LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 2 Duitse websites die onze privacy schenden!

Hoe krijg je jezelf van internet (Google etc.) af? Bespreek hier jouw ervaringen of discussieer mee over dit onderwerp.
Mo Goedhart
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 jan 2011 21:29

2 Duitse websites die onze privacy schenden!

Ongelezen bericht door Mo Goedhart »

telefoon-gids.com en plusbedrijf.com zijn 2 in Duitsland gevestigde bedrijfjes die NAW-gegevens en (geheime) telefoonnummers zonder uw toestemming publiceren. Zelfs met plattegrond uit Google met Google Earth foto van het huis met evt. auto op de oprit waar u woont. Heb deze dames aangeschreven:

Aan:
info@ info@
persoonsgegevens via deze site te vinden

Geachte [persoonsgegevens verwijderd]

Wanneer ik op Google zoek op mijn achternaam en woonplaats (achternaam woonplaats) kom ik op
http://telefoon-gids.com/voorletters-ac ... s-postcode of http://plusbedrijf.com/voorletters-acht ... foonnummer waar ik tot mijn verbazing mijn Naam, adres, woonplaats en zelfs voorletters en geheim telefoonnummer zie.
Om niet ook mijn E-mail adres bij u te grabbel te gooien, maak ik gebruik van een geanonimiseerd mailadres.

Volgens het Nederlands recht (zie http://www.iusmentis.com/maatschappij/p ... sgegevens/) moet u mij vooraf om toestemming vragen voor publicatie van mijn persoonsgegevens. Ik gelast u daarom mij deze toestemming te overhandigen. Wanneer u dit niet doet of niet kunt, gelast ik u per direct mijn persoonsgegevens te verwijderen uit uw gegevensbestand zodanig dat deze tot mijn overlijden niet meer vertoond worden via uw diensten aan wie dan ook ter wereld.

In uw uitleg over privacy beschrijft u zelfs IP adressen op te slaan. Ook deze zijn volgens bovenstaande link herleidbaar tot een persoon en derhalve is ook daarvoor vooraf toestemming nodig van die persoon. Deze heeft u NIET van mij ontvangen. Daarom gelast ik u ook mijn IP adres uit uw gegevensopslag te verwijderen.

U kunt zich niet verbergen achter een 'zoekmachinecrawler': u geeft deze informatie zonder toestemming expliciet door en bent derhalve in overtreding. Ik verwacht zo spoedig doch uiterlijk binnen 14 dagen na verzending van deze mail uw reactie. Bij uitblijven hiervan en bij het niet verwijderen van mijn persoonlijke gegevens zie ik mij genoodzaakt juridische stappen te ondernemen.
Uw privacybeleid voldoet NIET aan de toepasselijke wetgeving.

Ik zal consumentenorganisaties in Nederland informeren over uw praktijken zodat ook andere Nederlanders en hopelijk de justitiële macht u corrigeren.

In afwachting op uw reactie,
[naam]
[woonplaats]
Laatst gewijzigd door Radar op 09 okt 2015 10:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Commerciële links verwijderd, persoonsgegevens verwijderd

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: 2 Duitse websites die onze privacy schenden!

Ongelezen bericht door renewouters »

Ik heb een paar checks gedaan en alle namen kan ik ook in de Telefoongids vinden. Deze bedrijven hebben dat waarschijnlijk gebruikt om via een andere manier van zoeken informatie weer te geven.

Overigens leidt een IP-adres niet naar een persoon, hoogstens naar een internetaansluiting. Maar dat zegt nog niks. Bij mij thuis zitten minstens 5 personen achter een IP-adres en vaak nog meer.

Mo Goedhart
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 jan 2011 21:29

Re: 2 Duitse websites die onze privacy schenden!

Ongelezen bericht door Mo Goedhart »

Wanneer je iemand kent die een geheim telefoonnummer heeft (niet op internet en niet opvraagbaar en niet in een telefoonboek - als die nog bestaan), zou je die achternaam moeten intikken met woonplaats. Dan zou het niet moeten kunnen dat je alsnog het volledige adres met geheim telefoonnummer te zien krijgt, toch?
De websites worden overigens beiden gehost door www.domainsbyproxy.com waar na verstrijken van de in de mail genoemde termijn een klacht wordt ingediend wegens misbruik (Links, File a claim).

stefanhouterman
Berichten: 509
Lid geworden op: 20 aug 2015 20:10

Re: 2 Duitse websites die onze privacy schenden!

Ongelezen bericht door stefanhouterman »

Ff beide links getest, bestaan niet meer.

