Wat verwacht jij over het fietsen tussen zelfrijdende auto's?

Hier vind je enquêtes van derden, bijvoorbeeld van studenten.
ZeerPrivé
Berichten: 5262
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Wat verwacht jij over het fietsen tussen zelfrijdende auto's?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lowieze schreef:
30 mar 2023 14:09

Maar u bent nog heel jong. Ik zie oudere fietsers dit niet gebruiken, zeker niet de ouderen die op een elektrische fiets rijden. Zij hebben al hun aandacht al nodig om redelijk veilig aan het verkeer deel te kunnen nemen. Bovendien zijn zij minder stabiel, ook op de fiets. En dan nog zulke handelingen uitvoeren om een zelfrijdende auto te waarschuwen?
Je kunt je afvragen of de mensen waar jij het over hebt, dan nog wel op een e-bike zouden moeten stappen. Ik vind van niet in ieder geval.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wat verwacht jij over het fietsen tussen zelfrijdende auto's?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:
30 mar 2023 14:13
Moneyman schreef:
30 mar 2023 14:04
Nijogeth schreef:
30 mar 2023 14:02
Moeten we dan continue onze dynamo aan laten?
Bij de meeste huidige stadsfietsen is dat toch al standaard het geval dankzij de naafdynamo's.
Nog nooit gehad, maar koop dan ook zelden een nieuwe fiets.
Maar volgens mij zit dat ook helemaal niet op racefietsen en mountainbikes.
Dat zijn dan ook geen stadsfietsen, en bovendien sowieso standaard al niet voorzien van een dynamo.

JJochem
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 mar 2023 20:01

Re: Wat verwacht jij over het fietsen tussen zelfrijdende auto's?

Ongelezen bericht door JJochem »

kuklos schreef:
30 mar 2023 14:14
Leer jij het mijn moeder van 90? Is zwaar technofoob, bovendien absoluut onhandig daarmee en krijgt er stress door. Dus .....
Tegen de tijd dat zelfrijdende auto's veel gebruikt gaan worden zijn we al tientallen jaren verder, wellicht gaat niemand die nu leeft dit meemaken. Tegen die tijd zijn senioren zelf ook opgegroeid met technologie en zal het probleem van "technofobie" hoogst waarschijnlijk niet meer bestaan, lijkt mij.

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Wat verwacht jij over het fietsen tussen zelfrijdende auto's?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Moneyman schreef:
30 mar 2023 15:17
Nijogeth schreef:
30 mar 2023 14:13
Moneyman schreef:
30 mar 2023 14:04

Bij de meeste huidige stadsfietsen is dat toch al standaard het geval dankzij de naafdynamo's.
Nog nooit gehad, maar koop dan ook zelden een nieuwe fiets.
Maar volgens mij zit dat ook helemaal niet op racefietsen en mountainbikes.
Dat zijn dan ook geen stadsfietsen, en bovendien sowieso standaard al niet voorzien van een dynamo.
En daarom denk ik ook dat we zelfrijdende auto's eerst door moeten ontwikkelen om lichaamstaal en gezichtsuitdrukkingen te leren begrijpen, voordat we ze in de wijde wereld loslaten.

Omdat een grote groep onvoorspelbaar zal blijven.

juliomariner
Berichten: 4760
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Wat verwacht jij over het fietsen tussen zelfrijdende auto's?

Ongelezen bericht door juliomariner »

JJochem schreef:
30 mar 2023 15:31
kuklos schreef:
30 mar 2023 14:14
Leer jij het mijn moeder van 90? Is zwaar technofoob, bovendien absoluut onhandig daarmee en krijgt er stress door. Dus .....
Tegen de tijd dat zelfrijdende auto's veel gebruikt gaan worden zijn we al tientallen jaren verder, wellicht gaat niemand die nu leeft dit meemaken. Tegen die tijd zijn senioren zelf ook opgegroeid met technologie en zal het probleem van "technofobie" hoogst waarschijnlijk niet meer bestaan, lijkt mij.
Precies, hopelijk gaat de invoering van deze technologie nog heel lang duren. Tegen die tijd (en ik mag echt hopen dat de moeder van Kuklos in goede gezondheid 100 wordt) zal ze de telefoon toch wel niet meer opnemen.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wat verwacht jij over het fietsen tussen zelfrijdende auto's?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:
30 mar 2023 15:45
Moneyman schreef:
30 mar 2023 15:17
Dat zijn dan ook geen stadsfietsen, en bovendien sowieso standaard al niet voorzien van een dynamo.
En daarom denk ik ook dat we zelfrijdende auto's eerst door moeten ontwikkelen om lichaamstaal en gezichtsuitdrukkingen te leren begrijpen, voordat we ze in de wijde wereld loslaten.

