LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Portret recht?

Hoe krijg je jezelf van internet (Google etc.) af? Bespreek hier jouw ervaringen of discussieer mee over dit onderwerp.
gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Portret recht?

Ongelezen bericht door gezondheid »

Het zou je maar overkomen. Iemand gebruikt jouw foto op het internet. Facebook mag je foto's gebruiken voor verschillende doeleinden. Maar je hebt in Nederland toch het portretrecht om te eisen dat je foto van het internet wilt laten verwijderen? Ik denk dat het lastiger zal gaan worden wanneer het op een buitelandse website staat vermeld?

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Portret recht?

Ongelezen bericht door prem »

Inderdaad.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Portret recht?

Ongelezen bericht door kweenie »

Daarom gebruikt Facebook (en andere organisaties) niet zomaar je foto's, maar moet je daar, via de gebruikersvoorwaarden, toestemming voor geven. Door met deze voorwaarden akkoord te gaan, geef je aan dat je richting Facebook afziet van het portretrecht.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Portret recht?

Ongelezen bericht door Shine »

kweenie schreef:Daarom gebruikt Facebook (en andere organisaties) niet zomaar je foto's, maar moet je daar, via de gebruikersvoorwaarden, toestemming voor geven. Door met deze voorwaarden akkoord te gaan, geef je aan dat je richting Facebook afziet van het portretrecht.
Interessant maar....
Als iemand anders een foto upload op zijn of haar bijvoorbeeld Facebook pagina en op die foto sta ik ook, wil dat niet zeggen dat ik hier toestemming voor heb gegeven. De overeenkomst is tussen de gebruiker van de betreffende dienst en die dienst. De gebruiker, noch de dienst heeft aan mij gevraagd of ik met de upload akkoord ga.
En zo kan het dus gebeuren dat je ongewild met je face op het internet beland.
Ik vraag me af hoe je rechten zijn in dit soort situaties.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Portret recht?

Ongelezen bericht door kweenie »

In de voorwaarden van facebook zal staan dat je alleen foto's mag plaatsen als je de rechten daarvan hebt. Als iemand anders jou zonder jouw toestemming op facebook plaatst, dan is diegene dus fout. En niet facebook.

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Portret recht?

Ongelezen bericht door gezondheid »

Sommige foto's zijn niet handig. Als je werk wilt gaan zoeken kan een foto ook tegen je gaan werken. Werkgevers zijn nu eenmaal vrij om je naam te googlen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Portret recht?

Ongelezen bericht door sjohie »

gezondheid schreef:Sommige foto's zijn niet handig. Als je werk wilt gaan zoeken kan een foto ook tegen je gaan werken. Werkgevers zijn nu eenmaal vrij om je naam te googlen.
Daarom lijkt me een gezonde terughoudendheid wat betreft het online plaatsen van foto's wel een goed idee. Of als je dan toch foto's online wilt plaatsen, dit te doen op een site die je zelf gecontroleerd, en niet toe te vertrouwen aan een derde partij.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Portret recht?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

gezondheid schreef:Sommige foto's zijn niet handig. Als je werk wilt gaan zoeken kan een foto ook tegen je gaan werken. Werkgevers zijn nu eenmaal vrij om je naam te googlen.
Je kunt beter voorkomen dat je in die onhandige situaties terecht komt. Geen werkgever zal een kandidaat afwijzen op basis van een enkele foto met een glas bier. Als je echter met een stomdronken kop tussen voetbalhooligans wordt gefotografeerd zal dit echter wel invloed kunnen hebben.
Ook als van dat soort bezigheden geen foto's worden gepubliceerd kan het tegen je werken.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Portret recht?

Ongelezen bericht door Har06 »

sjohie schreef:
gezondheid schreef:Sommige foto's zijn niet handig. Als je werk wilt gaan zoeken kan een foto ook tegen je gaan werken. Werkgevers zijn nu eenmaal vrij om je naam te googlen.
Daarom lijkt me een gezonde terughoudendheid wat betreft het online plaatsen van foto's wel een goed idee. Of als je dan toch foto's online wilt plaatsen, dit te doen op een site die je zelf gecontroleerd, en niet toe te vertrouwen aan een derde partij.
Zulke sociale media,s bestaan niet, denk eens aan Facebook waar ieder van iedereen kan bekijken.
Keurige foto,s kunnen geen probleem geven :wink:

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Portret recht?

Ongelezen bericht door bprosman »

denk eens aan Facebook waar ieder van iedereen kan bekijken.
Ligt er maar aan hoe je instellingen zijn.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Portret recht?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Har06 schreef:
sjohie schreef:
gezondheid schreef:Sommige foto's zijn niet handig. Als je werk wilt gaan zoeken kan een foto ook tegen je gaan werken. Werkgevers zijn nu eenmaal vrij om je naam te googlen.
Daarom lijkt me een gezonde terughoudendheid wat betreft het online plaatsen van foto's wel een goed idee. Of als je dan toch foto's online wilt plaatsen, dit te doen op een site die je zelf gecontroleerd, en niet toe te vertrouwen aan een derde partij.
Zulke sociale media,s bestaan niet, denk eens aan Facebook waar ieder van iedereen kan bekijken.
Keurige foto,s kunnen geen probleem geven :wink:
Om te publiceren kan je gewoon zelf een webserver neerzetten (kan je zelfs gewoon doen op een NAS, dus je hebt geeneens een extra PC nodig hiervoor). Dan heb je over dat deel volledige controle. Het enige wat dan nog mogelijk is, is dat anderen foto's van je terwijl je kotsend boven een plee hangt op FB zetten. Maar dat zegt ook een hoop over je "vrienden".

