LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] slimme meter

Hier vind je enquêtes van derden, bijvoorbeeld van studenten.
hendrie63
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 dec 2017 10:58

slimme meter

Ongelezen bericht door hendrie63 »

Hallo allemaal,
Enexis wil bij mij een slimme meter installeren. Weet iemand de stand van zaken van deze meters?
Zijn ze al betrouwbaarder geworden of is het nog een zootje?
Voor het gebruik heb ik hem niet nodig want ik ben alleen en gas gebruik ik niet veel want ik heb een pelletkachel
en stroom in de gaten houden daarvoor heb ik toon van Eneco.
En hem wel laten installeren en geen gebruik van maken vertrouw ik ook niet.

Alvast bedankt allemaal voor de reactie.

Groetjes Hendrie

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: slimme meter

Ongelezen bericht door mahadma »

Er zijn over dit onderwerp inmiddels geschat een duizend plus items, google even. Ieder zijn mening, maar ik weiger!

Jesa H
Berichten: 170
Lid geworden op: 22 nov 2017 10:35

Re: slimme meter

Ongelezen bericht door Jesa H »

Wij hebben er 1 en die is gewoon prima! :)

16again
Berichten: 16081
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: slimme meter

Ongelezen bericht door 16again »

Hoe kan Toon nu je electriciteitsverbruik in de gaten houden....zonder slimme meter?

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: slimme meter

Ongelezen bericht door olaf79 »

16again schreef:Hoe kan Toon nu je electriciteitsverbruik in de gaten houden....zonder slimme meter?
Toon ondersteund sommige analoge meters dmv een pulsmeter.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: slimme meter

Ongelezen bericht door scontra »

hendrie63 schreef:Hallo allemaal,
Enexis wil bij mij een slimme meter installeren. Weet iemand de stand van zaken van deze meters?
Zijn ze al betrouwbaarder geworden of is het nog een zootje?
Voor het gebruik heb ik hem niet nodig want ik ben alleen en gas gebruik ik niet veel want ik heb een pelletkachel
en stroom in de gaten houden daarvoor heb ik toon van Eneco.
En hem wel laten installeren en geen gebruik van maken vertrouw ik ook niet.

Alvast bedankt allemaal voor de reactie.

Groetjes Hendrie
Vertrouw de "slimme" meter zoals u zich zelf vertrouwd.
Laat de vooruitgang de vooruitgang en houdt vast aan de meetwaarden die u nu heeft, maar of die betrouwbaar zijn, dat heeft u zich nog nooit afgevraagd, maar ik zou ze niet vertrouwen.

CorryLieverse
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 jan 2018 04:54
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: slimme meter

Ongelezen bericht door CorryLieverse »

Ik heb zo mijn ervaringen met STEDIN een van de netwerkbeheerders; iedereen hier in het appartementencomplex heeft "die slimme meter" klakkeloos laten plaatsen behalve mijn buurman en ik.
Ik had er al veel negatieve zaken over gelezen en al voor mijzelf besloten dat ik ONDER GEEN BEDING een "slimme meter" wilde. Wat is nl. het geval: dit onderwerp is al heel veel behandeld op Radar zelf. De meter meet echt ALLE stroom die de huidige dus oude meter van Eneco NIET kan meten. Door die software die in "de slimme meter" is geinstalleerd wordt OOK de zgn. "lekstroom" gemeten van USB-apparaten en dergelijke. Het resultaat: heel veel mensen zien ineens "hun normale verbruik" (lees gemeten via de nog oude geinstalleerde meter) opeens omhoog schieten en schrikken zich helemaal kapot! Je kunt zowel ENEXIS of STEDIN bellen maar die vertellen je halve waarheden. Vaak word het je aangepraat:"Als U de slimme meter later laat plaatsen moet U hier een bedrag voor betalen. NU kost de plaatsing U NIETS". Dat de betalen bedrag was iets van E 68,- als ik het wel heb. Nu ben ik in het geheel niet over te halen tot wat dan ook dus aan de telefoon ben ik heel snel klaar. De overheid heeft - ik meld het hier ten overvloede - het VERPLICHT laten installeren ondertussen ingetrokken dus stink daar OOK niet in! Mijn buurman had met de "Slimme Meter" monteur een afspraak gemaakt: in principe had hij al gekozen om "een slimme meter" te laten plaatsen. Totdat hij EEN AVOND vóórdat de desbetreffende monteur bij hem aan de deur zou komen, nog eens goed alles op het internet nog eens goed ging bekijken. De monteur belde bij hem aan en mijn buurman deed vervolgens - uiteraard met excuses - het verhaal wat hij allemaal aan negatieve zaken die men KAN ondervinden bij het plaatsen van "de slimme meter" kunt ondervinden. Blijkbaar was deze monteur ongeveer van dezelfde leeftijd als mijn buur: wij beiden zijn geboren begin jaren vijftig van de vorige eeuw. In ieder geval gaf de monteur mijn buurman gelijk:"Als ik in UW schoenen zou staan meneer, dan zou IK het OOK niet doen"!

