LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Te hoge eindafrekening stroomverbruik door Liander

Hier vind je enquêtes van derden, bijvoorbeeld van studenten.
angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Te hoge eindafrekening stroomverbruik door Liander

Ongelezen bericht door angel1978 »

Theotrucker schreef:
05 dec 2018 11:29
Ze mogen mijn data ook hebben, ik heb geen illegale plantage.
Het weggeven van de data is ook niet zo’n probleem ( wat heeft een illegale plantage daarmee te maken ? ). Maar waarom zou je willen betalen voor je eigen data?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Te hoge eindafrekening stroomverbruik door Liander

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ik betaal voor het uitlezen van de meter, het beschikbaar stellen van die overzichten met de temperaturen per dag. En om dit dagelijks online te kunnen bekijken. Daar betaal ik voor, niet voor de data, maar de database!

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Te hoge eindafrekening stroomverbruik door Liander

Ongelezen bericht door angel1978 »

Theotrucker schreef:
05 dec 2018 13:08
Ik betaal voor het uitlezen van de meter, het beschikbaar stellen van die overzichten met de temperaturen per dag. En om dit dagelijks online te kunnen bekijken. Daar betaal ik voor, niet voor de data, maar de database!

Het uitlezen en de database doet de netbeheerder, niet dat bedrijfje..
De database krijg je niet, alleen de cijfers, je eigen data dus.. dat moet je natuurlijk zelf weten, maar echt logisch is het niet..
Dat bedrijfje doet eigenlijk niets, produceert niets en vangt daar toch €19 euro voor per gebruiker per jaar. Slim is het wel 8)

criticus2
Berichten: 1096
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Te hoge eindafrekening stroomverbruik door Liander

Ongelezen bericht door criticus2 »

TS huurt van woningstichting. Ook de panelen . Woningstichting heeft de slimme meter geweigerd. Dan is de woningstichting toch degeen om aan te spreken? Er is immers huur betaald voor die panelen. daar mag je dan ook iets van verwachten. Dat de woningstichting de installatie niet op orde heeft is in deze denk ik wel verwijtbaar.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Te hoge eindafrekening stroomverbruik door Liander

Ongelezen bericht door angel1978 »

criticus2 schreef:
05 dec 2018 13:58
TS huurt van woningstichting. Ook de panelen . Woningstichting heeft de slimme meter geweigerd. Dan is de woningstichting toch degeen om aan te spreken? Er is immers huur betaald voor die panelen. daar mag je dan ook iets van verwachten. Dat de woningstichting de installatie niet op orde heeft is in deze denk ik wel verwijtbaar.
Het heeft toch gewoon gewerkt.. Dus ook met de oude meter ( ferraris? )
Echter blijkbaar is deze stuk gegaan en werkt het terugdraaien niet meer, dus moet die meter vervangen worden. De woningstichting is volgens mij niet verantwoordelijk voor de meter, dus die lijkt me hier verder geen partij in.

AC/DC WOZ A-F labels

Re: Te hoge eindafrekening stroomverbruik door Liander

Ongelezen bericht door AC/DC WOZ A-F labels »

Er zullen nog heel veel energie gedupeerden ontstaan met deze energie netwerkbeheerders. Juridisch verkrijg je als burger alleen rechtskracht als je de energiemeters zelf periodiek (digitaal) kunt opnemen en uitlezen. Zolang deze Overheid weigert de communicatie vanuit vastgoed objecten met (digitale) energiemeters en digitale thuis verpleeg zorgaanbieders te checken met wettelijke verautoriseerde IP adressen tussen burgers en instellingen onderling, krijgt U juridisch bij geschillen geen rechtskracht volgen het Burgerlijk Wetboek. Daarom werkt het DIGID systeem alleen veilig met SMS of QR code controle naar de burger(s) en blijft de Overheid dus nog steeds fout bezig ten aanzien van de privacy wetgeving.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Te hoge eindafrekening stroomverbruik door Liander

Ongelezen bericht door Theotrucker »

DigiD eindafrekening?

