Wat is de juiste berekening jaarnota elektra/gas

Hier vind je enquêtes van derden, bijvoorbeeld van studenten.
Job1968
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 feb 2007 23:04

Wat is de juiste berekening jaarnota elektra/gas

Ongelezen bericht door Job1968 »

Hallo allemaal,

Wat is nu eindelijk de juiste manier van het berekenen van de jaarnota elektra/gas als je deels een variabele contact heb.

Voorbeeld ik heb van 24 juni 2021 tot 31 januari en vast tarief gehad, sinds 1 februari wisseld elke maand mijn tarief.

Ik ben van mening dat je de dagen van elke maand vermenigvuldigd met het tarief van die maand en dat je dat dan deelt door de dagen van het begin 24 juni 2021 tot 10 juni 2022 (opgave dag meterstand) en dat je dan de gemiddelde prijs hebt, wat je dan vermenigvuldigd met je verbruik,

Wat zijn jullie mening daar over.

Met vriendelijke groet:
JB

Justmeagain
Berichten: 540
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: Wat is de juiste berekening jaarnota elektra/gas

Ongelezen bericht door Justmeagain »

Ik denk dat ze uw slimme meter uitlezen en het tarief en de meterstanden van 24 juni 21 tot 31 Jan 22. Daarna heeft u een variabel tarief en wordt per dag uw verbruik berekend. Vaak te volgen in de app van uw leverancier.
De door u voorgestelde rekenmethode zullen ze niet hanteren. Want waarom een gemiddelde berekenen als het precies kan.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Wat is de juiste berekening jaarnota elektra/gas

Ongelezen bericht door de auditu »

Dit schrijft mijn energieleverancier:
"Je hebt een Variabel Vrij contract (ook wel een ‘contract voor onbepaalde tijd’). Dit is een contract waarbij jouw leveringstarief voor een jaar lang gelijk blijft. Je tarief verandert dus maar één keer per jaar. Het moment waarop jij jouw jaarnota ontvangt, wijzigen de tarieven voor het komende jaar. Ondanks de stijgende tarieven in de markt nu, veranderen jouw tarieven voorlopig nog niet. Op dit moment hoef je dus niets te doen."

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Wat is de juiste berekening jaarnota elektra/gas

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

En als u geen slimme meter heeft, of als u de communicatie van de slimme meter hebt uitgezet, dan word er maandelijks geschat.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Wat is de juiste berekening jaarnota elektra/gas

Ongelezen bericht door 16again »

Zonder slimme meter kan alleen een schatting worden gemaakt, hoe je verbruik is verdeeld over de maanden.
Met een gemiddelde gelijkmatig verdelen over alle maanden is niet de juiste methode.
Immers, Januari is een wintermaand, verbruik is dan bij vrijwel iedereen hoger dan juni
Energiebedrijf zal dan een gemiddelde verdeelsleutel hanteren, om je gemeten verbruik over die maanden uit te smeren.
Wat gemiddeld genomen zal kloppen, tenzij je bijvoorbeeld heel januari weg was, en de kachel zeer laag stond

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wat is de juiste berekening jaarnota elektra/gas

Ongelezen bericht door Moneyman »

Job1968 schreef:
07 jul 2022 00:03
Wat zijn jullie mening daar over.
Een mening is totaal niet relevant.

Deze vraag kan je alleen zelf beantwoorden, door in je contract + voorwaarden te kijken. Er zijn allerlei soorten variabelen contracten (van variabel met een meetmoment per jaar, met een meetmoment per half jaar, met een meetmoment per maand, maar ook met een meetmoment per uur). Elk van deze contracten heeft uiteraard zijn eigen berekeningsmethode.

Check je papieren en je weet het.

Job1968
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 feb 2007 23:04

Re: Wat is de juiste berekening jaarnota elektra/gas

Ongelezen bericht door Job1968 »

1. ik heb geen slimme meter, heb een digitale meter sinds kort, omdat het er na uitziet dat er straks overdag goedkoper stroom is als s'avonds duurder, (i.v.m. zonnepanelen) België loopt hier meen ik al op vooruit daar staat zelfs in sommige gebieden 2 de telwerk uit. België loopt hier mee verder als wij.
we zien nu ook al dat sommige energie leveranciers al via de slimme meter per maand salderen (ik meen dat in 2015 dit was vast gelegd salderen aan het einde), wat dus niet mag maar wat ze toch proberen door te drukken met de zogeheten slimme meter.