Omdat een grote groep onvoorspelbaar zal blijven.
Nu ben ik je kwijt. Hoe je tot deze conclusie komt op basis van het voorgaande citaat is me een raadsel. Los daarvan ben ik het wel met je eens dat de zelfrijdende auto nog ver weg is.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Wat verwacht jij over het fietsen tussen zelfrijdende auto's?

Ongelezen bericht door Erthanax »

JJochem schreef:
30 mar 2023 13:39
Erthanax schreef:
30 mar 2023 10:59
Is dit onderzoek soms een dag te vroeg geplaatst?
Hoe bedoel je? :?:
Excuses, door een ongebruikelijke weekindeling had ik vanochtend een vrijdaggevoel. Mijn vraag had dus moeten zijn of dit onderzoek twee dagen te vroeg is geplaatst; zaterdag is het immers 1 april.
JJochem schreef:
30 mar 2023 13:54
Erthanax schreef:
30 mar 2023 13:35
Precies dat dus.
Bovendien: hoe werken de richtingaanwijzers op motoren, brommers en scooters? Toch ook niet met dit soort onhandige, oncomfortabele en onveilige "oplossingen"?
(...) Verder ben ik er persoonlijk niet van overtuigd dat scooters zo'n goed systeem hebben voor richting aangeven. Ik zie immers nogal vaak een scooter een bocht maken zonder richting aan te geven, of juist richting aangeven (knipperlicht) zonder een bocht te maken :lol:
Is dit echt een serieuze beweegreden voor die vier scenario's? Bij auto's en motoren werkt een hendel of knop toch ook? Mocht het al zo zijn dat scooterrijders hun richtingaanwijzers ondergemiddeld gebruiken, waarom zouden deze vier mogelijkheden dan wel beter gebruikt worden (door fietsers)?

Een wiebelend zadel, wiebelende pedalen, nekbrekende stokken, uittrekbare handvatten... Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat dergelijke "oplossingen" ook maar iets bijdragen aan de verkeersveiligheid of fietscomfort.

Ik vind het vergezochte oplossingen op zoek naar een probleem.

kuklos
Berichten: 9720
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Wat verwacht jij over het fietsen tussen zelfrijdende auto's?

Ongelezen bericht door kuklos »

JJochem schreef:
30 mar 2023 15:31
kuklos schreef:
30 mar 2023 14:14
Leer jij het mijn moeder van 90? Is zwaar technofoob, bovendien absoluut onhandig daarmee en krijgt er stress door. Dus .....
Tegen de tijd dat zelfrijdende auto's veel gebruikt gaan worden zijn we al tientallen jaren verder, wellicht gaat niemand die nu leeft dit meemaken. Tegen die tijd zijn senioren zelf ook opgegroeid met technologie en zal het probleem van "technofobie" hoogst waarschijnlijk niet meer bestaan, lijkt mij.
Je hebt dus geen ervaring met oude mensen blijkt zo.
Als mensen dusdanig oud worden verliezen ze een hoop grip op techniek en worden ze veelal veel angstiger. Ongeacht of ze opgegroeid zijn met techniek of niet.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Wat verwacht jij over het fietsen tussen zelfrijdende auto's?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Zeg dat wel. Heb 14 dagen geleden aan een dame van 80 nog moeten uitleggen hoe sms werkt, terwijl ze al jaren een mobiel en tablet heeft. Sms gebruikte ze nooit.

jochemd
Berichten: 140
Lid geworden op: 17 feb 2022 20:47

Re: Wat verwacht jij over het fietsen tussen zelfrijdende auto's?