Mo Goedhart
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 jan 2011 21:29

Re: 2 Duitse websites die onze privacy schenden!

Ongelezen bericht door Mo Goedhart »

http://www.telefoon-gids.com blijft mijn geheime telefoonnummer geven. bestaat nog steeds. Via google.nl familienaam en woonplaats ingegeven, beide sites staan bij mij bovenaan en bij aanklikken blijven mijn privacygevoelige data (NAW) verschijnen incl. geheim telefoonnummer. Nogmaals: sta niet in telefoonboek, niet online bij telecomaanbieder en is niet telefonisch opvraagbaar. Rara hoe kan dat?

Dus het is niet illegaal om iemands GEHEIME, AFGESCHERMDE telefoonnummer online weer te geven wanneer op familienaam en woonplaats gezocht wordt op google? Druk maken om niks, is ook een waarde-oordeel zonder te weten WAAROM gekozen is voor een geheim afgeschermd nummer.
Wanneer een burger slachtoffer is geweest van een misdaad en niet door een dader lastig gevallen wenst te worden, heeft deze het recht op privacy dat in deze geschonden wordt. Ik denk dat MichielFRL wel anders zou piepen wanneer die zelf in dit schuitje zit. Wat ik diegene overigens niet toewens.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: 2 Duitse websites die onze privacy schenden!

Ongelezen bericht door Moneyman »

stefanhouterman schreef:Ff beide links getest, bestaan niet meer.
Beide links doen het gewoon.

Ik heb een geheim telefonnummer en kom in beide gidsen niet voor, zowel op naam als op adres. Ze hebben dus niet alle gegevens.

stefanhouterman
Berichten: 509
Lid geworden op: 20 aug 2015 20:10

Re: 2 Duitse websites die onze privacy schenden!

Ongelezen bericht door stefanhouterman »

Moneyman schreef:
stefanhouterman schreef:Ff beide links getest, bestaan niet meer.
Beide links doen het gewoon.

Ik heb een geheim telefonnummer en kom in beide gidsen niet voor, zowel op naam als op adres. Ze hebben dus niet alle gegevens.
Ok foutje van mij, ik heb het over de Google links van TS.
Beide geven een 404 error.

Heb zelf geen geheim nummer, maar kom on mijn straat niet voor.

Blijkbaar heeft TS toch eens een stekje laten vallen, dat deze gegevens publiek zijn.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: 2 Duitse websites die onze privacy schenden!

Ongelezen bericht door sjohie »

Het zijn gegevens die eerder gepubliceerd zijn door andere bedrijven, oa de reguliere telefoongids. Ik zou met wat tijd en moeite ook zo'n site kunnen maken, ik beschik over het complete postcodebestand van Nederland, en het achterliggende bestand met namen en telefoonnummers is ook gewoon te koop. Dat zijn namen en nummers die mensen massaal opgeven om met honderdduizenden tegelijk kans te maken op 1 eiphone etc.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: 2 Duitse websites die onze privacy schenden!

Ongelezen bericht door Moneyman »

stefanhouterman schreef:
Moneyman schreef:
stefanhouterman schreef:Ff beide links getest, bestaan niet meer.
Beide links doen het gewoon.

Ik heb een geheim telefonnummer en kom in beide gidsen niet voor, zowel op naam als op adres. Ze hebben dus niet alle gegevens.
Ok foutje van mij, ik heb het over de Google links van TS.
Beide geven een 404 error.

Heb zelf geen geheim nummer, maar kom on mijn straat niet voor.

Blijkbaar heeft TS toch eens een stekje laten vallen, dat deze gegevens publiek zijn.
Check ;)
Ook ik denk dat TS (of een van de bedrijven/ instanties die zijn nummer hebben) zijn nummer ergens hebben doorgespeeld (al dan niet bewust).

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: 2 Duitse websites die onze privacy schenden!

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik geef mijn telefoonnummer nooit op bij websites etc., juist omdat ik niet wil worden gestuurd. Als het verplicht is, geef ik meestal een nep-nummer op, of anders mijn mobiel, als ik denk dat het enig nut zou kunnen hebben. Maar dus nooit mijn vaste nummer. Toch staat mijn (geheime) nummer in de lijst. Mogelijk is dit omdat in het verleden (jaren geleden) het nummer nog niet geheim was. Ik denk daarom dat ze mogelijk een oud bestand hebben gekocht, aangezien er blijkbaar ook mensen zijn van wie het geheime nummer niet voorkomt.