Zo die zat en laat dit voor iedereen die het plaatsen van een "slimme meter" ook maar overweegt, hiervan afzien. Ze komen er vanzelf wel in op een gegeven moment als al die trammelant en de kinderziektes van die apparaten niet meer voorkomen. OOK werd ons beloofd één keer per twee maanden een afrekening van STEDIN te ontvangen over je energie-verbruik; mijn buurvrouw beneden is - ondanks tegen mijn advies in en heeft NU spijt - toch zo "slimme meter" laten plaatsen. Na twee maanden heeft ze nog geen enkele afrekening over haar energieverbruik zien verschijnen. Ik heb nu via Eneco een dubbele elektriciteitsmeter: dit wordt straks één tarief. Dat is pech onderweg; nog iet minder dan één jaar in de Bijstand en dan ben ik "Dagobert Duck" met mijn AOW. Wie dan leeft die dan zorgt. Laat mij maar lekker zitten met die ouwe meuk. Geen mobiel; geen wifi en geen tablet. Telefoon aan een draad het internet met een draad gekoppeld aan de laptop. Het "nieuwe" is lang niet altijd "beter"; dus geef mij maar de ouwe "meuk" die NOOIT kapot gaat!

Als laatste nog één tip: mocht je ooit in een conflict terecht komen óf met ENEXIS óf STEDIN (beiden zijn NETBEHEERDERS) en hebben op zich NIETS met de leverancier-organisaties zoals Eneco of Nuon te maken.Doe alle correspondentie SCHRIFTELIJK af:dan kun je - zo is mijn ervaring - hun draaikonterij heel goed zien! Veel succes met "de slimme meter" die volgens een oudere man hier beneden die dat ding had laten plaatsen "mij veel te slim is". Duidelijker kan ik niet zijn. En Mocht iemand hier in die handel trappen, dan hier geen "huilie-huilie" komen doen. Er is al meer dan genoeg voor gewaarschuwd wat die krengen allemaal met je energie meten en vervolgens doorgeven!

stofzuigertje

Re: slimme meter

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als de topic starter erg veel Pellets stookt, en met Inductie plaat gaat koken word het gasverbruik 0,0

Door deze meter niet te laten weghalen, dat is erg duur maar te laten verzegelen, dan vervalt de jaarlijkse kosten.
Dit is voor de meeste ruim €200,-

Een inductie kookplaat en de verzegel kosten heb je binnen 2 jaren terug verdiend.
Of ze een nieuwe plaatsen of niet, alleen de stroom meter zal gebruikt worden.

Als je geen inductie wil, op campinggas fles kun je ook koken, wel elk jaar fles ruilen en tijdig reserve.....

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: slimme meter

Ongelezen bericht door Harm.calc »

Hendrie, goedemorgen

Als u weet wat uw verbruik is, en u heeft vertrouwen in uw huidige meter, en u vindt een 2 maandelijkse opgave van uw meterstanden geen toegevoegde waarde, en u heeft niet de behoefte via een portal uw verbruik tot op de dag te kunnen inzien, en u vindt het geen probleem dat u jaarlijks uw standen zelf moet doorgeven voor uw jaarafrekening, en u vindt het geen probleem eens in de 3 jaar thuis te moeten blijven omdat de netbeheerder uw standen komt uitlezen, . . .
dan zou ik zeggen laat maar zitten die slimme meter. Op dit moment lees ik niet dat ten aanzien van de betrouwbaarheid daar iets in veranderd is.

