vervangen).
Wat is jouw definitie van "relatief kleine afwijking"?
In TU Enschede artikel zijn afwijkingen naar beneden tot -60% en naar boven van +500% gemeten.
Op Slimme Meters uit de periode 2004 tot 2014 die nu niet meer geleverd worden. Maar er is al een hele discussie geweest hierover en het betreffende onderzoek.

In dit geval heeft TS geen schade want er is geen eind afrekening. Het kan dus heel goed zijn dat de beginstand hoger is en er nu een heel punt is over iets wat geen punt is.

Bram Bonnewel
Berichten: 142
Lid geworden op: 11 jan 2006 19:28
Locatie: Sluis

Re: Slimme meter onmogelijk grove fout

Ongelezen bericht door Bram Bonnewel »

even zoeken op site eneco...

Daltarief
Elke avond 23.00 - 07.00
Vrijdagavond tot maandagochtend 23.00 - 07.00
Feestdagen: Nieuwjaarsdag, Tweede Paasdag,
Koningsdag, Hemelvaartsdag,
Tweede Pinksterdag, Eerste en Tweede Kerstdag
23.00 - 07.00

Normaaltarief
Werkdagen 07.00 - 23.00

Esceha
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 nov 2003 21:28

Re: Slimme meter onmogelijk grove fout

Ongelezen bericht door Esceha »

Wij hebben geen slimme meter en maken ook geen gebruik van zogenaamd aantrekkelijke tarieven. Om die redenen zult u geen klacht van mij zien.....

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Slimme meter onmogelijk grove fout

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Esceha, verkeerd forum? Dit helpt Ts niet.

Wipneus
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 nov 2007 22:58

Re: Slimme meter onmogelijk grove fout

Ongelezen bericht door Wipneus »

Het is de omgekeerde wereld. De staat wil je aan de slimme meter leggen dan is het zo dat in dit geval Stedin een goede geijkte meter moet leveren en niet dat jij als consument dit moet gaan doen en de kosten daarvoor moet dragen om aan te tonen dat de meter misschien niet goed is. Als je iets kan uitlezen kan je het ook manipuleren van afstand. Dit krijg je gewoon met zo`n systeem. En mensen die denken dat kan niet die weten niet hoe zo iets werkt. Ik kan ook je tv manipuleren als dit een smart tv is.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Slimme meter onmogelijk grove fout

Ongelezen bericht door angel1978 »

Wipneus schreef:
11 nov 2018 12:56
Het is de omgekeerde wereld. De staat wil je aan de slimme meter leggen dan is het zo dat in dit geval Stedin een goede geijkte meter moet leveren en niet dat jij als consument dit moet gaan doen en de kosten daarvoor moet dragen om aan te tonen dat de meter misschien niet goed is. Als je iets kan uitlezen kan je het ook manipuleren van afstand. Dit krijg je gewoon met zo`n systeem. En mensen die denken dat kan niet die weten niet hoe zo iets werkt. Ik kan ook je tv manipuleren als dit een smart tv is.
Men levert een goed geijkte meter. Niet mee eens, dan toon maar aan.
Net zoals je nu mag aantonen dat je mijn tv kan manipuleren. Het is een smart tv en staat nu aan. Wil je dus even bewijs leveren dat je deze kan manipuleren?

Gesloten