Ik heb zelf zonnepanelen en tot nu toe hebben we qua meting minimaal 224 Volt en maximaal 240 Volt overdag wat dus optimaal is voor me zonnepanelen welke uitschakelen bij 254 Volt. (vandaar keuze digitale meter)

2. ik had dus t/m jan een prijs welke vorig jaar juli inging, ik krijg sinds januari elke 1 ste van de maand de prijzen welke gelden voor die maand.

Vandaag mijn vraag.

even een opzetje stroom: eind afrekening begint 20 juni 2021 en eindigt op 20 juni 2022 (dus 365 dagen) maar 1 juli 2021 gaat prijs omhoog, maar per 1 januari krijg je elke maand een ander tarief.:

20 juni tot 1 juli 2021 prijs € 0,22 is mijn inziens dus 10 dagen x € 0,22 = € 2,20
1 Juli t/m 31 december 2021 prijs € 0,24 is mijn inziens dus 184 dagen x € 0,24 = € 44,16
1 januari tot 1 februari 2022 prijs € 0,24 is mijn inziens dus 31 dagen x € 0,24 = € 7,44
1 februari tot 1 maart 2022 prijs € 0,55 is mijn inziens dus 28 dagen x € 0,55 = € 15,40
1 maart tot 1 april 2022 prijs € 0,38 is mijn inziens dus 31 dagen x € 0,38= € 11,78
1 april tot 1 mei 2022 prijs € 0,50 is mijn inziens dus 30 dagen x € 0,50= € 15,--
1 mei tot 1 juni 2022 prijs € 0,48 is mijn inziens dus 31 dagen x € 0,48= € 14,88
1 juni tot 20 juni 2022 prijs € 0,45 is mijn inziens dus 19 dagen x € 0,45= € 8,55
is samen dus € 119,41 dit gedeeld door 365 dagen = € 0,32715 per Kwh

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Wat is de juiste berekening jaarnota elektra/gas

Ongelezen bericht door Jablan »

Je rekent met 1 KwH per dag als verbruik?

Betere berekening naar mijn idee: Meterstand op 1 mei is 15970 en op 1 juni 16200 => Verbruik over mei is 230 KwH * 0,48 Euro = 110,40 Euro plus alle vaste bedragen (vastrecht, belastingen). In jouw geval nog de teruglevering apart afrekenen volgens hetzelfde principe.

Ik kies hiervoor omdat je een tarief per maand hebt.

Job1968
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 feb 2007 23:04

Re: Wat is de juiste berekening jaarnota elektra/gas

Ongelezen bericht door Job1968 »

Dat is de kwh prijs wat je op die dag betaald ,d.m.v. berekening krijg je nu dus een gemiddelde prijs per kwh, welke je dus vermenigvuldigd met wat je in dat jaar hebt gebruikt,
Als de energie leveranciers zo maar een gemiddelde kunnen nemen, Kun je ze net zo goed je pincode geven van je rekening

Bedankt voor de reactie tot nu toe.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wat is de juiste berekening jaarnota elektra/gas

Ongelezen bericht door Moneyman »

Job1968 schreef:
08 jul 2022 06:54
Als de energie leveranciers zo maar een gemiddelde kunnen nemen, Kun je ze net zo goed je pincode geven van je rekening
Juist...

Uiteraard neemt men niet "zomaar" een gemiddelde. Men rekent conform de overeengekomen methode. Vandaar dat ik mijn vraag, die jij nog niet hebt beantwoord, maar even herhaal...:
Moneyman schreef:
07 jul 2022 09:00
Job1968 schreef:
07 jul 2022 00:03
Wat zijn jullie mening daar over.
Een mening is totaal niet relevant.

Deze vraag kan je alleen zelf beantwoorden, door in je contract + voorwaarden te kijken. Er zijn allerlei soorten variabelen contracten (van variabel met een meetmoment per jaar, met een meetmoment per half jaar, met een meetmoment per maand, maar ook met een meetmoment per uur). Elk van deze contracten heeft uiteraard zijn eigen berekeningsmethode.