Ik heb sinds eind 2016 wel een slimme meter, en het uitlezen laten uitzetten. Ik verbruik alleen elektra en ben kleinverbruiker. God zij dank blijkt mijn verbruik niet hoger of lager, tot op een bepaalde nauwkeurigheid natuurlijk. Voor mij is deze slimme meter net zo goed als mijn vorige digitale meter.

Moneyman
Berichten: 30018
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: slimme meter

Ongelezen bericht door Moneyman »

CorryLieverse schreef:Ik heb zo mijn ervaringen met STEDIN een van de netwerkbeheerders; iedereen hier in het appartementencomplex heeft "die slimme meter" klakkeloos laten plaatsen behalve mijn buurman en ik.
Ik had er al veel negatieve zaken over gelezen en al voor mijzelf besloten dat ik ONDER GEEN BEDING een "slimme meter" wilde. Wat is nl. het geval: dit onderwerp is al heel veel behandeld op Radar zelf. De meter meet echt ALLE stroom die de huidige dus oude meter van Eneco NIET kan meten. Door die software die in "de slimme meter" is geinstalleerd wordt OOK de zgn. "lekstroom" gemeten van USB-apparaten en dergelijke. Het resultaat: heel veel mensen zien ineens "hun normale verbruik" (lees gemeten via de nog oude geinstalleerde meter) opeens omhoog schieten en schrikken zich helemaal kapot! Je kunt zowel ENEXIS of STEDIN bellen maar die vertellen je halve waarheden. Vaak word het je aangepraat:"Als U de slimme meter later laat plaatsen moet U hier een bedrag voor betalen. NU kost de plaatsing U NIETS". Dat de betalen bedrag was iets van E 68,- als ik het wel heb. Nu ben ik in het geheel niet over te halen tot wat dan ook dus aan de telefoon ben ik heel snel klaar. De overheid heeft - ik meld het hier ten overvloede - het VERPLICHT laten installeren ondertussen ingetrokken dus stink daar OOK niet in! Mijn buurman had met de "Slimme Meter" monteur een afspraak gemaakt: in principe had hij al gekozen om "een slimme meter" te laten plaatsen. Totdat hij EEN AVOND vóórdat de desbetreffende monteur bij hem aan de deur zou komen, nog eens goed alles op het internet nog eens goed ging bekijken. De monteur belde bij hem aan en mijn buurman deed vervolgens - uiteraard met excuses - het verhaal wat hij allemaal aan negatieve zaken die men KAN ondervinden bij het plaatsen van "de slimme meter" kunt ondervinden. Blijkbaar was deze monteur ongeveer van dezelfde leeftijd als mijn buur: wij beiden zijn geboren begin jaren vijftig van de vorige eeuw. In ieder geval gaf de monteur mijn buurman gelijk:"Als ik in UW schoenen zou staan meneer, dan zou IK het OOK niet doen"!

Zo die zat en laat dit voor iedereen die het plaatsen van een "slimme meter" ook maar overweegt, hiervan afzien. Ze komen er vanzelf wel in op een gegeven moment als al die trammelant en de kinderziektes van die apparaten niet meer voorkomen. OOK werd ons beloofd één keer per twee maanden een afrekening van STEDIN te ontvangen over je energie-verbruik; mijn buurvrouw beneden is - ondanks tegen mijn advies in en heeft NU spijt - toch zo "slimme meter" laten plaatsen. Na twee maanden heeft ze nog geen enkele afrekening over haar energieverbruik zien verschijnen. Ik heb nu via Eneco een dubbele elektriciteitsmeter: dit wordt straks één tarief. Dat is pech onderweg; nog iet minder dan één jaar in de Bijstand en dan ben ik "Dagobert Duck" met mijn AOW. Wie dan leeft die dan zorgt. Laat mij maar lekker zitten met die ouwe meuk. Geen mobiel; geen wifi en geen tablet. Telefoon aan een draad het internet met een draad gekoppeld aan de laptop. Het "nieuwe" is lang niet altijd "beter"; dus geef mij maar de ouwe "meuk" die NOOIT kapot gaat!