Maar ik vind het wel behoorlijk brutaal dat ze zo'n telefoongids maken met daarin nummers waarvan expliciet gezegd is dat ze geheim moeten zijn/worden.

stefanhouterman
Berichten: 509
Lid geworden op: 20 aug 2015 20:10

Re: 2 Duitse websites die onze privacy schenden!

Ongelezen bericht door stefanhouterman »

Mensen met een geheim nummer hebben ook vrienden, kennissen en niet te vergeten familie, die allemaal het nummer gekregen hebben.

Ook daar kan het lek zitten, zonder dat je het in de gaten hebt.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: 2 Duitse websites die onze privacy schenden!

Ongelezen bericht door moederslink »

Moneyman schreef: Ik heb een geheim telefonnummer en kom in beide gidsen niet voor, zowel op naam als op adres. Ze hebben dus niet alle gegevens.
Ook ik ben " niet te vinden " en geef , indien nodig ook alleen mijn mobiele nummer of een " fakenummer" maar het lek kan ook bij familie/ kennissen zitten ; evengoed wel kwalijk.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: 2 Duitse websites die onze privacy schenden!

Ongelezen bericht door Shine »

Heb van meet af aan een geheim nummer en nooit in een of ander telefoonboek gestaan met mijn telnummer. Ik verschijn ook niet op beide links en goed zoeken waar dan ook.
Kan het zijn dat uw telefoonnummer niet altijd een geheim nummer is geweest. Maw dat u vroeger wel met naam in het hebt gestaan of opvraagbaar bent geweest? Want dit zou ook nog de reden kunnen zijn.

Mo Goedhart
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 jan 2011 21:29

Re: 2 Duitse websites die onze privacy schenden!

Ongelezen bericht door Mo Goedhart »

Zoals ik van mijn telefoonprovider begrijp, blijft de aanbieder van deze privacygevoelige gegevens in gebreke. Er is aan die partijen geen toestemming verleend en ik heb zwart op wit een contract met mijn provider dat die gegevens niet opvraagbaar zijn. Wettelijk MOET elk ander bedrijf vooraf individuele toestemming hebben om van betrokken personen dergelijke data op te slaan en te verspreiden. Zelfs wanneer daar oude - aangekochte - bestanden voor zijn gebruikt. Wanneer reageerders op deze site menen dat dit onzin is en het wel mijn eigen schuld zal zijn geweest: u begrijpt niet wat privacy is tot die van u geschonden wordt! Met mijn bijdragen heb ik getracht u te informeren over deze praktijken, zodat u ook uw recht hierin kent. Vindt u dat recht onzinnig, zo zij het. Of dat altijd zo zal blijven, zal afhankelijk zijn van hoe erg praktijken als van deze bedrijven blijven voortduren. Heb ik gewoon even pech, vergelijkbaar met verkrachting, diefstal, beroving? Deze privacyschendingen kunnen vergelijkbare impact hebben omdat andere criminelen hiermee ook uw aanwezigheid thuis makkelijker kunnen controleren.

Wat mij betreft is deze discussie gesloten.

stefanhouterman
Berichten: 509
Lid geworden op: 20 aug 2015 20:10

Re: 2 Duitse websites die onze privacy schenden!

Ongelezen bericht door stefanhouterman »

Helaas beantwoord u geen vragen van de reageerders hier.
Met de zin," misschien oude aangekochte bestanden", heeft u dan toch blijkbaar vroeger u gegevens ergens geplaatst, welke gebruikt zijn.
Daarvoor dan toch toestemming gegeven en internet vergeet niets.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: 2 Duitse websites die onze privacy schenden!

Ongelezen bericht door bprosman »

vergelijkbaar met verkrachting, diefstal, beroving?
Ik hoop dat het je nooit overkomt maar ALS het zo is leer je je telefoonummer terug vinden op het Internet wel relativeren tov bovenstaande.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: 2 Duitse websites die onze privacy schenden!

Ongelezen bericht door kweenie »

vogels schreef: Geen bedrijf (behalve je eigen provider) kan jouw tel.nr. hebben als je het zelf nooit gegeven en/of op het web gegooid hebt! Maar dat wil jij helemaal niet horen! Lekker de schuld bij een ander leggen!

Succes met je privacy.
De providers leveren die gegevens weer door aan bedrijven die de gegevens voor bijvoorbeeld telefoongidsen kunnen gebruiken, omdat de providers daartoe verplicht zijn. Dit om te voorkomen dat de providers een monopolie op telefoongidsen krijgen. Het is dus onzin dat TS die gegevens zelf zou moeten hebben doorgegeven.