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Portret recht?

Ongelezen bericht door Har06 »

Zulke sociale media,s bestaan niet, denk eens aan Facebook waar ieder van iedereen kan bekijken.
Keurige foto,s kunnen geen probleem geven :wink:[/quote]

Om te publiceren kan je gewoon zelf een webserver neerzetten (kan je zelfs gewoon doen op een NAS, dus je hebt geeneens een extra PC nodig hiervoor). Dan heb je over dat deel volledige controle. Het enige wat dan nog mogelijk is, is dat anderen foto's van je terwijl je kotsend boven een plee hangt op FB zetten. Maar dat zegt ook een hoop over je "vrienden".[/quote]

Ohhhhh is jouw dit overkomen, kappen met die zg vrienden

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Portret recht?

Ongelezen bericht door olaf79 »

Shine schreef:
kweenie schreef:Daarom gebruikt Facebook (en andere organisaties) niet zomaar je foto's, maar moet je daar, via de gebruikersvoorwaarden, toestemming voor geven. Door met deze voorwaarden akkoord te gaan, geef je aan dat je richting Facebook afziet van het portretrecht.
Interessant maar....
Als iemand anders een foto upload op zijn of haar bijvoorbeeld Facebook pagina en op die foto sta ik ook, wil dat niet zeggen dat ik hier toestemming voor heb gegeven. De overeenkomst is tussen de gebruiker van de betreffende dienst en die dienst. De gebruiker, noch de dienst heeft aan mij gevraagd of ik met de upload akkoord ga.
En zo kan het dus gebeuren dat je ongewild met je face op het internet beland.
Ik vraag me af hoe je rechten zijn in dit soort situaties.
In eerste instantie zul je de verspreider moeten verzoeken de foto te verwijderen of zodanig aan te passen dat jij niet meer herkenbaar bent. Doet hij dat niet dan kun je tot sommatie overgaan waarin je stelt dat je de schade op hem kunt verhalen.

Facebook is overigens wederverspreider van het inbreukmakende materiaal. Ook facebook zit daarmee fout en je kunt dus ook facebook benaderen om de foto te verwijderen van haar site.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Portret recht?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Har06 schreef:Zulke sociale media,s bestaan niet, denk eens aan Facebook waar ieder van iedereen kan bekijken.
Keurige foto,s kunnen geen probleem geven :wink:
Om te publiceren kan je gewoon zelf een webserver neerzetten (kan je zelfs gewoon doen op een NAS, dus je hebt geeneens een extra PC nodig hiervoor). Dan heb je over dat deel volledige controle. Het enige wat dan nog mogelijk is, is dat anderen foto's van je terwijl je kotsend boven een plee hangt op FB zetten. Maar dat zegt ook een hoop over je "vrienden".[/quote]

Ohhhhh is jouw dit overkomen, kappen met die zg vrienden[/quote]

Nee, dit is mij niet overkomen. Maar dat zijn de soort foto's die later voor problemen zorgen.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Portret recht?

Ongelezen bericht door tenormin »

Vreemd, voor zover ik weet (en zie) kunnen alleen vrienden en familie je foto zien. Ja, men kan meerdere foto's zien maar dan moet je toch eerst "vrienden worden met". Anders dan, ziet met alleen een foto en daar stopt het. Het is ook (zelfs) verboden om een Avatar te maken op sites van fora van een bekende Nederlander of buitenlander: dan steel je zijn/haar identiteit, dus m.a.w. het mag niet, gezondheid. Om wat meer expliciet te zijn: ik heb al 10 jaar geen contact meer met 1 zoon. Zie wel zijn profiel, hoofd , gezicht, maar meer niet. Dit alles natuurlijk omdat mijn andere zoon wel met hem in contact is en ik met hem. Anders zou ik inderdaad niets kunnen zien.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Portret recht?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

tenormin schreef:Vreemd, voor zover ik weet (en zie) kunnen alleen vrienden en familie je foto zien.
Dat hangt er van af hoe het FB profiel is ingesteld. Je kunt ook per foto nog aangeven wie het mag zien. Het kan ingesteld worden dat alleen vrienden het mogen zien, maar ook vrienden van vrienden en iedereen. Maar dan nog: als ik een foto alleen voor vrienden toegankelijk maak, dan kan iemand anders die foto pakken en m voor iedereen zichtbaar maken. Daar doe je niets aan. Zelfs als je een foto niet zou kunnen downloaden of kopieeren, dan kan iemand altijd nog een screenshot maken.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Portret recht?

Ongelezen bericht door Har06 »

GJvdZ schreef:
tenormin schreef:Vreemd, voor zover ik weet (en zie) kunnen alleen vrienden en familie je foto zien.
Dat hangt er van af hoe het FB profiel is ingesteld. Je kunt ook per foto nog aangeven wie het mag zien. Het kan ingesteld worden dat alleen vrienden het mogen zien, maar ook vrienden van vrienden en iedereen. Maar dan nog: als ik een foto alleen voor vrienden toegankelijk maak, dan kan iemand anders die foto pakken en m voor iedereen zichtbaar maken. Daar doe je niets aan. Zelfs als je een foto niet zou kunnen downloaden of kopieeren, dan kan iemand altijd nog een screenshot maken.
zo is het maar net, privacy stelt geen bal voor

Gesloten