Als laatste nog één tip: mocht je ooit in een conflict terecht komen óf met ENEXIS óf STEDIN (beiden zijn NETBEHEERDERS) en hebben op zich NIETS met de leverancier-organisaties zoals Eneco of Nuon te maken.Doe alle correspondentie SCHRIFTELIJK af:dan kun je - zo is mijn ervaring - hun draaikonterij heel goed zien! Veel succes met "de slimme meter" die volgens een oudere man hier beneden die dat ding had laten plaatsen "mij veel te slim is". Duidelijker kan ik niet zijn. En Mocht iemand hier in die handel trappen, dan hier geen "huilie-huilie" komen doen. Er is al meer dan genoeg voor gewaarschuwd wat die krengen allemaal met je energie meten en vervolgens doorgeven!
Wat een hoop klok-klepel en aannames in één verhaal...

Mirza
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 feb 2019 05:52

Re: slimme meter

Ongelezen bericht door Mirza »

Corry Lieverse, geeft het weer zoals het is. Ik heb hem uiteraard ook geweigerd. De smartmeter, is het begin van het einde. Laten we de consumenten bond en de zinnigheid van de teksten eens onder de loep nemen!

https://www.consumentenbond.nl/energie- ... imme-meter

De slimme meter wordt op de volgende momenten uitgelezen door de energieleverancier of netbeheerder:
-1x per jaar voor het opmaken van de jaarrekening; -12x per jaar voor een verbruik- en kostenoverzicht (voor jezelf); -Bij een eventuele overstap naar een andere leverancier of verhuizing; Als dat nodig is voor beheer of onderhoud van het energienet.

Klinkt goed, Oke , weinig transmissie.

We lezen verder onder de noemer : Hoe werkt de slimme meter?
De slimme meter stuurt meterstanden door via het mobieletelefoonnetwerk (GPRS of CDMA). Niet via wifi, dus je hebt geen internetverbinding nodig. Ook geen mobiele telefoon trouwens. De slimme meter heeft een soort ingebouwde mobiele telefoon.
(Google: GPRS: General packet radio service (GPRS) is een techniek die een uitbreiding vormt op het bestaande gsm-netwerk. Met deze technologie kan op een efficiëntere, snellere en goedkopere manier mobiele data verzonden en ontvangen worden. Hoewel we spreken over GPRS-netwerken is GPRS geen nieuw netwerk )

Zo zo , big brother gaat me watchen... denk ik nu. en wilde ik wel of niet een tweede telefoon ! Nee dus... 't zit in het pakket, konden ze dan beter nie reclame maken je krijgt er gratis een mobiel bij !!

Maar goed we lezen aandachtig verder, aangekomen bij 'Gezondheidseffecten slimme meter':
Deze signalen vinden dus niet continu plaats. Alleen wanneer er communicatie met de netbeheerder over de meterstanden is én een paar keer per dag wanneer de slimme meter aan het mobiele netwerk laat weten dat hij er nog is.

Ho ho, ik dacht dat ie maar 12 x per jaar zou uitzenden, nu blijken het er meerdere per dag te zijn !!!! U ziet dus zelf hoe ze het de mensen door drukken. De slimme meter moet laten weten dat ie er nog is.

En wie mag die transmissie betalen !? Waarschijnlijk is dat verrekend in de kosten ! MAW u betaald het grote voordeel voor BiG BROTHER, de Netbeheerder, gewoon uit eigen zak. De mensen zijn door de draadloze industrie al verslaaft aan het woordje draadloos, MiCROWAVES, dus alles wat draadloze verbinding is, is lekker , lekker , lekker... ! Meeste zijn zonder het te weten al gebrainwashed aan draadloze verbindingen.

Een geheel ander punt van aandacht: De analoge meter, hoe lang ging die nu mee, hoeveel keer werd die nu vervangen !?

De smartmeter 1.0 CQ 3.0 is bij u thuis en werkt zoals we het mogen lezen van de consumentenbond op een GPRS netwerk, een oud netwerk blijkbaar. Straks komt 5G, of nog beter 6G , is de smartmeter dan nog wel compatible !!! En de snelheid waarmee 4G 3G inhaalde was niet eens 4 jaar, nu staat 5G al voor onze smiezen. We willen steeds sneller en sneller, beter is de GAMMA topsnelheid nu al te INTRODUCEREN!! MAW hoe vaak zal uw smartmeter worden vervangen in vergelijking tot de oude analoge meter ?!