Check je papieren en je weet het.

rens99
Berichten: 172
Lid geworden op: 19 okt 2021 20:09

Re: Wat is de juiste berekening jaarnota elektra/gas

Ongelezen bericht door rens99 »

Als je tarief per maand veranderd, moet je elke 1e van de maand de standen opnemen en opschrijven.
Per 1 juli 2022 veranderden mijn tarieven en vanaf 1 juli 2022 betaal je maar 9% BTW
Dat maakt nogal een verschil en dat kan jou heel veel geld schelen... helemaal met de huidige prijzen.
Dus is het nuttig om de standen van 1 juli 2022 te noteren en te mailen naar je energieleverancier.
Mijn leverancier zat niet te wachten op de standen per mail en had die anders zelf berekend, maar mijn notities van de standen op 1 juli 2022 zijn natuurlijk stukken nauwkeuriger dan hun berekening. Hoe kan hij weten dat ik b.v. zes aquaria heb weggedaan.
Met een slimme meter is het nog helemaal niet zeker dat die de standen doorgeeft op de data die jij wilt.
Bovendien is het dan nog maar de vraag of wat jij opgeschreven hebt ( de waarheid ) de doorslag geeft of wat de slimme meter zou hebben doorgegeven. Met een normale digitale meter bepaal jij wanneer welke standen worden doorgegeven.
Eerst reageerde mijn leverancier niet op mijn mails en ik bleef doorgaan totdat ik een bevestiging kreeg van de meterstanden.
Nogmaals... als je tarieven veranderen en de BTW wordt een stuk lager, dan gaat het om veel geld en is het belangrijk dat de juiste standen worden gehanteerd en niet de standen na berekenen. Met berekenen wordt er geen rekening gehouden met b.v. het wegdoen van aquaria en andere grote veranderingen. De enige juiste manier is zelf even kijken en opschrijven en niet vertrouwen op de slimme meter.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Wat is de juiste berekening jaarnota elektra/gas

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

rens99 schreef:
12 aug 2022 17:44
Met een slimme meter is het nog helemaal niet zeker dat die de standen doorgeeft op de data die jij wilt.
Ik hou dagelijks alle standen bij. Wat ik opwek, wat ik inkoop en wat ik terug geleverd heb. In een exel bestandje met allerlei rekenformules er in gebouwd. Ik kan direct zien wat ik per dag bespaard heb, wat ik nu nog kan salderen (of wat ik later dit jaar nog kan verbruiken, enz, enz, enz.
Dagelijks kan ik in de app van mijn energieleverancier zien of de getallen kloppen met een andere app die mijn meter kan lezen. En wat blijkt, nagenoeg hetzelfde. Enkel de afronding wat verwaarloosbaar is.
Op 2 juli mijn jaarrekening ontvangen en wat bleek? Nagenoeg exact wat ik berekend had. Het is allemaal niet zo spannend of eng wat er wel eens gedacht word. Het is juist makkelijker met een slimme meter.

jochemd
Berichten: 140
Lid geworden op: 17 feb 2022 20:47

Re: Wat is de juiste berekening jaarnota elektra/gas

Ongelezen bericht door jochemd »

De uitleg hoe een verbruik tussen 2 meetmomenten omgerekend wordt naar een kwartierverbruik: https://www.3nergie.nl/blog/verbruikspr ... ektra-gas/

De data waarmee je zelf kan gaan rekenen https://www.nedu.nl/documenten/verbruiksprofielen/

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Wat is de juiste berekening jaarnota elektra/gas

Ongelezen bericht door alfatrion »

16again schreef:
07 jul 2022 08:14
Zonder slimme meter kan alleen een schatting worden gemaakt, hoe je verbruik is verdeeld over de maanden.
Dat is uiteraard onwaar. Er kan ook nog bij iedere wijziging worden doorgegeven wat de stand is.

rens99
Berichten: 172
Lid geworden op: 19 okt 2021 20:09

Re: Wat is de juiste berekening jaarnota elektra/gas

Ongelezen bericht door rens99 »