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Te hoge eindafrekening stroomverbruik door Liander

Ongelezen bericht door angel1978 »

AC/DC WOZ A-F labels schreef:
05 dec 2018 16:02
Er zullen nog heel veel energie gedupeerden ontstaan met deze energie netwerkbeheerders. Juridisch verkrijg je als burger alleen rechtskracht als je de energiemeters zelf periodiek (digitaal) kunt opnemen en uitlezen. Zolang deze Overheid weigert de communicatie vanuit vastgoed objecten met (digitale) energiemeters en digitale thuis verpleeg zorgaanbieders te checken met wettelijke verautoriseerde IP adressen tussen burgers en instellingen onderling, krijgt U juridisch bij geschillen geen rechtskracht volgen het Burgerlijk Wetboek. Daarom werkt het DIGID systeem alleen veilig met SMS of QR code controle naar de burger(s) en blijft de Overheid dus nog steeds fout bezig ten aanzien van de privacy wetgeving.
Wat een ontzettend wazige tekst die echt helemaal niets met het onderwerp te maken heeft..

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Te hoge eindafrekening stroomverbruik door Liander

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Theotrucker schreef:
05 dec 2018 16:06
DigiD eindafrekening?
Nee, een Ook U afrekening. :lol:

criticus2
Berichten: 1096
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Te hoge eindafrekening stroomverbruik door Liander

Ongelezen bericht door criticus2 »

angel1978 schreef:
05 dec 2018 14:01
criticus2 schreef:
05 dec 2018 13:58
TS huurt van woningstichting. Ook de panelen . Woningstichting heeft de slimme meter geweigerd. Dan is de woningstichting toch degeen om aan te spreken? Er is immers huur betaald voor die panelen. daar mag je dan ook iets van verwachten. Dat de woningstichting de installatie niet op orde heeft is in deze denk ik wel verwijtbaar.
Het heeft toch gewoon gewerkt.. Dus ook met de oude meter ( ferraris? )
Echter blijkbaar is deze stuk gegaan en werkt het terugdraaien niet meer, dus moet die meter vervangen worden. De woningstichting is volgens mij niet verantwoordelijk voor de meter, dus die lijkt me hier verder geen partij in.
Het lijkt mij niet dat een huurder iets te maken heeft met de basis installatie van een huurhuis. Daar mag je niets in (laten) veranderen zomaar volgens mij. Dus valt dit onder verantwoordelijkheid verhuurder mi. Juist in dit geval ook omdat er huur betaald wordt voor zonnepanelen. Niet voor dakversiering lijkt mij. Huur vragen EN ook ontvangen ergens voor schept verplichtingen m.i. Typisch iets voor een jurist dit, want hier lopen de meningen nogal uiteen geloof ik.

Ivo.w
Berichten: 1741
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Te hoge eindafrekening stroomverbruik door Liander

Ongelezen bericht door Ivo.w »

criticus2 schreef:
05 dec 2018 17:09
angel1978 schreef:
05 dec 2018 14:01
criticus2 schreef:
05 dec 2018 13:58
TS huurt van woningstichting. Ook de panelen . Woningstichting heeft de slimme meter geweigerd. Dan is de woningstichting toch degeen om aan te spreken? Er is immers huur betaald voor die panelen. daar mag je dan ook iets van verwachten. Dat de woningstichting de installatie niet op orde heeft is in deze denk ik wel verwijtbaar.
Het heeft toch gewoon gewerkt.. Dus ook met de oude meter ( ferraris? )
Echter blijkbaar is deze stuk gegaan en werkt het terugdraaien niet meer, dus moet die meter vervangen worden. De woningstichting is volgens mij niet verantwoordelijk voor de meter, dus die lijkt me hier verder geen partij in.
Het lijkt mij niet dat een huurder iets te maken heeft met de basis installatie van een huurhuis. Daar mag je niets in (laten) veranderen zomaar volgens mij. Dus valt dit onder verantwoordelijkheid verhuurder mi. Juist in dit geval ook omdat er huur betaald wordt voor zonnepanelen. Niet voor dakversiering lijkt mij. Huur vragen EN ook ontvangen ergens voor schept verplichtingen m.i. Typisch iets voor een jurist dit, want hier lopen de meningen nogal uiteen geloof ik.
Je slaat dan de plank flink mis.

De meter is eigendom van de netbeheerder. De meter is aanwezig omdat huurder energie wil kunnen afnemen. Er is voor de elektra meter dan ook een contract tussen huurder en netbeheerder. Daar is verder de verhuurder geen partij in.