Of zit er toch ontvangstzijde (RX) in de smartmeter voor nieuwe software updates, en wie betaald nu de kosten van de ontvangst !!

Waarom denkt u dat de batterij van uw 'Smart' Phone zo snel leeg raakt, nu steeds sneller dan 5 jaar terug. Omdat er steeds meer draadloze systemen bijkomen. Zelfs in een tandenborstel is de commercie doorgeslagen om WIFIte plaatsen. MAW al deze draadloze apparaten communiceren met elkander in twee toestanden, dynamisch (relevante informatie, treedt communicatie tussen apparaten op) en statisch (irrelevante informatie apparaat reageert assertief). Wel voor meer dan 90 % reageert elk draadloos hoogfrequent (HF) apparaat assertief. Deze apparaten vreten stroom. Betaald Enexis of Stedin dat !? Er is geen voordeel aan een nadelig absurd apparaat als de smartmeter, als ze bij NASA kunnen Hacken, hacken in een smartmeter is PEANUTS, kan de netwerkbeheerder uw privacy garanderen!

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: slimme meter

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Het leest als een sprookjesboek oa ook zelfs de lekstroom van USB apparaten wordt gemeten. Irrelevant informatie apparaat reageert assertief. Beter is de gamma topsnelheid nu al te introduceren.
Dit is pas huili huili.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: slimme meter

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

De "slimme" meter blijft veel emoties los maken. Trouwens ook interessant om te lezen is de situatie bij onze westerburen. Conclusie: de "slimme" meter is één grote farce.

https://www.theguardian.com/environment ... monitoring

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: slimme meter

Ongelezen bericht door grun »

Mirza schreef:
24 feb 2019 07:17
Omdat er steeds meer draadloze systemen bijkomen. [...] Deze apparaten vreten stroom. Betaald Enexis of Stedin dat !?
Ja, er komen steeds meer apparaten bij. Binnen een jaar of 10 belt je koelkast zelf de supermarkt dat de melk en de eieren op zijn, die dan de volgende dag bezorgd worden. Daar kun je ook de voordelen van inzien. Je mening over de stroomkosten deel ik niet.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: slimme meter

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Eieren in de koelkast?

henk51
Berichten: 1676
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: slimme meter

Ongelezen bericht door henk51 »

Bob Schurkjens schreef:
24 feb 2019 13:07
Eieren in de koelkast?

wist je dat niet? Allang bekend
zie onder opsomming voordelen

De koude temperatuur remt ook de groei van bacteriën. Ziekmakers zoals salmonella krijgen zo minder kans. Eieren bewaar je daarom het beste in de koelkast op 4 °C. Als je ze in het doosje bewaart, drogen ze niet uit en blijven ze langer goed.

groeten Henk

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: slimme meter

Ongelezen bericht door grun »

Bob Schurkjens schreef:
24 feb 2019 13:07
Eieren in de koelkast?
Ja, bij iedere koelkast wordt toch ook een eierrekje in de deur geleverd? Dat zegt al iets... Overigens bewaar ik de eieren inderdaad in de kartonnen doos waarin ze geleverd werden. Nadelen zijn misschien dat, omdat de schaal van een ei poreus is, ze geurtjes opnemen maar daar proef ik niks van. Ik vind de voordelen groter dan dit nadeel.

Erthanax
Berichten: 9669
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: slimme meter

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik heb de kip laten weten dat ze haar eieren voortaan in de ijskast moet leggen.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: slimme meter

Ongelezen bericht door renewouters »

Bob Schurkjens schreef:
24 feb 2019 11:56
De "slimme" meter blijft veel emoties los maken. Trouwens ook interessant om te lezen is de situatie bij onze westerburen. Conclusie: de "slimme" meter is één grote farce.

https://www.theguardian.com/environment ... monitoring
En die emoties worden vooral gevoed door onwetendheid.

En om nu de UK aan te halen om aan te tonen dat iets een grote farce is, is een farce op zich. Dat land heeft zich de afgelopen 2 jaar laten kennen als het minst competente land in de westerse wereld.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: slimme meter

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

"En die emoties worden vooral gevoed door onwetendheid."

Ook weer een farce.

Gesloten