NeoDutchio schreef:
12 aug 2022 19:39
rens99 schreef:
12 aug 2022 17:44
Met een slimme meter is het nog helemaal niet zeker dat die de standen doorgeeft op de data die jij wilt.
Ik hou dagelijks alle standen bij. Wat ik opwek, wat ik inkoop en wat ik terug geleverd heb. In een exel bestandje met allerlei rekenformules er in gebouwd. Ik kan direct zien wat ik per dag bespaard heb, wat ik nu nog kan salderen (of wat ik later dit jaar nog kan verbruiken, enz, enz, enz.
Dagelijks kan ik in de app van mijn energieleverancier zien of de getallen kloppen met een andere app die mijn meter kan lezen. En wat blijkt, nagenoeg hetzelfde. Enkel de afronding wat verwaarloosbaar is.
Op 2 juli mijn jaarrekening ontvangen en wat bleek? Nagenoeg exact wat ik berekend had. Het is allemaal niet zo spannend of eng wat er wel eens gedacht word. Het is juist makkelijker met een slimme meter.
Zo gemakkelijk dat in landen waar ze al langer een slimme meter hebben de tarieven per uur kunnen verschillen.
Van 8 tot 11 die prijs en van 11 tot 13 die prijs en van 13 uur tot 17 uur die prijs, enz, enz.
Ook met feestdagen en vakanties gelden er dan andere prijzen.
Een slimme meter zou meer zicht geven op je gebruik, maar volgens mij is er dan geen touw meer aan vast te knopen.
Hoe moet je dan een energieleverancier uitzoeken? In die landen is het aantal leveranciers ook sterk afgenomen en mensen kijken helemaal niet meer naar hun meterstanden.
Bovendien krijg je overdag misschien maar 4 cent voor je stroom en 's-avonds betaal je 50 cent per kWh.
In die landen is de reguliere prijs voor stroom sterk gestegen en de burgers zonder slimme apparaten die werken als het goedkoop is betalen fors meer dan voor de opkomst van de slimme meter.
Mensen die veel bij huis zijn en geen geld voor slimme apparaten hebben, kregen armoede.
Zodoende ontstond de eerste energiearmoede... al jaren geleden.
Als ik overdag 4 cent of zelfs minder, of zelfs moet betalen voor stroom die ik opwek en na 17 uur betaal ik flink meer dan wat ik nu betaal... dan vind ik dat erg spannend en eng.
Als mensen niet meer begrijpen wat ze kwijt zijn aan energie omdat ze meerdere tarieven per dag krijgen, vind ik dat erg eng en spannend.
Niet iedereen heeft apps om de slimme meter te controleren en dan werkt een pen en papier ook prima.
Schrijf de standen op de 1e van de maand op en controleer wat de slimme meter doorgeeft.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Wat is de juiste berekening jaarnota elektra/gas

Ongelezen bericht door angel1978 »

Een slimme meter zou meer zicht geven op je gebruik, maar volgens mij is er dan geen touw meer aan vast te knopen.
Het wisselen van de prijzen per uur en het inzicht in het gebruik door de slimme meter hebben totaal niets met elkaar te maken.
Hoe moet je dan een energieleverancier uitzoeken?
Dynamische contracten werken over het algemeen met kale (inkoop) prijzen en die verschillen niet per leverancier. Het gaat gaat dan meer om opslag, vaste kosten en service.
In die landen is het aantal leveranciers ook sterk afgenomen en mensen kijken helemaal niet meer naar hun meterstanden.
Bron van deze bewering?
Bovendien krijg je overdag misschien maar 4 cent voor je stroom en 's-avonds betaal je 50 cent per kWh.
Dat maakt het interessant om overdag in te kopen en 's avonds te verkopen ( thuisbatterij dus )
In die landen is de reguliere prijs voor stroom sterk gestegen en de burgers zonder slimme apparaten die werken als het goedkoop is betalen fors meer dan voor de opkomst van de slimme meter.
Dit is volslagen onzin. De prijs wordt bepaald door de internationale spotmarkt en is niet afhankelijk van een (slimme) meter.
Mensen die veel bij huis zijn en geen geld voor slimme apparaten hebben, kregen armoede.
Zodoende ontstond de eerste energiearmoede... al jaren geleden.
Dat heeft weer weinig tot niets met elkaar te maken
Als mensen niet meer begrijpen wat ze kwijt zijn aan energie omdat ze meerdere tarieven per dag krijgen, vind ik dat erg eng en spannend.
Als mensen dit soort contracten niet begrijpen kunnen ze gewoon een 'normaal' variabel tarief afspreken.
Niet iedereen heeft apps om de slimme meter te controleren en dan werkt een pen en papier ook prima.
Of je vraagt gewoon het overzicht van je energieleverancier. Werkt nog beter !