Het is destijds ook niet de verhuurder die de Slimme meter geweigerd heeft, maar de vorige huurder. Iets wat het goed recht is van die huurder en wat de netbeheerder niet ontslaat van haar verplichting om te zorgen voor een deugdelijke meter. In plaats van de oude meter te laten hangen, had de netbeheerder deze kennelijk afgeschreven meter moeten vervangen voor een nieuwe analoge meter danwel een digitale meter zonder communicatiemodule.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Te hoge eindafrekening stroomverbruik door Liander

Ongelezen bericht door sylvesterb »

angel1978 schreef:
05 dec 2018 13:11
Het uitlezen en de database doet de netbeheerder, niet dat bedrijfje..
De database krijg je niet, alleen de cijfers, je eigen data dus.. dat moet je natuurlijk zelf weten, maar echt logisch is het niet..
Dat bedrijfje doet eigenlijk niets, produceert niets en vangt daar toch €19 euro voor per gebruiker per jaar. Slim is het wel 8)
Want ruwe data komt altijd mooi in een grafiekje op een website? En kunt je via een API benaderen standaard?

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Te hoge eindafrekening stroomverbruik door Liander

Ongelezen bericht door angel1978 »

sylvesterb schreef:
07 dec 2018 12:05
angel1978 schreef:
05 dec 2018 13:11
Het uitlezen en de database doet de netbeheerder, niet dat bedrijfje..
De database krijg je niet, alleen de cijfers, je eigen data dus.. dat moet je natuurlijk zelf weten, maar echt logisch is het niet..
Dat bedrijfje doet eigenlijk niets, produceert niets en vangt daar toch €19 euro voor per gebruiker per jaar. Slim is het wel 8)
Want ruwe data komt altijd mooi in een grafiekje op een website? En kunt je via een API benaderen standaard?
Je data heb je beschikbaar via een api idd. die zit al in je meter en kun je ook zelf uitlezen. Of dat makkelijk is en voor een gewone gebruiker te doen is de vraag, maar dat was het punt niet.
Een grafiekje heb je met 1 druk op de knop gemaakt in excel, dus dat kan zelfs een doodnormale gebruiker.

Theotrucker zegt te betalen voor de database, jij hebt het nu over een website met mooie grafiekjes.. Volgens mij is dat niet hetzelfde.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Te hoge eindafrekening stroomverbruik door Liander

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Off topic, ik weet niet wat excel is, maar nu heb ik de grafieken online staan. Ik kan alles vergelijken. Ik hoef geen pc aan te sluiten op mijn meter en online te zetten met mij verder onbekende programmatuur . Ik heb hier dus geen energie kosten voor. Ik krijg ook een terugmelding bij onverwacht stroomverbruik bijv lamp op zolder aangebleven. Dan komt er een automatisch verstuurd email binnen. Dit is me inderdaad 19 € waard per jaar.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Te hoge eindafrekening stroomverbruik door Liander

Ongelezen bericht door angel1978 »

Theotrucker schreef:
07 dec 2018 13:26
Off topic, ik weet niet wat excel is, maar nu heb ik de grafieken online staan. Ik kan alles vergelijken. Ik hoef geen pc aan te sluiten op mijn meter en online te zetten met mij verder onbekende programmatuur . Ik heb hier dus geen energie kosten voor. Ik krijg ook een terugmelding bij onverwacht stroomverbruik bijv lamp op zolder aangebleven. Dan komt er een automatisch verstuurd email binnen. Dit is me inderdaad 19 € waard per jaar.
Dat mag toch ook. Als je niet weet wat Excel is, dan lijkt me die €19 per jaar goed besteed. Blijft overeind dat je betaalt voor je eigen data, maar als jij daar gelukkig van wordt, wat let je?

criticus2
Berichten: 1096
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Te hoge eindafrekening stroomverbruik door Liander

Ongelezen bericht door criticus2 »

Je slaat dan de plank flink mis.
dat vraag ik mij dus af. De meeste betogen gaan niet in op het simpele feit dat er huur betaald wordt voor de zonnepanelen, en dat daar dus een tegenprestatie aan hangt voor degeen die ze verhuurt. Ik denk dat die wel degelijk daarop aan te spreken is. Netwerkbeheerder zit ook fout wat betreft het meter verhaal, geen discussie. Vraag is alleen of het gevolg daarvan niet (in eerste instantie) thuishoort bij verhuurder. Als eigenaar van de toko EN de zonnepanelen.Die moet dan maar zien het met netwerkbeheerder te regelen.