Maar bij het doorgeven van die data hoort óók de voorwaarde dat ze de gegevens verwijderen als je als klant het nummer geheim wil maken of houden. Daar houden deze sites zich dus blijkbaar niet aan. Iets wat toch een ernstige overtreding van de voorwaarden is.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: 2 Duitse websites die onze privacy schenden!

Ongelezen bericht door bprosman »

omdat de providers daartoe verplicht zijn. Dit om te voorkomen dat de providers een monopolie op telefoongidsen krijgen.
Maar alleen de nummers die bij de provider ook in de telefoongids zouden verschijnen en een geheim nummer verschijnt nooit in een gids. Kun je ook niet opvragen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: 2 Duitse websites die onze privacy schenden!

Ongelezen bericht door kweenie »

Nee, maar, zoals ik ook aangaf, je kunt ook later nog voor een geheim nummer kiezen. Het aanleveren gebeurt namelijk onder de
voorwaarde dat ze de gegevens verwijderen als je als klant het nummer geheim wil maken of houden. Daar houden deze sites zich dus blijkbaar niet aan. Iets wat toch een ernstige overtreding van de voorwaarden is.

Mo Goedhart
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 jan 2011 21:29

Re: 2 Duitse websites die onze privacy schenden!

Ongelezen bericht door Mo Goedhart »

In het verleden waren mijn partner en ik slachtoffer van terreur: doodsbedreigingen, daadwerkelijke geweldspogingen en vernielingen (waaronder schade aan auto, vislijnen met vishaken over de schutting, poging tot brandstichting) maakten dat we verhuisden en we hebben onze namen dus niet bij de deur hangen. Daarnaast ben ik zelf in mijn jeugd pestslachtoffer geweest wat gepaard ging met molest door groepen leeftijdgenoten. Enkele jaren geleden is bij mij een diagnose vastgesteld in het autistisch spectrum wat verklaard waarom 'anderen' zoveel lol hadden met mij te pesten. We hebben dus geheime telefoonnummers maar sinds kort presteren 2 Duitse bedrijfjes het mijn achternaam+nieuwe woonplaats online te koppelen met mijn initialen+nieuwe woonadres+1 geheim nummer. Contactpersonen van deze bedrijfjes zijn gelast mijn hiervoor wettelijk vereiste toestemming te presenteren. Deze heb ik hen nl. nooit verstrekt. Google heeft de resultaten naar deze 2 bedrijfjes op deze searchstring verwijderd, op mijn verzoek. Andere zoekmachines is om hetzelfde verzocht.
Een user van dit forum vond dat ik de vergelijking van inbreuk op privacy met ernstige misdrijven zoals verkrachting niet mag maken. Wat ik het publiek duidelijk wil maken is dat burgers incl. slachtoffers in het verleden vogelvrij zijn wanneer dergelijke bedrijfjes zich niet aan de wet houden. Kort geleden is getracht met een babbeltruck toegang tot mijn woning te krijgen. Mijn gehandicapte partner laat niet zomaar vreemden toe. Onbekenden belden diezelfde week naar mijn geheim nummer en verlangden van mijn partner dat deze zich met naam bekend maakte.
Dat zijn de feiten. Altijd zijn er mensen die zeggen dat het je eigen schuld wel zal zijn. Pas wanneer je zelf slachtoffer wordt, valt het kwartje, snap je wat privacy echt betekent. Degenen die op het eerste standpunt blijven, keuren impliciet dergelijke praktijken goed. Zoals er mensen zijn die bij verkrachting zeggen dat het ook wel uitgelokt was met die make-up, netkousen, cleavage, hoge hakken en minirok. Om van 'homo-bashing' maar niet te spreken. En anderen smullen weer van elke discussie waar slachtoffers uit de tent worden gelokt. Fijn mensen, echt fijn. Lekker natrappen of meegenieten vanuit de anonimiteit zoals mijn leeftijdsgenootjes vroeger deden op het schoolplein. En kom vooral niet aanzetten met argumenten dat ik (en andere slachtoffers) het verleden los moet laten, met aantijgingen dat ik dit uit mijn duim zit te zuigen of zelfs met ongepaste opmerkingen dat ik geen 'huilie huilie' moet doen wanneer iemand lekker plezier maakt ten koste van een ander.
Net als met deze misdrijven is de gemiddelde Nederlander in de verwachting dat het hen zelf niet zal overkomen, het is altijd 'de ander' die het er ook wel naar gemaakt zal hebben. Vandaag ik, morgen jullie. Succes met jullie privacy dan!

En nu is het voor mij echt afgelopen dat ik nog reageer op ongepaste opmerkingen van andere users van dit forum. Die oordelen voordat ze goed lezen en niet weten waar ze het over hebben.

Gesloten