rens99
Berichten: 172
Lid geworden op: 19 okt 2021 20:09

Re: Wat is de juiste berekening jaarnota elektra/gas

Ongelezen bericht door rens99 »

Job1968 schreef:
07 jul 2022 17:47
1. ik heb geen slimme meter, heb een digitale meter sinds kort, omdat het er na uitziet dat er straks overdag goedkoper stroom is als s'avonds duurder, (i.v.m. zonnepanelen) België loopt hier meen ik al op vooruit daar staat zelfs in sommige gebieden 2 de telwerk uit. België loopt hier mee verder als wij.
we zien nu ook al dat sommige energie leveranciers al via de slimme meter per maand salderen (ik meen dat in 2015 dit was vast gelegd salderen aan het einde), wat dus niet mag maar wat ze toch proberen door te drukken met de zogeheten slimme meter.

Ik heb zelf zonnepanelen en tot nu toe hebben we qua meting minimaal 224 Volt en maximaal 240 Volt overdag wat dus optimaal is voor me zonnepanelen welke uitschakelen bij 254 Volt. (vandaar keuze digitale meter)

2. ik had dus t/m jan een prijs welke vorig jaar juli inging, ik krijg sinds januari elke 1 ste van de maand de prijzen welke gelden voor die maand.

Vandaag mijn vraag.

even een opzetje stroom: eind afrekening begint 20 juni 2021 en eindigt op 20 juni 2022 (dus 365 dagen) maar 1 juli 2021 gaat prijs omhoog, maar per 1 januari krijg je elke maand een ander tarief.:

20 juni tot 1 juli 2021 prijs € 0,22 is mijn inziens dus 10 dagen x € 0,22 = € 2,20
1 Juli t/m 31 december 2021 prijs € 0,24 is mijn inziens dus 184 dagen x € 0,24 = € 44,16
1 januari tot 1 februari 2022 prijs € 0,24 is mijn inziens dus 31 dagen x € 0,24 = € 7,44
1 februari tot 1 maart 2022 prijs € 0,55 is mijn inziens dus 28 dagen x € 0,55 = € 15,40
1 maart tot 1 april 2022 prijs € 0,38 is mijn inziens dus 31 dagen x € 0,38= € 11,78
1 april tot 1 mei 2022 prijs € 0,50 is mijn inziens dus 30 dagen x € 0,50= € 15,--
1 mei tot 1 juni 2022 prijs € 0,48 is mijn inziens dus 31 dagen x € 0,48= € 14,88
1 juni tot 20 juni 2022 prijs € 0,45 is mijn inziens dus 19 dagen x € 0,45= € 8,55
is samen dus € 119,41 dit gedeeld door 365 dagen = € 0,32715 per Kwh
Nee, zo werkt het niet.
Je afrekening bestaat uit drie verschillende posten.
De prijs per kWh, de prijs per m3 plus de prijs per dag.
De prijs per dag is... netbeheer stroom + netbeheer gas + vaste leveringskosten stroom + vaste leveringskosten gas
De netbeheerkosten vind je op de website van je netbeheerder, bij mij Enexis en die gelden het hele jaar.
De vaste leveringskosten vind je bij je leverancier en die gelden de hele duur van je contract.
Mijn prijs per dag voor gas en stroom is € 2,49887
Maar je krijgt ook vermindering energiebelasting en dat is in 2022 € 824,77 en dat is € 2,25964 per dag
De prijs per dag min de vermindering per dag is bijna nul in 2022
Voor stroom en gas doe je gewoon je gebruik keer de prijs per m3 en per kWh
Dus eindstand min beginstand keer prijs per m3 of kWh plus de prijs per dag min de vermindering per dag.
Klinkt moeilijk, maar als je een excelsheet hebt is het een kwestie van elke maand de standen invullen en excel rekend alles uit.