Ik vraag mij af of diegenen die stellen of denken dat ik de plank misslaan dit echt hard kunnen maken zodanig dat TS in ieder geval weet waar ie aan toe is. (want het gaat in de eerste plaats nog altijd om TS, niet om het eigen gelijk die iedereen meent te hebben).

Ivo.w
Berichten: 1741
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Te hoge eindafrekening stroomverbruik door Liander

Ongelezen bericht door Ivo.w »

criticus2 schreef:
07 dec 2018 21:47
Je slaat dan de plank flink mis.
dat vraag ik mij dus af. De meeste betogen gaan niet in op het simpele feit dat er huur betaald wordt voor de zonnepanelen, en dat daar dus een tegenprestatie aan hangt voor degeen die ze verhuurt. Ik denk dat die wel degelijk daarop aan te spreken is.
De tegenprestatie die je mag verwachten van een gehuurde PV-installatie, is dat die installatie energie levert wanneer je als huurder de installatie inschakelt en er voldoende daglicht beschikbaar is. Uit dit topic blijkt niet dat er twijfel bestaat of de zonnepanelen wel goed werken.

Waar kun je de verhuurder dan nog op aanspreken? Dat een buitenstaander (energieleverancier) aan wie de particulier stroom verkocht heeft niet de afgesproken vergoeding betaalt omdat de elektra meter van weer een andere buitenstaander (netbeheerder) defect is, heeft de verhuurder weinig mee van doen.

Al zet je de hele installatie uit en gebruik je hem niet, het zal de verhuurder een zorg zijn zeg...

Cro
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Te hoge eindafrekening stroomverbruik door Liander

Ongelezen bericht door Cro »

Ivo.w schreef:
07 dec 2018 09:59


Het is destijds ook niet de verhuurder die de Slimme meter geweigerd heeft, maar de vorige huurder. Iets wat het goed recht is van die huurder en wat de netbeheerder niet ontslaat van haar verplichting om te zorgen voor een deugdelijke meter. In plaats van de oude meter te laten hangen, had de netbeheerder deze kennelijk afgeschreven meter moeten vervangen voor een nieuwe analoge meter danwel een digitale meter zonder communicatiemodule.
Dit vraag ik me wel af, ik zie nergens dat het destijds om een vervanging ging van een afgeschreven meter. Alleen dat de vervanging geweigerd is door degene die destijds het huis huurde. Het kan uiteraard een afkeurde meter geweest zijn, er zijn echter ook op genoeg plaatsen vervangingen aangeboden naar slimme meters terwijl de oude meters nog niet afgekeurd waren, in dat geval kan het prima geweest zijn dat de oude meter is blijven hangen bij weigering. Zo ken ik wel meer mensen met een PV installatie die de Ferraris meter willen behouden tot deze afgekeurd is en ieder aanbod tot nu toe om over te gaan naar een nieuwe meter afslaan.

Verder lijkt het me inderdaad zo dat de Netbeheerder moet zorgen voor een deugdelijke meter. Ik vind het echter niet vreemd dat ze dit pas kunnen doen nadat ze op de hoogte gebracht zijn van een defect aan de huidige meter. Als dit defect dan pas maanden na het ontstaan van het defect daadwerkelijk bekend wordt gemaakt bij de netbeheerder zie ik eigenlijk niet waar in dit geval zij schuld zouden hebben.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Te hoge eindafrekening stroomverbruik door Liander

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ik snap het niet. Op de eerste dag dat ik mijn zonnepanelen kreeg ben ik op die ouwe ferrarismeter aan het loeren geweest of hij wel terugdraaide. Tot ik gelukkig eindelijk mijn slimme meter kreeg. Nu zie ik het elke dag.

thecure
Berichten: 2705
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Te hoge eindafrekening stroomverbruik door Liander

Ongelezen bericht door thecure »

Theotrucker schreef:
08 dec 2018 19:01
Ik snap het niet. Op de eerste dag dat ik mijn zonnepanelen kreeg ben ik op die ouwe ferrarismeter aan het loeren geweest of hij wel terugdraaide. Tot ik gelukkig eindelijk mijn slimme meter kreeg. Nu zie ik het elke dag.
gelukkig? nou wees er maar blij mee. Ik houd zo lang mogelijk mijn oude ferraris nu ik zonnepanelen heb.

Gesloten