Ongelezen bericht door jochemd »

JJochem schreef:
29 mar 2023 20:19
Daarom doe ik onderzoek naar de interactie tussen fietsers en een netwerk van zelfrijdende auto's. In mijn ontwerp project ben ik bezig met manieren waarop fietsers met zekerheid hun intentie met zelfrijdende auto's te communiceren, via draadloze technologie.
De voorgestelde oplossingen besteden weinig aandacht aan het feit dat de fietser haar intentie niet alleen naar auto's wil communiceren, maar ook naar andere verkeersdeelnemers. Bij alle voorgestelde oplossingen betekent dat dus een dubbele handeling voor de fietser. Daarbij lijken het draaien op de pedalen of het zadel me nogal gevoelig voor false positives en zie ik geen van de opties erg zitten om op een nat wegdek uit te voeren terwijl ik mijn hand uitsteek.
Wat dacht je van een camera op het stuur van de fiets die gericht is op de fietser en het hand uitsteken van de fietser vertaalt naar een draadloos signaal? De fietser kan gewoon blijven doen wat hij altijd al doet en indien nodig kan de camera visuele feedback geven zodra het hand uitsteken is gesignaleerd.

Maar om heel eerlijk te zijn vind ik het eigenlijk een non-issue. De fiets-auto conflicten die ik in het verkeer heb zijn 80% van de tijd omdat een automobilist mij in het geheel niet heeft zien aankomen en naar rechts afslaat. Interpretatie van mijn intentie is daarbij in het geheel niet aan de orde. Het enige geval wat ik rgeelmatig meemaak waar ik van richting verander en dus mijn hand uitsteek en desondanks voorrang heb is op een rotonde. Dat is een dusdanig specifieke verkeersituatie dat ze dat maar moeten oplossen in de software voordat ze hem toelaten op de weg.

kuklos
Berichten: 9720
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Wat verwacht jij over het fietsen tussen zelfrijdende auto's?

Ongelezen bericht door kuklos »

Ik heb het onderzoek niet afgemaakt om ik nergens kan aangeven bij de plaatjes dat ik geen enkele optie zou gebruiken.

Je ideeën zijn goed bedoeld en bedacht, maar toch zou ik geen een van de opties gebruiken.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Wat verwacht jij over het fietsen tussen zelfrijdende auto's?

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik ben aan deze enquête begonnen, maar ben toch afgehaakt.
Ik kan mij beslist niet voorstellen dat een oudere/ senior zich bezig kán houden met dit soort handelingen tijdens het fietsen.
Het is nu eenmaal zo dat de concentratie afneemt , de coördinatie neemt af en de ogen en oren worden minder , ondanks hoorapparaten en een bril. :D
Of ze hebben ze een kunstheup, een kunstknie, een kunstschouder.
Artrose in de handen , in de knieën, in de heupen, in de voeten etc etc :D :D :D
En dan in de mist, in de schemer, in de regen :(
Jongeren kunnen dit wellicht beter händelen, maar dan nog.

Nee, de auto ( mobilist) zal ook blijvend moeten opletten en de écht ouderen moeten dan maar niet meer fietsen. :wink:
Laatst gewijzigd door moederslink op 30 mar 2023 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Wat verwacht jij over het fietsen tussen zelfrijdende auto's?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Moneyman schreef:
30 mar 2023 15:54
Nijogeth schreef:
30 mar 2023 15:45
Moneyman schreef:
30 mar 2023 15:17
Dat zijn dan ook geen stadsfietsen, en bovendien sowieso standaard al niet voorzien van een dynamo.
En daarom denk ik ook dat we zelfrijdende auto's eerst door moeten ontwikkelen om lichaamstaal en gezichtsuitdrukkingen te leren begrijpen, voordat we ze in de wijde wereld loslaten.

Omdat een grote groep onvoorspelbaar zal blijven.
Nu ben ik je kwijt. Hoe je tot deze conclusie komt op basis van het voorgaande citaat is me een raadsel. Los daarvan ben ik het wel met je eens dat de zelfrijdende auto nog ver weg is.
Mijn eerste vraag was eigenlijk bedoeld om aan te kaarten dat lang niet alle fietsen geschikt zijn om elektrische systemen in te bouwen. Echter ging je daar te serieus op in.

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Wat verwacht jij over het fietsen tussen zelfrijdende auto's?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

jochemd schreef:
30 mar 2023 17:56
Wat dacht je van een camera op het stuur van de fiets die gericht is op de fietser en het hand uitsteken van de fietser vertaalt naar een draadloos signaal? De fietser kan gewoon blijven doen wat hij altijd al doet en indien nodig kan de camera visuele feedback geven zodra het hand uitsteken is gesignaleerd.
Of, je plaatst die camera op de auto, zodat er nooit een probleem kan ontstaan als de data van de fiets de auto niet bereikt.

Plaats reactie