rens99
Berichten: 172
Lid geworden op: 19 okt 2021 20:09

Re: Wat is de juiste berekening jaarnota elektra/gas

Ongelezen bericht door rens99 »

angel1978 schreef:
24 aug 2022 10:49
Een slimme meter zou meer zicht geven op je gebruik, maar volgens mij is er dan geen touw meer aan vast te knopen.
Het wisselen van de prijzen per uur en het inzicht in het gebruik door de slimme meter hebben totaal niets met elkaar te maken.
Hoe moet je dan een energieleverancier uitzoeken?
Dynamische contracten werken over het algemeen met kale (inkoop) prijzen en die verschillen niet per leverancier. Het gaat gaat dan meer om opslag, vaste kosten en service.
De slimme meter maakt het mogelijk dat de tarieven meerdere keren per dag kunnen veranderen.
Meerdere tarieven per dag heeft dus ALLES te maken met de slimme meter.
Met gebruik, bedoel ik duidelijk niet het aantal m3 of kWh, maar wat dat gebruik je kost.
Met meerdere prijzen per dag is dat overzicht totaal verloren.
Ik heb en had het niet over dynamische contracten.
Leveranciers kunnen verschillende prijzen betalen of rekenen voor de stroom die je afneemt of levert.
Enexis geeft nu 24-8-2022 nog maar 9 cent voor de stroom die je meer levert dan je afneemt.
Dat is geen dynamische prijs en dat is geen kale prijs en die prijs verschilt wel degelijk per leverancier.
Met in elk huishouden een slimme meter gaat dat voor elk huishouden gelden en voor alle leveranciers.
Wiebes wil zelfs dat consumenten met leveranciers gaan onderhandelen over welke prijs ze krijgen.

rens99
Berichten: 172
Lid geworden op: 19 okt 2021 20:09

Re: Wat is de juiste berekening jaarnota elektra/gas

Ongelezen bericht door rens99 »

angel1978 schreef:
24 aug 2022 10:49
In die landen is de reguliere prijs voor stroom sterk gestegen en de burgers zonder slimme apparaten die werken als het goedkoop is betalen fors meer dan voor de opkomst van de slimme meter.
Dit is volslagen onzin. De prijs wordt bepaald door de internationale spotmarkt en is niet afhankelijk van een (slimme) meter.
Mensen die veel bij huis zijn en geen geld voor slimme apparaten hebben, kregen armoede.
Zodoende ontstond de eerste energiearmoede... al jaren geleden.
Dat heeft weer weinig tot niets met elkaar te maken
Als mensen niet meer begrijpen wat ze kwijt zijn aan energie omdat ze meerdere tarieven per dag krijgen, vind ik dat erg eng en spannend.
Als mensen dit soort contracten niet begrijpen kunnen ze gewoon een 'normaal' variabel tarief afspreken.
Niet iedereen heeft apps om de slimme meter te controleren en dan werkt een pen en papier ook prima.
Of je vraagt gewoon het overzicht van je energieleverancier. Werkt nog beter !
Iets volslagen onzin noemen is kinderpraat.
Zonder slimme meter in elk huishouden kun je consumenten de prijs die wordt bepaald door de internationale spotmarkt niet in rekening brengen.
Dat is dus volkomen afhankelijk van de slimme meter.
Voor meerdere tarieven per dag, is de slimme meter onmisbaar. Zonder slimme meter is dat ONMOGELIJK!
Daarom is er grote druk om iedereen een slimme meter aan te smeren.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Wat is de juiste berekening jaarnota elektra/gas

Ongelezen bericht door angel1978 »

Met gebruik, bedoel ik duidelijk niet het aantal m3 of kWh, maar wat dat gebruik je kost.
Noem het dan ook zo ipv voor verwarring te zorgen.
Met meerdere prijzen per dag is dat overzicht totaal verloren.
Mensen hebben dat sowieso niet door. Iedereen kijkt naar het maandbedrag (voorschot) en er zijn maar weinig mensen die door hebben dat de energierekening in de zomermaanden heel laag is terwijl die in de winter vele malen duurder is.
Ik heb en had het niet over dynamische contracten.
Dat is precies waar je het wel over hebt. Meerdere prijzen per dag = dynamisch contract.

Plaats reactie