LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] vragenlijst winkel atmosfeer

Hier vind je enquêtes van derden, bijvoorbeeld van studenten.
witte angora
Berichten: 30567
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: vragenlijst winkel atmosfeer

Ongelezen bericht door witte angora »

CSM schreef:
Volgens deze bron mag 'atmosfeer' gebruikt worden als synoniem voor 'sfeer' of 'stemming'.
http://www.woorden.org/woord/atmosfeer
Ik zou liever van Dale online gebruiken:
http://www.vandale.nl/opzoeken

Daar zie je inderdaad dat het wel kan, zij het dat die mogelijkheid als 4e genoemd wordt, in een rijtje waarin de eerste drie verklaringen natuurkundig van aard zijn. Daarbij is deze vierde omschrijving nogal breed. Naar mijn mening te breed om goed aan te geven wat je bedoelt als je een specifiek antwoord wil hebben.

Voor mijn gevoel dekt in het kader van het onderzoek van Ingrid het woord 'atmosfeer' ook niet het doel van het onderzoek. Het zou meer om 'beleving' moeten gaan. 'Atmosfeer' is uitwendig van aard, een omgevingsfactor, 'beleving' is inwendig van aard, hoe iemand iets ervaart, zeg maar. Waarbij je natuurlijk een (atmo)sfeer kunt beleven, en iedereen beleeft het anders.
at·mo·sfeer (de; v(m); meervoud: atmosferen)
1dampkring
2de omringende lucht op een bep. plaats
3(natuurkunde) eenheid van gasspanning
4omgeving, milieu, sfeer

CSM
Berichten: 511
Lid geworden op: 31 aug 2011 10:37

Re: vragenlijst winkel atmosfeer

Ongelezen bericht door CSM »

tenormin schreef:@csm, natuurlijk kan het woord ook gelden voor "sfeer", dat begrijp ik ook wel. Ging alleen van de natuurlijke spreektaal uit als iemand zegt: goh, wat hangt hier een gespannen atmosfeer, men toch ietwat vreemd opkijkt.
Ben ik met u eens. Dat bekt inderdaad niet erg lekker.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: vragenlijst winkel atmosfeer

Ongelezen bericht door dhc »

Da's toch hetzelfde als de bake-off afdeling in een supermarkt? Daar lokken ze de klant ook met heerlijke lbakgeuren?
Mijn hedonistische winkelervaring....
Laatst gewijzigd door dhc op 10 jun 2013 16:51, 1 keer totaal gewijzigd.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: vragenlijst winkel atmosfeer

Ongelezen bericht door tenormin »

dhc schreef:Da's toch hetzelfde als de bake-off afdeling in een supermarkt? Daar lokken ze de klant ook met heerlijke lbakgeuren?
Mijn hedonische winkelervaring....
Haha, dus morgen maar de super in, i.p.v. "hé, ruikt lekker" ga ik maar denken: 'dat is een hedonische (geur) ervaring'. Mmm, 't zal wel, alleen, het stukje hersencel wat geur overbrengt geeft me alleen een ander gevoel, beleving. Nou ja, wat het ook allemaal mag betekenen; die vragenlijst is twee keer niks voor mij.

CSM
Berichten: 511
Lid geworden op: 31 aug 2011 10:37

Re: vragenlijst winkel atmosfeer

Ongelezen bericht door CSM »

Hedonistisch, niet hedonisch.

Mooiste voorbeeld vind ik nog steeds de Heineken Longneck. Zelfde bier, zelfde hoeveelheid... en toch zijn mensen bereid er een Euro meer voor te betalen in de plaatselijke strandtent.

Merkkleding idem dito. Zelfde shirtje, maar naai er een kleine krokodil op en Jaap-Willem uit Bloemendaal betaalt er graag de driedubbele prijs voor.

Mensen die zich nooit laten (ver)leiden door hedonistische productkenmerken, kunnen zichzelf veel geld besparen. Maar misschien is je leven dan ook wel een beetje schraal?

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: vragenlijst winkel atmosfeer

Ongelezen bericht door dhc »

Hedonistisch, niet hedonisch.
Sorry, duizendmaal sorry....komt door mijn nieuwe winkelervaring, raak een beetje van de kaart....

witte angora
Berichten: 30567
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: vragenlijst winkel atmosfeer

Ongelezen bericht door witte angora »

dhc schreef:
Hedonistisch, niet hedonisch.
Sorry, duizendmaal sorry....komt door mijn nieuwe winkelervaring, raak een beetje van de kaart....
:lol: :lol: :lol:

witte angora
Berichten: 30567
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: vragenlijst winkel atmosfeer

Ongelezen bericht door witte angora »

CSM schreef: Mensen die zich nooit laten (ver)leiden door hedonistische productkenmerken, kunnen zichzelf veel geld besparen. Maar misschien is je leven dan ook wel een beetje schraal?
Ik vind van niet. Voor mij is het juist een sport om zo goedkoop mogelijk uit te zijn, maar wel kwalitatief goed spul in huis te halen.

CSM
Berichten: 511
Lid geworden op: 31 aug 2011 10:37

Re: vragenlijst winkel atmosfeer

Ongelezen bericht door CSM »

witte angora schreef:Voor mij is het juist een sport om zo goedkoop mogelijk uit te zijn, maar wel kwalitatief goed spul in huis te halen.
Dat kan natuurlijk. Vind ik ook vaak leuk (ligt wel een beetje aan het soort produkt, soms is onnodige luxe ook wel eens prettig; bijvoorbeeld als ik uit eten ga).

Ik vermoed dat de voldoening die je ervaart (het sportieve element zoals je schrijft) als het lukt om goed spul voor weinig te vinden, in feite ook een hedonistische beleving is. In die zin dat als je wat tijd (en kunde) moet investeren om de beste deal te vinden, dat eigenlijk leuker is dan als diezelfde deal je zomaar in de schoot zou vallen. De zoektocht zelf (de sport) is een deel van het plezier.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: vragenlijst winkel atmosfeer

Ongelezen bericht door tenormin »

@csm, fijn dat u het een sport noemt; kan ik eindelijk bij o.a. enquêtes invullen: doet u aan sport? JA. (ik hou n.l. niet van sporten, maar dat kan tegenwoordig niet!)

Gesloten